تجربه و آزمایشجیپ

اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید جیپ گرند چروکی، لوکس، پیشرفته، توانمند

در ایالات‌متحده مکان‌های زیادی برای آفرود وجود دارد اما تعداد کمی از آن‌ها مناظر خیره‌کننده موآب را دارند. این ویژگی، اینجا را به مکان ایده‌آلی برای اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید جیپ گرند چروکی تبدیل می‌کند. ما این سفر را با رانندگی در جاده‌های کوهستانی پرپیچ‌وخم و گذر از بزرگراه‌ها آغاز کردیم تا به صخره‌های خشن موآب برسیم. عبور از روی این صخره‌ها کاری است که بسیاری از دارندگان شاسی‌بلندها جرأت انجام آن‌را ندارند اما این یک جیپ است و آفرود در خون آن است.

در گرند چروکی جدید هیچ کمبود نیرویی وجود ندارد. پیشرانهٔ پایهٔ این خودرو ۳.۶ لیتری V6 با ۲۹۳ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور است که برای رساندن این شاسی‌بلند بزرگ به سرعت‌های بالا نالهٔ زیادی می‌کند. اگر از این V6 راضی نباشید می‌توانید سراغ موتور V8 بروید که از تیپ‌های میانی گرند چروکی به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود. این موتور ۳۵۷ اسب بخار قدرت و ۵۲۹ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی هردو موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک منتقل می‌شود.

مصرف سوخت اعلامی EPA برای نسخهٔ V6 گرند چروکی ۱۲.۴ لیتر در شهر، ۹ لیتر در بزرگراه و ۱۰.۷ لیتر به‌صورت ترکیبی است. عجیب نیست که نسخهٔ V8 با مصرف ۱۶.۸ لیتر در شهر، ۱۰.۷ لیتر در بزرگراه و ۱۳.۸ لیتر به‌صورت ترکیبی کمی تشنه‌تر باشد. این یعنی گرند چروکی کم‌مصرف‌ترین خودروی این کلاس نیست و تویوتا فورانر، سوبارو اوت‌بک و نیسان پث‌فایندر بهتر عمل می‌کنند اما هیچ‌کدام از آن‌ها با پیشرانهٔ V8 ارائه نمی‌شوند. جیپ همچنین یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را هم برای گرند چروکی جدید تدارک دیده که اوایل سال آینده وارد بازار می‌شود.

نسل جدید گرند چروکی کابینی جادار و کاملاً لوکس دارد. در اینجا پنج صندلی وجود دارد اما کسانی که به ردیف سوم نیاز دارند می‌توانند سراغ گرند چروکی L بروند. درحالی‌که اس‌یووی‌های آفرودی مثل تویوتا فورانر و جیپ رانگلر در داخل فضایی زمخت، خشن و ساده دارند، گرند چروکی در تیپ‌های بالایی کیفیت و طراحی یک خودروی لوکس را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

بالاترین نسخهٔ این خودرو یعنی تیپ سامیت رزرو به گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌ها با چرم پالرمو و ماساژور در جلو، رو سقفی جیر، کنترل تهویهٔ چهار منطقه‌ای و سیستم صوتی مکینتاش با ۱۹ بلندگو مجهز است. این تجهیزات خیلی جذاب به نظر می‌رسند اما تیپ سامیت رزرو با قیمت ۶۳,۳۶۵ دلار وارد محدودهٔ خودروهای لوکس می‌شود. البته جای نگرانی نیست زیرا قیمت تیپ پایهٔ لاردو از ۳۷,۳۹۰ دلار آغاز می‌شود و تقریباً نیمی از تیپ‌های گرند چروکی زیر ۵۰ هزار دلار قیمت دارند هرچند که در اینجا باید انتظار متریال لوکس کمتر و پلاستیک‌های خشک بیشتری را در کابین داشت. آفرودی‌ترین نسخهٔ گرند چروکی جدید هم تیپ تریل‌هاوک است که به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس کمکی دو سرعته به همراه صفحات محافظ و آنتی‌رول بار قطع شونده بهره می‌برد و قیمت آن از ۵۱,۲۷۵ دلار شروع می‌شود.

سفر را با رانندگی کوتاهی در بزرگراه آغاز کردیم و بعد از آن به جاده‌ای کوهستانی و پرپیچ‌وخم رسیدیم. هرچند شاید گرند چروکی عالی‌ترین تجربهٔ رانندگی را در بین شاسی‌بلندهای بزرگ نداشته باشد اما به‌طور شگفت‌آوری هندلینگ خوبی از خود به نمایش گذاشت. پشت فرمان این خودرو حس رانندگی با یک هاچ‌بک داغ نخواهید داشت اما ناامید هم نخواهید شد. در این جیپ بزرگ حتی زمان پیچیدن با سرعت بالا هم بادی‌رول زیادی وجود ندارد و فرمان به‌خوبی کنترل می‌شود. همچنین، گرند چروکی خودرویی ساکت است و صرفاً آوایی جزئی از پیشرانه به گوش می‌رسد تا نشان دهد که روشن است.

