تاسمان، اولین تلاش جدی کیا برای ورود به بازار پیکاپها، با طراحی بحثبرانگیز و تمرکز بر راحتی و تطبیقپذیری، در آستانه ورود به بازارهایی مثل استرالیا است.
کیا تاسمان، پیکاپی دو کابین از یک برند کرهای، به یکی از پربحثترین خودروهای سال تبدیل شده است. این خودرو تلاش کیا برای بهرهبرداری از محبوبیت پایدار وانتها در بازار استرالیا و دیگر نقاط جهان است. نبود یک وانت تجاری، کیا را از قرار گرفتن در جمع سه برند برتر فروش در استرالیا بازداشته بود، اما از چند ماه دیگر این وضعیت تغییر خواهد کرد. کیا با طراحی جسورانه تاسمان، توجهها را جلب کرده است. چه آن را دوست داشته باشید چه نه، برخلاف برخی رقبای چینی، نمیتوان تاسمان را به کپیبرداری از وانتهای معروف متهم کرد.
رویکرد کیا در این خودرو با کابینی شبیه به شاسیبلندها و تنظیمات تعلیق و هندلینگ که برای سلیقههای متنوع استرالیایی بهینه شدهاند، بر راحتی و تطبیقپذیری متمرکز است. پیش از عرضه رسمی نسخه تولیدی به بازار، کیا آر رسانهها دعوت کرده است تا چند پروتوتایپ از نسخهٔ آفرودی X-Pro را در مسیرهای تعیینشده آزمایش کنند. طیف قیمتی تاسمان از ۲۷,۶۰۰ دلار آمریکا برای مدل پایه دو کابین آغاز میشود و به ۴۸,۲۰۰ دلار در نسخه پرچمدار X-Pro میرسد که در اینجا آزمایش کردهایم.
داخل
اگر فکر میکردید فورد رنجر و فولکسواگن آماروک کابینی شبیه شاسیبلند دارند، تاسمان حس تجمل را به سطح جدیدی ارتقاء میدهد. طراحی داخلی تاسمان از دیگر مدلهای کیا متمایز است، اما عناصر آشنایی از خودروهای سواری این برند حفظ شدهاند. مواد نرم در سراسر کابین بهکار رفته و با عناصر قهوهای کنتراست زیبایی ایجاد کرده است. کابین مشکی-خاکستری نیز ارائه میشود که جذابیت کمتری دارد اما کیفیت ساخت و حس لوکس آن همچنان برجسته است. مدل X-Pro با روکش چرمی طرحدار، تنظیم برقی صندلیهای جلو با حافظه برای راننده، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب و سانروف عرضه میشود. اگر با چشمان بسته به داخل تاسمان وارد شوید فکر خواهید کرد داخل یک شاسیبلند کیا نشستهاید.
دو صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی (برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی) داشبورد تاسمان را زینت بخشیدهاند و اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم در تمام مدلها استاندارد هستند. طراحی عمودی داشبورد و خطوط مستقیم، حس جاداری را تقویت میکنند. جزئیات دوخت و تریمها جذاباند و طراحی مشبک دریچههای تهویه نیز زیبا است. کیفیت کلی کابین، حداقل در این نسخه، اصلاً شبیه خودروهای تجاری نیست. نقاط در معرض تماس و دکمهها حس استحکام دارند و در صندلیهای عقب فضا برای بزرگسالان، حتی با سه نفر، مناسب است.
زیر کاپوت
تاسمان ابتدا فقط با یک پیشرانه در استرالیا عرضه میشود که از نوع ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل با ۲۰۷ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور است و به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل میشود. علاوه بر این، در بازارهای دیگری مثل کره، یک موتور ۲.۵ لیتری بنزینی توربو با ۲۷۷ اسب بخار قدرت هم ارائه میشود که کیا فعلاً قصد عرضهٔ آن را در استرالیا ندارد. همچنین پیشرانههای هیبریدی و الکتریکی هم در حال بررسی هستند اما جزئیات رسمی هنوز اعلام نشده است.
