معرفی کارما گیسرا، سدان لوکس جدید با پیشرانه بردافزا و ۵۶۶ اسب بخار

شنبه 25 مرداد 1404 - 11:30
مطالعه 3 دقیقه
کارما گیسرا
درحالی‌که قرار بود گیسرا مدلی تمام الکتریکی باشد، حالا کارما این خودرو را با پیشرانهٔ هیبریدی بردافزا معرفی کرده که با قیمت ۱۶۵ هزار دلار عرضه خواهد ش
تبلیغات

کارما اتوموتیو در هفته اتومبیل مونتری ۲۰۲۵، از دو مدل جدید خود رونمایی کرد. این خودروها کوپه آماریس که اوایل هفته معرفی شد و سدان گیسرا هستند روز جمعه به نمایش درآمد. هر دو خودرو از قوای محرکه بردافزا بهره می‌برند که در آن یک پیشرانه درون‌سوز صرفاً به‌عنوان ژنراتور عمل می‌کند و به شارژ باطری‌ها می‌پردازد تا برد خودرو را افزایش دهد. این طراحی امکان استفاده از پکیج باتری کوچک‌تر را فراهم می‌کند که وزن را کاهش می‌دهد و همچنان برد الکتریکی قابل‌قبولی ارائه می‌دهد. رانندگان می‌توانند با شارژ برقی یا پر کردن باک بنزین، برد بیشتری داشته باشند.

کارما که از خاکستر فیسکر اتوموتیو برخاسته، ابتدا قصد داشت تا حالا مدل‌های تمام الکتریکی عرضه کند اما با توجه به استقبال کمتر از انتظار در بخش خودروهای لوکس الکتریکی، استراتژی خود را تغییر داد و تمرکز را روی پیشرانه‌های بردافزا گذاشته است. گیسرا از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۵ با قیمت پایه حدود ۱۶۵ هزار دلار وارد تولید می‌شود. کوپه آماریس هم در سال ۲۰۲۶ با قیمت تقریبی ۲۰۰ هزار دلار به بازار خواهد آمد. هردو خودرو در کارخانه کارما در کالیفرنیا ساخته می‌شوند. کارما یک سال پیش گیسرا را به‌صورت تمام الکتریکی معرفی کرده بود اما حالا نسخه بردافزای به نمایش درآمده در مونتری، مدلی نزدیک به تولید است.

طراحی این سدان پلاگین‌هیبریدی جدید آشنا به نظر می‌رسد زیرا گیسرا جانشین اولین محصول کارما یعنی ریورو است و بسیاری از خطوط طراحی داخل و خارج آن از ریورو و حتی فیسکر کارما گرفته شده است. در کاپوت، درب صندوق، گلگیرها، دیفیوزر و سقف از آلومینیوم و کامپوزیت‌های تقویت‌شده با فیبر کربن استفاده شده تا استحکام و سبکی را ترکیب کند. دماغه پایین، اسپلیتر جلو و ورودی رادیاتور پهن در کنار رینگ‌های ۲۲ اینچی فورج‌کاری‌شده آلومینیومی با لاستیک‌های اختصاصی پیرلی، ظاهری اسپرت به گیسرا بخشیده‌اند. در کابین، کارما با نصب صندلی‌های جلوی سبک‌تر، فضای پای سرنشینان عقب را ۱۵ درصد افزایش داده است. فناوری‌های جدید شامل رابط کاربری بهبودیافته با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم و به‌روزرسانی‌های از راه دور است.

زیر بدنه جذاب گیسرا، قوای محرکهٔ بردافزای اختصاصی کارما قرار دارد. جزئیات کامل این سیستم اعلام نشده اما احتمالاً شبیه سیستم ریورو و فیسکر کارما است که یعنی یک پیشرانهٔ درون‌سوز کوچک در جلو، پکیج باتری را که در تونل مرکزی قرار دارد شارژ می‌کند و باتری دو موتور الکتریکی را تغذیه می‌کند که فقط چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورند. گیسرا با ۵۶۶ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور، در ۴ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این یعنی ساختهٔ جدید کارما به لطف ۳۰ اسب بخار بیشتر و وزن کمتر، نیم ثانیه سریع‌تر از ریورو است. کارما همچنان برنامه‌ای برای افزودن مدل‌های تمام الکتریکی به سبد محصولات خود در اواخر این دهه دارد. این مدل‌ها سال گذشته با کانسپت‌های کوپه کاویا و شاسی‌بلند ایوارا معرفی شدند. انتظار می‌رفت این خودروها تا ۲۰۲۶ عرضه شوند اما کارما هنوز جدول زمانی جدیدی اعلام نکرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.