درگ غولهای سوپرشارژ آمریکایی، هنسی ماموت در برابر جیپ ترکهاوک
پیکاپها و شاسیبلندهای پرفورمنس این روزها به خودروهای متداولی تبدیل شدهاند. در این بخش خودروسازان زیادی فعالیت میکنند و تیونرهایی مثل هنسی هم سالها است که در این حوزه فعالیت دارند و هیولاهای بسیار قدرتمندی تولید میکنند. حال کارواو یکی از این خودروها را گیر آورده و آن را در برابر شاسیبلند همخانوادهٔ قدرتمندی قرار داده است. این خودروها هنسی ماموت و جیپ گرند چروکی ترکهاوک هستند.
هردوی این ماشینها از پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ هلکت استفاده میکنند اما این موتور به لطف ارتقاءهای مختلف هنسی، حالا قدرت بسیار بیشتری تولید میکند و خروجی آن در ماموت به 1026 اسب بخار قدرت و 1314 نیوتن متر گشتاور رسیده است. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم این نیروی عظیم را به هر چهارچرخ انتقال میدهد. پیشرانهٔ جیپ اما که استاندارد است، همچنان 707 اسب بخار قدرت و 875 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که بسیار کمتر از رقیب است. بااینحال، ترکهاوک هم مثل ماموت به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است.
علیرغم قدرت بسیار کمتر، برتری اصلی جیپ نسبت به رقیب وزن بسیار سبکتر است. این خودرو 2400 کیلوگرم وزن دارد که به میزان قابلتوجهی از وزن 3200 کیلوگرمی ماموت کمتر است. در اولین مسابقه، جیپ با استفاده از لانچ کنترل از همان ابتدا جلو افتاد و ماموت که نتوانست خود را به رقیب برساند، با اختلاف زیادی دوم شد. در درگ دوم بسیار نزدیکتر بود و این بار هردو راننده از لانچ کنترل استفاده کردند اما هنسی بازهم حریف ترکهاوک نشد.
بااینحال، در اولین مسابقهٔ رولینگ که با راحتترین تنظیمات دو خودرو برگزار شد، ماموت توانست اولین پیروزی خود را کسب کند. خوشحالی پیکاپ هنسی اما کوتاهمدت بود زیرا رولینگ دوم با اسپرتترین حالت خودروها، سومین پیروزی را برای جیپ به ارمغان آورد اما این پایان پیروزیهای گرند چروکی نبود زیرا این ماشین در آزمایش ترمز هم پیروز شد هرچند که در اینجا اختلاف دو خودرو خیلی زیاد نبود. همچنین قطعاً وزن زیاد و لاستیکهای آفرودی نقش پررنگی در عملکرد ضعیفتر ماموت در آزمایش ترمز داشتند.
مقایسه مشخصات فنی
هنسی ماموت | جیپ ترکهاوک | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 1026 اسب بخار | 707 اسب بخار |
گشتاور | 1314 نیوتن متر | 875 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 3200 کیلوگرم | 2400 کیلوگرم |
قیمت | 122 هزار پوند | 90 هزار پوند |