معرفی نسخه تولیدی کونیگزگ جمرا با پیشرانه V8 و 2300 اسب بخار قدرت
کونیگزگ جمیرا اولین بار در مارس 2020 در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید با پیشرانهٔ سه سیلندر نوآورانه و 1700 اسب بخار قدرت رونمایی شد. سپس چندی پیش اعلام شد که پیشرانهٔ V8 هم برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود و حالا نهایتاً نسخهٔ تولیدی آن رسماً معرفی شده است. طراحی و جانمایی قطعات جمیرا غیرممکن به نظر میرسد زیرا یک قوای محرکهٔ V8 هیبریدی، کابینی مناسب چهار بزرگسال و فضای بار کافی ترکیبی است که معمولاً در شاسیبلندهای بزرگ میبینیم ولی این ترکیب حالا در غالب یک هایپرکار دودر موتور وسط ارائه شده است.
برای انجام این کار، کونیگزگ تعدادی از قطعات را از نو مهندسی و تعدادی دیگر را ابداع کرده است. یکی از این قطعات گیربکسی است که کونیگزگ آن را لایتاسپید مینامد. علاوه بر این، شرکت سوئدی برای هایپرکار چهارنفرهٔ خود موتور الکتریکی رادیال جدیدی را هم توسعه داده که «مادهٔ تاریک» نام دارد و سبکتر، کوچکتر و حتی جذابتر از موتور نمونهٔ کانسپت است. این بهعنوان اولین موتور الکتریکی خودرویی شش فاز جهان، 800 اسب بخار قدرت و 1250 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. خریداران میتوانند در کنار این موتور الکتریکی، پیشرانهٔ سه سیلندر توئین توربو یا موتور 5 لیتری V8 توئین توربو را انتخاب کنند.
این پیشرانهٔ V8 از یسکو گرفته شده اما برای اینکه امکان نصب در جمیرا را پیدا کند کاملاً بازنگری شده است. مهمترین تغییر این پیشرانه استفاده از ترکیب Hot Vee است که توربوشارژرها را در قسمت داخلی V موتور قرار میدهد و درنتیجه پیشرانه جمعوجورتر میشود. این موتور بهتنهایی 1400 اسب بخار قدرت و 1850 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و مجموع خروجی را به 2300 اسب بخار و 2750 نیوتن متر گشتاور میرساند. همچنین مثل یسکو، در اینجا هم پیشرانهٔ V8 قابلیت کار با سوخت E85 را دارد.
یکی دیگر از ویژگیهای جذاب جمیرا سامانهٔ چهارچرخ محرک با قابلیت کنترل گشتاور در هر چهارچرخ است. این سیستم میتواند نیرو را فقط به چرخهای جلو، فقط به چرخهای عقب و یا به هر چهارچرخ منتقل کند. کونیگزگ همچنین بزرگترین باک سوخت در بین همهٔ خودروهای تولیدی جهان را هم برای این ماشین در نظر گرفته که 115 لیتر ظرفیت دارد. همهٔ اینها وقتی هیجانانگیزتر میشود که بدانیم جمیرا زیر دو تن وزن دارد و نسبت قدرت به وزن آن عدد شگفتانگیز 1111 اسب بخار بر هر تن است.
به گفتهٔ کریستین فون کونیگزگ، جمیرا نهتنها قویترین و افراطیترین خودروی تولیدی روی کرهٔ زمین محسوب میشود بلکه کاربردیترین خودروی اسپرت تاریخ هم خواهد بود. وی همچنین این خودرو را آمادهٔ ثبت رکوردهای متعدد در پیستها و خط مستقیم دانسته است. تولید جمیرا در پایان سال 2024 آغاز میشود و در اوایل سال 2025 به خریداران تحویل داده خواهد شد.