گرند چروکی اما خارج از آسفالت است که خود را کاملاً از رقبا متمایز می‌کند. همهٔ تیپ‌های این خودرو به‌صورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک قابل خریداری هستند به‌جز نسخه‌های تریل‌هاوک و سامیت رزرو که فقط چهارچرخ محرک هستند. به همین دلیل، خودروی آزمایشی را با یک تریل‌هاوک تعویض کرده و به سمت بیابان حرکت کردیم. در موآب پیچ‌ها بسیار تنگ هستند و همان‌طور که گفتیم این یک شاسی‌بلند بزرگ است اما دایرهٔ چرخش کوچک گرند چروکی آن‌را بین صخره‌هایی قرار داد که واقعاً به نظر نمی‌رسید در آن جا شود.

همان‌طور که گفته شد، تریل‌هاوک آفرودی‌ترین نسخهٔ گرند چروکی محسوب می‌شود. این نسخه به دو قلاب بکسل در جلو، صفحات محافظ، آنتی‌رول بار قطع شونده، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی عقب و سامانهٔ چهارچرخ محرک Quadra-Drive II مجهز است. این سیستم از یک گیربکس کمکی الکترونیکی دو سرعته با ضریب سنگین بهره می‌برد. تریل‌هاوک همچنین سیستم تعلیق بادی Quadra-Lift هم مجهز است که تا ۲۹ سانتی‌متر فاصله از زمین را فراهم می‌کند. ما از ذره‌ذرهٔ این قابلیت‌ها برای بالا رفتن از صخره‌ها در موآب استفاده کردیم.

گرند چروکی مثل کراس‌اوورها فقط برای رفتن به مسیرهای خاکی نیست و می‌تواند روی صخره‌ها حرکت کند. گرند چروکی اصلاً برای انجام همین کارها ساخته شده و اعتمادبه‌نفسی که ایجاد می‌کند هرگز در کراس‌اوورهای هم‌اندازه وجود ندارد. نقطه‌ضعف این جیپ در رانندگی‌های آفرودی اما اندازهٔ بسیار بزرگ آن است زیرا با ۴,۹۱۵ میلی‌متر طول و ۱,۹۶۸ میلی‌متر عرض (وقتی آینه‌ها تا شوند)، در برخی قسمت‌ها جا نمی‌شود. زاویهٔ حملهٔ حداکثر ۳۵.۷ درجه و زاویهٔ فرار حداکثر ۳۰.۲ درجه گرند چروکی برای آفرود خوب هستند اما این‌ها کمکی نمی‌کنند تا زمانی که مسیر باریک می‌شود بتوان بدون خراش دادن درها به حرکت ادامه داد.

گرند چروکی در داخل فضای زیادی برای بار و سرنشینان دارد. در اینجا پشت صندلی‌های عقب ۱۰۶۷ لیتر فضای بار وجود دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۲۰۰۰ لیتر می‌رسد. هرچند گرند چروکی از این لحاظ در صدر کلاس خود قرار نمی‌گیرد و مثلاً تویوتا فورانر به ترتیب با ۱۳۳۶ لیتر و ۲۵۴۰ لیتر، فضای بار بزرگ‌تری دارد اما جیپ تعادل بهتری بین جاداری صندلی‌های عقب و فضای بار ایجاد کرده است. به این ویژگی باید توانایی یدک کشی بالا را هم اضافه کرد که با موتور شش سیلندر ۲۸۰۰ کیلوگرم و با موتور هشت سیلندر ۳۲۰۰ کیلوگرم است. برای مقایسه، هوندا پاسپورت با ظرفیت بکسل ۲۲۷۰ کیلوگرم حتی نمی‌تواند به جیپ نزدیک شود.

گرند چروکی از جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect بهره می‌برد که بسیار پیشرفته است. در تیپ‌های پایه این سیستم از طریق یک نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتوی بی‌سیم به همراه سیستم صوتی با شش بلندگو ارائه می‌شود و در تیپ‌های میانی ناوبری هم به آن‌ها اضافه می‌شود. تیپ سامیت به‌صورت استاندارد به نمایشگر اصلی ۱۰.۱ اینچی و نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سمت شاگرد مجهز است که این‌ها برای همهٔ تیپ‌ها به‌جز تیپ پایهٔ لاردو قابل سفارش خواهند بود.

نمایشگر سمت شاگرد که برای اولین بار در گرند واگنییر ارائه شد، ویژگی جذابی به نظر می‌رسد. این نمایشگر امکان دسترسی به برخی عملکردها و حتی تماشای فیلم را برای سرنشین جلو را فراهم می‌کند. راننده اما نمی‌تواند نگاهی به این نمایشگر بیندازد تا باعث حواس‌پرتی او شود زیرا محتویات صفحه‌نمایش فقط زمانی قابل دیدن است که روی صندلی شاگرد نشسته باشید. این ویژگی، سطحی از تجمل و آینده‌نگری را به گرند چروکی بخشیده و آن‌را متمایز می‌کند. علاوه بر این، یک سیستم سرگرمی با دو نمایشگر هم برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.

استفاده از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو با نمایشگرهای لمسی پاسخگو و منوهای بسیار منظم، آسان است. همچنین این سیستم از قابلیت شخصی‌سازی زیادی هم برخوردار است. گرند چروکی با چهار سیستم صوتی مختلف ارائه می‌شود و همان‌طور که انتظار می‌رود، دو سیستم اول کمی ابتدایی هستند اما از تیپ تریل‌هاوک به بالا سیستم صوتی آلپاین با ۹ بلندگو و یک ساب‌ووفر ارائه می‌شود درحالی‌که در لیست آپشن‌ها هم یک سیستم صوتی پریمیوم مکینتاش با ۱۹ بلندگو وجود دارد.

هرچند این روزها سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده بسیار بیشتر شده‌اند اما همیشه همهٔ این سیستم‌ها در تیپ پایهٔ خودروها ارائه نمی‌شوند بلکه خودروسازان آن‌ها را از طریق پکیج‌های سفارشی ارائه می‌کنند که می‌تواند هزاران دلار به قیمت خودرو اضافه کند. در گرند چروکی اما این‌گونه نیست زیرا هرچند سیستم‌های ایمنی سفارشی زیادی برای آن در نظر گرفته شده اما سیستم‌های استاندارد آن‌هم کم نیستند. ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک عقب و سنسورهای پارک در همهٔ تیپ‌های این خودرو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند و هرچند می‌توان برای سفارش موارد بیشتری هزینه کرد اما سیستم‌های استاندارد آن ناقص احساس نمی‌شوند.

به‌طورکلی، نسل جدید جیپ گرند چروکی درحالی‌که همچنان همان توانایی‌های آفرود بالای قبل را حفظ کرده، از همه لحاظ بهبود پیدا کرده است. این ماشین با سیستم‌های ایمنی پیشرفته، سیستم اطاعاتی-سرگرمی عالی و کابین مجلل، سفرهای جاده‌ای را برای سرنشینان جذاب می‌کند و درعین‌حال برای کسانی که حس ماجراجویی دارند هم می‌تواند مناسب باشد.

مشخصات فنی

Jeep Grand Cherokee

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6
قدرت ۲۹۳ اسب بخار
گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتر ترکیبی
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
حجم صندوق بار ۱۰۶۷ کیلوگرم
وزن ۲۱۴۱ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۲۸۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۷,۳۹۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. new RAMIN

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    واگنییر ، گرندچروکی ، رانگلر.
    3مثلث که سبب میش عشق جیپ داشته باشی.

    گرندواگنییر ، گرندچروکی L ، رانگلر روبیکان.
    3مثلث که سبب میشه خیلی عشق جیپ داشته باشی!

    انصافا جیپ تو این چندساله عالی عمل کرده،فقط تنها ایرادش گارانتی محصولاتشه که اگر گارانتی رو 2 سال ببره بالا( الان فقط 3سال گارانتی داره همه مدل هاش) عشقی‌ میشه به توان2 !

    JEEP= ❤و ❤و ❤و بازم❤!

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. یوسف

      ۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (939 ديدگاه)

      داداش وقت کردی با کامپوس لیبرتی و پاتریوت هم یه چیزی بساز 🙄🙄🙄🙄🙄

      موافقم 2
      مخالفم 8
  2. M@M@DRZ

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (357 ديدگاه)

    دوست داشتنی و جذاب
    طراحی های کابین جیپ هم واقعا جزو بهترین هاست.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  3. Clean energy (مسئولین رسیدگی کنن...)

