مقایسه جیپ گرند واگنییر L با اسکالید و نویگیتور، ناموزون و بی‌تناسب

یک‌شنبه 28 فروردین 1401 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Jeep
در آمریکا، شاسی‌بلندهای فول سایز سه ردیف محبوبیت بالایی دارند و خریداران این خودروها به فضای فراوان برای بار و سرنشینان اهمیت زیادی می‌دهند. به...
تبلیغات

در آمریکا، شاسی‌بلندهای فول سایز سه ردیف محبوبیت بالایی دارند و خریداران این خودروها به فضای فراوان برای بار و سرنشینان اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل، خودروسازان آمریکایی این شاسی‌بلندها را با ابعاد بسیار بزرگی تولید می‌کنند اما برای کسانی که حتی یک شاسی‌بلند 5.3 متری را هم کافی نمی‌دانند، نسخهٔ کشیدهٔ این خودروها هم ارائه می‌شود. به‌عنوان‌مثال، نسخهٔ کشیدهٔ شورلت تاهو با نام سابربن و نسخهٔ کشیدهٔ فورد اکسپیدیشن با نام اکسپیدیشن مکس بازار عرضه می‌شود. حال جیپ هم که چندی پیش با احیای واگنییر به رقابت با فورد و جنرال موتورز برخاست، حالا نسخهٔ کشیدهٔ این خودرو را در هردو نسخهٔ واگنییر و گرند واگنییر معرفی کرده است.

این نسخه‌های کشیده که با حرف L در انتهای نام خود شناخته می‌شوند، 30 سانتیمتر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارند. این افزایش طول اما تناسب طراحی واگنییر و گرند واگنییر را بر هم زده و انتقاداتی را به دنبال داشته است. به همین دلیل، در ادامه گرند واگنییر L را با کادیلاک اسکالید ESV و لینکلن نویگیتور L مقایسه می‌کنیم تا ببینیم چرا جیپ برخلاف رقبای خود نتوانسته به‌خوبی و با تناسب این افزایش طول را روی شاسی‌بلند فول سایز خود اعمال کند.

در ابتدا بگوییم که هر سهٔ این خودروها حتی در نسخهٔ استاندارد هم بسیار بزرگ هستند. از این لحاظ، گرند واگنییر با 5,453 میلی‌متر، از همه بزرگ‌تر است و پس از آن اسکالید با 5,382 میلی‌متر در جایگاه دوم قرار می‌گیرد درحالی‌که نویگیتور با 5,334 میلی‌متر طول، کوچک‌ترین است. در نسخهٔ کشیده اما این ترتیب کمی جابجا می‌شود زیرا حالا اسکالید ESV با 5,766 میلی‌متر طول در صدر قرار می‌گیرد و گرند واگنییر L با 5,758 میلی‌متر به رتبهٔ دوم نزول می‌کند درحالی‌که نویگیتور L همچنان با 5,636 میلی‌متر طول از دو رقیب خود کوچک‌تر است.

اما بپردازیم به دلایل عدم تناسب در استایل جیپ گرند واگنییر L. همان‌طور که گفته شد، اسکالید ESV حتی طول بیشتری از این دارد و بنابراین دلیل این موضوع صرفاً طول زیاد نیست. شاید اصلی‌ترین دلیلی که موجب شده گرند واگنییر L بیش‌ازحد کشیده و بدقواره به نظر برسد، اندازهٔ کوچک رینگ‌ها و دهانهٔ گلگیرهای آن باشد. از سوی دیگر، اگر به نمای جانبی اسکالید ESV نگاه کنید خواهید دید که دهانهٔ بلند گلگیرها و اندازهٔ بزرگ رینگ‌ها توانسته تا حد زیادی از لحاظ بصری طول زیاد خودرو را خنثی کند. علاوه بر این، اوورهنگ عقب گرند واگنییر L هم در مقایسه با دو رقیب دیگر بیش‌ازحد کشیده به نظر می‌رسد که این هم تأثیر منفی روی ظاهر و تناسب خودرو گذاشته است.

بنابراین، باید گفت یکسان بود اندازهٔ رینگ‌های گرند واگنییر L با نسخهٔ استاندارد به ظاهر آن لطمه‌ای جدی وارد کرده است. دلیل بعدی این موضوع را هم می‌توان سطح کمتر پنجره‌ها نسبت به بدنه دانست که این مشکل در پنجرهٔ جانبی سوم بیشتر خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که چنین مشکلی اصلاً در نویگیتور L و اسکالید ESV دیده نمی‌شود زیرا در این خودروها، ستون‌های B، C و D همگی مشکی‌رنگ هستند و پنجره جانبی سوم تقریباً ستون C را پوشانده است. این کار نمای یکدستی را در بالای بدنه ایجاد کرده و توانسته طول زیاد خودرو را کوتاه‌تر جلوه دهد. در گرند واگنییر L اما نه‌تنها همهٔ ستون‌ها همرنگ بدنه هستند بلکه ستون C پهن خودرو کاملاً خود را نشان می‌دهد. این باعث شده سطح فلزی بدنه بسیار زیاد به نظر برسد و اصطلاحاً توی ذوق بزند.

بااین‌حال، گرند واگنییر L بیشترین فضای بار را در مقایسه با رقبای خود دارد. صندوق بار این خودرو در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، 1250 لیتر ظرفیت دارد درحالی‌که این رقم در اسکالید 1175 لیتر و در نویگیتور 1020 لیتر است. البته عجیب اینکه در صورت خواباندن هردو ردیف صندلی‌های عقب، ظرفیت کلی بار جیپ به 3200 لیتر می‌رسد که از کادیلاک و لینکلن به ترتیب با 4045 لیتر و 3400 لیتر کمتر است.

از لحاظ پیشرانه هم برتری با گرند واگنییر L خواهد بود زیرا جیپ این نسخه را به پیشرانهٔ جدید 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی خود بنام هوریکین مجهز کرده که در اینجا 510 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، نویگیتور یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 440 اسب بخار قدرت دارد و اسکالید هم هنوز از همان موتور 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی پوشراد با تنها 420 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. البته نسخهٔ اسپرت اسکالید V با پیشرانهٔ سوپرشارژ در راه است که می‌تواند همهٔ معادلات را تغییر دهد. از لحاظ مصرف سوخت، جیپ تخمین زده که این موتور جدید بین 1 تا 2 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور 6.4 لیتری V8 خواهد داشت که در این صورت گرند واگنییر شش سیلندر می‌تواند خود را به دو رقیب دیگر نزدیک کند.

به‌طورکلی، هرچند گرند واگنییر L از لحاظ فضای بار و قدرت پیشرانه بر دو رقیب سنتی خود برتری دارد اما تناسبتان ظاهری آن اصلاً جالب از آب درنیامده است. شاید دلیل اصلی این موضوع کم‌تجربگی جیپ در زمینهٔ ساخت شاسی‌بلندهای فول سایز باشد زیرا جنرال موتورز و فورد سال‌ها است که در این بخش حضور دارند و چندین نسل از شاسی‌بلندهای فول سایز خود را روانهٔ بازار کرده‌اند اما واگنییر و گرند واگنییر پس از 30 سال اولین تجربهٔ جیپ در این بخش محسوب می‌شود.

کپی لینک

کپی لینک

کپی لینک

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

جیپ گرند واگنییر L

کادیلاک اسکالید ESV

لینکلن نویگیتور L

فاصلهٔ محوری

3,302 میلی‌متر

3,406 میلی‌متر

3,343 میلی‌متر

طول

5,758 میلی‌متر

5,766 میلی‌متر

5,636 میلی‌متر

فضای بار پشت صندلی‌های ردیف سوم

1250 لیتر

1175 لیتر

1020 لیتر

فضای بار پشت صندلی‌های ردیف دوم

2515 لیتر

2665 لیتر

2255 لیتر

فضای بار پشت صندلی‌های ردیف اول

3200 لیتر

4045 لیتر

3400 لیتر

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توئین توربو

6.2 لیتری V8

3.5 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

510 اسب بخار

420 اسب بخار

440 اسب بخار

گشتاور

680 نیوتن متر

623 نیوتن متر

690 نیوتن متر

مصرف سوخت

14.2 لیتر ترکیبی حدودی

14.7 لیتر ترکیبی

13.0 لیتر ترکیبی

https://poll.fm/11094456

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.