تارا پس از یک سال حضور در بازار، پستیوبلندیهای زیادی را طی کرده است اما مسلما هنوز راه زیادی را برای رسیدن به موفقیت درپیش دارد. سوال اینجاست که آیا جدیدترین محصول ایرانخودرو درحد انتظار کاربران ایرانی ظاهر شده است؟! اگر پاسخ به این سوال منفی باشد، چه نکاتی باید در نسخههای بعدی آن تصحیح شوند؟! در ادامه با ما و بررسی ایرانخودرو تارا، مزایا و معایب این خودروی پرحاشیه همراه شوید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
تارا نتیجه یک جدایی
پس از برجام، ایرانخودرو همکاری بینالمللی خود را با شرکایی چون پژو افزایش داد و درنتیجه خودروهایی چون کراساوور ۲۰۰۸، سدان ۵۰۸ و… را وارد کشور کرد. با برهمخوردن معاهده برجام، پژو از ایران بیرون رفت. ایرانخودرو نیز برای خروج از بجران خود، از پلتفرم سدان سایز کوچک این شرکت، پژو ۳۰۱، که قرار بود در بازار ایران نیز فروخته شود، استفاده کرد. ایرانخودرو با بهروزرسانی شاسی ۳۰۱ و نامگذاری آن با کد «IKP1»، از آن در ساخت خودروی جدیدش استفاده برد. این شرکت که هماکنون موفق به داخلیسازی ۷۵ درصد اجزای این خودرو شده است، قرار است هر ساله و تا سال ۱۴۱۰، روند تولید ۵۰ هزار دستگاه در سال را حفظ کند.
طراحی ظاهری تارا
بگذارید از جلو شروع کنیم. تارا نیز مانند دیگر محصولات ایرانخودرو از خطوطی واضح استفاده میکند و تقریبا خبری از فرمهای آئرودینامیک و نرم نیست. چراغهای هالوژنی جلو فرمپردازی جدیدی دارند اما میتوان آنها را ترکیبی از چراغهای پژو ۳۰۱ و دنا دانست. جلوپنجره تارا درحقیقت نسخه سادهتری از جلوپنجره پژو ۳۰۱ است. در زیر چراغها نیز شاهد حضور چراغ روزتاب و مهشکنها هستیم.
نمای جانبی بهاندازه جلو جزئیات ندارد؛ درحقیقت چیز خاصی ندارد! یک خودروی کاملا ساده که تنها نکته چشمگیرش، یک خط شکسته در بخش پایین درها و یک خط شانه صاف به شمار میرود. به یاد دارم که زمانی که نخستینبار تارا دندهدستی را از نزدیک دیدم، گفتم «چه رینگهای قشنگی»! اما گویا خبری از رینگ نبود و ایرانخودرو برای نسخه دستی این خودرو از قالپاق استفاده کرده است؛ بنابراین رینگ تنها به دارندگان نسخه اتوماتیک داده خواهد شد.
بخش پشتی با دربرگیری چراغ یکپارچه، به یکی از مهمترین بخشهای طراحی تارا بدل شده است. متاسفانه خبری از LED زیبایی که در نسخه مفهومی این خودرو بهکارگرفته شده بود نیست و این چراغ، طرحی خرپامانند را در خود جای داده است که برای برخی از افراد ممکن است چندان مطلوب نباشد. باقی اجزا نیز بهشکلی متداول و ساده طراحی شدهاند. لوگوی «TARA» نیز بخش زیرین چراغ را مزین کرده است.
طراحی داخل کابین تارا
کابین تارا برخلاف بیرون آن چندان بیحسوحال نیست و ظاهری کاملا بهروزتر نسبتبه سایز محصولات ایرانی دارد. نخستین نکتهای که در این بخش توجه شما را به خود جلب میکند ارتفاع زیاد داشبورد است که رانندگی و خوگرفتن با آن را برای افراد بسیار کوتاهقد دشوار میکند و حقیقتا حس عجیبی دارد. پس از آن، غربیلک فرمان را خواهید دید که ظاهری بهروز و ارگونومیک دارد و کلیدهای کروزکنترل، تنظیم صدا و محدودیت سرعت را درخود جای داده است. کیفیت فرمان برقی و خوشدست این خودرو اما معمولی است.
داشبورد و بخشهای زیادی از خودرو مانند سایر محصولات داخلی از جنس پلاستیک بیکیفیت ساخته شده اما اینبار شاهد بهرهگیری بخشهایی چون بالادری، دور نمایشگر لمسی و هواکشها از طرح فیبرکربنی هستیم. زیر نمایشگر شاهد جاسازی کلیدهای فیزیکی کنترل تهویهمطبوع هستیم که وضعیت کارکرد خود را با یک نمیاشگر دیجیتالی کوچک و خوانا نشان می دهند. کلیدهای بالابر شیشه و سیستم آنتیترپ متاسفانه در مکانی نامناسب قرار گرفتهاند و راننده را برای دسترسی به خود، به زحمت میاندازند. کنار ترمز دستی نیز دو درگاه USB حضور دارند که به بهروزبودن تارا کمک قراوانی کردهاند.
جنس صندلیها از پارچههای خاکستری با دوخت سفید است که بهخوبی سرنشین را دربر گرفته، کیفیت مناسبی دارند و بهشکل دستی، به کاربر خود اجازه تنظیم حالت نشستن و ارتفاع آن را میدهند؛ البته نسخه اتوماتیک به صندلیهایی از چرم مصنوعی مجهز شده است. فضای پای سرنشینان جلو و عقب بسیار راحت و مناسب است و همین مسئله یکی از اصلیترین نقاط قوت تارا به شمار میرود. ایرانخودرو به لطف فاصله محوری ۲.۶ متری یکی از جادارترین سدانهای کامپکت بازار را تولید کرده است. کیفیت صندلیهای عقب نیز مناسب است اما برخلاف جالیوانی مشترک با صندلیهای جلو، خبری از کنسول میانی نیست.
آپشن ها و امکانات تارا اتومات و دستی
تارا بهعنوان بهروزترین محصول ایرانخودرو به امکاناتی چون سیستم پایش فشار باد (TPMS)، کمربند با اتصال ۳ نقطهای، سنسور دندهعقب، سیستم قطع خودکار سوخت، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، ایزوفیکس، نمایشگر دمای محیط و صندلیهای تاشوی عقب مجهز شده است که باعث میشود فضای بسیار بزرگ ۶۴۰ لیتری صندوقعقب، افزایش یابد. نمایشگر لمسی این خودرو نیز به قابلیتهایی چون رهیاب، اتصال بلوتوثی، اتصال هوشمند تلفنهوشمند، رادیو، میرورلینک و اتصال USB مجهز شده است و صدای رسانه را ازطریق چهار بلندگو پخش میکند. ناگفته نماند که مدل اتوماتیک تارا به دکمه روشنخاموش مجهز بوده و دیگر از عملکرد چرخشی سوییچ استفاده نمیکند.
کابین تارا دستی به دو کیسه هوا مجهز شده که در نسخه اتوماتیک به چهار عدد افزایش یافته است. سیستم گرمایش/ سرمایش تارا نیز دستی هستند و عملکرد بسیار خوبی دارند. متاسفانه در تارا دستی خبری از سانروف نیست و برای بهرهگیری از این آپشن، باید نسخه اتوماتیک را خریداری کنید. تمام صندلیها نیز به پشتگردنی با امکان تنظیم ارتفاع مجهز شدهاند.
مشخصات فنی تارا
موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ تارا همان موتور نامآشنای TU5 است که اینبار بهواسطه بهروزسانیهای متعدد بهنام «TU5P» شناخته میشود. این موتور ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد که آنها را بهترتیب در دورهای ۵,۸۰۰rpm و ۴,۰۰۰rpm دردسترس راننده قرار میدهد. ایرانخودرو مدعی شده که شتاب اولیه نسخههای دنده دستی و اتوماتیک تارا بهترتیب برابر ۱۲.۵ و ۱۳ ثانیه است؛ اگر کاربر نسخه دستی، تعویضدنده را بهخوبی انجام دهد به این رقم دست خواهد یافت.
ایرانخودرو برای تارا دستی از یک گیربکس ۵ سرعته استفاده کرده که هماکنون از آن در محصولات دیگر خود استفاده میکند. نسخه اتوماتیک اما به یک گیربکس ۶ سرعته خودکار مجهز شده است. هر دو گیربکس عملکرد مطلوبی دارند و انتظارات یک خانواده با سبک رانندگی معمولی را بهخوبی برآورده میکنند. سازنده مدعی است که با پرکردن باک ۵۰ لیتری این خودروی ۱۱۷۰ کیلوگرمی (۱۲۶۸ کیلوگرم برای مدل اتوماتیک)، میتوانید به مصرف ترکیبی ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دست یابید که نسبتبه سایر رقبا مناسب بهنظر میرسد.
سیستم سوخت هر دو مدل دنده دستی و اتوماتیک تارا انژکتوری با پاشش چندنقطهای بوده که به موتور توانایی همراهی راننده را تا حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت میدهد که ما بهخاطر محدودیتهای جادهای، قانونی و ایمنی کشور انجام آن را به شما توصیه نمیکنیم.
راندمان و امنیت تارا
عایقبندی کابین تارا به بهترین نحو ممکن انجام شده و خوشبختانه خبری از صدای موتور نیست. فنربندی و سیستم تعلیق این خودرو نیز نسبتبه دیگر محصولات ایرانخودرو کیفیتی بهتر و تنظیماتی نرم دارد و نوید یک سواری راحت را به سرنشینان خود میدهد. البته که قطعا کابین بزرگش آن را به یکی از بهترین گزینهها در میان خودروهای داخلی تبدیل میکند. تارا با بهرهگیری از تعلیق مناسب، در گذر از ناهمواریها عملکرد مناسبی دارد اما شگفتآور نیست. البته ناگفته نماند که این سواری نرم از آمادگی خودرو میکاهد و نمیتوانید از آن انتظار رفتاری اسپرت داشته باشید. درکل راندمان این خودرو مناسب خانواده، نرم و نهچندان هیجانانگیز است.
پدال گاز تارا بهخاطر بهرهگیریاش از دریچه گاز برقی، با تاخیری بسیار جزئی عمل میکند اما درکل عملکرد مطلوبی دارد. ترمزهای دیسکی این خودرو که در جلو خنکشونده نیز میباشند، عملکرد بسیار مناسبی دارند و هیچجای نگرانی را باقی نمیگذارند. ایرانخودرو برای حفظ امنیت سرنشینان، تارا را به سیستمهای ایمنی چون ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)، ترمز اضطراری (HBA)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC) و دستیار حرکت در سربالایی (HSA) مجهز کرده است.
عملکرد سیستم پایداری که ازطریق یک کلید و در بخش چپ و پشت غربیلک فرمان قرار گرفته است، مناسب بوده و هرکجا که لازم باشد، وارد عمل میشود تا از وقوع حادثه جلوگیری کند. البته فرمان برقی این خودرو با وجود اینکه در سرعتهای پایین عملکرد نرمی دارد، در سرعتهای بالا کمی سفتتر میشود تا از پیچشهای ناگهانی راننده جلوگیری کند.
تفاوتهای تارا اتوماتیک و دستی
تارا دستی نیز مانند نسخه اتوماتیک ظرفیت بهرهگیری از امکانات رفاهی و موتوری متعدد را داشته اما ایرانخودرو برای فروش بیشترش، ترجیح داده تا امکانات خاصی چون سانروف را به نسخه اتوماتیک محدود کند. برای بررسی بیشتر تفاوتهای تارای اتوماتیک و دستی میتوانید جدول زیر را مشاهده کنید:
تارا دنده دستی | تارا اتوماتیک | |
نوع موتور | TU5P | TU5P |
حجم موتور (cc) | ۱۶۰۰ | ۱۶۰۰ |
قدرت (اسب بخار) | ۱۱۰ | ۱۱۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۱۴۴ | ۱۴۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
گیربکس | ۵ سرعتی دستی | ۶ سرعتی اتوماتیک |
شتاب اولیه (ثانیه) | ۱۲.۵ | ۱۳ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۹۰ | ۱۹۰ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۷.۰۶ | ۷.۲۹ |
ترمز | ترمزهای دیسکی جلو و عقب EBA، ESC، ABS، HSA | ترمزهای دیسکی جلو و عقب EBA، ESC، ABS، HSA |
کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو | راننده، سرنشین جلو و جانبی |
سنسور و دوربین دندهعقب | دارد/ ندارد | دارد/ دارد |
ایزوفیکس | دارد | دارد |
کمربند ایمنی | سه نقطهای با قبلیت پیشکشنده و تنظیم ارتفاع | سه نقطهای با قبلیت پیشکشنده و تنظیم ارتفاع |
سایر امکانات رفاهی | سیستم ضدسرقت/ قفل مرکزی با ریموت/ سیستم قطع خودکار سوخت/ سیستم کنترل بخار بنزین | سیستم ضدسرقت/ قفل مرکزی با ریموت/ سیستم قطع خودکار سوخت/ سیستم کنترل بخار بنزین |
فضای باز صندوقعقب (لیتر) | ۶۴۰ | ۶۴۰ |
باک بنزین (لیتر) | ۵۰ | ۵۰ |
سایز و نوع رینگ | ۱۵ اینچی فولادی با روکش قالپاق | ۱۶ اینچی آلومینیومی |
کروز کنترل | دارد | دارد |
سانروف برقی | ندارد | دارد |
سیستم تهویهمطبوع | برقی | برقی |
سیستم صوتی و تصویری | نمایشگر لمسی ۷ اینچی/ درگاه USB/ بلوتوث/ میرورلینک/ بلندگوی جانبی و طاقچه عقب | نمایشگر لمسی ۷ اینچی/ درگاه USB/ بلوتوث/ میرورلینک/ بلندگوی جانبی و طاقچه عقب |
پنجرهها | جلو و عقب برقی | جلو و عقب برقی |
صندلی | روکش پارچهای با تنظیم ۶ حرکتی دستی برای راننده و ۴ حرکتی دستی برای سرنشین جلو صندلیهای تاشو عقب | روکش چرم و پارچه با تنظیم ۴ حرکتی برقی (۲ حرکت دستی) برای راننده و ۲ حرکتی برقی (۲ جرکت دستی) برای سرنشین جلو صندلیهای تاشو عقب |
فرمان | برقی | برقی |
آینه | آینه جانبی برقی | آینه جانبی برقی تاشونده با چراغ راهنما |
ورود بدون کلید و دکمه خاموش/ روشن | ندارد | دارد |
سنسور نور و باران | ندارد | دارد |
چراغها | چراغ روز/ مهشکن جلو و عقب/ قابلیت تنظیم ارتفاع پراغ جلو/ سیستم روشنایی ترک خودرو | چراغ روز/ مهشکن جلو و عقب/ قابلیت تنظیم ارتفاع پراغ جلو/ سیستم روشنایی ترک خودرو |
تریم داخلی | مشکی | مشکی |
سایز تجهیزات | سیستم پایش فشار باد/ دکمه کروزکنترل روی فرمان/ دکمههای کنترل سیستم صوتی MFC/ بازکن قفل در صندوقعقب | سیستم پایش فشار باد/ دکمه کروزکنترل روی فرمان/ دکمههای کنترل سیستم صوتی MFC/ بازکن قفل در صندوقعقب |
معایب تارا اتوماتیک و دستی
تارا خودرویی است که تماما براساس پژو ۳۰۱ طراحی و ساخته شده است و درحقیقت باوجود امکانات بیشتر، کیفیت کمتری نسبتبه آن دارد. کابین و صندوق جادار، سواری بیسروصدا، راندمان مناسب، سیستم کنترل پایداری و امکانات نسخه اتوماتیک آن را به گزینهای مناسب برای خانواده تبدیل میکند اما کیفیت نهچندان مطلوب ادوات داخلی، کمبود امکانات نسخه دستی، سواری بدونهیجان و ارگونومی عجیب آن را از چشم برخی کاربران میاندازد و از ارزش خرید آن در بازار میکاهد. استهلاک نسبتا بالای پیشرانه TU5، کیفیت لوازم، مشکلات مونتاژی ناشی از عدم دقت در خط تولید یا طراحی، ستونهای جانبی B عریض و همرنگ بدنه مشابه خودروهای ارزان قیمت، حذف و کمبود امکانات نسبت به رقبای چینی، سادهسازی بیش از حد و تعدادی مشکلات ریز دیگر نیز آزاردهنده هستند.
رقبا و قیمت تارا
قیمت تارا اتوماتیک و دستی
طبق آخرین اعلامیههای رسمی ایرانخودرو، قیمت کارخانهای تارا دستی برابر ۲۹۳ میلیون تومان (اسفند ۱۴۰۰) است. قیمت نسخه اتوماتیک این سدان کوچک نیز در کارخانه برابر ۴۱۵ میلیون تومان (فروردین ۱۴۰۱) بوده اما هر دوی آنها در بازار با اختلاف قیمت سرسامآوری به فروش میرسند. امروزه نسخه دستی و اتوماتیک بهترتیب با قیمتهایی حدود ۴۴۵ و ۵۷۵ میلیون تومان برای مدلهای ۱۴۰۰ و ۴۶۵ و ۵۹۵ میلیون تومان برای مدلهای ۱۴۰۱ معامله میشوند که واقعا ارزش حقیقی خودرو را زیر سوال میبرند.
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
تارا | دستی V1 | ۵۸۶,۹۳۲,۰۰۰ | ۸۴۹,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا | دستی V3 | به زودی | --- |
امروزه و با قیمت بازاری این خودرو میتوان خودروهایی چون دنا پلاس توربو اتوماتیک، پژو پارس ELX سال سفارشی، فردا ۵۱۱ و رقیب اصلی تارا، سایپا شاهین، را خریداری کرد. در بازار خودروهای کارکرده میتوان به سراغ سدانهایی چون چری آریزو ۵ توربو اکسلنت، برلیانس H330، بسترن B50F، امجی ۶، جیلی GC6 و جک J4 رفت. برای اطلاع دقیق از مشخصات این محصولات داخلی، بررسی آنها و مقایسهشان با تارا و مقایسه بیشتر به مطالب مرتبط در پدال سری بزنید.
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱آخه به چه قیمتی ؟!
تو خودروهای ایرانی ، تارا بهترینِ ، شک نکنید ، چون حقیقتاً کیفیت منتاژ بالاتری نسبت به بقیه داره و بخصوص نمونههای اتومات حتی چند پله بالاتر از نمونههای دندهای هستند و در فضای داخل تفاوت دارند که قبل از عید یه بررسی ریزی از نزدیک داشتم ، ولی ، اما ، به نکتهای میرسیم که خرید تارا و هر خودروی ایرانی دیگری را زیر سوال میبره و آن هم قیمتهای شُخمی و مضخرفشان هست که با لاتاری راه انداختن و خودرو ندادن به مردم شورش را در آوردهاند !
اون از وضع دلار !
اون از دروغهای بیپایان آزادی واردات !
اون از جو راه انداختنهای ارزانی و دروغ !
این هم شده وضع گرانی پشت گرانی !
حقیقتاً تا کجا میخواهد پیش برود !
چقدر مونده که منفجر شویم ؟!
روزگارمون شده گرانی و استرس زندگی از فردا و فردا که تا به خودمون بیائیم میفهمیم عمر تمام شده و زیرِ گِل هم دیگر جایی نداریم چون احتمالاً قبر هم با خودرو گوشت نون ماکارانی مرغ گران و شُخمی میشود !
حامد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱داداش اونقدر قبلا کامنت های بی سر ته گذاشتی که اگه الان هم یه کامنت کاملا حق هم بزاری بازم بعد دیس لایک میدن 😅
ماشین دوست
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱نوید جان، به نظر شما کوئیک چطوره؟
TML BN
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظر من نقص بزرگ طراحی تارا چراغ عقبش هست
البته شاید بعضی نقطه قوت طراحیش بدونن
دیجی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱به خدا لیاقت جوانان ما این ماشین های سرهم بندی شده نیست اونم باقیمت 20هزار دلار
محمد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱این لگنا مزایا هم دارن؟
بفرمایید معایب، معایب
امیرشایان فرازی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱منفی در منفی مثبت:(
(نظر ایران فرقون
فرشاد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱از نگارش و جمله بندی فوق العاده ضعیف که بگذریم، در یک متن کوتاه، چقدر باید غلط داشت؟!
کافر مقدس
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱رپورتاژ کاری با کیفیت نگارشی نداره کمیت رو بذار کنار کلی عکس با دورین 7100 نیکون آپلود کن بره
این روزها گرفتاری سایتهای داخلی همینه رپورتاژ داخلی -چینی تا بی نهایت
new RAMIN
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱چند ماه پیش گفته بودم که نمایندگی ایرانخودرو رفته بودم و یه ربع الکی چرخیدم مثلا میخواستم ماشین بخرم… اولا بماند که اون مسئولش هیچی از تارا سردرنمیاورد فقط میگفت سانروف داره موتورش اقتصادی هست تیو فایو پلاس هست آپشن داره😂همین. دراش قفل بود ولی شیشه هاش پایین بود وقتی به داشبرد دست زدم یعنی پلاستیک خشک توخالی بود.صندلی هاش خوب بود نسبت به بقیه خودروهای ایرانی ولی نسبت خودرویی که من دارم هیچی نبود…حالا خوبه اونی که من دارم یه چیز کاملا معمولی و اقتصادی هست و تازه 10 سال پیش رونمایی شده! بگذریم…
همین تجربه دست زدن به داشبرد لمس کردن صندلی ها برام کافی بود تا به معمولی بودن و الکی گرون بودن تارا پی ببرم…هفته آینده 27 الی 30 اردیبهشت نمایشگاه خودرو تهرانه ایرانخودرو هم گفته هستش…من که احتمال خیلی زیاد میرم و تجربه بهتری میتونم کسب کنم. البته فکر کنم با حضور مدیران خودرو بهمن موتور بقیه شرکت ها،ایرانخودرو زیاد فکر نکنم به چشم بیاد…اما به طور کلی نظر شخصی خودم اونچیزی که من از مشخصات میدونم و ظاهر و کیفیت بنظرم آنچنان چیز مالی نیستن…
.
تارا اتومات 575میلیون بازار آزاد قیمتشه…
حال با یه سرچ ساده با همین پول میشه یه آریزو 5 دنده ای صفر یا آریزو 5 اتومات کاکرد 10هزارتا پیدا کرد اونم مدل 99. یا مدل98صفر آریزو5 اتومات 590الی580میلیون. حالا چون بحث اقتصادی هست میشه جک j4 خرید قیمت کمتر از تارا. مصرفش خوبه.کراس اوور هم خودم با جک S3 مخالفم ولی باز بهتر از تارا هست یاتوجه به تجربه ای که داشتم.cs35 هم در نوع خود کلاس خود و قیمت خود(قیمت چین نه تخیلی ایران!) خودروی عالی ای هست. مدل 98 صفر همین قیمت 20 تومن بالاتر پیدا میشه.
قطعا و حتما تارا بهترین خودروی ایرانی حال حاضر هست(😐🤦) ولی دربرابر خودروهای چینی رقیب در ایران هیچ حرفی برای گفتن نداره…شاهین هم که وضعیتش10برابر بدتره…فقط برتری تارا نسبت به خودروهای چینی زیاد بودن قطعات هست اونم وقتی همه چی ماشین معمولی باشه نسبت به رقبا باز هم زیاد حرف آنچنانی نمیتونه بزنه…
.
امیدوارم صنعت خودروی ایران یه روز برترین در جهان بشه… چون توانایی شو داره کلی هم استعداد توانایی دارن جوانا…کاری با سایپا و ایرانخودرو ندارم ولی بنظرتون به جامعه ای که مردمش میگن چینی آشغاله میرم تارا شاهین میخرم(دیدم که میگم🤦)پارس سلطانه…206عشقه…زانتیا از بنزم بهتره(!) بنظرتون با توجه به حضور این افراد در جامعه(که ماشاالله زیاد هم هستن متاسفانه…) واقعا یه روز خودروسازیمون به سطح جهانی خواهد رسید!؟
javadhy
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اولا اینکه با حرفتون کاملا موافقم ولی یه چیزی هم خواستم بهش اضافه کنم شما گفتید آیا روزی خودروسازیمون به سطح جهانی خواهد رسید ؟ میخوام واقعیتش بگم اصن اشکال نداره به سطح جهانی نرسید اگه ماشینای ایرانی ضعیفن زشتن راحت نیستن و… بازم اشکال نداره مهم ترین چیز در مورد ماشینای ایرانی که باید برطرف شه ایمنیشونه چیز دیگهای هم نخواستیم همینکه از هر تصادف ۲ تا مرده در نیاد اوکیه
امیر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱کدوم ماشین چینی تو ایران است تست تصادف معتبر داره؟
حداقل تارا پلتفرم پژو ۳۰۱ داره
Dian
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱بسترن b30 ، بایک سابرینا و… ۵ ستاره از cncap دارن عزیز
امیر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱Cncap معتبره؟!!!
رضا
۲۲ مهر ۱۴۰۱اطلاعات غلط ندبد. بایک حتی از موسسات چینی هم نتونسته استاندارد بگیره. در ضمن خرید ماشین چینی شروع مشکلات است
AMANTE
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱بهترین ماشین ایرانی که میتونستید بخرید ولی معایب اش اینقدر زیاده که راحت میتونید بیخیال اش بشید و برید یک ماشین دیگه بخرید.
تارا در صورت قیمت گذاری مناسب و طراحی بیرونی و داخلی بهتر و موتور جدید به یکی از موفق ترین ماشین های بازار ایران تبدیل بشه ولی وقتی پای سود وسط باشه میشه بیخیال همه چی میشن.
امین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی عقب این ماشین واقعا افتضاحه.مخصوصا وقتی شب چراغش روشن باشه.تو این رنج قیمت، خریدنش اشتباه محضه
Jdm باز
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ادم اصن حیفش میاد ۵۰۰ میلیون بده به ماشین ایران خودرو
کامیاب
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱سردبیرعزیز و آقای صفرپور چیزی که پست کردین بیشتر رپورتاژه ی محصول مزخرف،ناامن،به شدت زشت و گرون هست تا نقد و بررسی.
لااقل منی که سروکارم با ماشینه،تو شش ماهه گذشته بیش از ده مورد تصادف صرفا بخاطر کودن بودن ESP این خودرو دیدم،چرا اینقدر تعریف میکنید؟
نور ناکافی چراغ های جلو که تقریبا هیچ جوره رفع نمیشه,مگر با لنز.
دوتا پورت یو اس بی خیلی تغییر مثبتیه؟شارژر فندکی دونه چند؟
منی که یوزر قدیمی پدالم چرا باید این همه دروغ بشنوم؟
علی صفرپور
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱حق با شماست دوست عزیز… اما متاسفانه ما باید در مقایسه با محصولات دیگه داخلی که یکی از دیگری بدتر هستن، به خودروها نگاه کنیم… قوانین کشور هم تنگنا ایجاد میکنن!
Amir
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اون پورتها شارژر نیست، به مانیتور وصل میشه از طریق اندروید اتو یا میرور لینک، البته چون با زدن دکمه مود روی فرمون اتصال را قطع میکنه، ترجیح دادم موبایل به مانیتور وصل نشه و یه هولدر موبایل نصب کردم. دلیل من برای خریدم این ماشین اول پلتفرمش بود که همون پژو ۳۰۱ هست و از نظر ایمنی نسبت به چینیها مطمئنتره، اتوماته و تقریبا اکثر آپشنهای بدرد بخور را داره، اما به شخصه با چراغ عقبش مشکل دارم، اما جالبه خیلیا چراغ عقبش را دوست دارن
Arshia m3csl
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱یکی از زشت ترین و بدترین ماشین های تاریخ تارا هست واقعا تارا نصبت به پولی که ادم میده ارزش نداره
Farzad
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱یعنی اسم گزاریشون کشته مارو !
تارا یعنی ستاره ، بله این ماشین ستاره لگن های داخلی لقب گرفته 😂
این ستاره که به آتش گرفتن و نابودی برای همیشه هم علاقه منده نصف بیشترش قطعات بی کیفیت چینیه و تعریف جدیدی از طراحی ناشیانه و کپی کاری ارائه داده . یه سایتی نوشته بود چراغ های جلوش تداعی کننده موستانگ های آمریکاییه 😐 مهندسین سرزمینم هم میگن برای نمای جلوش از یوزپلنگ ایرانی الهام گرفتن 😐🤦♂️ ( بیچاره یوزپلنگ )
یه کلیپ هم تو اینستا هست که برف پاکنشو که میزنی بالا میخوره به لبه کاپوت و رنگشو میبره ( مونتاژکاری وطنیه دیگه ) .
Behnam1012
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط جهت اطلاع میگم جسارت نمیکنم
برف پاکن بخاطر طراحی و ایمنی عابر پیاده اینطوری طراحی شده که در صورت تصادف با صورت یا بدن عابر پیاده برخورد نکنه و دچار جراحت نشه
و برای تعویض تیغه برف پاک کن باید وقتی سویچ تازه بسته شده یک بار دسته ی برف پاک کن به پایین فشار داده بشه تا برف پاک کن در حالت بالا وایسه و تیغه ی برف کن رو بشه تعویض کرد
اپتیما jf که داشتم هم اینطوری بود
Behnam1012
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط جهت اطلاع میگم جسارت نمیکنم
برف پاکن بخاطر طراحی و ایمنی عابر پیاده اینطوری طراحی شده که در صورت تصادف با صورت یا بدن عابر پیاده برخورد نکنه و دچار جراحت نشه
و برای تعویض تیغه برف پاک کن باید وقتی سویچ تازه بسته شده یک بار دسته ی برف پاک کن به پایین فشار داده بشه تا برف پاک کن در حالت بالا وایسه و تیغه ی برف کن رو بشه تعویض کرد
اپتیما jf که داشتم هم اینطوری بود
Farzad
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱بله ممنون ک گفتی ، حقیقتا اطلاعات زیادی درباره لگن های داخلی ندارم ، راجب تارا هم چند دقیقه بیشتر تحقیق نکردم چون دیگه بیشتر نتونستم حالم داشت به هم میخورد .
Behnam1012
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ارادت
البته فقط بحث تارا نیست
تو سایر خودرو ها هم این نوع طراحی برای استاندار عابر پیاده وجود داره
Mh
۱۵ تیر ۱۴۰۲ببین اگه از همین تارایی که به قول خودت آشغاله بگذریم و نخریم باید چی بخریم با این اوضاع گرونی من الان خودم تارا دارم حقیقتا دروغ نگم تا الان به مشکلی برنخوردم
(فقط یکبار یکی از اعلان های Esbروشن شده بود بردم نمایندگی درست شد)
چینی ها که قدیمی هاش اشغال جدیداش گرون
ژاپنی ها و کره ای ها که قیمتش سر به فلک کشیده
ببین اولین خودرویی هستش که حداقل از محصولات قبلی ایران خودرو و سایپا یک سر و گردن بالاتره
(بابت اون برف پاکن هم بگم به خاطر استاندارد عابر پیاده اون طوری ساخته شده
لطفا قبل از نظر دادن در موردش تحقیق کنید)
genius
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱از دید فنی پلتفرم ۳۰۱ خیلی خیلی از پلتفرم تاریخ گذشته ۴۰۵ وضعیت بهتری داره ولی ایران خودرو با نهایت بدسلیقگی طرح اپکو واسه چراغهای یک تکه عقب رو کنار گذاشت و طراحی بیرونیش رو نامانوس کرد.تو بحث فضای داخلی هم خسیس بازی عجیب سیمکشی نکردن تو درها و نصب کلیدهای بالابر تو بدترین جای ممکن واقعا غیر قابل توجیهه
aliveman1989
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اسمش اگ تِرا بود برازنده ترش بود.
Behnam1012
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱این ماشین نقطه قوتش اونم نسبت به تولیدات داخل پلت فرمشه که توی تصادف ایمنی خیلی بهتری داره ولی نسبت به خودروهای 2022 قطعا ضعیف تره چون این پلت فرم طراحی سال 2012 هست اما بازم پیشرفت خوبیه نسبت به 405 و مشتقات (سمند و دنا) ، نقطه قوت دیگه وجود esp که به شدت لازمه و باید اجباری بشه (برای خودروهای جدید)
نکته جالب دیگه جا دار بودن کابین و فضای پا و سر برای ردیف جلو و عقب و صندوق عقب بسیار بزرگ با اینکه بدنه ی خیلی بزرگی نداره اما استفاده ی خوبی از فضا کردن و با این ابعاد بدنه برای استفاده ی شهری هم مناسبه
موتور TU5 هم که مزایا و معایبش مشخصه چیزی نمیگم
اما معایب کیفیت متریال کابین ضعیف نسبت به قیمت و طراحی عجیب و اقتصادی ( بخاطر کاهش هزینه ها و استفاده کم تر از دسته سیم ها کلید های بالابر و … در وسط داشبورد جا گذاری شدن و همچنین بلندگو ها روی داشبورد جلو و عقب جا گذاری شدن ) همچنین سیستم صوتی ضعیف
طراحی هم هرچند به سلیقه بعضی ها شاید خوب باشه اما بازم نماهنگی در خطوط بدنه موج میزنه و در طراحی چراغ های جلو و عقب بی سلیقگی وجود داره طوری که انگار عجله ای طراحی شده
و قیمت که قیمت کارخونه ای هم بالاست چه برسه به بازار
عمرمان تلف شد پیر شدیم دیگه
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱نمی خوام فقط خارجی شاستی بلند با هر حجم موتور و قیمتی باشه . باشه برای خود ایران خودرو.
محسن علوی
۸ مرداد ۱۴۰۱سلام
به نظر مصرف کنندگان دنا اتومات وتارا اتومات کدامیک بهتره.
علی
۱ آذر ۱۴۰۱سه ماهه تارا اتومات خریدم داغون شدم ،کیفیت مونتاژ اطاق و بدنه افتضاحه ،از نظر مصرف و سرو صدای داخل اطاق که هیچی ،موتورش ضعیف و اطاق سنگین ،مانیتور که اصلا دیدش افتضاحه ،کیفیت رنگ هم خوب نیست ،ماشینهای چینی یه سروگردن بالاترهستند ،جک جی فور خریدم ،از نظر مصرف و کیفیت مونتاژ عالیه ،هماهنگی موتور و گیربکس اونم گیربکس سی وی تی ،نرم و بدون صدا ،با این وضعیت کیفیت بنزین و احتمال تغییر قیمت بنزین ،الان ماشینهای کم مصرف و بدون توربو به صرفه و بدون دردسر هست ،
محمد
۱۱ دی ۱۴۰۱این قدر این تارا افتضاحه که یک نظر مثبت در موردش نبود؟
حمیدخان
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲یکسری نظرات را خوندم واقعا متعجب شدم، گویا برخی دوستان تارا رو سوار نشدن و الکی نظر دادن. تارا از شتاب و قدرت خوبی برخوردار هست و گیربکس تیب ترونیک هم داره که در مواقع ضردری کشش و قدرت مناسب رو داری. هرچند خود آپکوی ایرانخودرو با ریمپ ۱۲۸ اسب بهتون تحویل میده. تارا با موتور tu5 پلاس و به لطف cvvt موتور قابل قبولی هست ۱۱۳ اسب برای یک متور تنفس طبیعی معقوله.ضمنا وزن تارا فقط ۱۱۰ کیلو از ۲۰۶ بیشتره وزن تا را کلاً ۱۱۷۰ کیلو هست با این حال از دنا، پارس ،شاهین و بقیه سدانها سبکتره .سوال اینجاست چطور موتور tu5 معمولی برای بدنه سنگینتر پارس خوبه اما موتور tu5 پلاس که قویتر شده برای ماشینی که سبکتر از پارسه خوب نیست!!!! در موتور ورق های بدنه تارا هم بهتره مطالعه کنید و باعث تشویش اذهان عمومی نشید در بدنه تارا از ورقهایی استفاده شده که تکنولوژی متفاوتی دارن بسیار سبکتر ؟ انعطاف پذیرتر و البته مستحکم تر از بدنه خودروهای دیگه است و باعث جذب ضربه بهتر میشه .این تکنولوژی ساخت ورقهای جدید اگر نبود الان تارا باید نسبت به ابعادش ۳۰۰ کیلو سنگیتر میشد .اتفاقا ورقهای منعطف و نازکتر که البته پشتشون توسط یک کلاف تقویتی مستحکم سراسری تقویت شده یک حسنه برای این خودرو .نمیدونم چرا بعضی ها بدون مطالعه و منطق فقط بلدن تخریب کنند ، بعدشم مردم ما مجبورن به خاطر انحصار خودرو یا از خودروهای داخلی استفاده کنند یا از چینی که اونا هم مشکلات زیادی دارند )کمبود قطعه ،گرانی وحشتناک و غیر معقول قطعات ،کیفیت رنگ افتضاح ، موتورهای ضعیف و پر ایراد و مهمتر از همه بازار خرید و فروش افتضاح و…هر چند کسی منکر این نیست که مردم ما لایق این هستند که بهترین خودروهای دنیا رو سوار بشن اما تو این تولیدات داخل برای خرید تارا شک نکنید
Mh
۱۵ تیر ۱۴۰۲ببینید برای بعضی ها نظرات یک شانس برای خریدن یا نخریدن این خودرو هستش. لطفا بدون اطلاعات نظر ندید