پشت فرمان جگوار F تایپ P450 مدل 2022، آخرین نفسهای بنزین
جگوار پس از یک قرن ساخت خودروهای زیبای درونسوز، بهزودی وارد دوران الکتریکی خواهد شد. این شرکت قصد دارد تا سال 2025 سبد محصولات خود را تمام الکتریکی کند ولی زمانی که ما راهی دفتر مرکزی این شرکت در آمریکای شمالی در نیوجرسی شدیم، برای دیدن یک مدل الکتریکی نبود بلکه به آنجا رفتیم تا یک F تایپ اسپرت هشت سیلندر بگیریم و پشت فرمان آن بنشینیم.
برای مدل 2022، خانوادهٔ F تایپ تمام هشت سیلندر شده است زیرا پیشرانههای V6 سوپرشارژ و چهار سیلندر توربوشارژ این خودرو با نسخهای تضعیفشده از موفقترین موتور جگوار طی دههٔ گذشته جایگزین شدهاند یعنی موتور 5 لیتری V8 سوپرشارژ که در اصل توسط فورد ساخته شده است. در F تایپ P450 که حالا نسخهٔ پایه محسوب میشود، این موتور 450 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. با این پیشرانهٔ هیولایی بهعلاوهٔ دیفرانسیل لغزش محدود، ترمزهای بزرگتر و رینگهای 20 اینچی، F تایپ مدل 2022 افزایش قیمت 8,300 دلاری نسبت به نسخهٔ پایهٔ چهار سیلندر قبلی را توجیه میکند.
قطعاً یک کوروت C8 با قیمتی بسیار کمتر از قیمت 83,450 دلاری جگوار آزمایشی ما بهراحتی میتواند این کانورتیبل بریتانیایی را در گردوغبار خود رها کند اما کسانی که با یک F تایپ روباز رانندگی میکنند به دادههای و اعداد و ارقام آزمایشها فکر نخواهند کرد. هرچند گیربکس دستی به تاریخ سپرده شده است اما P450 هنوز هم خودرویی برای راننده خواهد بود زیرا برخلاف مدل 575 اسب بخاری و چهارچرخ محرک R، پیشرانهٔ V8 را در کنار انتقال قدرت محرک عقب ارائه میکند.
جگوار از سال 2015 تاکنون چنین ترکیبی را ارائه نکرده است. آن F تایپهای محرک عقب قبلی لغزش و انحراف زیادی در انتهای خود داشتند اما این مدل جدید آنقدر در پیچها احساس ثبات داشت که مجبور شدیم از خودرو بیرون بیاییم و دنبال نشان AWD روی خودرو بگردیم! البته که این نشان را ندیدیم ولی این سامانه در تیپ R-Dynamic که 10 هزار دلار گرانتر است برای P450 ارائه میشود. این F تایپ محرک عقب جدید اما بیشتر برای کمفرمانی تنظیم شده است تا خریداران هنگام تردد در جادهها با سرعتهای بالا راحتتر باشند.
با منحنی گشتاور خطی و فرمان سریع، این F تایپ بازیگوشی کمتری داشته و هنگام رانندگیهای سریع خودرویی متعادلتر و ایمنتر احساس میشود. کانورتیبل خوش استایل جگوار در آزمایش ما در میشیگان چسبندگی 0.93 جی را روی آسفالت ثبت کرد. البته با وجود این شخصیت آرام و پایدار بالا، چرخهای عقب P450 میتوانند در صورت خواست راننده ابری از دود درست کنند. این ماشین در آزمایش ما ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید درحالیکه این رقم برای F تایپ R کوپه 3.5 ثانیه بود. P450 یکچهارم مایل را هم در 12.4 ثانیه طی کرد و از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در 48.1 متر متوقف شد.
F تایپ روی جاده هیچگاه خودروی خیلی دقیق نبوده است اما بازخورد فرمان آن از بسیاری از محصولات آئودی RS یا بامو M بیشتر است. استاندارد طلایی در این خودروها پورشه کیمن است اما این کوپهٔ آلمانی از غرش جذاب موتور V8 جگوار بیبهره است. این موتور با غرغری آرام در بزرگراه و غرشی وحشیانه هنگام معکوس دادن (89 دسیبل هنگام تختهگاز) صدای واقعاً جذابی دارد. البته ثبت 72 دسیبل صدا در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت نشان میدهد که جگوار این موتور را در P450 ساکتتر کرده و بهاندازهٔ نمونهای که در مدلهای R و SVR قدیمی دیدیم پرسروصدا نیست. در این خودرو همچنین در حالت پیشفرض، سوپاپهای داخل منبع اگزوز بسته میمانند تا صدای کمتری تولید شود اما صدای اگزوز هنوز هم مصنوعی احساس نمیشود.
کابین F تایپ با تودوزی چرمی، متریال سطح بالا و جدیدترین نمایشگر دیجیتالی در میان دکمههای فیزیکی، کنترلهای دوار سیسم تهویه و دستگیرهای که راننده را از سرنشین جدا میکند، هنوز هم بهخوبی توانسته سن بالای خود را پنهان کند. صندوق بار این کانورتیبل دونفره با تنها 200 لیتر حجم روی کاغذ خیلی جادار نیست اما بهراحتی میتواند یک کیف گلف را در خود جای دهد.
مسلماً در چنین خودرویی با موتور V8 نباید انتظار مصرف سوخت پایینی را داشت و P450 در نسخهٔ محرک عقب در هر صد کیلومتر در شهر به 13.8 لیتر و در بزرگراه به 9.8 لیتر نیاز دارد درحالیکه این ارقام در نسخهٔ چهارچرخ محرک به ترتیب به 14.7 لیتر و 10.2 لیتر افزایش پیدا میکند. همچنین دید عقب خودرو هم خصوصاً زمانی که اسپویلر عقب بالا باشد بسیار محدود خواهد بود؛ بنابراین، پس چرا باید خرید یک F را توصیه کنیم؟ زیرا تا پیش از آنکه جگوار داخل استخر تسلا بپرد، این آخرین فرصت برای تجربهٔ سواری با یک محصول اسپرت کلاسیک بنزینی با موتور V8 از این برند دوستداشتنی خواهد بود.
مشخصات فنی جگوار F تایپ P450 مدل 2022
Jaguar F Type P450 2022 | |
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 580 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 4.0 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.4 ثانیه |
توقف از 110 | 48.1 متر |
شتاب جانبی | 0.93 جی |
حداکثر سرعت | 285 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 12.4 لیتر ترکیبی |
طول | 4,470 میلیمتر |
عرض | 1,884 میلیمتر |
ارتفاع | 1,308 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,621 میلیمتر |
وزن | 1793 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 200 لیتر |
قیمت پایه | 74,150 دلار |
قیمت تستشده | 84,350 دلار |