راهنمای خرید لکسوس RX 350 کارکرده، کراس اوور لوکسی که پیر نمیشود
تاریخچه لکسوس RX 350
لکسوس که زیربرند لوکس تویوتا است در سال 1998 تصمیم گرفت یک کراس آور میان رده برای فتح بازار آمریکای شمالی بسازد و نتیجهاش لکسوس RX شد. تولید نسل اول لکسوس RX در سال 1998 تولید و تا سال 2003 هم ادامه پیدا کرد و البته در این میان در سال 2000 هم فیسلیفت شد. ظاهر بیرونی لکسوس RX نسل اول شباهت بسیاری به مرسدس بنز کلاس M داشت اما نسل بعدی که در سال 2003 تا 2008 تولید شد بیشتر بهسوی کراساوورهای کوپه بهجای کراساوورهای خانوادگی رفت؛ و البته این نسل به ایران هم وارد شد ولی اقبال خیلی خوبی نداشت.
نسل سوم که از سال 2008 تا 2015 روی خط تولید بود محبوبیت بسیاری در ایران و جهان پیدا کرد و به نسبت پدر و پدربزرگش مدت بیشتری بر روی خط تولید بود؛ البته هرچقدر هم که در ایران محبوب شد، اما نتوانست شهرتی بهپای تویوتا لندکروزر و پرادو دودر چهار سیلندر کسب کند. هرچند که لکسوس RX با یک موتور 3500 سیسی که توان بسیار زیادی داشت در ایران حضور پیدا کرد. در سال 2013 این نسل فیسلیفت و تولیدش تا سال 2015 ادامه یافت که به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالا 2500 سیسی بعد از سال 2013 ورود آن به کشور متوقف شد.
سال 2015 لکسوس نسل چهارم RX را با طراحی سقف شناور معرفی کرد و جالب است بدانید این بار تیپ پایه، موتور 3500 سیسی هیبریدی به همراه یک موتور شش سیلندر 3500 سیسی داشت که 308 اسب بخار قدرت تولید میکرد و نام RX 450h را یدک میکشید اما به دلیل قوانین محدودکننده واردات این بار با موتور لکسوس NX که یک موتور 2 لیتری توربو بود وارد کشور شد.
در 31 مه 2022 لکسوس RX نسل پنجم هم رونمایی شد، نسل پنج، چهار تیپ و چهار موتور داشت که عبارتاند از: RX 350، RX350h، RX450h Plus، RX500h. مشخصات کامل این مدلها که هیچکدام وارد بازار ایران نشدهاند را میتوانید در پدال ببینید.
طراحی ظاهری لکسوس RX
نسل سوم لکسوس RX به نسبت نسلهای قبل طراحی پختهتری داشته و از جلو حس شکیل و از عقب حس اسپرتی به شما القا میکند. در جلوی خودرو جلوپنجره بزرگی که هنوز دوکیشکل نشده با خطوط عمودی و کروم براق، ابهت را به بیننده القا میکند، فلاپی که زیر سپر است نشانهٔ فول آپشن بودن است و فقط این نسخهها که تعداد بسیار زیادی در ایران از آنها وجود دارد این فلاپ را دارند؛ این فلاپ خیلی چهره جلو را بهتر میکند ولی در آفرودها و مسیرهای سنگلاخی و در دستاندازها احتمال آسیب آن بالاست.
در نمای کنار، خطی که از چراغ جلو تا عقب کشیده شده خودرو را تپلتر کرده و حس خوبی ایجاد میکند؛ خطی که در پایین در کشیده شده نماد شمشیر سامورایی است. دور قاب پنجره، نوار باریک کروم کشیده شده و در کل کروم زیادی در آن به چشم میخورد. آیینهها واقعاً دید خوبی دارند و از پس این ابعاد برمیآید، از طرفی هم این خودرو نقطه کور کمی دارد. نکته جالبی که مشاهده میشود، هنگامی است که بخواهید به عقب بروید، زاویه آیینه بهصورت اتوماتیک با توجه به زاویه تنظیم شده قبلی، مموری صندلی و حالت نشستن به طرف پایین برای نمایش و دید بیشتر بر روی چرخها بهصورت خودکار تغییر میکند.
شیشه عقب لکسوس RX بسیاری سعی داشته حس کراس آور اسپرت را القا کند؛ بالای قاب پلاک، خط کلفت کرومی کشیده شده و با چراغهایی که قاب بیرنگ دارد هماهنگی خوبی را ایجاد میکند. چراغهای عقب، جلو و مه شکنهای عقب متوازیالاضلاعاند. برخلاف اغلب چینیها که حتی جای اگزوز تقلبی بر روی سپر قرار میدهند در این خودروی ژاپنی بهطور معمول هم نمیتوان اگزوز را مشاهده کرد.