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    به نظر من نقطه قوت این جیپ کابینشه👍 بشدت شیک و بروز واقعا زیباست
    طراحی بیرونش هم خوشگله و حس قدرت جیپ رو (حداقل به من) منتقل میکنه و فقط با دیدن یک عکس میشه پی برد بسیار توی آفرود قویه
    قیمتش هم عالیه و واقعا ظیه ماشین شیک و آفرودی زیباست که به قول معروف یه ماشین کاری هست

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (187 ديدگاه)

    با توجه به عکس هاش کورس بین چرخ ها بالاست و تو افرود خیلی خوبه قدرتش هم قابل قبوله تو این مدل اس یو وی ها بسیار موفق در خواهد آمد

    موافقم 9
    مخالفم 2
  5. AMG GT R

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    میشه توی صندوق عقبش عروسی گرفت

    موافقم 7
    مخالفم 2
  6. GT

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم شکوهمنده

    موافقم 2
    مخالفم 2
  7. M.Kazem.K

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    نمیدونم چی بگم چند بار نوشتم باز پاک کردم فقط مطلب رو میخوندم و در کنارش تصاویر و حالم هی بهتر و بهتر میشد …❤️

    بقول جناب new RAMIN اون بالا تنها مثلث رانگلر روبیکان ، گرند واگنییر و گرند چروکی کافیه تا عاشق جیپ بشی !

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. AMIN (M.A.S)

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (816 ديدگاه)

    با توجه به زوایای حمله و فراری که داره و ارتفاعش از زمین که احتمالا زاویه شکست خوبی بهش میده (حقیقتش عدد مربوط به این زاویه اگاهی ندارم) میشه توانایی افرودی خوبی رو ازش انتظار داشت اما تنها نکته همون عرض هست که البته توی مواب به خاطر وجودتپه های خیلی بلند این مساله توی چشمه و سایر جاها مساله عرض کمتر ملاکه
    گرند چروکی جدید روی ساختار WL که کاملا جدید هست ساخته میشه و علیرغم تشابهات ظاهری زیاد با واگونییر اما واگونییر روی ساختار DT رم سوار و یه SUVواقعی با ساختار بادی روی فریم هست
    جیپ قبلی از همه لحاظ با داج دورانگو مشترک بود و روی ساختار WK2سوار میشد که در اصل پلتفرم متعلق به مرسدس W166بود
    شاید براتون جالب باشه که ویژگی های کلی WLکمی با ساختار جورجیا (پلتفرم الفارومئو استلویو) شبیه هست و تیم سازنده این پلتفرم به جورجیا هم توجه های زیادی کردن و جیپ برای ساخت گرند چروکی ویژگی های افرودیشو از همه لحاظ بهبود داد ولی خب کماکان مثل WK2 یه ساختار یونی بادی هست و یه SUV نیست

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. R@m!n

      ۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      پلتفرم آلفا استلویو چون برای یه کراسه پرفورمنس هست، انعطاف بسیار بالاتر از پلتفرم های قدیمی داج برای ارتقا و تجهیز داره.

      اتحاد برندای ایتالیایی با آمریکایی‌ برای هر دو منافعه زیادی داشته و خواهد داشت.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. Aboaldazl demon

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    تنها بهونه لکسوس این بود که تنها suv لوکس با توانایی آفرود بالا رو داریم
    که خب پادشاه آفرود جهان اومد گرند چروکی رو زد
    Jeep 👑

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    سلطان وارد میشود
    صندوقش چه بزرگه میشه یه لشگر رو میشه توش جا داد!😂

    موافقم 5
    مخالفم 2
  11. (Saeed(peugeot

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (239 ديدگاه)

    محشر / فوق العاده / بی نظیر

    تو همه چیز این خودرو حرفی برای گفتن نمیزاره …

    جیپ داری عالی کار کنه و واقعا من به عنوان یه عاشق برند پژو ؛ لذت میبرم تو یک زیر مجموعه هستند این دو شرکت( استلانیس) که پژو میتونه کنار یه برند با اصالت و کبیر و با مهندسی ناب به نام جیپ خودرو بسازند …..

    تو ۲ الی ۳ سال آینده یک خودروی مشترک بین پژو و جیپ ساخته میشه شک نکنید ….

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. M.Kazem.K

      ۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (860 ديدگاه)

      خودرو مشترک پژو و جیپ 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم 4
      مخالفم 2
  12. ارین صاحب جمعی

    ۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    با قابلیت اعتمادی که من امروز از جیب دیدم دیگه از هر چی جیپه بدم میاد

    موافقم 3
    مخالفم 4
  13. Taha Malek

    ۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (914 ديدگاه)

    عالی عالی عالی
    جیپ داره خیلی خوب عمل میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. R@m!n

    ۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    از عوامل اصلیه حرفه لندکروز از آمریکا و رقیب درجه یکه دیفندر با قیمت بسیار بهتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا