رانندگی با لکسوس TX550h+ پلاگین‌هیبرید، وقتی انتظارات برآورده نمی‌شود!

دوشنبه 30 مهر 1403 - 17:00
مطالعه 5 دقیقه
Lexus-TX550h+-7
TX اولین کراس‌اوور لکسوس با سه ردیف صندلی برای بزرگ‌سالان محسوب می‌شود ولی از لحاظ پالایش و ظرافت مثل یک لکسوس رفتار نمی‌کند.
تبلیغات

تا چند وقت پیش، کسانی که خواهان یک کراس‌اوور سه ردیفه از لکسوس بودند، باید سراغ RX L می‌رفتند که صندلی‌های ردیف سوم آن بیشتر مناسب هابیت‌ها بود نه انسان‌ها. حال اما مدل جدید TX به بازار آمده که یک کراس‌اوور سه ردیفهٔ واقعی است و رقیبی برای آکورا MDX، کادیلاک XT6 و اینفینیتی QX60 خواهد بود. این خودرو اساساً نسخهٔ لوکس‌تر تویوتا گرند هایلندر به‌حساب می‌آید و در نسخه‌های بنزینی، هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود.

مدل TX550h+ با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به مدل بنزینی 275 اسب بخاری TX350 و مدل هیبریدی 366 اسب بخاری TX500h، در صدر خانوادهٔ این کراس‌اوور سه ردیفهٔ لکسوس قرار می‌گیرد. این مدل به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه سه موتور الکتریکی مجهز است که دوتا در جلو نصب شده و سومی روی محور عقب قرار دارد تا سامانهٔ چهارچرخ محرک Direct4 را فراهم کند. مجموع خروجی این سیستم هم 404 اسب بخار است.

کپی لینک

پرفورمنس

هرچند وزن 2434 کیلوگرمی این نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی 110 کیلوگرم از TX500h و 425 کیلوگرم از TX350 بنزینی محرک جلو بیشتر است ولی در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت با زمان 5.2 ثانیه، هردوی آن‌ها را مغلوب می‌کند. بااین‌حال، در چسبندگی جانبی، نسخهٔ هیبریدی TX500h با 0.85 جی، بهتر از TX550h+ با 0.82 جی عمل می‌کند. همچنین نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در 53.9 متر متوقف می‌شود که 90 سانتی‌متر از نسخهٔ هیبریدی بیشتر است.

کپی لینک

مصرف سوخت

TX550h+ با مصرف سوخت کمتر و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی، 8,700 دلار قیمت گران‌تر خود نسبت به TX500h را توجیه می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این مدل 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر است که هرچند شاید رقم چندان پایینی به نظر نرسد ولی اختلاف قابل‌توجهی با مصرف ترکیبی 10.2 لیتری TX500h و 11.7 لیتری TX350 دارد. TX پلاگین‌هیبریدی همچنین به لطف باطری لیتیوم یونی 13.1 کیلووات ساعتی که زیر کف صندوق بار نصب شده است، می‌تواند تا 53 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. TX550h در حالت تمام الکتریکی یا سرعت‌های بزرگراهی بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد زیرا لاستیک‌های کانتیننتال برای حرکت بی‌صدا در شهر طراحی شده‌اند. سیستم تعلیق خودرو هم هرچند از نوع تطبیقی نیست ولی آن‌قدر هوشمندانه تنظیم شده است که تکان‌های رینگ‌های 22 اینچی روی مسیرهای پردست‌انداز را کنترل کند.

کپی لینک

قوای محرکه

TX550h+ از لحاظ پالایش کلی پایین‌تر از چیزی است که انتظار داریم. پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی، 259 اسب بخار قدرت خود را در دور 6 هزار rpm تولید می‌کند درحالی‌که حداکثر گشتاور 335 نیوتن متری آن کمی زودتر در دور 4,600 rpm ارائه می‌شود. این پیشرانهٔ 3.5 لیتری به‌جز زمانی که با کمترین فشار کار می‌کند، تمام مدت پرسروصدا است و گیربکس CVT هم دور موتور را بیش‌ازحد بالا می‌برد و صدای حاصل از این ترکیب مستقیماً وارد کابین می‌شود. با قیمت پایهٔ 78,050 دلاری، انتظار داشتیم لکسوس با قدرت بیشتر و استفاده از گیربکس اتوماتیک معمولی، چنین رفتارهای خشنی را کنار گذاشته باشد. برای مقایسه، مزدا CX-90 پلاگین‌هیبریدی از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند و ولوو XC90 T8 پلاگین‌هیبریدی هم با 455 اسب بخار قدرت، قوی‌ترین شاسی‌بلند سه ردیفهٔ پلاگین‌هیبریدی بازار محسوب می‌شود.

تعویض دنده‌های مجازی هم در لکسوس هرچند سریع انجام می‌شود ولی پرسروصدا است و پدال‌های پشت فرمان هیچ سودی ندارند زیرا هیچ‌کدام از دنده‌های مصنوعی این گیربکس تغیری در رفتار دینامیکی خودرو ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین، در TX550h+ صرفاً باید با سرعت معقولی که از یک مالک لکسوس انتظار می‌رود رانندگی کنید تا همه‌چیز بدون سروصدا باشد. این نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی فقط در تیپ پرچم‌دار لاکچری عرضه می‌شود و کابین آن با صندلی‌های پهن و راحت و فضای زانوی فراوان، مناسب است ولی استفاده از دکمه‌های روی فرمان که هیچ‌گونه علامت نشان‌دهنده‌ای ندارند، کاملاً گیج‌کننده خواهد بود. به‌طورکلی، هرچند لکسوس TX روش راحتی را برای جابجایی حداکثر هفت نفر ارائه می‌کند ولی برای برندی که به ساخت خودروهایی فراتر از انتظار شهرت دارد، این محصول خیلی جالب به نظر نمی‌رسد.

نقاط قوت: برد تمام الکتریکی 53 کیلومتری، بهترین مصرف سوخت در بین تمام مدل‌های TX، کابین بسیار جادار

نقاط ضعف: پالایش کمتر از چیزی که انتظار می‌رود، دکمه‌های بدون علامت، قدرتی که می‌توانست بیشتر باشد

چکیده: نسخهٔ لوکس‌تر تویوتا گرند هایلندر که برای خریداران لکسوس چیزی که به دنبال آن هستند را ارائه می‌کند

کپی لینک

مشخصات فنی

2024 Lexus TX550h+

پیشرانه

3.5 لیتری V6 پلاگین‌هیبرید

قدرت

404 اسب بخار

گیربکس

CVT

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

5.2 ثانیه

مسافت 400 متر

13.7 ثانیه

حداکثر سرعت

182 کیلومتر بر ساعت

شتاب جانبی

0.82 جی

توقف از 110

53.9

مصرف سوخت

8.1 لیتر ترکیبی

برد تمام الکتریکی

53 کیلومتر

طول

5,161 میلی‌متر

عرض

1,991 میلی‌متر

ارتفاع

1,780 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,949 میلی‌متر

وزن

2434 کیلوگرم

حجم صندوق بار

566 لیتر

ظرفیت سرنشین

6 نفر

قیمت پایه

78,050 دلار

قیمت تست‌شده

82,619 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.