کابین و امکانات لکسوس RX
کابین لکسوس RX همچون وراکروز و موهاوی قدیمی است اما برخلاف آنها نه افت کیفیت داشته و نه از قیافه افتاده و هنوز هم جذاب است. بعد از 13 سال و پیمایش 170 هزار کیلومتر افت کیفیت بسیار کمی در کابین مشاهده میشود؛ فقط کنسول جلو به سر,صدا افتاده و چرم صندلی افت کیفیت داشته اما چرم فرمان، دسته دنده و کلیدها هیچ افت کیفیتی نشان نمیدهند. اما نکته بسیار عجیب، سروصدای آفتابگیر جلو و احتمالاً به دلیل وزن زیاد آن است. روی در راننده کلیدهای چهار شیشه اتوماتیک برقی، تنظیمات آیینه، قفل درها و شیشهبالابرها مشاهده میشود؛ بالای دستگیره در هم، دکمههای مموری صندلی قرار دارد.
لکسوس RX دارای 15 بلندگوی مارک لوینسون است که از تمام چینیها و کرهایها و اکثر ژاپنیها بهتر است. هر دو صندلی جلو قابلیت تنظیم در 10 جهت را دارند و صندلیهای عقب تاشو سه تکهاند. کنار فرمان، کلیدهای صندوق پران برقی، در باک و چراغ شور وجود دارد. ستون فرمان این خودرو برقی است و حالت welcome دارد، این خودرو از هداپ دیسپلی هم برخوردار است که با کلیدهای کنار فرمان کنترل میشود. لکسوس RX کروز کنترل هوشمند دارد و هنگامیکه به خودروی جلویی نزدیک میشوید بهوسیله 2 سنسور جلو به راننده هشدار میدهد. متأسفانه در اینجا کول باکس وجود ندارد اما بهوسیله بادی که از کنار کنسول برای دریچه کولر عقب میرود کنسول خنک میشود؛ کلید سردکن و گرمکن صندلی هم روی کنسول میانی وجود دارد و در مدلها 2013 گرمکن فرمان هم وجود دارد. آیینههای جانبی و آیینه وسط هم الکتروکرومیک اند و قطبنما بر روی آیینه سقفی قرار گرفته است. در لکسوس RX، خودرو فقط از دوربین سمت راست بهرهمند شده که با توجه به ابعاد خودرو در پارک کردن کمک شایانی به راننده میکند. نکته جالبی که در کابین این خودرو است محفظه زیر کنسول میانی است و نکتهٔ دیگر ابعاد کلیدها است که بسیار بزرگاند. لکسوس RX یک مانیتور 8 اینچی دارد که بهوسیلهٔ موس کنترل میشود و به نسبت تاچ پدی که بر روی خودروهای جدید لکسوس قرار میگیرد راحتتر است؛ مانیتور، مصرف لحظهای بنزین، قطبنما، GPS(در ایران کار نمیکند) و... را نمایش میدهد ولی در شب نورش کمی آزاردهنده است که راهحلش قرار دادن آن روی حالت شب است که رنگ تیرهتری به نمایش میگذارد. جالب است بدانید این خودرو قابلیت خوردن 5 سیدی هم زمان را دارد اما از بلوتوث پشتیبانی نمیکند و برای متصل کردن گوشی موبایل باید از AUX استفاده کنید. برای شارژکردن گوشی به دلیل اینکه شارژر 12 ولت درون کنسول است قسمتی طراحی شده که در هنگام بسته بودن در کنسول سیم شارژر از آنجا رد شود. کلیدهای قفل چهار چرخ و خاموش کردن ESP پشت موس مانیتور است. سقف لکسوس RX شیشهای یکپارچه است و باز نمیشود که امنیت بهتری دارد و در کنار آن حس خوبی به سرنشینان میدهد. کلاستر خودرو آنالوگ بوده و البته صفحه نمایش کوچکی درونش قرار دارد که نورش آزاردهنده نیست در کنار آن وضوح خوبی هم دارد.
فضای ردیف عقب ازنظر پا خوب است اما به دلیل نوع طراحی اگر قد بالای 180 داشته باشید سر با سقف برخورد میکند؛ راحتی صندلیهای عقب به هیچکدام از رقبایش نمیرسد که این موضوع برخلاف صندلیهای جلو است. زیر آرنجی عقب عرض خوبی دارد و داخل آن محفظهای با روکش جیر وجود دارد که مانع سروصدای وسایل درونش میشود، جایی که جالیوانی هم بر روی آن قرار دارد.
چیزی که فضای ردیف عقب را لوکستر میکند وجود مانیتور پشت صندلی فابریک است. به دلیل نوع طراحی و زاویه شیشه عقب برخلاف وراکروز و موهاوی اینجا از صندلیهای ردیف سوم خبری نیست.
