لانچیا اورلیا، کراساوور برقی لوکس برای تولید در 2026
لانچیا خود را برای عرضهٔ سه خودروی جدید طی شش سال آینده آماده میکند که شامل اپسیلون در سال 2024، اورلیا در 2026 و دلتا در 2028 میشود. در بین این خودروها، اورلیا بهعنوان یک کراساوور لوکس، بزرگترین محصول لانچیا خواهد بود و از نامی تاریخی استفاده میکند که بین سالهای 1950 تا 1958 در سبد محصولات این شرکت حضور داشت. در اینجا هر آنچه در مورد این خودرو میدانیم را همراه با یک رندر احتمالی از طراحی آن جمعآوری کردهایم.
بیرون
اورلیا پرچمدار لانچیا خواهد بود و بزرگترین اندازه را خواهد داشت. طول این خودرو رسماً 4.6 متر اعلام شده که یعنی کمی از بامو سری 3 و مرسدس بنز C کلاس کوتاهتر است؛ اما برخلاف این سدانهای آلمانی، اورلیا ظاهر ماجراجویانهتری خواهد داشت که سدانها و کراساوورها را باهم ادغام میکند. رندر احتمالی که از این خودرو طراحی شده، آن را با فرمی فستبک مشابه پژو 408 و سیتروئن C5 X نشان میدهد. البته هرچند ممکن است ابعاد و تناسبات اورلیا شبیه مدلهای مذکور باشد اما کراساوور لانچیا بدنهٔ منحصربهفردی خواهد داشت. طراحان این رندر، اورلیا را خودرویی نهچندان تهاجمی و بیشتر لوکس تصور کردهاند که ویژگیهای طراحی محصولات قبلی لانچیا را هم به ارث برده است.
این ماشین در جلو از جلوپنجرهٔ چراغدار بهره میبرد که توسط رئیس طراحی جدید لانچیا وعده داده شده است. چراغهای LED بادامیشکلی مشابه کانسپت فلاویا سال 2003 نیز این جلوپنجره را همراهی میکنند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای ظاهری اورلیا هم میتوان به ورودی هوای عریض روی سپر، روکشهای پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها و روی رکابها، گلگیرهای عضلانی، رینگهای بزرگ و البته خط سقف شیبدار اشاره کرد. طرح دورنگ با سقف مشکی هم از ویژگیهای معمول محصولات لانچیا است.
داخل
داخل اورلیا از محصولات قدیمی نمادین لانچیا و همینطور مبلمان ایتالیایی الهام میگیرد زیرا برند لوکس گروه استلانتیس در این رابطه تودوزیهای روشن و عناصر رترو را نشان داده است. همچنین مدیرعامل لانچیا اعلام کرده است که برای کابین این خودرو، مرسدس بنز را معیار قرار خواهند داد و بنابراین باید منتظر متریال باکیفیت و همینطور کیفیت ساخت بالایی باشیم. در بخش تکنولوژی هم اورلیا مثل هر پرچمدار مدرنی، از تمام ویژگیهای پیشرفتهٔ انبار استلانتیس بهره خواهد برد. این احتمالاً شامل آخرین پیشرفتها در سیستمهای کمکراننده تا سال 2026 و همینطور سیستم اطلاعاتی-سرگرمی سطح بالا خواهد بود که در این بخش ویژگی بسیار مهمی محسوب میشود. لانچیا همچنین اخیراً رابط کاربری آیندهٔ خود بنام SALA (مخفف صدا، هوا، نور و واقعیت افزوده) را هم معرفی کرده است که امکان کنترل سیستم صوتی، نورپردازی داخلی و سیستم تهویه را برای راننده فراهم میکند.
قوای محرکه
لانچیا قصد دارد تا سال 2028 به یک برند تمام الکتریکی تبدیل شود و اورلیا در سال 2026 صرفاً بهصورت الکتریکی به سبد محصولات این شرکت اضافه خواهد شد. درحالیکه دیگر کراساوورهای فستبک هماندازهٔ اورلیا در استلانتیس روی پلتفرم EMP2 ساخته شدهاند، کراساوور لانچیا بهاحتمالزیاد از پلتفرم جدیدتر STLA Medium استفاده خواهد کرد. با توجه به موقعیت برند لانچیا، احتمالاً ساختار شاسی اورلیا بجای هندلینگ اسپرت بیشتر روی راحتی متمرکز خواهد بود زیرا وظیفهٔ ساخت مدلهای اسپرت به آلفارومئو محول شده است. به گفتهٔ استلانتیس، پلتفرم STLA Medium در صورت تجهیز به باطریهای بزرگتر بین 87 تا 107 کیلووات ساعتی، بردی 700 کیلومتری را فراهم میکند.
این پلتفرم همچنین امکان تجهیز به یک یا دو موتور الکتریکی را هم دارد که نسخهٔ دو موتوره با قدرتی بین 200 تا 450 اسب بخار برای اورلیا مناسبتر خواهد بود. همانطور که گفته شد، قرار است این خودرو در سال 2026 رونمایی شود و بنابراین انتظار نداریم بتوانیم به این زودیها پروتوتایپهای آزمایشی آن را ببینیم. بااینحال، نسل جدید هاچبک سابکامپکت اپسیلون که در سال 2024 معرفی خواهد شد، ایدهای از زبان طراحی جدید لانچیا به ما خواهد داد که میتواند در اورلیا هم استفاده شود.