پژو 207 دو رنگ MC، مشخصات، قیمت، رقبا، مزایا و معایب
سالها است که ایرانخودرو صرفاً به دو پلتفرم قدیمی پژو 405 و 206 متکی است و محصولات مختلفی را با نامها و پسوندهای گوناگون بر اساس آنها تولید کرده است. طی سالهای اخیر که به دلیل تحریمها خودروسازان جهانی و حتی چینی ارتباط خود را با ایران قطع کردهاند، این موضوع نمود بیشتری پیدا کرده و شاهد ارائهٔ مدلهای بهاصطلاح جدیدی از سوی این شرکت بر اساس این دو پلتفرم هستیم. یکی از این خودروها، پژو 207 مولتی کالر یا MC است که بهتازگی به سبد محصولات ایرانخودرو اضافه شده و به لطف تغییرات فنی و همینطور ظاهر جوانپسند تا حدودی توانسته نظرها را به خود جلب کند. در ادامه این خودرو را بهطور کامل بررسی خواهیم کرد.
معرفی کلی پژو 207 دو رنگ MC
پس از موفقیت فوقالعادهٔ پژو 206 در کشورمان، ایرانخودرو تصمیم به تولید و عرضهٔ نسل جدید آن یعنی 207 گرفت. این خودرو برای اولین بار در سال 1989 راهی بازار ایران شد اما این 207 واقعی نبود بلکه یک فیسلیفت بزرگ روی همان 206 بود که توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام گرفته و سعی داشت چهرهٔ 206 را به 207 شبیه کند. این خودرو که در اروپا با نام 206 پلاس عرضه شد، دماغهٔ کاملاً جدید با چراغهای بزرگتر داشت اما در عقب تغییرات آن بسیار اندک بوده و صرفاً به گرافیک متفاوت چراغها و سپر جدید محدود میشد. سپس در سال 1391 در پی تشدید تحریمها علیه ایران، تولید 207 در کشورمان متوقف شد تا اینکه حدود چهار سال بعد، ایرانخودرو این هاچبک فرانسوی را ایرانیزه کرده و تولید آن را در سال 1395 از سر گرفت. 207 ایرانیزه با چند تغییر شامل آینههای جانبی جدید، گرافیک جدید چراغهای عقب، اضافه شدن دیلایت به چراغهای جلو، تجهیز به نمایشگر در داخل و غربیلک فرمان جدید به بازار عرضه شد.
تغییرات پژو 207 دو رنگ MC
در دوران برجام که خودروسازانی مثل پژو و سیتروئن دوباره به ایران بازگشتند و با شرکای سابق خود یعنی ایرانخودرو و سایپا قرارداد همکاری امضا کردند، برنامهٔ تولید خودروهای جدید مثل پژو 301 و سیتروئن C3 در کشورمان مطرح شد. دراینبین، سیتروئن C3 برای اولین بار خودروسازان داخلی را با مقولهٔ طرح دورنگ بدنه آشنا کرد! بدین ترتیب، در ابتدا سایپا پیشدستی کرده و همین طرح را روی کوییک پیاده کرد و کوییک R را به بازار فرستاد. به دلیل شرایط انحصاری و تنوع پایین بازار خودروی کشور، این کوییک دورنگ مورد استقبال قرار گرفت و به همین دلیل ایرانخودرو هم ترغیب شد تا همین برنامه را روی پژو 207 اجرا کند! این خودرو که 207 MC (مخفف Multi Color) نام گرفت، برای اولین بار در تاریخ 16 فروردین 1401 در لیست فروش ایرانخودرو دیده شد.
در 207 MC، ایرانخودرو برخی قسمتهای خودرو را قرمزرنگ کرده که مهمترین آنها سقف است. علاوه بر این، زههای جانبی، تریم بالای پلاک عقب، بال عقب، کالیپرهای ترمز، قاب مه شکنهای جلو، قاب آینههای جانبی و دریچهٔ روی کاپوت هم همگی قرمزرنگ شدهاند. علاوه بر این، رینگهای آلومینیومی جدید مشکیرنگ نیز نمای اسپرت و جذابتری به خودرو بخشیدهاند. بااینحال، غیر از این طرح دورنگ، نمای بیرونی 207 هیچ تغییر دیگری نداشته که این یعنی با همان ظاهر قدیمی طرف هستیم. طرح دورنگ اما به داخل خودرو هم راه پیدا کرده و در اینجا نیز قسمتهایی مثل قاب دریچههای تهویه و نمایشگر، قسمتی از غربیلک فرمان، قاب دستگیرهٔ درها، کمربندهای ایمنی و بخشی از روکش صندلیها قرمزرنگ شدهاند ولی مثل بیرون، در داخل خودرو نیز طراحی کلی کاملاً دستنخورده باقیمانده است.