مشخصات فنی لکسوس RX
برای این نسل لکسوس RX در دنیا سه موتور و گیربکس قابل سفارش است؛ اولین پیشرانه، موتور 1AR-FE یا همان موتور 2700 سیسی است که بر روی تویوتا هایلندر و ونزا وجود داشت؛ دومین موتور، 2GR-FXE بود، که همین موتور 3500 سیسی به همراه یک موتور الکتریکی متصل به یک گیربکس CVT بود و آخرین موتور که در ایران هم حضور دارد موتور شش سیلندر 3500 سیسی متصل به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک است که بهطور تقریبی 270 اسب بخار و 348 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و در 7.6 ثانیه از سرعت صفر به صد میرسد. مصرف ترکیبی لکسوس RX حدوداً 10 لیتر و به گفته مالک در جاده این خودرو 10 و در شهر 12 لیتر است که یعنی بهطور ترکیبی 11 لیتر میسوزاند. اما جدای از این 2 گیربکس، لکسوس برای نسخههای F sport یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته که نسخههای F SPORT هم در ایران به تعداد انگشتشماری حضور دارند.
F SPORT در خودروهای لکسوس چیست؟
هر برندی برای تنوع و به دست آوردن سهم بیشتر بازار، نسخهٔ تیونینگ شدهٔ خودروی خود را درست میکنند مثلاً مرسدس بنز مدل AMG، بی ام و M پاور و هیوندای N و N لاین را ایجاد کردهاند. نسخه تیون شده خودروهای لکسوس هم F SPORT نام دارد که در سال 2006 متولد شد. F نه به معنای Fast بلکه به معنای Fuji Speedway که همان پیست مسابقات لکسوس که در شهر اویاما است.
تجربه رانندگی لکسوس RX
لکسوس RX به نسبت رقبای کرهای ارتفاع بلندتری دارد و به همین دلیل و کمکهای نرم، لنگرهای زیادی دارد. دید نقطه کور به دلیل طراحی آیینه بغلها که بر روی در نصب شده و لچکی کوچکش بسیار خوب است. فاق لاستیک کمی بلند است و ترمزهای قابل قبولی را در این خودرو دارید اما به بی ام و X3 نمیرسد. سیستم تعلیق بسیار نرم است و این خودرو قدرت را میان چهار چرخ بهصورت اتوماتیک تقسیم میکند؛ در سر پیچ راننده کنترل خوبی را بر خودرو دارد و در کل هندلینگ RX با توجه به نرمی کمکفنرها و فاق لاستیک و لنگرهای کراس اورها قابل قبول و البته بهتر از موهاوی و وراکروز است اما به X3 و رنو کولیوس نمیرسد. عیب بزرگی که این خودرو دارد گیربکس آن است؛ چون موتور قدرت بسیار زیادی دارد گیربکس نسبت به آن عملکرد سریعی ندارد و خیلی با موتور هماهنگ نیست اما تعویض دندهها خیلی نرم صورت میگیرد و تقه نمیزند. همانطور که از نام لکسوس انتظار میرود، در کابین با توجه به عایقبندی مناسب حتی در سرعتهای بالا سروصدای کمی از محیط و موتور به گوش میرسد.
هزینههای نگهداری لکسوس RX
تویوتا و لکسوس همیشه به دوام شهرت داشتند و در لکسوس RX هم این موضوع وجود دارد و تنها نقطه ضعف این خودرو گیربکسش است که هزینهٔ زیادی برای تعمیرات دارد. مالک این خودرو در کارکرد 110 هزار کیلومتر گیربکس را بهطور کامل عوض کرده که در آن زمان حدود 80 میلیون هزینه داشته که با هزینههای امروز چیزی در حدود 350 میلیون تومان میشود و عدد وحشتناکی برای یک خودرو به شمار میرود؛ لکسوس در سال 2013 با فیسلیفت کردن این اتاق گیربکسش را هم ارتقا داد و کمی از قدرت موتور کاست اما باز هم این مشکل رفع نشد و فقط خرابی گیربکس در کارکردهای بالاتر اتفاق میافتد. اما باقی قطعات این خودرو دوام خوبی دارند و هزینه لوازم مصرفیاش به نسبت وراکروز و موهاوی و بی ام و کمتر است جالب است بدانید حتی هزینه تعویض روغن این خودرو از هیوندای سانتافه همنسل خودش که موتور 3500 سیسی دارد و قیمتش در بازار کمتر از RX هست هم کمتر بوده و جزو نکات مثبت این خودرو بهحساب میآید.
نتیجهگیری
اگر به دنبال کراس اوری با ابعاد بزرگ و امکانات رفاهی مناسب هستید و نمیخواهید بهوسیلهٔ آن آفرود بروید لکسوس RX 350 بهترین گزینهای است که میتوانید بخرید؛ در بازار خودروی ایران این خودرو رقیب مستقیمی ندارد اما ازنظر قیمتی میتوان به تویوتا راوفور، نیسان X تریل، رنو کولئوس، بی ام و X3 مدل 2014، هیوندای توسان 2018، تویوتا fj کروز، تویوتا پرادو 2009، پورشه کاین 2010 و میتسوبیشی اوتلندر و ازنظر کلاسی به هیوندای وراکروز و کیا موهاوی اشاره کرد.
در پایان هم باید از جناب آقای محمد کازرونی بابت صرف وقت و همکاری با تیم مجله پدال تشکر کنیم.