کونیگ‌زگ

جلوه دیگری از مهندسی ناب کونیگزگ؛ عدم استفاده از دیفرانسیل در جمرا!

ابر خودروی کونیگزگ جمرا که از ویژگی‌های برجسته‌ای همچون پیشرانه بدون میل بادامک سود می‌برد، فاقد دیفرانسیل است.


کارهای کونیگزگ اصلاً مشابه شرکت‌های عادی نیست. این برند سوئدی تولید کننده ابر خودروهای مشهور دنیا راه‌حل‌های مهندسی فوق‌العاده‌ای را به کار می‌گیرد و این موضوع به‌طور خاص درباره خودروی چهار نفره و چهار چرخ محرک جمرا صدق می‌کند. آن‌گونه که کریستین ون کونیگزگ توضیح می‌دهد، جمرا فاقد دیفرانسیل است.

در بخش عقب این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو و گیربکس ۹ سرعته موسوم به لایت اسپید توربیون LST قرار دارد. بجای استفاده از سه شاخ پلوس مستقیم که از دیفرانسیل مشتق می‌شوند، این گیربکس دارای دو جعبه در دو سمت خود است که قدرت را به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کنند. گیربکس LST بجای چرخش ۹۰ درجه از شفت خروجی، قدرت را ۲۷۰ درجه می‌چرخاند تا فضای کافی برای نصب پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی وجود داشته باشد. در هر جعبه کلاچی هیدرولیکی قرار دارد که قدرت ورودی به چرخ‌ها را تنظیم می‌کند؛ بنابراین شما سیستمی دارید که همانند یک دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی عمل می‌کند اما قطعات آن بجای نصب در یک واحد ساده از یکدیگر جدا شده‌اند.

کونیگزگ جمرا خودرویی چهار چرخ محرک است بنابراین گیربکس LST شفتی خروجی دارد که به سمت اکسل جلو نیز حرکت می‌کند. در انتهای این شفت موتوری برقی و مکانیسمی شبیه دیفرانسیل قرار دارد و برای هر چرخ کلاچ هیدرولیکی و چرخ دنده اریب در نظر گرفته شده است. همه این قطعات و طراحی واقعاً دیوانه کننده به نظر می‌رسند و به خودرو اجازه می‌دهند توانایی‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشد. همان‌طور که کونیگزگ می‌گوید، جمرا تنها خودرویی است که از یک موتور برقی استفاده می‌کند اما دارای هدایت گشتاور چهار چرخ کاملاً متغیر در حالت برقی است. به این ویژگی باید هدایت گشتاور ترمز را نیز بیفزاییم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3804 ديدگاه)

    آقا از کوئنیگزگ چیزی نزارید هردفعه اون جوکره میاد ده تا طومار دیس میکنه میگه کله کچل ها از ما گفتن بعدا نگی نگفتی

    موافقم 77
    مخالفم 4
  2. علی جردن

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2140 ديدگاه)

    کار دستی کریستین ون کونیگزگ

    موافقم 11
    مخالفم 64
  3. ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5524 ديدگاه)

    ماشین که دفرانسیل نداره قدرت به چرخ انتقال نمی‌ده در نتیجه ماشین راه نمیره و بی مصرف…
    فقط به درد کلکسیون شیخ اعراب دبی میخوره

    موافقم 13
    مخالفم 181
    1. Nr

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      در عجب چطور ممکنه کل 5400 تل کامنتی که تاحالا گذاشتی همش شامل این همه اطلاعات گهربار باشه

      موافقم 86
      مخالفم 2
      1. Daniel

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (15 ديدگاه)

        وای😂😂😂😂

        موافقم 34
    2. محمد

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چی میگی تو !؟
      چرا وقتی اطلاعات کافی ندازه حرف اضافه میزنی؟

      موافقم 43
      1. ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5524 ديدگاه)

        تو خوبی

        موافقم 1
        مخالفم 5
  4. amirmohammadja79

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    کریستین ون کونیگزگ یکی از بهترین مهندس های این دوره هست

    موافقم 87
    مخالفم 3
  5. Vette

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (534 ديدگاه)

    با احترام به کونیگزگ . ولی در اصل لقمه رو دور سرش چرخونده
    به جای استفاده از ترنس اکسل که تمامی کمپانی ها از فراری پورشه بگیر تا مکلارن شورولت فورد اینا
    برداشته یه گیربکس کوچیک ساخته
    بعد چیزی که جای ترنس اکسل گذاشته
    ۵ برابر گیربکس سایزشه
    که به اسم مهندسی بفروشه

    درسته . هم مهندسیه . هم کارآمد
    ولی هیچ برتری به همون ترنس اکسل ساده ایجاده نمیکنه

    موافقم 51
    مخالفم 22
    1. R@min

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2149 ديدگاه)

      این حرکات احمقانه فقط برای تیتر سازیه، بدبختی اینجاس مجلات خارجی هم که خبرشو میرن اصلا نمی دونن چی منتشر می کنن و اکثریت مخاطب هم نمی فهمن !! خلاصه که سیرک جالبی شده مدیا خودرو البته کل مدیا امروز همینه.

      موافقم 33
      مخالفم 17
    2. محمد طاها

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگه میخواست از تکنولوژی اونا استفاده کنه که هنوز مثل اونا نمیتونست شتاب زیر ۲ بگیره

      1. احسان

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        دقیقا تازه این ۴ نفرس

    3. Aj23

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      دنبالش می گشتم بین کامنت ها ببینم کسی گفته یا نه خودم درباره ترنس اکسل بگم که گفتی!
      اما یه مزیتی که نسبت به ترنس اکسل های سنتی داره اینه که چابک و دقیق تره!
      البته برای اونی که پول این ماشین رو میده فکر نکنم خیلی مهم باشه!(نمی دونم)

  6. مهراد

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (902 ديدگاه)

    من فکر میکنم کونیگزگ مهندسای بخش هوافضای ساب سوئد رو استخدام کرده که اینجوری بی پروا و به سرعت تکنولوژی های طراز اول رو میکنه ، اینقدر تکنولوژی ناب از یه خودروساز کمتر دیده شده

    موافقم 56
    مخالفم 6
  7. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (405 ديدگاه)

    این کار فقط جنبه نمایشی داره و نمیشه گفت مهندسی الان این ماشین با اینکار دیگه موتور وسط نیست شده موتور عقب دقت کنید انجین افتاده روی محور عقب.نکته بعدی ابعاد این قطعه هست که چند برابره دیفرانسیل شده.این موارد جذابه ولی کاربردی نیست.دقت کنید سیستم قفل در ماشینها از پراید گرفته تا بنز فورد شوی تویوتا یک شکله چون بهترین روشه حالا یکی بیاد اضافه کاری بکنه فقط وقت علکی مصرف کرده.

    موافقم 21
    مخالفم 15
    1. heshmat021

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (437 ديدگاه)

      به این اضافه کاری میگن نو آوری، میگن فکر کردن خارج از جعبه

      اگر این ابداعات، هر چند درست یا غلط نبود همچنان باید فورد مدل t سوار میشدیم

      موافقم 43
      مخالفم 7
      1. Aj23

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (47 ديدگاه)

        همینا موجب پیشرفت میشه!!
        Wow

  8. amirboss

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (864 ديدگاه)

    این کار کوئنیگزگ واقعا تحسین برانگیزه.
    اما کاش یه مقاله تخصصی راجب جزء به جزء این سیستم انتقال قدرت جالب میزاشتید.

    موافقم 21
    مخالفم 3
  9. datsun

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3983 ديدگاه)

    نوآوری های این شرکت تمومی نداره

    موافقم 21
    مخالفم 6
  10. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (721 ديدگاه)

    وقتی کنیگ زگ از تکنولوژی های سنتی بیزاره!! 😍❤️🏁

    موافقم 14
    مخالفم 2
  11. R

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    نظرات اساتید فن!!! زیر این پست جالبه که نشان از فقر فرهنگ و سواد رسانه ای به شدت فرسنگ ها دور از جامعه کنونی داره همه جا غیر از ایران از این سطح مهندسی زیر پستا دارن تعریف تشویق میکنن حالا این تکنولوژی رو برند های مورد علاقه شون پیاده میکردن خوششون میومد با تمام نقاط ضعفی که ساخته های کونیگزک دارن که بیشترش به تک دیفرانسیل بودن برمیگرده شتاب ۱.۹ و صفر تا ۴۰۰ این ماشین به لطف این تکنولوژی ها از بوگاتی هم سرتره چه برسه شرکتای رده پایین تری مثل فراری و پورشه و آمریکایی ها که به گردشم نمیرسن

    موافقم 25
    مخالفم 10
    1. علی جردن

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2140 ديدگاه)

      این حرفا عادیه اما مثل فراری انزو در سال های آتی در حراجی های معروف میلیون دلاری دنیا بفروش خواهد رفت

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3797 ديدگاه)

      فعلا که آمریکایی ها خیلی خوب بهش میرسن یادت نره که هنسی قوی ترین درون سوز جهان رو ساخته

      موافقم 5
      مخالفم 4
  12. Jamshid

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    کاربردش چیه؟
    میخواد بگه ماشین من پیشرفته هست و بجا دیفرانسیل یه چیزی داره . فقط وزنش بیشتره و کاربردش مثل همون دیفرانسیل قفل شوندس

    موافقم 10
    مخالفم 12
  13. BlackWing

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1395 ديدگاه)

    کونیگزگ میشینه میگه خب همه کمپانی ها یه سری چهارچوب برای مهندسی دارن درسته ؟ من از این چهارچوب در میام 😈

    موافقم 27
    مخالفم 2
    1. Jamshid

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3133 ديدگاه)

      چهارچوب نیست
      حد نهایی انتقال قدرت خودروهای درون سوزه
      این همه تکنولوژی اومده و رفته ولی هنوز دیفرانسیل هست و خواهد بود
      این کار هیچ منطقی نداره

      موافقم 7
      مخالفم 5
      1. Aj23

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (47 ديدگاه)

        این کار یه قدم هستش…🚶‍♂️

  14. مهردادکمال

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2034 ديدگاه)

    مگه میشه؟؟؟؟

  15. محمد (زبل خان)

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این روش عمل کرد سریعی داره وتاثیر دیفرانسیل قفل شو رو نداره

    1. Aj23

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      ولی نسبت به ترنس اکسل های سنتی تر فقط!!!!

  16. وی

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    فقط اونایی که به کریستین کونیگزگ حسودی میکنن😂😂😂

  17. ارجمند

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی ها مانند من که سواد اتومبیل نداریم،به سراغ کامنتها میریم تا شاید از ابتکار این آقا چیزی بفهمیم؛
    و از شما دوستان انتظار داریم نقد علمی مثبت و منفی بنویسید

  18. Taha Ayoobi

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5359 ديدگاه)

    تا جوکر نیاد اینجا روز من شب نمیشه

  19. رضا قلی پور

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بچه ها یه سوال بوگاتی بهتره یا این ماشین.
    نه فقط از نظر سرعت زیبایی ایمنی و از همه لحاظ نظر خودتونو بگید
    من عاشق بوگاتیم چون مثلا شیرون شونزده سیلندره
    فوق‌العاده هست فکر کنید تو کشور ما به پارس شونزده سوپاپ میگن سلطان به این چی باید گفت😭😂

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا