هیوندای

خداحافظی با آیونیک، خودرویی که مسیر الکتریکی هیوندای را روشن کرد

هیوندای آیونیک قدیمی به آخر خط رسیده است زیرا سازندهٔ کره‌ای ماه آینده به تولید این خودرو در کارخانهٔ خود در اولسان کره جنوبی پایان خواهد داد. هرچند آیونیک در آمار فروش موفقیت بزرگی کسب نکرد اما زمانی که در سال ۲۰۱۶ به بازار آمد، به اولین خودرو جهان تبدیل شد که سه نوع قوای محرکهٔ هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی را ارائه می‌کرد؛ بنابراین، خداحافظی با آیونیک پایان فصل مهمی در تاریخ اخیر هیوندای خواهد بود.

پیش‌نمایش این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ با کانسپت i-oniq در قالب یک هاچ‌بک اسپرت الکتریکی با پیشرانهٔ بنزینی افزایش‌دهندهٔ برد ارائه شد. این کانسپت می‌توانست تا ۱۲۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند درحالی‌که برد کلی آن به ۷۰۰ کیلومتر می‌رسید. کانسپت مذکور درنهایت جای خود را به یک مدل تولیدی داد که سه پیشرانهٔ مختلف را ارائه می‌کرد. آیونیک هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی هردو از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کردند که مجموعاً ۱۴۰ اسب بخار قدرت را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دادند.

هرچند پیشرانهٔ این دو نسخه یکسان بود اما درحالی‌که نسخهٔ هیبریدی از باطری ۱.۵۶ کیلووات ساعتی استفاده می‌کرد، نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی به باطری‌های بزرگ‌تر ۸.۹ کیلووات ساعتی مجهز بود که برد تمام الکتریکی ۴۷ کیلومتری را فراهم می‌کرد. نسخهٔ هیبریدی هم به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر تنها ۴ لیتر بنزین مصرف می‌کرد. نسخهٔ تمام الکتریکی آیونیک اما به یک پکیج باطری بزرگ ۳۸.۳ کیلووات ساعتی مجهز بود که یک موتور الکتریکی با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۵ نیوتن متر گشتاور را تغذیه می‌کرد. به لطف این باطری‌ها، خودرو با هر بار شارژ کامل می‌توانست تا ۲۷۵ کیلومتر را طی کند.

پس از آیونیک، هیوندای این نام را به یک خانواده برای عرضهٔ مدل‌های تمام الکتریکی خود تبدیل کرد که اولین عضو آن کراس‌اوور آیونیک ۵ بود. هرچند به گفتهٔ هیوندای، هیچ جانشین مستقیمی برای آیونیک اصلی وجود نخواهد داشت اما این خودرو عملاً با مدل جدید آیونیک ۶ جایگزین می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. شهاب

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (251 ديدگاه)

    پدال این یعنی چی ؟ اول گفتی خداحافظی شرکت هیوندای با آیونیک و خداحافظی با آیونیک پایان فصل مهمی در تاریخ اخیر هیوندای خواهد بود و چند پاراگراف در مورد خداحافظی گفتی آیونیک گفتی و توضیح دادی و آخرش گفتی آیونیک۶ عملاً جایگزین این مدل خواهد شد ! اینا چه معنایی داشت ؟ عجب !

    موافقم 11
    مخالفم 21
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10184 ديدگاه)

      آره اتفاقاً تو یکی از پاگرافاش هم نوشته بود در فروش موفقیت‌آمیز نبود !
      چقدر این جمله آشناست برای محصولات کره‌ای😂🤦‍♂️ !
      میشه محصول موفقش هم نام ببرید بدونیم کدومه !
      احتمالاً جنسیس G90 بوده همونی که رقیب لکسوس ES بوده 😂 !

      موافقم 15
      مخالفم 34
      1. آرم@ن

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (183 ديدگاه)

        نوید اون سوتی که دادی قابل جمع شدن نیست! وقتی نمیدونی جنسیس رویال چیه و رقیب کدومه و سایز ماشینا چیه! دست پیش نگیر حالا! خیلی حرفه با این ادعا جنسیس رویال رو با جی ٩٠ اشتباه بگیری و بگی رقیب es :))) خیلی سوژه به موقعی ای بود!
        فروش موفق فقط شاهکار لندکروز تو امریکا
        راستی نوید گروه هیوندای به لطف تلاش های شبانه روزیت و کامنت های هیت فراوانت امسال یک پله صعود کرد و رتبه چهارم شد تو فروش جهانی :)))) مرسی

        موافقم 25
        مخالفم 10
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10184 ديدگاه)

          آرمان جان ، دل بندم
          از دوستان ماشین‌شناست سوال کن ببین جنسیس G90 مدل ۲۰۱۶ ( آیا ) همکلاس لکسوس ES ۲۰۱۶ هست یا نه 😂🤦‍♂️ !

