بررسی تخصصی لکسس ES تاکومی 2020 با یک تکنولوژی دردسرساز!
این لکسس ES مورد جدید و ویژهای ندارد اما یکی از جزئیات آن میتواند نظرات را به خود جلب کند. سدان اجرایی ژاپنیها هماکنون با آینههای دیجیتالی در دسترس میباشد.
در واقع لکسس این سیستم را مانیتورهای دید بغل دیجیتال مینامد. آینههای دیجیتالی ES تنها در تریم فول تاکومی موجود بوده و 1600 پوند قیمت دارند. به این ترتیب قیمت لکسس ES تاکومی به 47,280 پوند میرسد.
در همین ابتدا باید صادقانه بگوییم تکنولوژی موردبحث با این قیمت ارزش چندانی نداشته و نسبت به آینههای سنتی مزیت ویژهای ندارند. در واقع آینههای دیجیتالی عملکرد پایینتری را ارائه میکنند.
دلیل آن نیز رزولوشن تصاویری است که در صفحات نمایش نقش میبندد. یکی از این صفحات نمایش در ستون A سمت سرنشین جلو قرار داشته و دیگری نیز نزدیکی ستون سمت راننده است که هر دو هم شفافیت بالایی ندارند.
به این مورد باید فاصله و تأخیر نسبتاً زیاد بین دیدن دوربینهای دیجیتال و انعکاس آنها روی صفحات نمایش را نیز اضافه کنیم؛ بهعبارتدیگر به سختی میتوان گفت خودروهای دیگر دقیقاً در چه نقطهای حرکت میکنند.
مشکلات دیگری هم درباره این تکنولوژی وجود دارند که تنها مختص لکسس نیستند. برای مثال با وجود آینههای سنتی، نقطه کانونی چشمان شما به نوعی پشت شماست و چندین سال است که به چنین چیزی عادت کردهایم.
در خودرویی که از آینههای دیجیتالی استفاده میکند نقطه کانونی صفحهای است که تنها چند سانتیمتری با چشمانتان فاصله دارد. عادت کردن به این پدیده زمانبر بوده و همین وضعیت را میتوان در هوندا e یا آینههای لندروور نیز مشاهده کرد.
مشکل بعدی به زمانی مربوط میشود که زاویه دید خودتان را با جابجا کردن گردن یا برگرداندن سر تغییر میدهید. لکسس میگوید هدف این تکنولوژی کاهش میزان حرکات سر و گردن بوده اما خب ظاهراً اینگونه نیست.
با وجود صفحهنمایش و تصویری که هرگز تغییر نمیکند گاهی اوقات دید بهتری از اطراف خود در زمان تغییر لاین پیدا خواهید کرد اما خب این هم مزیت چندانی ندارد زیرا هنوز هم باید برای دیدن تصویر روی صفحات نمایش تلاش کنید.
برخی خطوط مفید وجود دارد که روی این صفحات نمایش دیده میشوند و هدف از آنها نیز ایجاد فاصله ایمن در زمان تغییر لاین میباشد. این موضوع اگرچه در زمان سبقت گرفتنها خوب است اما هنوز هم برای گرفتن جای آینههای سنتی راه زیادی را پیش رو دارد.
موقعیت صفحات نمایش در ES نیز ایده آل نیست و پانل 5 اینچی در زوایایی کاملاً متفاوت نصب شدهاند.
به غیر از این موضوع همهچیز ES خوب است. پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری هیبریدی قدرت 215 اسب بخاری داشته و اکثر اوقات صدای چندانی را وارد کابین نمیکند. گیربکس CVT نیز دور پیشرانه را نسبتاً پایین نگه داشته و هر دو منبع قدرت را به خوبی مدیریت میکند.
ES تاکومی به اندازه کافی سریع است. اگرچه صدای تولیدی پیشرانه با فشار بیشتر به آن افزایش مییابد اما شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن در 8.9 ثانیه ثبت میشود.
مصرف سوخت ادعایی این سدان لوکس نیز 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. سواری ES راحت بوده و در نسخه تاکومی تجهیزات زیادی دیده میشود. سیستم ایمنی لکسس بهصورت استاندارد وجود داشته و شامل تجهیزاتی میباشد. به این موارد باید ناوبری، چراغهای ماتریکس LED، درب پشتی برقی، هدآپ دیسپلی، صندلیهای چرمی و تهویه دار، دوربین دندهعقب، صفحهنمایش 8 اینچی و... را اضافه کرد.
لکسس همچون همیشه از تاچ پد ضعیفی استفاده کرده که یافتن و انتخاب گزینهها با آن بسیار سخت بوده و بهتر است از اندروید اتو و اپل کارپلی موجود استفاده شود.
خوشبختانه سواری خودرو و آسایش داخل کابین خوب بوده و میتوان نقاط ضعف سیستم اطلاعات سرگرمی را فراموش کرد. البته انتظار نداریم هندلینگ این خودرو شبیه رقبایی همچون ب ام و سری 5 یا مرسدس E کلاس باشد.
آینههای دیجیتالی لکسس که به نسخه فول ES تاکومی اضافه شدهاند نقاط ضعف زیادی دارند. به غیر از این مورد ES مشکل چندانی نداشته و از کیفیت بالا، پیشرانهای آرام و سواری خوبی سود میبرد. جای شرمساری است که این برند از یک تکنولوژی غیرضروری استفاده کرده و البته سیستم اطلاعات سرگرمی ES را ارتقا نداده است.
مشخصات لکسس ES تاکومی
- قیمت: 47,280 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی هیبریدی
- قدرت: 215 اسب بخار
- گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر