جیپ

مقایسه جیپ گرند واگنییر L با اسکالید و نویگیتور، ناموزون و بی‌تناسب

در آمریکا، شاسی‌بلندهای فول سایز سه ردیف محبوبیت بالایی دارند و خریداران این خودروها به فضای فراوان برای بار و سرنشینان اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل، خودروسازان آمریکایی این شاسی‌بلندها را با ابعاد بسیار بزرگی تولید می‌کنند اما برای کسانی که حتی یک شاسی‌بلند ۵.۳ متری را هم کافی نمی‌دانند، نسخهٔ کشیدهٔ این خودروها هم ارائه می‌شود. به‌عنوان‌مثال، نسخهٔ کشیدهٔ شورلت تاهو با نام سابربن و نسخهٔ کشیدهٔ فورد اکسپیدیشن با نام اکسپیدیشن مکس بازار عرضه می‌شود. حال جیپ هم که چندی پیش با احیای واگنییر به رقابت با فورد و جنرال موتورز برخاست، حالا نسخهٔ کشیدهٔ این خودرو را در هردو نسخهٔ واگنییر و گرند واگنییر معرفی کرده است.

این نسخه‌های کشیده که با حرف L در انتهای نام خود شناخته می‌شوند، ۳۰ سانتیمتر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارند. این افزایش طول اما تناسب طراحی واگنییر و گرند واگنییر را بر هم زده و انتقاداتی را به دنبال داشته است. به همین دلیل، در ادامه گرند واگنییر L را با کادیلاک اسکالید ESV و لینکلن نویگیتور L مقایسه می‌کنیم تا ببینیم چرا جیپ برخلاف رقبای خود نتوانسته به‌خوبی و با تناسب این افزایش طول را روی شاسی‌بلند فول سایز خود اعمال کند.

در ابتدا بگوییم که هر سهٔ این خودروها حتی در نسخهٔ استاندارد هم بسیار بزرگ هستند. از این لحاظ، گرند واگنییر با ۵,۴۵۳ میلی‌متر، از همه بزرگ‌تر است و پس از آن اسکالید با ۵,۳۸۲ میلی‌متر در جایگاه دوم قرار می‌گیرد درحالی‌که نویگیتور با ۵,۳۳۴ میلی‌متر طول، کوچک‌ترین است. در نسخهٔ کشیده اما این ترتیب کمی جابجا می‌شود زیرا حالا اسکالید ESV با ۵,۷۶۶ میلی‌متر طول در صدر قرار می‌گیرد و گرند واگنییر L با ۵,۷۵۸ میلی‌متر به رتبهٔ دوم نزول می‌کند درحالی‌که نویگیتور L همچنان با ۵,۶۳۶ میلی‌متر طول از دو رقیب خود کوچک‌تر است.

اما بپردازیم به دلایل عدم تناسب در استایل جیپ گرند واگنییر L. همان‌طور که گفته شد، اسکالید ESV حتی طول بیشتری از این دارد و بنابراین دلیل این موضوع صرفاً طول زیاد نیست. شاید اصلی‌ترین دلیلی که موجب شده گرند واگنییر L بیش‌ازحد کشیده و بدقواره به نظر برسد، اندازهٔ کوچک رینگ‌ها و دهانهٔ گلگیرهای آن باشد. از سوی دیگر، اگر به نمای جانبی اسکالید ESV نگاه کنید خواهید دید که دهانهٔ بلند گلگیرها و اندازهٔ بزرگ رینگ‌ها توانسته تا حد زیادی از لحاظ بصری طول زیاد خودرو را خنثی کند. علاوه بر این، اوورهنگ عقب گرند واگنییر L هم در مقایسه با دو رقیب دیگر بیش‌ازحد کشیده به نظر می‌رسد که این هم تأثیر منفی روی ظاهر و تناسب خودرو گذاشته است.

بنابراین، باید گفت یکسان بود اندازهٔ رینگ‌های گرند واگنییر L با نسخهٔ استاندارد به ظاهر آن لطمه‌ای جدی وارد کرده است. دلیل بعدی این موضوع را هم می‌توان سطح کمتر پنجره‌ها نسبت به بدنه دانست که این مشکل در پنجرهٔ جانبی سوم بیشتر خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که چنین مشکلی اصلاً در نویگیتور L و اسکالید ESV دیده نمی‌شود زیرا در این خودروها، ستون‌های B، C و D همگی مشکی‌رنگ هستند و پنجره جانبی سوم تقریباً ستون C را پوشانده است. این کار نمای یکدستی را در بالای بدنه ایجاد کرده و توانسته طول زیاد خودرو را کوتاه‌تر جلوه دهد. در گرند واگنییر L اما نه‌تنها همهٔ ستون‌ها همرنگ بدنه هستند بلکه ستون C پهن خودرو کاملاً خود را نشان می‌دهد. این باعث شده سطح فلزی بدنه بسیار زیاد به نظر برسد و اصطلاحاً توی ذوق بزند.

بااین‌حال، گرند واگنییر L بیشترین فضای بار را در مقایسه با رقبای خود دارد. صندوق بار این خودرو در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، ۱۲۵۰ لیتر ظرفیت دارد درحالی‌که این رقم در اسکالید ۱۱۷۵ لیتر و در نویگیتور ۱۰۲۰ لیتر است. البته عجیب اینکه در صورت خواباندن هردو ردیف صندلی‌های عقب، ظرفیت کلی بار جیپ به ۳۲۰۰ لیتر می‌رسد که از کادیلاک و لینکلن به ترتیب با ۴۰۴۵ لیتر و ۳۴۰۰ لیتر کمتر است.

از لحاظ پیشرانه هم برتری با گرند واگنییر L خواهد بود زیرا جیپ این نسخه را به پیشرانهٔ جدید ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی خود بنام هوریکین مجهز کرده که در اینجا ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، نویگیتور یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۴۴۰ اسب بخار قدرت دارد و اسکالید هم هنوز از همان موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی پوشراد با تنها ۴۲۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. البته نسخهٔ اسپرت اسکالید V با پیشرانهٔ سوپرشارژ در راه است که می‌تواند همهٔ معادلات را تغییر دهد. از لحاظ مصرف سوخت، جیپ تخمین زده که این موتور جدید بین ۱ تا ۲ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ۶.۴ لیتری V8 خواهد داشت که در این صورت گرند واگنییر شش سیلندر می‌تواند خود را به دو رقیب دیگر نزدیک کند.

به‌طورکلی، هرچند گرند واگنییر L از لحاظ فضای بار و قدرت پیشرانه بر دو رقیب سنتی خود برتری دارد اما تناسبتان ظاهری آن اصلاً جالب از آب درنیامده است. شاید دلیل اصلی این موضوع کم‌تجربگی جیپ در زمینهٔ ساخت شاسی‌بلندهای فول سایز باشد زیرا جنرال موتورز و فورد سال‌ها است که در این بخش حضور دارند و چندین نسل از شاسی‌بلندهای فول سایز خود را روانهٔ بازار کرده‌اند اما واگنییر و گرند واگنییر پس از ۳۰ سال اولین تجربهٔ جیپ در این بخش محسوب می‌شود.

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

جیپ گرند واگنییر L

کادیلاک اسکالید ESV

لینکلن نویگیتور L

فاصلهٔ محوری ۳,۳۰۲ میلی‌متر ۳,۴۰۶ میلی‌متر ۳,۳۴۳ میلی‌متر
طول ۵,۷۵۸ میلی‌متر ۵,۷۶۶ میلی‌متر ۵,۶۳۶ میلی‌متر
فضای بار پشت صندلی‌های ردیف سوم ۱۲۵۰ لیتر ۱۱۷۵ لیتر ۱۰۲۰ لیتر
فضای بار پشت صندلی‌های ردیف دوم ۲۵۱۵ لیتر ۲۶۶۵ لیتر ۲۲۵۵ لیتر
فضای بار پشت صندلی‌های ردیف اول ۳۲۰۰ لیتر ۴۰۴۵ لیتر ۳۴۰۰ لیتر
پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۶.۲ لیتری V8 ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۴۲۰ اسب بخار ۴۴۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر ۶۲۳ نیوتن متر ۶۹۰ نیوتن متر
مصرف سوخت ۱۴.۲ لیتر ترکیبی حدودی ۱۴.۷ لیتر ترکیبی ۱۳.۰ لیتر ترکیبی

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2424 ديدگاه)

    یادتون باشه راجب همین مساله یک هشدار داده بودم که به بعضیها بر خورد
    عدم تناسب موج میزنه

    موافقم ۴۵
    مخالفم ۱۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (6904 ديدگاه)

      کاری به خوب یا بد بودنشون ندارم ولی خدایی چیه این لانگ بودن ، هر چیزی هم حدی داره !

