لامبورگینی

۳۵۰ GT، خودرویی که پایه و اساس DNA لامبورگینی را شکل داد…

سال ۲۰۲۲ برای لامبورگینی به معنی ۶۰ سال افتخار استفاده از پیشرانه ۱۲ سیلندر افسانه‌ای در محصولات مشهورش بوده است. این نیروگاه آهنین سمبل خلاقیت و نوآوری و تجربه مهندسی محسوب می‌شود. چیزی که پایه و اساس DNA این برند را شکل می‌دهد. لامبورگینی پیش از ورود به فاز هیبریدی سازی پیشرانه‌هایش در سال ۲۰۲۳ ادای احترامی به خاطره‌انگیزترین پیشرانه‌اش خواهد داشت. اولین محصول تاریخ لامبورگینی که خط تولید کارخانه را در سال ۱۹۶۴ ترک کرد ۳۵۰ GT بود. این خودرو اخیراً سری به بولونیا زده است تا در کنار جدیدترین گاو ۱۲ سیلندر سنت آگاتا یعنی آونتادور اولتیمائه حضور یابد.

فروچیو لامبورگینی به عنوان طراح پیشرانه یک مشاور خارجی استثنایی را انتخاب کرد. مهندس مشهور جیوتو بیزارینی در سال ۱۹۲۶ متولد شد و حتی امروز نیز به عنوان یکی از بهترین طراحان پیشرانه تاریخ شناخته می‌شود. بیزارینی طرفدار سرسخت مسابقات بود و همیشه آرزوی تولید یک پیشرانه برای خودروهای فرمول یک را داشت. توافق با لامبورگینی کار ساده بود و باعث شکل‌گیری یک موجود کاملاً خارق‌العاده شد: پیشرانه ۱۲ سیلندر V شکل با حجم ۳.۵ لیتری و حداقل قدرت ۳۵۰ اسب بخار.

لامبورگینی به عنوان مشوقی برای بیزارینی بند تشویقی را به ازای تولید هر ۱۰ اسب بخار اضافی قرار داد. زمانی که این پیشرانه برای اولین بار در جولای ۱۹۶۳ تست شد نتایج به دست آمده عالی بودند به گونه‌ای که قدرت ۳۶۰ اسب بخاری در دور ۹ هزار به دست آمد. فروچیو لامبورگینی به قول خود درباره جایزه بیزارینی عمل کرد اما به یک مشکل برخورد. این پیشرانه برای فرمول یک طراحی شده بود و خیلی مناسب کاربری جاده‌ای و تولید انبوه نبود.

پس از آن بود که پائولو استانزانی به عنوان یکی از مشهورترین مهندسان تاریخ لامبورگینی وارد عرضه شد. او کار متمدن کردن این پیشرانه را بر عهده گرفت. البته وظیفه او حفظ پرفورمنس استثنایی این نیروگاه آهنین و عملکرد نرم در دورهای میانی و پایین بود به گونه‌ای که مشخصات فنی اصلی پیشرانه تغییر نکند. این پیشرانه در واقع اولین‌های زیادی را برای خودرویی تولید انبوه به همراه داشت. حداکثر قدرت پیشرانه در دور ۶۵۰۰ به ۲۸۰ اسب بخار می‌رسید. ۳۵۰ GT در سال ۱۹۶۴ و با حداکثر سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت معرفی شد.

اولین نمونه این خودرو به آهنگساز مشهور اهل لیورنو یعنی جیامپیرو جیاستی تحویل داده شد. گروهی که این آهنگساز تشکیل داده بود نه تنها به خاطر موزیک‌های جاز بلکه به خاطر موسیقی پاپ مشهور شد. همین موفقیت‌ها آغاز کننده همکاری لامبورگینی با دنیای سرگرمی شد و بسیاری از بازیگران و خوانندگان به مشتریان همیشگی این خودروساز تبدیل شدند. خودروی یاد شده که هم‌اکنون قدیمی‌ترین خودروی تولیدی موجود لامبورگینی به شمار می‌رود به خوبی بازسازی شده و جایزه بهترین خودروی رقابت لامبورگینی و طراحی را کسب کرده است.

پاول مک کارتنی که اسطوره گروه بیتلز محسوب می‌شود مشتری وفادار لامبورگینی بود و چندین محصول مختلف از این خودروساز در کلکسیون او به چشم می‌خورد. ۴۰۰ GT 1968 قرمز رنگ او با شماره شاسی ۱۱۴۱ در کنسرت مشهور این گروه موسیقی حضور یافت. او خودروی‌اش را به مدت ۱۰ سال نگه داشت. شایان ذکر است حضور ۳۵۰ GT در سینما با فیلم مرا سریع بکش سال ۱۹۶۷ اتفاق افتاد.

