معرفی اولین لندروور دیفندر پیکاپ جدید، جذاب اما غیرکاربردی!
سرانجام رؤیای طرفداران لندروور به حقیقت پیوست و اولین نسخهٔ پیکاپ از دیفندر مدرن رونمایی شد. شرکت هلندی هریتیج کاستومز این پروژه را بر اساس شاسیبلند دیفندر ۱۳۰ به سرانجام رسانده و نتیجه، خودرویی است که در نگاه اول به نظر میرسد مستقیماً از خط تولید لندروور خارج شده است؛ اما این پیکاپ زیبا و خوشتراش، یک مشکل بزرگ و اساسی دارد و فضای بار آن به طرز عجیبی کوچک و غیرکاربردی است.
درحالیکه به نظر میرسد لندروور تولید نسخهٔ پیکاپ دیفندر را لغو کرده باشد، شرکت هریتیج کاستومز تصمیم گرفت این خلأ را پر کند. این شرکت که پیشازاین در ژوئن ۲۰۲۴ طرحهای اولیهٔ خود را منتشر کرده بود، حالا اولین نمونهٔ واقعی را ساخته و جایگزینی برای پیکاپ اینیوس گرنادیر کوارترمستر که از دیفندر کلاسیک الهام گرفته، به بازار عرضه کرده است؛ اما چرا فضای بار این پیکاپ تا این حد کوچک است؟ پاسخ در مهندسی پلتفرم دیفندر نهفته است. هریتیج کاستومز از دیفندر ۱۳۰ بهعنوان پایه استفاده کرده که هرچند طول بیشتری نسبت به مدل ۱۱۰ دارد اما این افزایش طول تنها در بخش انتهایی بدنه اعمال شده و فاصلهٔ بین دو محور در هر دو مدل یکسان و معادل ۳۰۲۰ میلیمتر است.
درنتیجه، پس از حذف سقف و صندلیهای ردیف سوم، فضای چندانی برای یک محفظهٔ بار بزرگ باقی نمیماند. در مقابل، شرکت اینیوس برای ساخت پیکاپ کوارترمستر، فاصلهٔ محوری گرنادیر را افزایش داد تا بتواند یک فضای بار کاربردی ایجاد کند؛ چالشی که هریتیج کاستومز احتمالاً به دلیل هزینه و پیچیدگی از ورود به آن خودداری کرده است. طبق اعلام این شرکت، طول محفظهٔ بار این پیکاپ فقط یک متر و عرض آن ۱.۴ متر است. این ابعاد نشان میدهد که خریداران این خودرو بیشتر به دنبال استایل و خاص بودن هستند تا یک وسیلهٔ کاری واقعی.
هزینهٔ این تبدیل نیز کم نیست. هریتیج کاستومز برای ثبت سفارش در نوبتهای تحویل فوریه ۲۰۲۶، مبلغ ۶۵ هزار یورو را علاوه بر قیمت خودروی دیفندر ۱۳۰ از مشتریان دریافت میکند و فرآیند تبدیل بین دو تا سه ماه زمان میبرد. همچنین، شرکت خواهر هریتیج کاستومز یعنی اوربان اتوموتیو نیز قصد دارد نسخهٔ اسپرتتر و جذابتر این پیکاپ را در فستیوال سرعت گودوود در جولای ۲۰۲۶ (تیر ۱۴۰۵) رونمایی کند.