معرفی جیپ اونجر 4xe، نسخه هیبرید چهارچرخ محرک با تواناییهای آفرود بیشتر
بیش از یک سال پس از عرضهٔ اونجر در بازار اروپا، جیپ خانوادهٔ این کراساوور کوچک را با افزودن نسخهٔ پرچمدار 4xe بزرگتر کرده است. این اولین و تنها نسخهٔ چهارچرخ محرک کوچکترین شاسیبلند جیپ محسوب میشود. اونجر 4xe از یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربو با 136 اسب بخار قدرت به همراه سیستم هیبریدی خفیف 48 ولتی و دو موتور الکتریکی هرکدام با 29 اسب بخار قدرت استفاده میکند.
این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه و سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند با توزیع 50-50 نیرو در سرعتهای پایین به هردو محور منتقل میشود. هنگامیکه سرعت از 30 کیلومتر بر ساعت فراتر میرود، موتور الکتریکی عقب برای کاهش مصرف انرژی در حالت استندبای قرار میگیرد و در سرعتهای بیش از 90 کیلومتر بر ساعت کاملاً خاموش میشود.
4xe هم مثل دیگر نسخههای اونجر از سیستم سلکت ترین با چهار حالت مختلف شامل اتوماتیک، شن و ماسه، برفی و اسپرت بهره میبرد که آخری شتاب صفرتاصد 9.5 ثانیه و حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند. این سرعت 10 کیلومتر بر ساعت از نسخهٔ هیبریدی محرک جلو بیشتر است. مهندسان جیپ همچنین برای بهبود تواناییهای آفرود اونجر، شاسی خودرو را هم ارتقاء دادهاند. در این نسخه ارتفاع تعلیق 10 میلیمتر بیشتر شده درحالیکه لاستیکهای آلترین 3PMSF هم قابل سفارش خواهد بود.
اونجر 4xe علاوه بر لاستیکهای چسبندهتر و فاصلهٔ 210 میلیمتری از زمین، در ظاهر نیز از چند ویژگی منحصربهفرد بهره میبرد که آن را از دیگر نسخهها متمایز میکند. برجستهترین ویژگی بیرونی این خودرو سپر جلوی جدید با روکش محافظ بیشتر و نصب مه شکنها در ارتفاعی بالاتر است. ریلهای روی سقف، روکش ضد خش سپرها، برچسب مات سفارشی روی کاپوت و قلابهای بکسل هم از دیگر ویژگیهای این ماشین هستند. برای داخل خودرو نیز جیپ از متریال دو برابر بادوامتر و کاملاً قابل شستشو استفاده کرده است.
اونجر 4xe در سهماههٔ پایانی سال جاری در نسخههای آپلند و اوورلند در بازار اروپا عرضه خواهد شد و هرچند جیپ هنوز قیمت آن را اعلام نکرده است اما قطعاً گرانتر از نسخههای بنزینی، هیبریدی و تمام الکتریکی قبلی خواهد بود.