ابر خودروی کونیگزگ جمرا که از ویژگیهای برجستهای همچون پیشرانه بدون میل بادامک سود میبرد، فاقد دیفرانسیل است.
کارهای کونیگزگ اصلاً مشابه شرکتهای عادی نیست. این برند سوئدی تولید کننده ابر خودروهای مشهور دنیا راهحلهای مهندسی فوقالعادهای را به کار میگیرد و این موضوع بهطور خاص درباره خودروی چهار نفره و چهار چرخ محرک جمرا صدق میکند. آنگونه که کریستین ون کونیگزگ توضیح میدهد، جمرا فاقد دیفرانسیل است.
در بخش عقب این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو و گیربکس ۹ سرعته موسوم به لایت اسپید توربیون LST قرار دارد. بجای استفاده از سه شاخ پلوس مستقیم که از دیفرانسیل مشتق میشوند، این گیربکس دارای دو جعبه در دو سمت خود است که قدرت را به سمت چرخها هدایت میکنند. گیربکس LST بجای چرخش ۹۰ درجه از شفت خروجی، قدرت را ۲۷۰ درجه میچرخاند تا فضای کافی برای نصب پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی وجود داشته باشد. در هر جعبه کلاچی هیدرولیکی قرار دارد که قدرت ورودی به چرخها را تنظیم میکند؛ بنابراین شما سیستمی دارید که همانند یک دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی عمل میکند اما قطعات آن بجای نصب در یک واحد ساده از یکدیگر جدا شدهاند.
کونیگزگ جمرا خودرویی چهار چرخ محرک است بنابراین گیربکس LST شفتی خروجی دارد که به سمت اکسل جلو نیز حرکت میکند. در انتهای این شفت موتوری برقی و مکانیسمی شبیه دیفرانسیل قرار دارد و برای هر چرخ کلاچ هیدرولیکی و چرخ دنده اریب در نظر گرفته شده است. همه این قطعات و طراحی واقعاً دیوانه کننده به نظر میرسند و به خودرو اجازه میدهند تواناییهای فوقالعادهای داشته باشد. همانطور که کونیگزگ میگوید، جمرا تنها خودرویی است که از یک موتور برقی استفاده میکند اما دارای هدایت گشتاور چهار چرخ کاملاً متغیر در حالت برقی است. به این ویژگی باید هدایت گشتاور ترمز را نیز بیفزاییم.
amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۳آقا از کوئنیگزگ چیزی نزارید هردفعه اون جوکره میاد ده تا طومار دیس میکنه میگه کله کچل ها از ما گفتن بعدا نگی نگفتی
علی جردن
۱۵ بهمن ۱۴۰۳کار دستی کریستین ون کونیگزگ
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ماشین که دفرانسیل نداره قدرت به چرخ انتقال نمیده در نتیجه ماشین راه نمیره و بی مصرف…
فقط به درد کلکسیون شیخ اعراب دبی میخوره
Nr
۱۵ بهمن ۱۴۰۳در عجب چطور ممکنه کل 5400 تل کامنتی که تاحالا گذاشتی همش شامل این همه اطلاعات گهربار باشه
Daniel
۱۶ بهمن ۱۴۰۳وای😂😂😂😂
محمد
۱۵ بهمن ۱۴۰۳چی میگی تو !؟
چرا وقتی اطلاعات کافی ندازه حرف اضافه میزنی؟
۱۷ بهمن ۱۴۰۳تو خوبی
amirmohammadja79
۱۵ بهمن ۱۴۰۳کریستین ون کونیگزگ یکی از بهترین مهندس های این دوره هست
Vette
۱۵ بهمن ۱۴۰۳با احترام به کونیگزگ . ولی در اصل لقمه رو دور سرش چرخونده
به جای استفاده از ترنس اکسل که تمامی کمپانی ها از فراری پورشه بگیر تا مکلارن شورولت فورد اینا
برداشته یه گیربکس کوچیک ساخته
بعد چیزی که جای ترنس اکسل گذاشته
۵ برابر گیربکس سایزشه
که به اسم مهندسی بفروشه
درسته . هم مهندسیه . هم کارآمد
ولی هیچ برتری به همون ترنس اکسل ساده ایجاده نمیکنه
R@min
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این حرکات احمقانه فقط برای تیتر سازیه، بدبختی اینجاس مجلات خارجی هم که خبرشو میرن اصلا نمی دونن چی منتشر می کنن و اکثریت مخاطب هم نمی فهمن !! خلاصه که سیرک جالبی شده مدیا خودرو البته کل مدیا امروز همینه.
محمد طاها
۱۶ بهمن ۱۴۰۳اگه میخواست از تکنولوژی اونا استفاده کنه که هنوز مثل اونا نمیتونست شتاب زیر ۲ بگیره
احسان
۱۷ بهمن ۱۴۰۳دقیقا تازه این ۴ نفرس
Aj23
۱۷ بهمن ۱۴۰۳دنبالش می گشتم بین کامنت ها ببینم کسی گفته یا نه خودم درباره ترنس اکسل بگم که گفتی!
اما یه مزیتی که نسبت به ترنس اکسل های سنتی داره اینه که چابک و دقیق تره!
البته برای اونی که پول این ماشین رو میده فکر نکنم خیلی مهم باشه!(نمی دونم)
مهراد
۱۵ بهمن ۱۴۰۳من فکر میکنم کونیگزگ مهندسای بخش هوافضای ساب سوئد رو استخدام کرده که اینجوری بی پروا و به سرعت تکنولوژی های طراز اول رو میکنه ، اینقدر تکنولوژی ناب از یه خودروساز کمتر دیده شده
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این کار فقط جنبه نمایشی داره و نمیشه گفت مهندسی الان این ماشین با اینکار دیگه موتور وسط نیست شده موتور عقب دقت کنید انجین افتاده روی محور عقب.نکته بعدی ابعاد این قطعه هست که چند برابره دیفرانسیل شده.این موارد جذابه ولی کاربردی نیست.دقت کنید سیستم قفل در ماشینها از پراید گرفته تا بنز فورد شوی تویوتا یک شکله چون بهترین روشه حالا یکی بیاد اضافه کاری بکنه فقط وقت علکی مصرف کرده.
heshmat021
۱۵ بهمن ۱۴۰۳به این اضافه کاری میگن نو آوری، میگن فکر کردن خارج از جعبه
اگر این ابداعات، هر چند درست یا غلط نبود همچنان باید فورد مدل t سوار میشدیم
Aj23
۱۷ بهمن ۱۴۰۳همینا موجب پیشرفت میشه!!
Wow
amirboss
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این کار کوئنیگزگ واقعا تحسین برانگیزه.
اما کاش یه مقاله تخصصی راجب جزء به جزء این سیستم انتقال قدرت جالب میزاشتید.
datsun
۱۵ بهمن ۱۴۰۳نوآوری های این شرکت تمومی نداره
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۵ بهمن ۱۴۰۳وقتی کنیگ زگ از تکنولوژی های سنتی بیزاره!! 😍❤️🏁
R
۱۵ بهمن ۱۴۰۳نظرات اساتید فن!!! زیر این پست جالبه که نشان از فقر فرهنگ و سواد رسانه ای به شدت فرسنگ ها دور از جامعه کنونی داره همه جا غیر از ایران از این سطح مهندسی زیر پستا دارن تعریف تشویق میکنن حالا این تکنولوژی رو برند های مورد علاقه شون پیاده میکردن خوششون میومد با تمام نقاط ضعفی که ساخته های کونیگزک دارن که بیشترش به تک دیفرانسیل بودن برمیگرده شتاب ۱.۹ و صفر تا ۴۰۰ این ماشین به لطف این تکنولوژی ها از بوگاتی هم سرتره چه برسه شرکتای رده پایین تری مثل فراری و پورشه و آمریکایی ها که به گردشم نمیرسن
علی جردن
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این حرفا عادیه اما مثل فراری انزو در سال های آتی در حراجی های معروف میلیون دلاری دنیا بفروش خواهد رفت
سوشیانت
۱۶ بهمن ۱۴۰۳فعلا که آمریکایی ها خیلی خوب بهش میرسن یادت نره که هنسی قوی ترین درون سوز جهان رو ساخته
Jamshid
۱۵ بهمن ۱۴۰۳کاربردش چیه؟
میخواد بگه ماشین من پیشرفته هست و بجا دیفرانسیل یه چیزی داره . فقط وزنش بیشتره و کاربردش مثل همون دیفرانسیل قفل شوندس
BlackWing
۱۵ بهمن ۱۴۰۳کونیگزگ میشینه میگه خب همه کمپانی ها یه سری چهارچوب برای مهندسی دارن درسته ؟ من از این چهارچوب در میام 😈
Jamshid
۱۶ بهمن ۱۴۰۳چهارچوب نیست
حد نهایی انتقال قدرت خودروهای درون سوزه
این همه تکنولوژی اومده و رفته ولی هنوز دیفرانسیل هست و خواهد بود
این کار هیچ منطقی نداره
Aj23
۱۷ بهمن ۱۴۰۳این کار یه قدم هستش…🚶♂️
مهردادکمال
۱۶ بهمن ۱۴۰۳مگه میشه؟؟؟؟
محمد (زبل خان)
۱۶ بهمن ۱۴۰۳این روش عمل کرد سریعی داره وتاثیر دیفرانسیل قفل شو رو نداره
Aj23
۱۷ بهمن ۱۴۰۳ولی نسبت به ترنس اکسل های سنتی تر فقط!!!!
وی
۱۶ بهمن ۱۴۰۳فقط اونایی که به کریستین کونیگزگ حسودی میکنن😂😂😂
ارجمند
۱۶ بهمن ۱۴۰۳خیلی ها مانند من که سواد اتومبیل نداریم،به سراغ کامنتها میریم تا شاید از ابتکار این آقا چیزی بفهمیم؛
و از شما دوستان انتظار داریم نقد علمی مثبت و منفی بنویسید
Taha Ayoobi
۱۶ بهمن ۱۴۰۳تا جوکر نیاد اینجا روز من شب نمیشه
رضا قلی پور
۱۹ بهمن ۱۴۰۳بچه ها یه سوال بوگاتی بهتره یا این ماشین.
نه فقط از نظر سرعت زیبایی ایمنی و از همه لحاظ نظر خودتونو بگید
من عاشق بوگاتیم چون مثلا شیرون شونزده سیلندره
فوقالعاده هست فکر کنید تو کشور ما به پارس شونزده سوپاپ میگن سلطان به این چی باید گفت😭😂