پیشرانه ۱۲ سیلندر V شکل پیشرانه از زمان معرفی در سال ۱۹۶۴ تاکنون سنگ محکی برای گشتاور تولیدی، قابلیت اطمینان و دوام بوده است. این پیشرانه و با برخی تغییرات جزئی تا دهه ۹۰ میلادی در خط تولید قرار داشت و حجم آن به ۷ لیتر و قدرتش به بیش از ۵۰۰ اسب بخار رسید. این نیروگاه آهنین سرانجام تغییرات ساختاری و فنی زیادی را تجربه کرد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ali-mg

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    طراحی پیشرانه اصیل یعنی همین

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۲
  2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (414 ديدگاه)

    شاهکار طراحی و حجم دهی بدنه در ۵۸ سال پیش
    زمانی که برش لیزر و دستگاه های امروزی نبود

    موافقم ۵۶
    مخالفم ۳
    1. R@m!n

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2246 ديدگاه)

      بخش اعظم طراحی و پلتفرم مدیون فن آوری Superleggera بود. بنظرم می طلبه یه مقاله مفصل راجب این فن آوری کار کنین.

      یکی از اون فن آوری ها هست که صنعت خودرو رو چند پله جلو برد.

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۶
      1. بی خیال اسم

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (19 ديدگاه)

        رامین جان بنده می تونم باهاتون در واتساپ در ارتباط باشم؟

        موافقم ۲
        مخالفم ۶
    2. SLR _ 722

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (44 ديدگاه)

      اگر چراغ های جلو مخفی بودند دیگه از عالی هم بهتر میشد

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. GMA

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1601 ديدگاه)

    طراحی ها چه روحی داشته….انگار زنده بودن ماشینا

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱
    1. من⁦^_^⁩

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (202 ديدگاه)

      دقیقا وسط این پدال بر تبلیغ دیدن این ماشین اصلا روحیه جدید میده

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  4. Jdm باز

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    چقدر حجم دهی بدنه و طراحی خطوط بدنه فوق العاده است!!!!
    اونم برای۵۸ سال پیش!!!!!!!!
    اصن طراحیش انگار روح داره، انگار زنده است
    👍👍👌

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
  5. NHS

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اگه میشه راجع به تاریخچه خودروهای معروف هم مقاله بزارید مث بنز sl ، نسل‌های مختلف فراری ، و …
    چند تا مقاله دیدم البته خیلی جذاب بود .

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (414 ديدگاه)

      اتفاقا دوست دارم چنین مقالاتی بنویسم
      فقط حس می کنم طرفدار ماشین کلاسیک خیلی کم داریم

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱
      1. hssn

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (402 ديدگاه)

        نه اتفاقا فکر نکنم اینطور باشه
        اگر هم باشه دونستن راجب تاریخچه ماشین هایی که NHS اسم بردن جذابیت زیادی داره برای همگی

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۰
      2. RezaRs

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (124 ديدگاه)

        من عاشقشونم

        موافقم ۸
        مخالفم ۰
      3. من⁦^_^⁩

        ۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (202 ديدگاه)

        خیلی کم؟شوخی خوبی هم حتی نبود

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
  6. Alan.r

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (211 ديدگاه)

    چقدر زیباست چقدر باشکوهه اصلا با آدم حرف می‌زنه

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  7. مهردادکمال

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    الان قویترین ماشین که قراره تو ایران مونتاژ بشه دیگنیتی پرستیژه که ۲۰۰و خورده ای اسب قدرتشه حالا این موجود کوچک دوست داشتنی ۳۵۰اسب قدرتشه!!! اونم با تکنولوژی ۶۰سال پیش گنده گ*ز خاورمیانه و قدرت چهارم موشکی جهان یکم یاد بگیر

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲
  8. محمد امین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1946 ديدگاه)

    واقعا طراحی اش بی نظیره ، خیلی ملایم و گیرا …

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  9. dariush-moslemi

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا زیباست این اثر هنریه ماشین نیست که واقعا طراحی این ماشین انگار داره باهات حرف می زنه مگه میشه این ماشینو دوست نداش اما من به لامبورگینی میورا علاقه بیشتری دارم.

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  10. TML BN

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (543 ديدگاه)

    حالا نمیدونم ولی داخل انمیشن ماشین ها ۲ چقدر دکتر مک موشک(اون پلیس مخفیه) شبیه ۳۵۰ بود
    (ولی مطمئنم ۳۵۰ GT نبود چون یک جا خوندم انکار یک جیز دیگه درست یادم نیست فکر کنم البته آستون بود)
    😂😐😂
    ولی جدا از شوخی واقعا معنی کلمه اتومبیل یعنی همین

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
    1. TML BN

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (543 ديدگاه)

      البته مک موشک تو دوبله بود
      اصلش فین مک میسل یک همچین چیزی بود

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
    2. Ilia2008

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (61 ديدگاه)

      اون بیشتر به DB5 می خورد

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
  11. NAVID۰۰۹۸

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (7170 ديدگاه)

    بعد از این همه سال ، آدم میخواد فقط نِگاش کنه جیگرش حال بیاد .
    درود به ایتالیایی‌ها از بس که ذوق و عشق در طراحی دارن .
    ایتالیایی‌ها لامصب‌ها با عقل طراحی نمیکنن ، با دل طراحی میکنن که ماندگار میشوند ❤😍😎

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  12. 2311

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (473 ديدگاه)

    چقدر باید بی هویت بود که یه انجین بشه DNA و تاریخچه

    موافقم ۰
    مخالفم ۱۹
    1. akrh78

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1226 ديدگاه)

      انزو فراری: من ماشین نمی‌فروشم. من انجین میفروشم.

      مرز ها رو جابجا کردی حتی طرفدارای فراری هم تورو گردن نمیگیرن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا