تجربه رانندگی با لکسوس RX 500h F Sport؛ شاسیبلندی راحت و سریع
حرف F در محصولات لکسوس همانند یک ابر تیره به نظر میرسد. در واقع ژاپنیها قبلاً از این حرف برای تمایز مواردی همچون پیشرانه پرقدرت، صدای تولیدی گیراتر و ویژگیهای لوکس استفاده کردهاند؛ اما این روزها مشخص نیست که لکسوس از حرف F برای چه چیزی سود میبرد چراکه اوضاع دنیای خودرو تغییر یافته است. مثال بارز این موضوع را میتوان خودروی جدید IS 500 F Sport دانست. خودرویی که باید جانشین برجسته IS F باشد در عوض با انتظاراتی غیرمنتظره و نامی نه چندان جالب همراه شده است. با این تفاسیر لکسوس مجبور نیست به خبرنگاران و ترول های مجازی توضیح دهند که چرا خودروی یاد شده از نظر دینامیکی به پای بی ام و M3 نمیرسد. البته خود ما خودروی IS 500 F Sport را علیرغم کاستیهای موجود دوست داریم.
همین موضوع درباره شاسیبلند RX 500h F Sport نیز صدق میکند، خودرویی که اولین نسخه پرفورمنس از خانواده RX به شمار میرود (پکیجهای طراحی ظاهری F Sport قبلی را در نظر نگرفتیم). این خودرو میبایست با استفاده از حرف F قدرت زیاد و سیستم تعلیق اسپرت تری میداشت و ما احتمالاً آن را به خاطر هویت برجسته خود تحسین میکردیم اما اینگونه نیست و کراس اور لکسوس با بهبودهای حداقلی در بخش فنی معرفی شده است. اگرچه همین حرکت به ظاهر کوچک نیز تحسینبرانگیز است اما قطعاً کافی نخواهد بود.
بررسی خود را با قوای محرکه آغاز میکنیم. این نسخه RX به پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری توربو و دو واحد برقی مجهز است تا در مجموع 366 اسب بخار قدرت و 550 نیوتون متر گشتاور تولید کند. خروجی این خودرو نسبت به دومین مدل پرقدرت خانواده RX حدود 91 اسب بخار بیشتر است و از نظر قدرت و گشتاور در پلهای بالاتر از آکورا MDX تایپ S قرار میگیرد. البته قدرت RX 500h F Sport بیش از 100 اسب بخار کمتر از IS با همین پسوند خواهد بود. همه میدانیم که درخواست از لکسوس برای نصب پیشرانه 8 سیلندر خورجینی در این شاسیبلند امری غیرمنطقی خواهد بود اما مدل به اصطلاح F پرفورمنس با پیشرانه 4 سیلندری حس درستی ندارد چه رسد به اینکه هیبریدی هم باشد.
هرچند خودروی موردبحث را نباید کند دانست چراکه در 5.5 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد و گشتاور آنی پیشرانههای برقی نیز شتاب گیری بسیار خوبی را فراهم میکنند. چنین عملکردی برای شاسیبلندی با وزن 2174 کیلوگرمی بسیار خوب خواهد بود. حداکثر گشتاور در دور 2 هزار حاصل میشود و دو پیشرانه برقی هماهنگی بینقصی با پیشرانه بنزینی دارند و خبری از انتقال ناهنجار قدرت در مجموعه نیست. یکی از این پیشرانهها بین پیشرانه درونسوز و گیربکس نصب شده درحالیکه پیشرانه دوم نیز روی اکسل عقب جای دارد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک هم بسیار نرم و روان عمل میکند.
اما حرف h در نام خودرو نیز به این معنی است که RX 500h هم سریع و هم کممصرف است. شاسیبلند لوکس ژاپنیها در سیکل شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب 8.7/8.4/8.7 لیتر سوخت در صد کیلومتر مصرف میکند و پس از مدل هیبریدی استاندارد بهترین مصرف سوخت را بین تمامی نسخههای RX دارد؛ اما لکسوس RX 500h F Sport از نظر دینامیکی ما را به اندازهای که نشان F Sport شایستگی دارد متقاعد نکرد. این خودرو از همان معماری GA-K بکار رفته در محصولات خانواده تویوتا و لکسوس همچون کمری و NX استفاده کرده اما وزن زیاد و ساختار پیچیده باعث شده در پیچها عملکرد محتاطانهای داشته باشد.
فرمان خودرو حس کرختی و نرمی دارد و سیستم تعلیق نیز حتی در حالت اسپرت دامپرهای تطبیقی بیش از حد نرم حس میشود. این امر احتمالاً باب میل اکثر خریداران RX خواهد بود اما طرفداران سرسخت رانندگی هیجانانگیز از آن فاصله خواهند گرفت. لاستیکهای استاندارد گودیر ایگل تورینگ نیز چسبندگی کافی ندارند و زمانی که بخواهید واقعاً به پیچها حمله کنید احساس اعتمادبهنفس را به راننده القا نخواهند کرد. اما با این تفاسیر هنوز هم با یک لکسوس RX روبرو هستیم و به همین خاطر جدای از کمبودهای موجود در زمینه پرفورمنس، RX 500h F Sport هنوز هم شاسیبلندی عالی برای استفاده روزمره به شمار میرود. زمانی که حالت نرمال رانندگی را انتخاب کنید شتاب گیری مناسب خودرو با سیستم تعلیق و فرمان بسیار نرم همراه خواهد شد. در کابین هم صدای چندانی وجود ندارد و به ندرت صدای باد یا لاستیک از بیرون به گوش میرسد.
همانند دیگر محصولات لکسوس، کابین RX نیز فضای جذابی دارد. صندلیهای چرمی قرمز با بالشتکهای نرم و تریم آلکانترا و لوگوی F Sport در پشتسریها شما را در بر میگیرند و باعث میشوند این خودرو حس اسپرت بودن بیشتری داشته باشد. صندلیها به خوبی از بدن حمایت میکنند و به گرمکن و سردکن مجهز هستند. در روی پانل درها نیز آلکانترا به کار رفته و همهچیز در سطح کیفیتی خوبی قرار دارد. حتی تریم آلومینیوم روی دستهدنده نیز حس لوکس بودن را القا میکند. لکسوس RX 500h F Sport بهصورت استاندارد با نمایشگر کوچکتر 9.8 اینچی عرضه میشود اما با انتخاب پکیج سفارشی 2265 دلاری امکان انتخاب نمایشگر 14 اینچی وجود خواهد داشت. سیستم اطلاعات سرگرمی این برند نیز کاربری راحت و آسانی دارد و در واقع نزدیکترین چیز به اینترفیس گوشیهای هوشمند در خودروهای تولیدی امروزی خواهد بود؛ اما باید به برخی مشکلات تکنولوژی خودرو هم اشاره کنیم.
بوقهای ممتد و آزار دهنده به همراه باگهای نرمافزاری در زمان رانندگی به معنی تغییر موقعیت نشستن هستند تا خودرو بتواند چهره راننده را تشخیص دهد. خبر خوب اینکه امکان خاموش کردن این هشدارها از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی وجود دارد. گرانترین آپشن RX 500h F Sport نیز سیستم صوتی مارک لوینسون خواهد بود که 2265 دلار قیمت دارد و باعث اضافه شدن نمایشگر 14 اینچی و سیستم ناوبری مبتنی بر فضای ابری میشود. از دیگر آپشن های خودرو میتوان چراغهای جلوی 1565 دلاری، صندلیهای عقب تهویه دار با قیمت 1230 دلار و سانروف پانورامیک 500 دلاری را نام برد.
در مجموع باید گفت RX 500h F Sport خودروی گیجکنندهای است. شاسیبلند لکسوس عملکردی سریع و راحت دارد و دقیقاً همان چیزهای مورد انتظار از یک لکسوس را ارائه میکند؛ اما این خودرو نمیتواند تواناییهای برجستهتری مشابه IS 500 F Sport را به نمایش بگذارد. در حقیقت ما مطمئن نیستیم که خریدار ایده آل RX 500h چه کسی است. درصورتیکه به دنبال پرفورمنس بهتری باشید شاید بررسی خودروهایی همچون آئودی SQ7 و پورشه کاین S نیز توصیه شود.
مشخصات لکسوس RX 500h F Sport پرفورمنس 2024 | |
پیشرانه | 4 سیلندر 2.4 لیتری توربوی هیبریدی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | 366/550 |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک |
صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 5.9 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 210 |
وزن (کیلوگرم) | 2174 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | 8.7/8.4/8.7 |
قیمت پایه (دلار) | 63,800 |
قیمت مدل تست شده (دلار) | 72,595 |