مدل تولیدی از تارا برقی ایران خودرو به زودی رونمایی میشود
داود خسروی، مدیرعامل شرکت دانشبنیان جتکو، از رونمایی تارا برقی تا پایان سال 1400 خبر داد. تیرماه سال جاری نخستین نمونه آزمایشی تارا برقی گروه صنعتی ایرانخودرو با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رونمایی شد. در این مراسم، فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ضمن تاکید بر اینکه کاهش آلایندگیها علت اصلی ورود به حوزه تولید خودروهای برقی است، اظهار کرد:
با توجه به اینکه طبق پیشبینیها با ادامه روند مصرف گاز CO۲ و گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر تولید فعلی CO۲ در جهان میرسیم. همچنین با توجه به اینکه خودرو یکی از این منابع آلایندگیها به حساب میآید، ایرانخودرو با طراحی خودروی برقی تارا حرکت خود در این مسیر را آغاز کرده است.
به گزارش ایسنا، داوود خسروی، مدیر شرکت صنعتی و دانشبنیان جتکو؛ ضمن اشاره به رونمایی از نسخه آزمایشی تارا برقی در تیرماه سال جاری و تاکید بر اینکه تبدیل پلتفرم خودروی بنزینی به برقی و طراحی پلتفرم اختصاصی خودروی برقی، دو مسیر تولید خودروی برقی در جهان هستند که در کشور ما نیز مشابه سایر کشورها عمل میشود، گفت:
طراحی پلتفرم جدید با مفهوم برقی هزینه قابل توجهی دارد. اگر خودروی برقی با اعمال تغییراتی در پلتفرمهای بنزینی موجود، طراحی و تولید شود، هزینه میلیارد دلاری در بر نخواهد داشت؛ این روش از جمله روشهایی است که خودروسازان دنیا همچون پژو، رنو و خودروسازان شرق آسیا برای طراحی و تولید خودروی برقی استفاده کردهاند.بهرهبرداری از خودروی برقی، صرفا با تولید خودرو امکانپذیر نمیشود؛ چرا که استفاده از خودروی برقی، نیازمند ایجاد بستر و زیرساختهایی در کشور همچون ایستگاههای شارژ سریع است که فراهم آوردن آن به عهده خودروساز نیست. همانطور که تامین جایگاه سوخت بنزین بر عهده خودروساز تولیدکننده خودروی بنزینی نیست. در تمام دنیا دولتها به تامین زیرساختهای موردنیاز برای خودروی برقی کمک میکنند.ایستگاههای شارژ خودروی برقی بایستی در سطح کشور ایجاد شود تا خودروهای برقی در زمان ۲۰ دقیقه شارژ شوند. ایجاد شرایطی برای پارکینگهای شخصی مالکان نیز ضروری است تا شارژ خودرو در زمان پنج تا هشت ساعت انجام شود. علاوه بر توسعه شبکه ایستگاههای شارژ خودرو، تامین برق مورد نیاز بهویژه در ماههای پیک مصرف برق نیز حائز اهمیت است.
در همین ارتباط بخوانید: