350 GT، خودرویی که پایه و اساس DNA لامبورگینی را شکل داد...

شنبه 31 اردیبهشت 1401 - 11:00
مطالعه 4 دقیقه
1964-lamborghini-350-gt-06
سال 2022 برای لامبورگینی به معنی 60 سال افتخار استفاده از پیشرانه 12 سیلندر افسانه‌ای در محصولات مشهورش بوده است. این نیروگاه آهنین سمبل خلاقیت و...
تبلیغات

سال 2022 برای لامبورگینی به معنی 60 سال افتخار استفاده از پیشرانه 12 سیلندر افسانه‌ای در محصولات مشهورش بوده است. این نیروگاه آهنین سمبل خلاقیت و نوآوری و تجربه مهندسی محسوب می‌شود. چیزی که پایه و اساس DNA این برند را شکل می‌دهد. لامبورگینی پیش از ورود به فاز هیبریدی سازی پیشرانه‌هایش در سال 2023 ادای احترامی به خاطره‌انگیزترین پیشرانه‌اش خواهد داشت. اولین محصول تاریخ لامبورگینی که خط تولید کارخانه را در سال 1964 ترک کرد 350 GT بود. این خودرو اخیراً سری به بولونیا زده است تا در کنار جدیدترین گاو 12 سیلندر سنت آگاتا یعنی آونتادور اولتیمائه حضور یابد.

فروچیو لامبورگینی به عنوان طراح پیشرانه یک مشاور خارجی استثنایی را انتخاب کرد. مهندس مشهور جیوتو بیزارینی در سال 1926 متولد شد و حتی امروز نیز به عنوان یکی از بهترین طراحان پیشرانه تاریخ شناخته می‌شود. بیزارینی طرفدار سرسخت مسابقات بود و همیشه آرزوی تولید یک پیشرانه برای خودروهای فرمول یک را داشت. توافق با لامبورگینی کار ساده بود و باعث شکل‌گیری یک موجود کاملاً خارق‌العاده شد: پیشرانه 12 سیلندر V شکل با حجم 3.5 لیتری و حداقل قدرت 350 اسب بخار.

لامبورگینی به عنوان مشوقی برای بیزارینی بند تشویقی را به ازای تولید هر 10 اسب بخار اضافی قرار داد. زمانی که این پیشرانه برای اولین بار در جولای 1963 تست شد نتایج به دست آمده عالی بودند به گونه‌ای که قدرت 360 اسب بخاری در دور 9 هزار به دست آمد. فروچیو لامبورگینی به قول خود درباره جایزه بیزارینی عمل کرد اما به یک مشکل برخورد. این پیشرانه برای فرمول یک طراحی شده بود و خیلی مناسب کاربری جاده‌ای و تولید انبوه نبود.

پس از آن بود که پائولو استانزانی به عنوان یکی از مشهورترین مهندسان تاریخ لامبورگینی وارد عرضه شد. او کار متمدن کردن این پیشرانه را بر عهده گرفت. البته وظیفه او حفظ پرفورمنس استثنایی این نیروگاه آهنین و عملکرد نرم در دورهای میانی و پایین بود به گونه‌ای که مشخصات فنی اصلی پیشرانه تغییر نکند. این پیشرانه در واقع اولین‌های زیادی را برای خودرویی تولید انبوه به همراه داشت. حداکثر قدرت پیشرانه در دور 6500 به 280 اسب بخار می‌رسید. 350 GT در سال 1964 و با حداکثر سرعت بالای 250 کیلومتر در ساعت معرفی شد.

اولین نمونه این خودرو به آهنگساز مشهور اهل لیورنو یعنی جیامپیرو جیاستی تحویل داده شد. گروهی که این آهنگساز تشکیل داده بود نه تنها به خاطر موزیک‌های جاز بلکه به خاطر موسیقی پاپ مشهور شد. همین موفقیت‌ها آغاز کننده همکاری لامبورگینی با دنیای سرگرمی شد و بسیاری از بازیگران و خوانندگان به مشتریان همیشگی این خودروساز تبدیل شدند. خودروی یاد شده که هم‌اکنون قدیمی‌ترین خودروی تولیدی موجود لامبورگینی به شمار می‌رود به خوبی بازسازی شده و جایزه بهترین خودروی رقابت لامبورگینی و طراحی را کسب کرده است.

پاول مک کارتنی که اسطوره گروه بیتلز محسوب می‌شود مشتری وفادار لامبورگینی بود و چندین محصول مختلف از این خودروساز در کلکسیون او به چشم می‌خورد. 400 GT 1968 قرمز رنگ او با شماره شاسی 1141 در کنسرت مشهور این گروه موسیقی حضور یافت. او خودروی‌اش را به مدت 10 سال نگه داشت. شایان ذکر است حضور 350 GT در سینما با فیلم مرا سریع بکش سال 1967 اتفاق افتاد.

پیشرانه 12 سیلندر V شکل پیشرانه از زمان معرفی در سال 1964 تاکنون سنگ محکی برای گشتاور تولیدی، قابلیت اطمینان و دوام بوده است. این پیشرانه و با برخی تغییرات جزئی تا دهه 90 میلادی در خط تولید قرار داشت و حجم آن به 7 لیتر و قدرتش به بیش از 500 اسب بخار رسید. این نیروگاه آهنین سرانجام تغییرات ساختاری و فنی زیادی را تجربه کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.