رانندگی
طی دو روز، چند دور کوتاه با خودرویی که کیا آن را «حدود ۹۰ درصد مشابه نسخه تولیدی» توصیف کرد، رانندگی کردیم. فعالیت اول شامل عبور از آب و مسیرهای گلی بود. رانندگی ما بدون مشکل بود، اگرچه برخی ژورنالیستها پس از چند دور، به دلیل گلآلود شدن لاستیکهای آفرود، با کمبود چسبندگی مواجه شدند. تاسمان مجهز به سیستم چهارچرخ محرک با حالت 4A است که محور عقب را در صورت تشخیص لغزش فعال میکند. برخلاف بسیاری از وانتهای دو کابین چهار سیلندر که حالت 2H (محرک عقب) دارند، این سیستم بیشتر شبیه خودروهای شاسیبلند است. برای مسیرهای شنی و گلی، از حالت 4A استفاده کردیم و سیستم بهخوبی کار کرد.
برای عبور از روی شیارها، با استفاده از انتخابگر چرخشی به حالت 4L (چهارچرخ کمسرعت) سوئیچ کردیم. این موانع فرصتی برای تست سیستم Ground View Monitor را فراهم کردند که با استفاده از دوربینهای جلو و اطراف، نمای شفافی از شاسی ارائه میدهد و با گرافیک چرخهای جلو، جایگذاری خودرو را آسانتر میکند. این فناوری جدید نیست، اما کیفیت تصویر و گرافیک کیا بسیار واضح و کاربردی است. صفحات آفرود در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نیز با نمایش زوایای شیب و غلتش، توزیع گشتاور، حرکت چرخها، فشار روغن، ولتاژ باتری و فشار لاستیکها مفید هستند.
کابین تاسمان عایق بسیار خوبی دارد و موتور دیزل چهار سیلندر که از بیرون پرسروصدا به نظر میرسد در داخل کابین بسیار آرام است. صدای سطح جاده نیز بهخوبی مهار شده و استحکام کلی خودرو عالی است؛ برخلاف بسیاری از وانتها، صدای تقتق بین کابین و قسمت بار شنیده نمیشود. فرمان سبک اما نسبتاً دقیق و بااحساس است، هرچند که در مرکز کمی مبهم بود و نیاز به اصلاحات کوچک داشت. البته به گفتهٔ نمایندگان کیا، تنظیم فرمان برای بهبود حس مرکز در حال بازنگری است.
در روز دوم، صعودی از مسیری سنگی و شیاردار را تجربه کردیم تا قابلیتهای سیستم چهارچرخ محرک و ویژگی X-Trek را بهتر نشان دهیم. X-Pro دارای قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی با کلید داخلی است درحالیکه مدلهای دیگر دیفرانسیل لغزش محدود دارند. ما از قفل دیفرانسیل استفاده نکردیم، اما تاسمان نشان داد که توزیع گشتاور فعال عقب چسبندگی و کنترل بهتری را در شرایط چسبندگی پایین فراهم میکند. ویژگی X-Trek در X-Pro شبیه حالت کرال کنترل در تویوتا لندکروزر است. این سیستم مثل کنترل حرکت در سراشیبی عمل میکند و سرعت ثابتی را در هنگام بالا رفتن از شیبها بدون نیاز به فشردن پدال گاز حفظ میکند. با سوئیچ به حالت 4L و فشردن کلید X-Trek، میتوانید سرعت را در پنج سطح تنظیم کنید. این ویژگی در زمینهای ناهموار، از تکانهای پدال گاز جلوگیری میکند و حرکتی روانتر ارائه میدهد.
Ground View Monitor در این صعود نیز مفید بود، بهویژه با توجه به کاپوت عمودی تاسمان که دید جلو را محدود میکند. تاسمان با فاصله از زمین ۲۵۲ میلیمتری و زاویه خروج ۲۶.۲ درجه در X-Pro، تنها در عمیقترین شیارها کمی به زمین کشیده شد. زوایای حمله و شکست هم به ترتیب ۳۲.۲ و ۲۵.۸ درجه هستند. برای مقایسه، فورد رنجر وایلدترک فاصله از زمین ۲۳۴ میلیمتر، زوایای حمله/خروج/شکست ۳۰/۲۳/۲۱ درجه دارد. تنها نکته منفی، گیربکس هشت سرعته بود که گاهی در سرعتهای حدود ۱۵ کیلومتر بر ساعت دندهها گیر میکرد، یا خیلی زود دنده را بالا میبرد و دور موتور را بیشازحد پایین میآورد یا دیر دنده را معکوس میداد. این باعث تکانهای آزاردهندهای میشد که در صعودهای لغزنده میتواند نگرانکننده باشد. البته میتوان با پدالهای تعویض دنده کنترل را در دست گرفت.
جمعبندی
هنوز زود است، اما به نظر میرسد کیا تاسمان تحت یک فرآیند توسعه بسیار دقیق قرار گرفته تا اطمینان حاصل شود که در بخش پرطرفدار وانتهای دو کابین استرالیا تا حد ممکن رقابتی باشد. برداشتهای اولیه از نسخه X-Pro بسیار مثبت است ولی برای مقایسه کامل با رقبای اصلی، باید آن را در جادههای آسفالت و در حال بکسل کردن تست کنیم. این فقط یک تجربه اولیه و کوتاه از وانت جدید کرهای بود و برای ارائه نظر نهایی باید تا عرضه نسخه تولیدی در جولای ۲۰۲۵ صبر کنیم.
مشخصات فنی
Kia Tasman X-Pro 2025 | |
پیشرانه | ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل |
قدرت | ۲۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۴۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۲۱۸۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۱۱۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۳.۵ تن |
طول | ۵,۴۱۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۲۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۲۷۰ میلیمتر |
طول اتاق بار | ۱,۵۱۲ میلیمتر |
عرض اتاق بار | ۱,۵۷۲ میلیمتر |
عمق اتاق بار | ۵۴۰ میلیمتر |
قیمت | ۴۸,۲۰۰ دلار |
! i M α η δ υ α R
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴این که کره ای ها با وجود مشکلات عدیده و رقبایی که دارند ، توی این اوضاع خراب اقتصادی ، پول رو حروم سگمنتی می کنند که تا ابد هیچ شانسی توش ندارند ، دو تا دلیل بیشتر نمی تونه داشته باشه …
یا مغز ندارند و کلشون پوکه …
یا دو تا 🥚🥚 خیلی بزرگ توی یخچالشون دارند …
[[[ بالاخره پول ها و پشتیبانی های دولت کره هم ، یه روزی تموم میشه … ]]]
خدا بیامرز LG هم از ” اشنایدرکروزناخ ” آلمان لنز دوربین می خرید و بریز بپاش زیاد می کرد اما امروز حتی یاد و خاطره اش هم با خودش زیر خاک اذهان عمومی دفن شده …
کافکا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴در تک تک کلاس هایی که وارد شدن در این سال ها، همین سوال ها بار ها تکرار شده
ولی در تعداد خیلی کمی سگمنتی که وارد شدن بعدش با عدم موفقیت خارج شدن
در واقع این تصور که یک خودرو ساز در یک کلاس خودرویی از اولش شکست خورده حساب بشه ناشی از تعصب هستش نه بیشتر
net
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴این وانت با طراحی مسخره اش طولش و ابعاد اتاق بارش اندازه وانت های فول سایز امریکایی هست و عرضش ابعاد وانت های میان سایز هست😃
ممد ژانگولر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ولی خدا وکیلی تنها پیکاپیه تو دنیا در حال حاضر از طراحی و کیفیت داخلی فوق العاده بالا برخورداره .خیلی پر آپشن و لوسکه
بیرونشم صلیغه اییه و دنباله رو طراحی های قبلی کیا و اصالت داره همراه با هیجان و وحشی بود .فقط موتورش به این حجم هیکلش نمیخوره
و از همه جالبتر احتیاج به تیونین ظاهری هم نداره
محمد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴باز یه خبر از کره اومد دانشمندان و مهندسان سایت از زیر لحاف پیشاپیش حکم به آشغال بودن اون محصول و به درد نخور بودنش بدن ، هیوندای کشتی میسازه ، لودر و بیل مکانیکی میسازه ، کامیون میسازه ، انصافاً کیفیت و دوام مناسبی هم دارن ، فکر نکنم برای شرکتی که کشتی و لودر میسازه ساخت یه پیکاپ با کیفیت کار سختی باشه
! i M α η δ υ α R
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴برای اینکه حقیقت روشن بشه باید بگم که اگر فکر میکنی در طبیعت خشن و وحشی استرالیا ، کسی رام 1500 یا فورد رنجر یا سیلورادو یا محصولات تویوتا رو ول میکنه و این قارقارک رو می خره باید بگم ، موفق باشی …
در مورد بیل مکانیکی و لودرهای برند هیوندای هم اتفاقا من سال از 1387 تا 1390 ، در پروژهای گاز رسانی روستایی و خطوط انتقال گاز بین شهری ، از نزدیک این اسباب بازی های ضعیف و چند بار مصرف کره ای رو ( اگر اشتباه نکنم همراه برند آشغال تر ” دوسان ” اون زمان وارداتشون متاسفانه به ایران رونق گرفته بود ) ، از نزدیک زیارت کردم و بعد از 6 ماه کار سخت ، جز شرت و شرت روغن ریزی های پیاپی و خرابی موتور و گیرباکس و هیدرولیک و فرت و فرت شکستن ناخن بیل و پیکور و بعضا حتی در مواردی گریپاژ موتور و ماه ها در تعمیرگاه موندن و استیصال ، تقریبا دیگه چیزی ندیدم …
آخر سر هم طرف می رفت یه کوماتسو 400 اجاره می کرد تا کار جمع بشه …
شما کره ای فنا واسه چهار تا نوجوان بی خبر از همه جا ، شاید بتونین شیش تایی بیاین ، اما واسه من دیگه نگو …
کوروش
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴آخه این چه قیافه مزخرفی هست انگار با لگو ماشین ساختن طراح ماشین به لگو علاقه شدیدی داشته فکر کنم
net
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴از زمانی که آرم کیا تغییر کرده طراح کیا کیه؟چند سال هست که طراحی بیرونی کیا و هیوندای خیلی بد شده
yektachafi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی ازین کیا تاسمان خوشم اومده
طراحی خوبی داره خشنه مناسب پیکاپ
امیدوارم فروشش موفق باشه و تو ایرانم بیاد
𝐀𝐥𝐢
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴هرچی باشه بنظرم از سانتاکروز خیلی بهتره
PURIYA
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه طراحی این ماشین خوب باشه، ماشینی با طراحی بد تو جهان هستی وجود نداره
هاکان
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴در مسیر سانتا خروس
ashkanyp
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دوستان یه سوال اگه کسی تجربه داره بگه، موتور توربو دیزل با گازوئیل ایران چجوری کار میکنه؟
کافکا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴حساسیت توربو دیزل به گازوئیل بی کیفیت بیشتر از ماشین توربو بنزینی هستش به بنزین بی کیفیت
ashkanyp
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴پس توربودیزل برای ایران کنسله؟
Iman 007
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴شبیه فیل ماهیه
مهدی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی بیرونیش خیلی بی ریخت و زشته.
Mr wrong
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴بلاخره باید از یه جایی شروع کرد
شروع کردن خودش ۵۰ درصد موفقیته
مشکل ملت همیشه در صحنه ما با کره همینه. اونا شروع کردن ما تموم کردیم
صامورایی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴به عنوان اولین تجربه کیا در ساخت پیکاپ واقعا تا الان فراتر ازانتظار بوده. کاملا مشخصه مدت طولانی بازار پیکاپ رو مطالعه کردند تا بدونن کجاها وقت بذارن و رقبا رو بخوبی بررسی کردند.
موضوع مهم رقبای با تجربه و سرسخت این ماشینن که خیلی حرفا برای گفتن دارن و بازار اعتماد کامل بهشون داره.
من خودم درکل به این پیکاپ امیدوارم. حداقل به عنوان تجربه اول کیا در پیکاپ، میتونه انتظارات و نگاه ها رو نسبت به این برند عوض کنه.
Arash Kashani
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴به عنوان اولین پیکاپ درست حسابی کره ای
خیلیم خوبه
سانتاکروز هممونم خوب میدونیم
چرتی بیش نبود
قیافش زیبا نیست
درست
ولی قابل تحمله
با آرم روی فرمونش قبلا هم گفتم
کنار نمیام
درسته تویوتا حرفی برای رقباش نمیزاره
ولی باید رقیبی هم وجود داشته باشه