جتا VS8 در ایران؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند جدید وارداتی
جتا (JETTA) یک برند خودروسازی چینی است که با همکاری مشترک FAW و فولکسواگن شکل گرفته و از سال ۲۰۱۹ فعالیت میکند. جتا در ابتدا نام یکی از مدلهای محبوب فولکسواگن در بازار چین بود، اما بهدلیل استقبال گسترده، به یک برند اقتصادی با هویت جداگانه تبدیل شد. تمرکز اصلی جتا تولید خودروهای مقرونبهصرفه، قابلاعتماد و مناسب برای خانوادهها و خریداران اولین خودرو است. مدلهایی مانند VA3 (سدان)، VS5 و VS7 (شاسیبلند) با استفاده از پلتفرمها و فناوریهای فولکسواگن ساخته میشوند و به همین دلیل کیفیت ساخت و استانداردهای فنی قابلقبولی ارائه میدهند. این برند امروز یکی از گزینههای محبوب در بازار خودروهای اقتصادی چین بهشمار میرود.
بیشتر بخوانید:
جتا VS8 تیرماه ۱۴۰۴ در چین معرفی شد تا نسخهی بهروزشده VS7 باشد. این شرایط، احتمالا برای بازار ایران نیز، خواهد بود تا VS8 جایگزین VS7 شود که اتفاقا فروش چندانی در کشور ما نداشت. این خودروها کراساور اندازه متوسط محسوب میشوند و پلفترم MQB A2 گروه فولکس واگن را مشابه فولکس واگن تیگوان، آئودی Q3 و اشکودا کودیاک، از پلفترم MQB A2 استفاده میکنند. جتا VS8 در مقایسه با VS7 از نظر طراحی داخلی و بیرونی، متحول شده است.
طراحی بیرونی جتا VS8
مدل جدید، وابستگی کمتری به ادوات پلاستیکی دارد و کمی لوکستر دیده میشود. برای VS8 جلوپنجره حالت مشبک و تقریبا بسته پیدا کرده است؛ ضمن اینکه برخلاف VS7 حالا نمای اسپرت و تهاجمی مورد انتظار فراهم میشود.
نمای روبهروی جتا VS8 با یک طراحی جسورانه و در عین حال آشنا شکل گرفته است؛ جلوپنجره بزرگ با الگوی کرومی و خطوط افقی، هویت بصری نزدیک به محصولات فولکسواگن را تداعی میکند. چراغهای جلو باریک و کشیده هستند و با گرافیک LED مدرن، چهرهای تیز و جدی به خودرو میدهند. سپر جلو با ورودیهای هوای بزرگ و خطوط حجمدهنده، حس قدرت و استحکام را تقویت میکند و در مجموع، VS8 از روبهرو ظاهری بالغ، باوقار و هماهنگ دارد.
در نمای جانبی، جتا VS8 با تناسبات یک شاسیبلند خانوادگی و خطوط طراحی ساده اما خوشفرم ظاهر میشود. خط شانهای ممتد از گلگیر جلو تا چراغ عقب کشیده شده و به خودرو حس کشیدگی و پویایی میدهد. قوسهای چرخ نسبتاً برجسته هستند اما اغراقشده نیستند، و رینگها با طراحی چندپرهای ظاهر خودرو را مدرنتر میکنند. ستونهای ضخیم و خط سقف نسبتاً صاف، نشان میدهد که طراحان اولویت را بر فضای کابین و کاربردپذیری گذاشتهاند، بدون اینکه جذابیت بصری قربانی شود.
نمای عقب VS8 ترکیبی از سادگی و استحکام است. چراغهای عقب با طراحی افقی و اتصال بصری میان دو طرف، پهنای خودرو را بیشتر نشان میدهند. سپر عقب با حجمپردازی مناسب و دیفیوزر تزئینی، حس یک شاسیبلند جدی را منتقل میکند. خروجیهای اگزوز اغلب بهصورت تزئینی طراحی شدهاند، اما هماهنگی خوبی با سایر اجزا دارند. در مجموع، نمای عقب VS8 ظاهری تمیز، منظم و خانوادگی دارد و با سبک طراحی کلی خودرو کاملاً همخوان است.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
|---|---|---|---|---|
جتا VS8 | ۴۶۲۹ | ۱۸۵۱ | ۱۶۲۴ | ۲۷۳۱ |
جک X5 | ۴۵۰۵ | ۱۸۵۰ | ۱۶۹۸ | ۲۶۶۰ |
لاماری ایما | ۴۵۶۵ | ۱۸۶۰ | ۱۶۹۰ | ۲۷۱۵ |
تیگو 7 پرو | ۴۴۳۲ | ۱۸۳۷ | ۱۶۷۰ | ۲۶۵۰ |
تیگو 8 | ۴۷۲۲ | ۱۸۶۰ | ۱۷۴۵ | ۲۷۱۰ |
جدول ابعاد به خوبی نشان میدهد که جتا VS8 کمی بزرگتر از لاماری ایما و تیگو 7 پرو خواهد بود. جالبتر اینکه فاصله محوری ۲۷۳۱ میلیمتر برای جتا VS8 حتی از تیگو 8 نیز بیشتر است که طبیعتا راحتی سرنشینان را افزایش میدهد.
طراحی داخلی جتا VS8
کابین جتا VS8 با یک طراحی مدرن و تکنولوژیک شکل گرفته که در مرکز آن نمایشگر بزرگ قرار دارد. پشتآمپر دیجیتال با اندازه حدود ۱۰.۲۵ اینچ اطلاعات رانندگی را با گرافیک شفاف و خوانا نمایش میدهد. نمایشگر مرکزی نیز حدود ۱۴.۶ اینچ است که بهصورت شناور روی داشبورد قرار گرفته تا دسترسی به تنظیمات خودرو، سیستم چندرسانهای و نقشهها آسان باشد. طراحی داشبورد مینیمال است و تعداد دکمههای فیزیکی کاهش یافته تا فضای کابین تمیز و امروزی بهنظر برسد.
در بخش متریال، جتا VS8 تلاش کرده فراتر از یک برند اقتصادی ظاهر شود. بخشهای بالایی داشبورد از متریال نرم استفاده میکنند و تریمهای براق، خطوط کرومی و نورپردازی محیطی چندرنگ حس لوکستری ایجاد میکنند. کیفیت مونتاژ یکدست است و طراحی فرمان، دریچههای تهویه و کنسول میانی الهامگرفته از زبان طراحی فولکسواگن به کابین حس آشنایی و اعتماد میدهد. ترکیب این عناصر باعث شده فضای داخلی VS8 نسبت به رقبای همرده، جذابتر و باکیفیتتر بهنظر برسد.
با توجه به فاصله محوری ۲۷۳۱ میلیمتر، فضای داخلی جتا VS8 برای یک شاسیبلند خانوادگی کاملاً مناسب است. صندلیها طراحی ارگونومیک دارند و در سفرهای طولانی راحتی خوبی ارائه میدهند. فضای پای ردیف عقب برای افراد قدبلند کافی است و زاویه پشتی صندلیها نیز مناسب تنظیم شده تا خستگی کمتر شود. عایقبندی کابین در سطح قابلقبول است و صدای جاده و باد بهصورت کنترلشده وارد کابین میشود. در مجموع، VS8 تجربهای آرام، راحت و خانوادگی ارائه میدهد. حجم صندوق عقب، ۶۵۴ لیتر و تقریبا دو برابر X55 مدیران خودرو است.
مشخصات فنی جتا VS8
هنوز مشخص نیست VS8 با کدام پیشرانه وارد ایران شود؛ اما گزینههای محتمل، ۱/۴ لیتر توربو است که مشابه نسخهی موجود در محصولات فولکس واگن، ۱۴۸ اسب بخار، قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر با جعبهدنده شش سرعته خودکار دارد. جتا VS8 با وزن خالص ۱۴۶۸ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه، میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت خواهد داشت.
روی کاغذ، حجم موتور ۱/۴ لیتر نسبت به غالب کراساورهای چینی مثل X55 و تیگو 7 پرو که پیشرانهی ۱/۵ لیتر دارند، ضعیفتر به نظر میرسد اما نمونهی ساخت فولکس واگن، قدرت مشابه با گشتاور بیشتر ارایه میدهد تا در عمل، تفاوتی بین این موتورها احساس نشود.
سیستمهای ایمنی و پایداری
- سامانه کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)
- ترمزهای ABS، EBD و BA
- رادار هشدار برخورد از جلو (FCW)
- سیستم تشخیص خوابآلودگی راننده
- ۶ کیسه هوای ایمنی
- ترمزهای دیسکی چهارچرخ
- سنسورهای هشداردهنده موانع جلو و عقب
- سنسورهای نور و باران
سیستمهای کمکراننده و رفاهی
- سیستم کروز کنترل تطبیقی (ACC)
- سیستم استارت/استاپ
- ترمز پارک برقی و اتوهولد
- دوربین ۳۶۰ درجه
- مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب
- کلاستر دیجیتالی
- سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- پاور ویندوز
امکانات راحتی و کابین
- گرمکن صندلیهای ردیف اول
- تنظیم برقی صندلی راننده
- تریم چرمی صندلیها
- تهویه مطبوع دو کاناله
- سقف پانورامیک
تجهیزات بدنه و ظاهر
- روشنایی روز (دیلایت)
- رینگهای آلومینیوم ۱۸ اینچ
- باز و بسته شدن برقی آینههای جانبی همراه با گرمکن
- جک برقی صندوق عقب
پیشبینی قیمت جتا VS8 در ایران
هرچند که شاسیبلند جتا چندان قدرتمند و پرآپشن محسوب نمیشود، قیمت منطقی و بسیار رقابتی دارد. در بازار چین برای VS8 حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار پرداخت میشود که تقریبا مشابه تیگو 7 پرو است. باتوجه به ابعاد بزرگ VS8 نسبت به رقبای همقیمت در ایران، احتمالا موفقیت تجاری بهتر از جتا VS7 خواهد داشت.