تجهیزات پژو 207 دو رنگ MC
207 دورنگ اصطلاحاً بهصورت فول به بازار عرضه میشود و در مقایسه با دیگر محصولات ایرانخودرو از تجهیزات نسبتاً کاملی بهره میبرد. مهمترین موارد دراینبین، کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و ترمزهای دیسکی عقب هستند که چند وقتی است از لیست تجهیزات 207 معمولی حذف شدهاند. علاوه بر این، فرمان 207 دورنگ نیز بجای هیدرولیک از نوع برقی است که ویژگی مثبتی تلقی میشود. ترمز ABS، دو ایربگ، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر، دیلایت، آینههای جانبی برقی، سنسور دندهعقب و دوربین دید عقب هم از دیگر تجهیزات این خودرو هستند که قبلاً در 207 معمولی هم وجود داشتند. بهطورکلی و با توجه به شرایط خودروهای داخلی، تجهیزات و امکانات 207 دورنگ نسبتاً مناسب هستند هرچند که فقدان مواردی مثل سانروف و تنظیم برقی صندلیهای جلو احساس میشود.
پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت پژو 207 دو رنگ MC
در اقدامی کمسابقه، ایرانخودرو در 207 دورنگ صرفاً به تغییرات جزئی ظاهری بسنده نکرده و ارتقاء فنی را هم در نظر داشته است. این خودرو حالا به پیشرانهٔ TU5 پلاس مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 محسوب میشود. این پیشرانه که قبلاً در تارا ارائه شده بود، به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ مجهز شده و در برنامهٔ پاشش سوخت آنهم تغییراتی ایجاد شده است. به لطف این دو ویژگی و برخی اصلاحات دیگر، خروجی موتور حالا به 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور رسیده که 8 اسب بخار و 2 نیوتن متر از TU5 معمولی بیشتر است. همچنین به گفتهٔ ایرانخودرو، پیشرانهٔ TU5 پلاس از لحاظ دوام و آلایندگی هم وضعیت بهتری پیدا کرده و حالا با قوانین یورو 5 مطابقت خواهد داشت.
تغییر فنی دیگر 207 دورنگ که شاید مهمتر از قبلی باشد، تجهیز به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید بجای گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی و نهچندان خوشنام AL4 قبلی است. این ویژگی قطعاً نظر کسانی که خواهان خودرویی اتوماتیک در بین محصولات داخلی هستند را جلب خواهد کرد زیرا گیربکس چهار سرعتهٔ قبلی نهتنها کاملاً منسوخ شده بود بلکه مشکلات زیادی مثل تکان و تقه هنگام تعویض دنده را هم به همراه داشت؛ اما با وجود این تغییرات مثبت در قوای محرکهٔ پژو 207 دورنگ که باید کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو از سوی ایرانخودرو 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که حدود 0.3 لیتر از 207 اتوماتیک قبلی بیشتر است.
رانندگی و سواری پژو 207 مولتی کالر
همانطور که گفته شد، فروش 207 دورنگ برای اولین بار در اواسط فروردین امسال آغاز شد و بنابراین هنوز بهطور انبوه وارد بازار نشده است. به همین دلیل، فعلاً نمیتوان در مورد رانندگی و سواری خودرو صحبت کرد اما قطعاً تغییرات فنی مذکور موجب بهبود کیفیت رانندگی این ماشین خواهند شد و با وجود گیربکس جدید هم دیگر خبری از تکانهای قبل در هنگام تعویض دنده نخواهد بود که این ویژگیها میتواند تجربهٔ رانندگی لذتبخشتری را فراهم کند. بااینحال، ازآنجاییکه 207 دورنگ غیر از موارد مذکور تغییر دیگری را تجربه نکرده است، مشکلات همیشگی خانوادهٔ 206 و 207 مثل پلتفرم قدیمی، فضای بسیار محدود صندلیهای عقب و کیفیت نهچندان خوب متریال داخلی همچنان به قوت خود باقی هستند.
تفاوتهای پژو 207 دو رنگ MC با 207 معمولی
تفاوتهای 207 دورنگ با 207 معمولی در ظاهر صرفاً به قرمزرنگ شدن قسمتهایی مثل سقف، زههای جانبی، قاب آینههای جانبی، کالیپرهای ترمز و دریچهٔ روی کاپوت به همراه رینگهای آلیاژی مشکیرنگ جدید محدود میشود درحالیکه در داخل هم قطعات دکوراتیوی مثل قاب دریچههای تهویه، قاب دستگیرهٔ درها و قسمتی از غربیلک فرمان به رنگ قرمز درآمدهاند. در بخش فنی اما تغییرات مهمتری صورت گرفته زیرا 207 دورنگ به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5 پلاس با 113 اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید مجهز شده است.
مزایا و معایب پژو 207 دو رنگ MC
بهطورکلی، هرچند شاید دورنگ کردن بدنهٔ 207 از دید برخی اقدام جالبی نباشد اما ارتقاء فنی آن را میتوان تغییر مثبتی تلقی کرد زیرا همینکه خودروسازان داخلی مثل گذشته فقط به چند تغییر جزئی ظاهری و یا اضافه کردن تعدادی آپشن ساده به محصولات قدیمی خود بسنده نکرده و به ارتقاء قوای محرکهٔ خودرو هم توجه دارند جای کمی امیدواری دارد؛ بنابراین، تجهیز به پیشرانهٔ TU5 پلاس و گیربکس اتوماتیک جدید از اصلیترین مزیتهای 207 دورنگ محسوب میشوند درحالیکه فراوانی قطعات و نمایندگیها و تجهیزات نسبتاً مناسب را هم میتوان ازجملهٔ دیگر موارد مثبت برشمرد. از سوی دیگر، قیمت بسیار گران خصوصاً در بازار، پلتفرم قدیمی، فضای محدود صندلیهای عقب و کیفیت ساخت نهچندان خوب هم از معایب این هاچبک دورنگ ایرانخودرو هستند.
قیمت و رقبای پژو 207 دو رنگ MC
با عرضهٔ 207 دورنگ به بازار، ایرانخودرو به تولید 207 معمولی اتوماتیک پایان داده است و این خودرو حالا فقط با گیربکس دستی در نسخههای ساده و پانوراما یا سقف شیشهای قابل خریداری است. قیمت کارخانهٔ 207 دورنگ هماکنون 318 میلیون تومان است که نسبت به گرانترین نسخهٔ 207 معمولی یعنی سقف شیشهای با قیمت 236 میلیون تومان، افزایش قابلتوجهی داشته است. بااینحال، شرایط در قیمت بازار بدتر است زیرا درحالیکه قیمت بازار 207 پانوراما هماکنون حدود 400 میلیون تومان است، 207 دورنگ با قیمتی در حدود 580 میلیون تومان خریدوفروش میشود که نشان از اختلاف چشمگیر 180 میلیون تومانی دارد. با این قیمت عجیب، در حال حاضر در بازار هیچ هاچبکی رقیب مستقیم 207 دورنگ نخواهد بود و این خودرو در برابر سدانهای تارا اتوماتیک و جک J4 قرار میگیرد. اینها هردو خودروهایی جادارتر با تجهیزاتی تقریباً همسطح 207 دورنگ هستند درحالیکه جک J4 با قیمت بازار 500 میلیون تومانی، به میزان قابلتوجهی ارزانتر هم هست.
موارد مثبت
فراوانی قطعات
پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5 پلاس
گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک
تجهیزات نسبتاً مناسب
موارد منفی
کیفیت ساخت نهچندان خوب
قیمت بسیار گران
فضای پای اندک صندلیهای عقب
پلتفرم قدیمی با ایمنی ضعیف
مشخصات فنی پژو 207 دو رنگ MC
پیشرانه | TU5P |
حجم موتور | 1587 سیسی |
سوپاپ | 16 |
قدرت | 113 اسب بخار |
گشتاور | 144 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 12.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 7.4 لیتر ترکیبی |
طول | 3,872 میلیمتر |
عرض | 1,669 میلیمتر |
ارتفاع | 1,441 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,443 میلیمتر |
وزن | 1118 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حجم صندوق بار | 245 لیتر |
رینگ و لاستیک | 14 اینچی آلومینیومی |