          موافقم 9
          مخالفم 13
        2. Carlover

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (185 ديدگاه)

          چند روزه چه اصراری داره که g90 ٢٠١۶ هم کلاسه لکسوس Es!!! مگه میشه ماشینی چند سال بعد کلاسش عوض بشه🤣🤣چقدر اعجوبه ای کارآفرین!! سال ٢٠١۶ اصلا g90 وجود نداشت g90 از سال ٢٠١٧ اومد!!! اونی که ٢٠١۶ بود g80 بود که تو کلاس esبود.همه میدونن،هی بیشتر گند میزنی 🤣🤣مثل اینکه بگی s class ٢٠١۵ رقیب سری ۵ بود ولی از ٢٠١٧ شد رقیب سری ٧ 😂😂😂😂😂

          موافقم 13
          مخالفم 4
        3. NAVID۰۰۹۸

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10184 ديدگاه)

          آها
          حالا شد
          جواب درست را کاربر carlover داد 👏😂 !
          اینم یه گُل به خودی از فن‌های باسواد ! و بیسواد کره‌ای !
          عمو ، برو تو مقاله‌ی مربوطه که کاربر آرمان کامنت گذاشته و ببین چی رو با چی مقایسه کرده !
          حتی نمیدونه جنسیس در سال ۲۰۱۶ تک مدل بود و نه مثل امروز !

          G90 چیزی هست که رفیقت آرمان گفته و خداروشکر کامنت‌ها ذخیره شده !

          موافقم 5
          مخالفم 5
      2. TML BN

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1058 ديدگاه)

        نوید کره رو له کردی از روشم رد شدی من نمی‌فهمم چرا با این کره ای ها انقدر بدی
        در سطح خودشون خوب میتونن عمل کنن واقعا😂😂
        حالا حمله نکنید من خودم اصلا کره ای خوشم نمیاد زیاد ولی بدم هم نمیاد

        موافقم 20
        مخالفم 6
      3. Carlover

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (185 ديدگاه)

        منم یکی از کسایی هستم که لایک کردم! نه پس بیام جوک سال رو لایک کنم که میگه سال ٢٠١۶ g90 وجود داشت و حالا کلاسش فرق کرده شده رقیب کلاس بالاتر😂😂😂😂😂

        موافقم 11
        مخالفم 5
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10184 ديدگاه)

          یکی از کاربران ، اِ ، ببخشید ، ترول‌های جدید به نام carlover !انیشتین ، این G90 گفتن چیزی بود که رفیقت آرمان در مقاله‌ی چند روز پیش سوتی داد و تو به عنوان بیسوادتر از آن میخواهی جو را عوض کنی در حالی که همه چیز ذخیره شده و دوستان بروند ببینند شما عشق گُره‌ای‌ها 😂 … 🤦‍♂️ !

          موافقم 5
          مخالفم 5
      4. آرم@ن

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (183 ديدگاه)

        میخوای هی زور بزنی سر اینکه سوتی ندادی ولی اصلا فایده نداره هی بدترش داری میکنی و سوتی های بیشتری داری میدی :))) از همکلاسیات بپرس حداقل حتما اونا میدونن جی ٩٠ با جی ٨٠ فرق داره و بقول بچه ها جی ٩٠ از ٢٠١٧ تولید شد :))) سوتی جدید

        موافقم 5
        مخالفم 6
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10184 ديدگاه)

          دقیقاً آرمان جان ، دلبندم 😂
          چرا از کاربران خواهش نمیکنی بروند تو مقاله‌ی چند روز پیش و ببینند کی سوتی داده !
          اون دوران گذشت که دست پیش میگرفتند تا پس نیوفتند !

          حالا اینکه سوتی دادی یا بیسوادی یه موضوع هست و اینکه همه را به کیش خودت میپنداری هم موضوعی جدا !

          نه آرمان جان ، برو اطلاعات کسب کن تا دفعه بعد خجالت‌زده نشی ، حاجی ، عمو !

          موافقم 3
          مخالفم 5
    2. امیر دهقان

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (689 ديدگاه)

      دوست عزیز!
      آیونیک در ابتدا یک مدل ماشین بود که تصویرش رو در بالا مشاهده میکنید، این ماشین سال 2016 به بازار اومد و درواقع اولین حرکت جدی هیوندای در زمینه خودروهای پاک بود، بعداً این شرکت، آیونیک رو به یک خانواده تبدیل کرد و قراره از این طریق مدل‌های الکتریکی مختلفی مثل آیونیک 5 و آیونیک 6 رو به بازار عرضه کنه، نام آیونیک کنار نرفته بلکه فقط تولید اون آیونیک قدیمی بزودی متوقف میشه

      موافقم 16
      مخالفم 13
      1. شهاب

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (251 ديدگاه)

        نمیشد بنویسید فیس لیفت یا ارتقاء به آیونیک۶ ، بهتر نبود ؟

        موافقم 12
        مخالفم 14
  2. حامد

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    هیوندای هم تا میبینه یه مدلیش فروشش کمه زرتی از خط تولید خارجش میکنه
    خب مرد حسابی بیشتر روش کار کن و شک نکن فروشش بهتر میشه

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. datsun

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3478 ديدگاه)

      فکر نکنم هیچ خودروسازی به اندازه هیوندا خیلی سریع نسل جدید بده یا فیس لیفت کنه

      موافقم 12
      مخالفم 5
      1. کیان

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        تو این زمینه هیوندای با سامسونگ رقیب مستقیم هست، سامسونگ روزی یه گوشی میده بیرون، هیوندای ماهی یکبار فیس عوض میکنه و …

        موافقم 12
        مخالفم 7
        1. Carlover

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (185 ديدگاه)

          وجه اشتراکشون اینه که جفتشون با همین روش موفق شدن،مثلا سامسونگ نسبت به رقبای ژاپنیش،اِ ببخشید اصلا ژاپن در حد رقابت با سامسونگ چیزی نداره هیچی ولش کن
          برای هیوندای هم که همین کاراش باعث شد تو این مدت کم از اکثر رقبای ژاپنی فروش و جوایزشش بیشتر بشه نمونش امسال

          موافقم 11
          مخالفم 12
        2. datsun

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (3478 ديدگاه)

          داداش منم نگفتم که بده اتفاقا خوبه برا مشتری در مورد سامسونگ هم من خودم سالها از تلفن همراش و وسایل برقیش استفاده میکنم و راضیم ولی اینکه ولی شما فکر میکنی ابر شرکتهای مثل سونی دیگه کمتر وسایل الکترونیکی تولید میکنن کنار رفتن نه داداش سونی علمی که در اختیار پروژهای بزرگ دنیا قرار میده و از مهندسیش استفاده میکنن و دیگه وقتش رو صرف تولید نمیکنه تکنولوژیش رو میفروشه.

          موافقم 10
          مخالفم 2
      2. Carlover

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (185 ديدگاه)

        من با شما نبودم داستون جان

        موافقم 2
        مخالفم 4
  3. Afg

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    جدیدا اشتباهات نوشتاری پدال زیاد شده بود اینم روش
    اما ایونیک واقعا خودروی بدی نیست متوجه تصمیم هیوندایم نشدم

    موافقم 3
    مخالفم 12
    1. امیر دهقان

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (689 ديدگاه)

      میشه اشتباهات نوشتاری این مطلب رو بفرمایید؟!!

      موافقم 11
      مخالفم 5
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (10184 ديدگاه)

        جناب دهقان

        این کره‌ای‌فن‌ها اگر منطق داشتن که فن کره نبودن 😂!

        حالا قشنگیشم اینجاست فن کره‌ای هستند که حتی قدمتش از خودروسازی چین و ایران هم کمتره و با سر خم کردن جلوی مدیران ژاپنی امروزه شدن یه خودروساز درجه ۳ حتی از چین هم کمتر !!!

        موافقم 7
        مخالفم 13
      2. کیان

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        بزرگترین اشتباه اینه ک تو زمان تعطیلی مدارس یه پست بذارین ک به مذاق سهامدارهای هیوندای خوش نیاد، نتیجه میشه هزار و یک ایراد بنی اسرائیلی ک میبینید !!!

        موافقم 13
        مخالفم 7
  4. JDM lover

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    هیوندا فقط رو سود و فروش تمرکز داره
    تا میبینه یه مدل فروشش خوب نیس کارشو تموم میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  5. M

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (179 ديدگاه)

    بقیه خودروساز ها هم رو سود و فروش تمرکز دارند و اگه بد باشه فروشش یعنی شکست تجاری مگر اینکه یک محصول بخواد positive image برای یک شرکت داشته باشه که حتی با ضرر تولید میشن مثل میباخ 52 و 57 بوگاتی ویرون یا لکسس LFA

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. ح

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    ای کاش میشد ایران بره خط تولید این ماشین ورشکسته رو بخره …اونوقت هم به نفع اوناس و هم ما

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا