در مراسمی رسمی که شامگاه دوشنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شد، گروه خودروسازی آرین پارس موتور از برند تازهتأسیس خود با نام لاماکو (Lamaco) رونمایی کرد؛ برندی که مأموریت آن عرضه خودروهای اقتصادیتر و مقرونبهصرفه برای بازار ایران است. در همین مراسم، نخستین محصول این برند با نام لاماکو فلو (Lamaco Flow) نیز معرفی شد تا آرین پارس موتور وارد مرحله جدیدی از توسعه سبد محصولات خود شود.
لاماکو؛ ترکیبی از لاماری و اکو برای بازار اقتصادیتر
نام لاماکو از ترکیب دو واژهی لاماری و اکو (ECO) به معنای اقتصادی گرفته شده و هدفگذاری آن، ارائه خودروهایی با قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول، خدمات پس از فروش گسترده و تیراژ تولید بالا برای اقشار گستردهتری از جامعه است. این برند ساختاری مجزا از لاماری دارد و بهعنوان شاخهای اقتصادی در مجموعه آرین فعالیت خواهد کرد.
پیش از این لاماری از خودروی اکو که یک سدان اقتصادی است نیز رونمایی کرده بود. این احتمال وجود دارد که این سدان نیز در آینده با برند لاماکو وارد بازار شود.
لاماکو فلو؛ نسخه بومیشده دانگفنگ گلوری ۵۰۰ برای بازار ایران
خودروی لاماکو فلو در واقع نسخه داخلیشدهی دانگفنگ گلوری ۵۰۰ (Dongfeng Glory 500) یا همان فنگون ۵۰۰ (Fengon 500) است که نخستینبار در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت خودروسازی دانگفنگ چین معرفی شد. این کراساوور اقتصادی پیش از این در بازار چین با برند فنگون عرضه شده بود؛ برندی که محصولات آن مانند دانگفنگ IX5 (دیگنیتی پرایم) نیز در ایران شناختهشده هستند.
آرین پارس موتور با هدف ایجاد تمایز میان این محصول و لاماری ایما، آن را تحت برند جدید لاماکو عرضه کرده و برنامه دارد در آیندهای نزدیک، مونتاژ داخلی آن را آغاز کند.
مشخصات فنی لاماکو فلو
مشخصه | توضیحات |
---|---|
موتور | ۱.۵ لیتری توربوشارژ، چهار سیلندر، ۱۶ سوپاپ (کد SFG15TA) |
قدرت خروجی | ۱۴۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۰ نیوتنمتر |
سیستم انتقال قدرت | گیربکس اتوماتیک CVT، دیفرانسیل جلو |
سیستم تعلیق جلو | مستقل مکفرسون |
سیستم تعلیق عقب | یکپارچه با میله پیچشی |
نوع پاشش سوخت | MPI (پاشش چند نقطهای) |
این پیشرانه، همان موتور نصبشده روی دیگنیتی پرایم بهمن موتور است و به دلیل بهرهمندی از سیستم سوخترسانی MPI، نسبت به موتورهای GDI حساسیت کمتری به کیفیت سوخت دارد؛ بنابراین با بنزین معمولی نیز عملکرد قابل قبولی ارائه میدهد.
این خودروی دانگ فنگ در دو نسخه هیبریدی و تمام برقی نیز تولید میشود که ممکن است در آینده جزو محصولات این خانواده در ایران نیز قرار گیرد.
برنامههای آتی برند لاماکو و گسترش فعالیتهای گروه آرین
محمدرضا سیفی، مدیرعامل آرین پارس موتور در این مراسم اعلام کرد که پس از موفقیت برند لاماری و عرضه بیش از ۲۰ هزار دستگاه از مدل لاماری ایما، این شرکت اکنون با راهاندازی برند لاماکو قصد دارد وارد عرصه تولید محصولات پرتیراژتر و اقتصادیتر شود.
او تأکید کرد که برند لاماکو قرار است دسترسی مشتریان به خودروهای سواری با قیمت مناسبتر را فراهم کند. همچنین اعلام شد:
- تا سه ماه آینده، محصولی جدید از برند لاماری با نام «لاماری اکو» در کلاس C به بازار عرضه خواهد شد.
- دو محصول دیگر نیز در سال جاری به سبد برند لاماری اضافه خواهد شد.
- برند لاماری تراک نیز برای عرضه کامیونتها و کشندهها راهاندازی شده است. نخستین محصول این برند، کشنده X3000 خواهد بود که پیشتر در بازار اروپا و آمریکای شمالی عرضه شده است.
- یک کامیونت شهری ۳.۸ تنی و یک کامیونت ۱۸ تنی نیز در برنامه توسعه محصولات تجاری گروه آرین قرار دارد.
- در حوزه خودروهای وارداتی، برند آرینادرایو (Arinadrive) با هدف ایجاد تجربهای متفاوت در خدمات پس از فروش راهاندازی شده و عرضه محصولات متنوعی از برندهای میتسوبیشی، نیسان و هوندا در دستور کار قرار گرفته است.
لاماکو؛ تعهد به کیفیت، خدمات و تجربه مشتری
طبق اعلام رسمی گروه آرین، برند لاماکو با تمرکز بر استانداردهای کیفی بالا، قیمتگذاری رقابتی، دسترسی ساده به خدمات و قطعات و پشتیبانی گسترده وارد بازار شده و قصد دارد تجربهای قابل اعتماد و پایدار را برای مشتریان فراهم کند. عرضه موفق لاماری ایما و رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش، پیشزمینهای مهم برای اعتمادسازی در مسیر تازه برند لاماکو خواهد بود.
چشمانداز بازار خودرو؛ عبور از قیمتگذاری دستوری؟
سیفی در ادامه سخنان خود به احتمال حذف سیاست قیمتگذاری دستوری اشاره کرد و گفت: «اگر خودروسازان بتوانند ارز مورد نیاز خود را از تالار دوم معاملات ارزی تأمین کنند، نرخ ارز آزاد مبنای قیمت خواهد بود که میتواند به واقعی شدن تولید و مصرف در بازار کمک کند».
وی همچنین به تعیین سقف تولید خودرو اشاره کرد و افزود: «سقف تولید ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه برای امسال، نهتنها محدودکننده است، بلکه میتواند باعث کاهش کیفیت و تضعیف رقابت شود».
جمعبندی
معرفی برند لاماکو و رونمایی از لاماکو فلو، گام مهمی در جهت گسترش سبد محصولات گروه آرین و پاسخ به نیاز بازار خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت در ایران است. با بهرهگیری از تجربه موفق لاماری و برنامهریزی دقیق برای آینده، لاماکو میتواند سهم قابلتوجهی از بازار خودروهای پرتقاضای خانوادگی را به خود اختصاص دهد. اما برخی از ویژگیهای منجر به موفقیت لاماری نظیر طراحی چشمگیر در این خودرو دیده نمیشود و بعلاوه رقبایی چون امویام X55 پرو، تیگارد X35، ایران خودرو ریرا و کیامسی A5 رقابت را برای چنین خودرویی در این بازه به شدت سخت خواهند کرد. آیا شما آینده درخشان و موفقی برای این خودرو پیشبینی میکنید؟
اراز
۱۳ خرداد ۱۴۰۴کابینش چقدر شبیه اطلس سایپا کی از کی کپی کرده
محمود۶۶
۱۳ خرداد ۱۴۰۴اطلس اخه؟ اطلس خودش هر بخشش کپی از یک شرکته. این استایل طراحی داخلی رو مرسدس بنز از بیش یک دهه پیش استفاده میکرد که شرکتهای مختلفی شبیهش رو ساختن
نیو کار
۱۳ خرداد ۱۴۰۴زیر کاپوت ماشین چقدر خاک گرفته حال نداشتن یه دستمال بکشن
هراکلیوس
۱۳ خرداد ۱۴۰۴یه ماشین زشت باموتور ضعیف از ته انبار دانگ فنگ اوردن زیر یک میلیارد دویست هم نمیدن لاماکو نباید اسم شرکت می زاشتن باید اسم شرکت لامردم کوش میزاشتن
O
۱۳ خرداد ۱۴۰۴دیگنیتی مناطق کم برخوردار 😂
Mr wrong
۱۳ خرداد ۱۴۰۴دیگنیتی خودش مال مناطق بدون برخورده
! i M α η δ υ α R
۱۳ خرداد ۱۴۰۴🤣🤣🤣
آخه قلمبه حرف می زد دکتر بهرام …
🤣🤣🤣
𝐀𝐥𝐢
۱۳ خرداد ۱۴۰۴لاماکو 😂 😂 این اسمارو از کجاتون در میارین؟!
Lyting
۱۳ خرداد ۱۴۰۴اگه موتور tu5 و قیمت مناسب داشته باشه فروش خوبی خواهد داشت
AmooRoohee
۱۳ خرداد ۱۴۰۴تو اسم فامیل هم این اسما قفله. طراحی و کیفیتش که بماند…🤣🤣
shetab-car
۱۳ خرداد ۱۴۰۴اون لاماری بود این لامارمولکه :)
Navid A J
۱۳ خرداد ۱۴۰۴از عکسا به نظر میاد همه چیزشو از بازیافتی جمع کردن و کنار هم گذاشتن، به خصوص داخل کابین. چرا اینا اینقدر از درک بازار و مشتری پرتن؟ بازار رقابتی نباشه همین میشه.
M I D
۱۳ خرداد ۱۴۰۴اون از اسمش که معلوم نیست از کجاشون در اوردن….
اینم از خود ماشین از همین الان مشخصه یه شکست خورده واقعیه……
ام وی ام و چری از cvt کشیدن بیرون ، این نا مسلمونا دوباره گیر دادن به این گیربکس مضخرف…..
نه قانون رانندگی داریم ، نه قانون واردات داریم ، نه جاده درست و حسابی داریم.
نه اعتبار داریم. نه پول داریم…..
یکی بگه چیکار کنیم……..
علی
۱۴ خرداد ۱۴۰۴نقطهضعفش جعبهدندهی سیویتی و موتور پُرخُران هست.
با وضعیت بنزین ایران، پیشران پُرخُران، خوب نتیجه نمیده و خرابی جعبهدندهی سیویتی زیاده.
بهنظرم در ایران، فقط جعبهدندهی اِیتی و پیشران تنفسطبیعی یا هیبرید.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ خرداد ۱۴۰۴الان X33 و X22 و X55 حدود ۱۰ ساله با گیربکس CVT عرضه میشن، ندیدم مشکل فنی داشته باشن و خیلی راحت تا کارکرد صدهزار کیلومتر دوام آوردن
اصلا دلیل استفاده از CVT ساختار ساده و ارزان هست که البته شتاب کم میکنه ولی استهلاک چندانی نداره
.
۱۴ خرداد ۱۴۰۴والا این تولیدات داخل ایران خیلی خنده داره.
یکیش همین جایگزین نیسان آبی که چه عرض کنم گفتن نسل جدیدش هستش در اصل یک خودروی آفریقایی هستش که اومدند اینو جایگزین اون کردند!