      لانگ به سدان میاد ولی نه دیگه SUV که همینطوری دراز و گُنده هست !

      شما را نمیدونم ولی من یاد نعش‌کِش میوفتم !

      حالا شماها ببینید این‌ها چی هستند که لندکروزر و پاترول هم در برابرشان بچه به حساب میاد اما جالبه که نصف ژاپنی‌های معمولی هم آفرود ندارند و فقط به درد پدر مادرهایی میخوره که ۱۶ تا بچه را صبح میبرند مدرسه و ظهر بر میگردانند !

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۵۷
      1. viper2

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (487 ديدگاه)

        هدفشان افرود نیست!
        افرود را باید در خودرو هایی دید که هدفشان افرود بوده است ؛ مانند رانگلر .

        موافقم ۴۸
        مخالفم ۵
        1. viper2

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (487 ديدگاه)

          ماشین هر چی بزرگتر بهتر !
          بین کادیلاک و جیپ موندم
          اخه جیپ بزرگه خیلی دوسش دارم کادیلاکم که معلومه . واقعا انتخاب سختیه .

          موافقم ۲۰
          مخالفم ۲۶
        2. ممد ژانگولر

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2424 ديدگاه)

          البته اینم بگم ماشین زیاد بزرگ بشه دیگه بهش ماشین نمیگنا
          میگن ون یا کامیون

          موافقم ۲۰
          مخالفم ۱۲
    2. Amard

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (398 ديدگاه)

      بیشتر شبیه نعش کش تا شاسی بلند عقبشون خیلی کشیده جعبه ای شده مثل ون

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱۵
  2. سعeد

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    همه به جیپ حسودی میکنند ولی جیپه که سلطانه‌

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵۸
    1. امین

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (429 ديدگاه)

      این فقط یک دراز بی خاصیته با کاربرد صفر فقط دهن پرکنه

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۱۴
  3. AMIR / ARMI

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1112 ديدگاه)

    دلیل کوچک تر بودن اندازه رینگ و لاستیک گرندواگنیر L
    اهمیت بیشتر به موضوع سواری این ماشین هستش تمام تلاش جیپ در گرند واگنیر سواری بهتر این ماشین به دو رقیب دیگه هست
    که کاملا هم موفق بوده
    سواری نسخه های کشیده این ماشین ها به دلیل افزایش اندازه رینگ لاستیک دچار لطمه میشه و جیپ روی این موضوع کاملا حساس بود

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۳۲
    1. دانیال_Surrey،England

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2522 ديدگاه)

      کلا واگنییر تو سواری آنچنان حرفی برای گفتن نداره در برابر رقباش وای به حال این نسخه کشیدش!!!
      بهترین تناسب رو به نظرم اسکالید داره و کلا جزء خوش استایل ترین شاسی بلندای بازاره حتی تو کشیده ترین نسخش.
      ..
      راستی چقدر خوبه که دوباره واگونیر رو واگنییر مینویسید!!

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۱۶
      1. AMIR / ARMI

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1112 ديدگاه)

        این نظر موتورترند در مود کیفیت سواری و صدای کابین گرندواگنیر هستش
        Ride quality and interior sound levels proved to be surprising similarities between the four-times-pricier Rolls and)
        ( the 2022 Jeep Grand Wagoneer
        کیفیت سواری و سطح صدای داخلی شباهت های شگفت انگیزی بین رولزرویس چهار برابر گرانتر و جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۲ وجود دارد
        بلی کاملا قابل قبول گرند واگنیر اندازه کادیلاک چابک نیست ولی اصلا مزیت گرند واگنیر به سواری کشتی مانندش هست
        در مورد تلفظ و نوشتار به فارسی اختلافات زیاد

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۱۲
        1. meysam

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2852 ديدگاه)

          اگه سواری گرند واگنیر انقدر خوبه که من بشخصه به کادیلاک ترجیحش میدم
          هرچند که بخاطر طراحی به کادیلاک رای دادم
          سواری راحت بخصوص از نوع آمریکایی کشتی وار یکی از پارامترهای اصلی من در انتخاب ماشینه
          البته اگه دستم بهش برسه

          موافقم ۲۱
          مخالفم ۲
    2. sam

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1136 ديدگاه)

      استاد
      سایز رینگ هر سه تا ۲۲ اینچه
      تناسبات طراحی باعث شده رینگ واگنییر کوچیک بنظر بیاد
      سواریشم ک تعریفی نداره در برابر بقیه !

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۱۷
  4. [email protected]!n

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2122 ديدگاه)

    باید جیپ هر چه سریع تر یه فیس لیفت بده و نقص های طراحیشو برطرف کنه اشتباهات بزرگی تو طراحی بیرونی انجام داده.

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۵
  5. کامران

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    آهوی بیابان عروس خیابان
    سلطان جاده سلطان آفرود
    جیپ °|||||°

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۲۷
  6. امیرشایان فرازی

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    تو این همه شاسی بلند بدریخت از نظر من واگنیر قشنگ تره

    موافقم ۶
    مخالفم ۳۵
  7. Elmiraj

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2564 ديدگاه)

    می‌تونستن همانند نسخه L گرند چروکی ستون های A و B را مخفی کنند…

    ولی در کل نسخه کشیده هیچ کدام به زیبایی نمونه استاندارد نیست .

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۴
  8. Carlover

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    با تیتر خیلی موافقم

    موافقم ۶
    مخالفم ۵
  9. shirko

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    نمی دونم چرا امریکایی ها از ستون c به بعدو ، چرا این قد نامتناسب طراحی می کنن ؟!؟!؟

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱۱
  10. arshiaSVJ

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    تنها کسیم که احساس میکنه شبیه ماشینهای حمل ج.س.دن؟؟!!

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱۴
  11. علیرضا

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (151 ديدگاه)

    زیادی بزرگ و دراز هستند
    هر چیزی حدی داره

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۶
  12. حسین

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اسکالید واقعا عین کت و شلوار دامادی میمونه شیک و زیبا یه سرو گردن از لینکلن و دو سر و گردن از جیپ زیباتره

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۵
  13. Jdm باز

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (859 ديدگاه)

    از لحاظ طراحی، اسکالید خیلی بهتر از بقیه اللخصوص جیپ کار کرده
    جیپ با یه فیس لیفت میتونه این مشکلو حل کنه ، اونوقته که رقیب کاملا‌جدی برای این دو خواهد شد
    انتخابم بین اینا اسکالید هس

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  14. کوبیده

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (613 ديدگاه)

    هرچند از جیپ خوشم نمیاد ولی این خدایی خیلی خوشگله اگه مشکل دوام رو برطرف کنن عالی میشد

    موافقم ۳
    مخالفم ۱۱
  15. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    در نقطه مقابل واگونیر خیلی خوب شده.چونکه زه دور پنجرها تیره هستش.مخصوصا تو رنگهای تیره واقعا متفاوت از اینی که میبینید.اشتباه جیپ این بود که به اندازه کافی از نسل قدیم الگو نگرفت.انتخاب من گرند واگونیر با انجین وی۸ با حجم ۶.۴ اگر نباشه انتخابم اسکالیو وی ۸

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۱
  16. BoY

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای شورلت تاهو خالیه اینجا

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  17. ARMAN

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (297 ديدگاه)

    همشون عشقن ولی اسکالید یه چیز دیگس

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  18. احمدرضا

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    من یه مدت پیش با نسخه معمولیش رانندگی کردم واقعا فوق العادست هم از نظر کیفیت ساخت و هم سواری واقعا لوکس تر از رقیباشه با فاصله

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  19. رامتین

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2408 ديدگاه)

    طراحی پنجره ها در همه این خودروها جالب نیست. وقتی طول خودرو زیاده بنظرم بهتره تناسب در طول هر پنجره رعایت بشه. در غیراینصورت نمای جالبی نمیده….

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  20. کیانوش

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (315 ديدگاه)

    الان باز یادم افتاد فاصله بین دو محور خودروی فرمول یک مرسدن از هر سه این خودرو ها بیشتره پشمام ریخت باز

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  21. پدرام

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    موافقم به نظرم نسخه فابریک جذاب تره! نسخه L انگار یک پیکاپ دو کابین بوده که یک اتاق بهش اضافه شده(دلیلش هم همین که فرمودید شیشه های کوچک در قیاس با بدنه)

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا