اولین رانندگی با لندروور دیفندر 130 هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

Defender-6
دیفندر 130 نسخهٔ کشیده‌تر دیفندر 110 با سه ردیف صندلی کاربردی است که با حفظ توانایی‌های آفرود، ظرفیت سرنشینان را افزایش داده است.
تبلیغات

لندروور دیفندر کلاسیک در اندازه‌ها و اشکال مختلفی تولید می‌شد و بنابراین همین سنت باید در نسل جدید هم اجرا شود. این خودرو در ابتدا در نسخهٔ دودر 90 و چهاردر 110 به بازار عرضه شد که برای دومی صندلی‌های ردیف سوم کوچکی در قسمت بار قابل سفارش است اما کاملاً بی‌فایده هستند. به همین دلیل، لندروور برای ارائهٔ یک نسخهٔ سه ردیفهٔ واقعی به دیفندر کشیده‌تری نیاز داشت و این کار را با نسخهٔ جدید 130 انجام داد.

ما طراحی نسل جدید دیفندر را ستایش کردیم زیرا درعین‌حالی که کاملاً مدرن به نظر می‌رسد، همچنان به مدل نمادینی که برای اولین بار در دههٔ 40 ظاهر شد وفادار است. این احساس در هردو نسخهٔ 90 و 110 وجود دارد اما 338 میلی‌متر طول بیشتر نسخهٔ 130 نسبت به 110، تناسبات آن را به هم ریخته است. به خاطر اوورهنگ کشیدهٔ عقب، وقتی چیز سنگینی در صندوق بار خودرو قرار می‌دهیم حس می‌کنیم الآن چرخ‌های جلو به هوا خواهند رفت. البته این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد زیرا دیفندر وزن بسیار سنگینی دارد. نسخهٔ 130 آزمایشی ما با 2690 کیلوگرم وزن، بیش از 70 کیلوگرم از 110 سنگین‌تر است.

لندروور همچنین از ابتدا و انتهای لیست موتورهای 130 هم کم کرده است که این یعنی خبری از هیچ پیشرانهٔ چهار سیلندر و هشت سیلندری نیست و این خودرو فقط با یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو در مدل‌های P300 و P400 به ترتیب با 300 اسب بخار و 400 اسب بخار قدرت ارائه می‌شود. البته به‌جز پایین‌ترین تیپ، همه نسخه‌های دیفندر 130 به نسخهٔ قوی‌تر 400 اسب بخاری این موتور مجهز هستند. این موتور از یک سوپرشارژر برقی هم بهره می‌برد که به شکل مؤثری تأخیر توربو را کمرنگ می‌کند.

این پیشرانه نرم و قدرتمند کار می‌کند و هماهنگی فوق‌العاده‌ای با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF دارد. به لطف این ترکیب، دیفندر 130 پرآپشن ما ظرف 6.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و 400 متر را در 14.6 ثانیه طی کرد. این ماشین همچنین ظرفیت یدک کشی 3720 کیلوگرم را هم دارد. بااین‌حال، همان‌طور که انتظار می‌رود این دیفندر سنگین علاقهٔ زیادی به بنزین داشته و در صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 11.2 لیتر نوش جان می‌کند.

در آزمایش ما فرصتی برای رانندگی با دیفندر 130 در مکان اصلی آن یعنی کوه‌ها و جنگل‌ها وجود نداشت ولی برای کسانی که با این خودرو به جاهای خشنی سفر می‌کنند، زاوایای آفرودی اهمیت بالایی دارد تا مبادا زیر این شاسی‌بلند گران‌قیمت روی سنگ‌ها و صخره‌ها کشیده نشود. از این لحاظ دیفندر 130 ممکن است خریداران را ناامید کند زیرا زاویهٔ فرار آن از 40 درجه در نسخهٔ 110 به 28.5 درجه کاهش پیدا کرده است اما غیر از این مورد، نسخهٔ کشیدهٔ دیفندر باید به‌اندازهٔ دیگر برادرانش در آفرود توانمند باشد.

سامانهٔ چهارچرخ محرک این ماشین به‌صورت استاندارد از گیربکس کمکی دو سرعته بهره می‌برد و دیفرانسیل مرکزی با قابلیت قفل شدن مجهز است درحالی‌که قفل دیفرانسیل عقب هم در قالب پکیج آفرود 1,500 دلاری ارائه می‌شود. فاصلهٔ خودرو از زمین 290 میلی‌متر است و  دیفندر 130 مثل برادران کوچک‌تر خود می‌تواند تا عمق 90 سانتی‌متر آب حرکت کند. این ماشین به کمک‌فنرهای بادی به همراه سیستم دینامیک تطبیقی لندروور مجهز است که با فراهم کردن سواری نرم، سرنشینان را از آسفالت خراب جاده جدا می‌کند.

فرمان برای چنین شاسی‌بلند آفرودی دقیق است اما هنگام پیچیدن، هر سانتی‌متر از طول دیفندر 130 احساس می‌شود و به همین دلیل هنگام رسیدن به پیچ‌ها باید سرعت را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. در پیست نیز خودرو چسبندگی جانبی متوسط 0.71 جی را ثبت کرد. سیستم ترمز با سیم دیفندر که در مدل 2020 عادت کردن به آن دشوار بود، حالا هیچ مشکلی ندارد و در توقف‌های اضطراری خیلی خوب عمل می‌کند به‌گونه‌ای که این شاسی‌بلند 2.7 تنی را از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در تنها 50.9 متر به سکون می‌رساند.

هیچ‌کدام از اعدادی که ذکر شدند اختلاف زیادی با دیفندر 110 ندارند و تغییر اصلی 130 را باید در داخل آن جستجو کرد. این نسخه به‌وضوح برای نصب سه ردیف صندلی طراحی شده و صندلی‌های ردیف آخر آن از فضای سر کافی و 28 سانتی‌متر فضای پای بیشتر برخوردار هستند که برای نوجوانان یا حتی بزرگ‌سالانی با قامت متوسط مناسب خواهد بود اما برای افراد بلندقد تنگ است. لندروور برای این صندلی‌ها پورت‌های USB-C و حتی گرم‌کن سفارشی را هم در نظر گرفته و بنابراین ردیف سوم دیفندر 130 خیلی شبیه به قسمت ارزان‌قیمت هواپیماها احساس نمی‌شود.

بااین‌حال، برخلاف 110، در 130 نه صندلی‌های جلوی سه‌نفرهٔ غیرمعمول ارائه می‌شود و نه صندلی‌های کاپیتانی ردیف دوم. همچنین حتی با وجود نزدیک 34 سانتی‌متر طول بیشتر، در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، در صندوق بار خودرو صرفاً فضایی برای قرار دادن سه کیف‌دستی کوچک وجود خواهد داشت. با خواباندن هردو ردیف صندلی عقب نیز کل فضای بار به 2295 لیتر می‌رسد که تنها حدود 55 لیتر از دیفندر 110 سه ردیفه بیشتر است. این میزان تقریباً به‌اندازهٔ فضای بار کلی نیسان پث‌فایندر است اما از دیگر کراس‌اوورهای سه ردیفه مثل هیوندای پالیسد و شورلت تراورز کمتر بوده و هنگام تا کردن صندلی‌ها نیز کف صندوق کاملاً تخت نمی‌شود.

دیفندر 130 نسبت به برادران کوتاه‌تر خود خودروی گران‌تری است زیرا لیست تیپ‌های آن از مدل S با قیمت 69,475 دلار آغاز می‌شود که 9,700 دلار از تیپ S نسخهٔ 110 گران‌تر است. تیپ‌های بعدی این خودرو نیز به ترتیب شامل SE و SE X-Dynamic و فرست ادیشن می‌شود و نهایتاً به تیپ X با قیمت پایهٔ 101,375 دلار می‌رسد؛ اما درمجموع غیر از قیمت گران‌تر، دیفندر 130 برای افزایش فضای داخلی چیز زیادی از نسخهٔ 110 قربانی نکرده است. لندروور با این نسخهٔ جدید، جایگاه دیفندر را در بازار از لحاظ اندازه و توانایی گسترش داده است.

کپی لینک

مشخصات فنی

2023 Land Rover Defender 130

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توربو

قدرت

400 اسب بخار

گشتاور

550 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

6.2 ثانیه

مسافت 400 متر

14.6 ثانیه

توقف از 110

50.9 متر

شتاب جانبی

0.71 جی

حداکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

11.2 لیتر ترکیبی

طول

5,357 میلی‌متر

عرض

2,009 میلی‌متر

ارتفاع

1,971 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,022 میلی‌متر

وزن

2690 کیلوگرم

حجم صندوق بار

396 لیتر

ظرفیت سرنشین

7 نفر

قیمت پایه

86,175 دلار

قیمت تست‌شده

92,075 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.