تست و بررسی هیوندای i20، مونتاژی جذاب و محبوب بازار ایران
مقدمه
i20 پرفروشترین هاچبک سوپرمینی هیوندای به شمار میآید که از سال 2008 تاکنون و در سه نسل تولید شده است. نسل دوم از این خودرو از سال 2014 تا سال 2020 در 5 کشور دنیا تولید و مونتاژ شده و در تمام آنها محبوب واقع شده و مورد استقبال قرار گرفته است.
چه شد که هیوندای i20 محبوب شد؟
در اواخر دهه 80 اگر یک هاچبک اتوماتیک میخواستید یا باید پژو 206 تیپ شش و یا تویوتا یاریس را انتخاب میکردید البته گزینههایی همچون مگان هاچبک و بی ام و سری 1 هم بود؛ ولی در مجموع در بازار هاچبکهای اتوماتیک اقتصادی، گزینهها بسیار محدود و در بازار هاچبکهای لاکچری کمتر هم بود. در آن سالها بهنوعی تویوتا در بین خودروهای وارداتی یکهتاز بود. حدود سال 1389 بود که هیوندای i30 به همراه مزدا 3 هاچبک مونتاژ وارد بازار شدند؛ تقریباً 1 سال بعد پای هیوندای i20 هم به کشور بازشد. با وارد شدن i20، بازار ایران به سمتوسوی هاچبکها رفت و بعدتر آلفا رومئو جولیتا، لکسوس CT200 h، نسلهای جدیدتر تویوتا یاریس، پژو 207i جدید و... هم در ایران حاضر شدند. با امضای برجام، نسل دوم i20 به دست کرمان موتور مونتاژ شد؛ همین امر سبب شد که این نسل هیوندای i20 محبوبتر شود.
تاریخچه هیوندای i20
سال 2008 بود که هیوندای تصمیم گرفت i20 را برای اولین بار تولید کند. هیوندای i20 قرار بود جانشین Getz باشد؛ اما برخلاف آن i20 بهسرعت از محبوبیت بالایی برخوردار شد. هدفگذاری هیوندای در سال اول در بازار کره، فروش هزار دستگاه بود و فقط دو سال بعد از تولیدش به جمع خودرو های سبز قاره پیوست. در آن دوران i20 را بهعنوان یک خودروی شهری باقیمت پایین و قابلاعتماد میشناختند. اما پس از گذشت چند سال ظاهر این خودرو برای بازار اروپا تکراری شده بود و هیوندای تصمیم گرفت فیس لیفت کوچکی را بر روی این خودرو انجام دهد که در فیسلیفت برخی از ایرادات هم رفع شد.
سال 2014 رسید و نسل جدید i20 در بازار هند و اروپا رونمایی شد این خودرو نهتنها ظاهری جذابتری داشت؛ بلکه پلت فرم آن هم تغییر یافته و به نسبت نسل قبل کشیدهتر شده بود. همانطور که گفته شد این نسل از i20 در ایران و به دست کرمان موتور مونتاژ شد.
در سال 2020 نسل سوم این خودرو رونمایی شد که به گفتهٔ هیوندای ایمنتر، پر آپشن تر و جذابتر شده اما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، این نسل از هیوندای i20 راهی به بازار کشورمان پیدا نکرد هرچند شاید با آزاد شدن واردات خودروهای دست دوم، امکان واردات آن مهیا شود و قطعاً یکی از گزینهها محبوب بازار ایران خواهد شد.
طراحی ظاهری هیوندای i20
امتیازی که هیوندای i20 به نسبت رقیبش یعنی سیتروئن C3 دارد طیفهای رنگی زیاد مثلاً قهوهای، زرشکی، نقرهای، نوکمدادی و... است که برای رنگهای بدنه آن قابلانتخاب است.
هنگامی که از جلو به هیوندای i20 مینگرید چراغی بزرگ و تلفیقش با جلوپنجره باریک نظر شما را جلب میکند؛ ظاهر جلویی از زبان طراحی جدید هیوندای پیروی میکند و نسبتاً خشن است. ارتفاع سپر از سطح زمین بسیار کم بوده که برای یک هاچبک شهری راضیکننده است؛ اما هیوندای برای برخی از بازارها به نسبت جادههایشان نسخه اکتیو را در نظر گرفته که ارتفاع بلندتر، طول و عرض بیشتر به همراه ظاهر محکمتر و سادهتری دارد؛ در کل میتوان گفت نسخه اکتیو، هیوندای i20 کراس است.
در نمای کناری، طراحی بسیار سادهای را میبینید که شباهت بسیاری به توسان و سوناتا دارد. در عقب هم چراغها شباهت بسیاری به هیوندای توسان TL دارد و انگار i20، کوچک شده توسان است. در عقب هم همانند جلو ظاهر خشنی را میبینید. در کل نمای بیرونی خودرو کاملاً هماهنگ و برای زمان خود جسورانه است.
کابین و امکانات هیوندای i20
هنگامی که وارد یک خودروی میلیاردی میشوید انتظار متریال نرم و صندلیهای روکش چرم دارید؛ اما در i20 از این خبرها نیست؛ چون این یک هاچبک اقتصادی شهری است؛ تمام داشبورد و رودریها از جنس پلاستیک خشک بوده و روکش صندلیها هم پارچه است. نکتهٔ بدی که وجود دارد حتی در رودریها هم از پارچه یا پد نرم استفاده نشده؛ خودروی مورد بررسی تقریباً 60 هزار کیلومتر کارکرده و فقط در شهر استفاده شده بنابراین رودریها و داشبورد به سروصدا نیفتاده؛ اما دور فرمان و دسته دنده براق شده. مهندسی کابین i20 خیلی هوشمندانه است و فضای زیادی را برای قرار دادن وسایل میبینید.
فرمان این خودرو برقی و در 4 جهت تنظیم میشود؛ ولی در نهایت در این خودرو از آپشنهای زیادی بهرهمند نیستیم؛ مثلاً در i20 حتی کروز کنترل یا استارت دکمهای را هم نمیبینیم؛ اما مالک دوربین عقب را بهصورت افترمارکت بر روی خودرو نصب کرده اند. در نسخههایی که در اروپا وجود دارد سقف پانورامیک مشاهده میشود؛ اما متأسفانه به دلیل سختی و هزینهٔ بالای وارد و مونتاژ کردن، کرمان موتور تصمیم گرفت سقف فلزی را بر روی این خودرو نصب کند. در سمت چپ فرمان کلید خاموش کردن ESP و تنظیم میزان نور چراغ وجود دارد؛ بر روی در سمت راننده کلیدهای چهار شیشه (فقط شیشه راننده اتوماتیک برقی است) به همراه تنظیم آینه برقی قرار دارد. مانیتور روی داشبورد کیفیت و عکسالعمل خیلی بالایی ندارد و شباهت بسیاری به مانیتور سراتو سایپا دارد که همانند آن فقط بلوتوث و AUX را پشتیبانی میکند. کولر این خودرو هم تککاناله است. کلاستر از دوبخش آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری تشکیل شده که وضوح و طراحی خوبی دارد. هیوندای i20 دو تیپ آپشنی دارد که خودروی مورد تست پدال، نسخهٔ لو آپشن یعنی با کمترین تجهیزات است؛ در نسخههای فول، استارت دکمهای، دوربین عقب و از این دسته از آپشنها درنظر گرفته شدهاند.
متریال رودریهای عقب دقیقاً همانند جلو پلاستیک خشک است و خوشبختانه کلید شیشه بالابر روی در قرار دارد. بر روی در هیچ امکاناتی وجود ندارد و حتی زیرآرنجی هم در ردیف عقب نمیبینید. فضای سر در حد پژو 2008 نیست؛ اما فضای پا همانند آن است و ردیف عقب برای 2 نفر تا قد 180 کفایت میکند. ابعاد صندوق تقریباً در حد و اندازه پژو 206 بوده؛ ولی ارتفاع بیشتری نسبت به آن دارد.
مشخصات فنی هیوندای i20
هیوندای i20 به جز ایران و کره جنوبی در هند، ترکیه و الجزایر هم مونتاژ شده بنابراین در بازارهای مختلف موتورهای متنوعی هم دارد. هیوندای i20 با شش موتور عرضه شد که عبارتاند از 1 لیتری، 1.2 لیتری، 1.25 لیتری، 1.4 لیتری، 1.1 لیتری دیزل و 1.4 لیتری دیزل؛ بعلاوه هیوندای برای i20 پنج نوع گیربکس در نظر گرفته که عبارتاند از 5 سرعته دستی، 6 سرعته دستی، 4 سرعته اتوماتیک، 7 دنده دو کلاچه و CVT. در ایران، این خودرو با موتور 1.4 لیتری با قدرت 98 اسب بخار و 134 نیوتن متر گشتاور که به کمک یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نیرو را به چرخهای جلو وارد میکند، عرضه شد. شتاب این خودرو به گفته کمپانی 13.2 است و میتواند با حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. مصرف سوخت هیوندای i20 به طور ترکیبی 6.7 است.
تجربه رانندگی هیوندای i20
وقتی با یک هاچبک شهری طرف هستید باید انتظار نرمی خوبی از فرمان خودرو داشته باشید که البته همینطور است. سروصدای وارد شده از محیط اطراف و موتور به کابین برخلاف سانگ یانگ تیوولی بسیار کم است و از دور 5 هزار به بعد صدای موتور به کابین وارد میشود؛ البته وجود لاستیک میشلن هم بر روی این خودرو بیاثر نیست. هماهنگی موتور با گیربکس و عملکرد بهموقع گیربکس خارقالعاده است. سواری هیوندای i20 از پژو 2008 و سیتروئن C3 بهتر اما در حد سانگ یانگ تیوولی نیست. راحتی صندلیها از پژو 2008 بهتر است؛ اما به سانگ یانگ تیوولی نمیرسد و در حد کیا سراتو است. دید نقطه کور با توجه به ابعاد آیینه خوب است و مانند اکثر خودرو های هیوندای و کیا نیست. هندلینگ این خودرو واقعاً خوب بوده و مشابه با سیتروئن C3 است باتوجه به این ترمزهای خوبی هم دارد؛ در کل میتوان گفت که کنترل هیوندای i20 چه در شهر و چه در جاده مناسب و رانندگی با آن راحت است.
هزینههای نگهداری هیوندای i20
مالک این هیوندای i20 تابهحال در خودروی خود بنزین معمولی ریخته و فعلاً 60 هزار کیلومتر را پیموده و در این مدت این خودرو هیچ خرابی نداشته است. با توجه به میزان فروش i20، قطعات فیک بسیاری از آن در بازار وجود دارد؛ مثلاً لنت جلوی اصل را در بازار به قیمت 3 میلیون و 600 هزار تومان به فروش میرسد ولی میتوانید این قطعه را با قیمت 1 میلیون و 300 هزار تومان هم پیدا کنید. مشکلی که مالکان هیوندای i20 با آن برخورد میکنند عدم وجود لاستیک میشلن در بازار است و درصورتیکه پیدا شود، قیمت هر جفت لاستیک تقریباً 11 میلیون تومان است که قیمت بسیار زیادی است. در زمان تهیه این مطلب، قیمت هیوندای i20 کم کارکرد مدل 1397 حدود یک میلیارد 300 میلیون تومان است.
نتیجهگیری
اگر به دنبال خودرویی هستید که فقط برای داخل شهر مناسب باشد و نمیخواهید با خودروی خود سفر بروید هیوندای i20 به درد شما میخورد؛ رقبای این خودرو عبارتاند از: سیتروئن C3، پژو 2008 و از نظر ابعاد و استفاده درونشهری میتوان به سانگ یانگ تیوولی و چری تیگو7 هم اشاره کرد. اما اگر قصد دارید با خودروی خود مسافرت هم بروید باید به سراغ کیا سراتو مونتاژ، هیوندای النترا 2013، تویوتا کرولا 2009 و یا مزدا 3 مدل 91 بروید.
در پایان هم باید از جناب آقای معین حقپناه بابت صرف وقت با تیم مجله پدال تشکر کنم.