اولین تجربهٔ رانندگی با لکسس IS500 F اسپرت پرفورمنس، ماسلکار ژاپنی!
خودروهای عضلانی یا همان ماسل کارها منحصر به خودروسازان آمریکایی هستند اما جدیدترین ماسل کار بازار از دیترویت نیست بلکه از ژاپن است. با لکسس IS500 F Sport Performance آشنا شوید یعنی دقیقاً همان چیزی که انتظار نداشتید از برند لوکس تویوتا ببینید. از زمانی که لکسس به تولید IS F پایان داد، طرفداران منتظر بازگشت آن بودهاند. البته بعداً این شرکت مدلهای RC F و GS F را ارائه کرد اما چیزی که طرفداران واقعاً میخواستند یعنی IS F پدیدار نشد. البته این خودرو هنوز هم حداقل در نام بازنگشته اما در عوض اولین IS هشت سیلندر پس از حدود یک دهه با نام جدید F اسپرت پرفورمنس به بازار آمده و بیشتر از آنکه یک سدان اسپرت باشد، یک ماسل کار است.
F اسپرت پرفورمنس سری جدیدی در سلسلهمراتب خودروهای اسپرت لکسس بوده و بهعنوان رقیبی برای مدلهای S آئودی و AMG 53 مرسدس در نظر گرفته شده است درحالیکه مدلهای F کامل در برابر RS و AMG 63 قرار میگیرند؛ اما اختلاف IS500 F اسپرت پرفورمنس با IS F اسپرت معمولی خیلی زیاد بوده و از لحاظ اعداد و ارقام بیشتری رقیبی برای C63 و RS5 محسوب میشود. در همین حال، این سدان اسپرت از کوپهٔ RC F که یک F کامل محسوب میشود هم سریعتر است. به همین دلیل، IS500 F اسپرت پرفورمنس شخصیت بسیار گیجکنندهای دارد.
اما از نامگذاری عجیب لکسس که بگذریم، به مهمترین ویژگی این خودرو یعنی قلب 5 لیتری V8 لذتبخش آن میرسیم. این 5 لیتری که از زمان نسل دوم IS در سال 2007 تاکنون زیر کاپوت محصولات مختلف لکسس قرار میگیرد، در اینجا خروجی دقیقاً یکسانی با RC F کوپه دارد یعنی 472 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور که 161 اسب بخار و 155 نیوتن متر از IS350 F اسپرت بیشتر است. درنتیجه، پرفورمنس IS500 در خط مستقیم پیشرفت چشمگیری داشته بهگونهای که ظرف 4.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که 0.2 ثانیه از RC F و 1.3 ثانیه از IS350 سریعتر است.
پیشرانهٔ تنفس طبیعی IS500 فاقد کشش موتورهای توربو است اما این کمبود را با اشتیاق برای رسیدن به ردلاین جذاب 7,300 rpm جبران میکند. حداکثر قدرت موتور حدود 200 دور قبل از این عدد جادویی به دست میآید و حداکثر گشتاور در دور 4,800 rpm ارائه میشود. وقتی این موتور حداکثر توان خود را تولید میکند، پرفورمنس آن در خط مستقیم مستکننده خواهد بود. بالا نگه داشتن دور موتور در خودروها همیشه جذاب است اما IS500 برای رانندگی سریع به آن نیاز دارد. پاسخ پدال گاز در تهاجمیترین حالت رانندگی نیز بسیار عالی است.
هرچند پیشرانهٔ IS500 با RC F یکسان است اما سدان اسپرت لکسس از چند جهت مهم از برادر کوپهٔ خود بهتر است که اصلیترین آنها صدا است. در اینجا لکسس صدای اگزوزها را در مقایسه با RC F در بلندترین حالت تنظیم کرده و به همین دلیل هرکسی برای اولین بار پدال گاز را فشار دهد خواهد گفت عجب صدایی دارد! هنگامیکه برای تعویض دنده به بالاتر دور موتور بالا میرود و یا هنگام معکوس دادن که بازهم دور موتور افزایش پیدا میکند، سمفونی فوقالعاده جذاب یک V8 سنتی دور بالا از زیر کاپوت و چهار سر اگزوز عقب نواخته میشود و تونلها به بهترین دوست شما در این خودرو تبدیل خواهند شد.
گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک IS500 هم قابلتحسین است. این گیربکس در رانندگی روزمره هوشمند است و میتواند دندههای مناسب را انتخاب کند درحالیکه به نظر میرسد گیربکس از محدودهٔ گشتاور هم کاملاً آگاهی دارد و همیشه مایل است برای بالا بردن دور موتور یک یا دو دنده کم کند. حالت دستی این گیربکس هم سرگرمکننده است و پدالهای پشت فرمان اندازه و شکل مناسبی دارند. البته این هشت سرعته فاقد نشاط و چابکی گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک LC است و در مقایسه با هشت سرعتهٔ بامو M340i یا نُه سرعتهٔ مرسدس C43 متوسط به نظر میرسد.
اما اگر پیشرانه را نادیده بگیریم، درک اینکه با یک خودروی F اسپرت پرفورمنس طرف هستیم دشوار است زیرا IS500 غیر از موتور 5 لیتری V8 تفاوت چندانی با IS350 ندارد. در این خودرو فقط دامپر عقب ساخت یاماها، ترمزهای کمی بزرگتر (14 اینچی در جلو و 12.7 اینچی در عقب بجای 13.2 اینچی در جلو و 11.7 اینچی در عقب IS350) برای مهار کردن اسبهای اضافی و مجموعهٔ کوچکی از تغییرات آئرودینامیکی و زیبایی را خواهد داشت که هیچکدام بهاندازهٔ کافی روی تجربهٔ کلی رانندگی تأثیر نمیگذارند.
در IS500 همان کمکفنرهای تطبیقی، همان دیفرانسیل لغزش محدود تورسن و همان لاستیکهای بریجستونی که در IS350 وجود دارند ارائه میشود؛ بنابراین هرچند توانایی پیچیدن IS500 لذتبخش بوده و با کنترل خوب حرکات بدنه همراه است اما پشت فرمان همچنان مثل IS350 احساس میشود. این نسخهٔ جدید همچنین از همان مشکل برادر ضعیفتر خود یعنی فرمان بیشازحد حساس رنج میبرد که در سرعتهای بزرگراهی به تصحیحهای کوچک و آزاردهندهای نیاز دارد. البته IS500 در کابین با صندلیهای دوستداشتنی و حمایتکنندهٔ بدن، غربیلک فرمان، پدالهای تعویض دنده و موارد دیگر، از IS350 متمایز شده اما با توجه به تفاوتهای بزرگی که مثلاً بین مرسدس C43 با C300 وجود دارد، آنطور که انتظار داریم نیست.
وقتی IS500 را با رقبا مقایسه میکنیم نیز مشکلات آن واقعاً خود را نشان میدهند. روی کاغذ این سدان ژاپنی قویترین خودرو در کلاس خود است (البته اگر آنرا رقیب مدلهایی مثل M3 و C63 ندانیم) و از رقبای اصلی خود یعنی مرسدس C43 AMG، بامو M340i و آئودی S4 بین 87 تا 123 اسب بخار قویتر است. لکسس همچنین با 535 نیوتن متر، بیشترین گشتاور را هم دارد اما این برتریها هرگز خود را روی کرنومتر نشان نمیدهند. IS500 با شتاب 4.4 ثانیه مغلوب M340i و S4 میشود و تنها یکدهم ثانیه از C43 سریعتر است.
مشکل بزرگتر اما احساس آلمانیها چه در مقایسه با IS500 و چه در مقایسه با نسخههای ضعیفتر خودشان است. مثلاً تواناییهای هندلینگ C43 یا M340i بسیار فراتر از C300 و 330i است و این ژرمنهای اسپرت تجربهٔ رانندگی بسیار هیجانانگیزتری نسبت به IS500 F اسپرت پرفورمنس دارند؛ بنابراین اگر لکسس روی تنظیم و بهبود سیستم تعلیق سدان اسپرت خود بیشتر تمرکز میکرد، IS500 به خودرویی بسیار هیجانانگیزتر و قانعکنندهتر تبدیل میشد اما در حالت فعلی، بجای چیزی که نام F اسپرت پرفورمنس باید نشان دهد، صرفاً مانند یک IS معمولی با موتور V8 احساس میشود.
قیمت پایهٔ IS500 از 57,575 دلار آغاز میشود که شاید در نگاه اول برای یک سدان اسپرت V8 رقم مناسبی به نظر برسد اما وقتی میبینیم رقبا (و نهفقط آلمانیها) با قیمتی مشابه تجربهٔ بهتری را فراهم میکنند، بهراحتی میتوان از این ژاپنی صرفنظر کرد. M340i پویاترین خودروی این کلاس است و با قیمت 55,695 دلار، 1,880 دلار از لکسس ارزانتر است. مرسدس C43 AMG و آئودی S4 هم که بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند، به ترتیب 57,550 دلار و 51,545 دلار قیمت دارند. حتی کادیلاک CT-4 هم در پیچها خودروی هیجانانگیزتری است و 12 هزار دلار قیمت کمتری دارد.
IS500 F اسپرت پرفورمنس 13,550 دلار از خودرویی که بهجز پیشرانه تقریباً در همهچیز شبیه به آن است یعنی IS350 گرانتر است و به همین دلیل این حس را القا میکند که با این قیمت بالاتر، همۀ چیزهایی که نیاز است را ارائه نمیکند. هرچند IS500 نزدیک به یک سدان عالی و مدلهای میان پرفورمنسی آلمانی است و خوشحالیم که سرانجام لکسس یک V8 را زیر کاپوت IS قرار داده اما سیستم تعلیق سفتتر و هیجانانگیزتر به همراه ویژگیهای ظاهری تهاجمیتر میتوانستند این خودرو را بسیار بهتر کنند. در این صورت، IS500 درحالیکه میخ اول سری جدید F اسپرت پرفورمنس را محکمتر میکوبید، فضای کافی برای IS F احتمالی هم باقی میگذاشت؛ اما حالا، لکسس یک ماسل کار ساخته که شبیه یک سدان اسپرت است.
مشخصات فنی
Lexus IS500 F Sport Performance | |
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 |
قدرت | 472 اسب بخار |
گشتاور | 535 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 4.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 265 کیلومتر/ساعت |
وزن | 1765 کیلوگرم |
قیمت پایه | 57,575 دلار |
قیمت تستشده | 62,075 دلار |