اولین تجربهٔ رانندگی با لینکلن اویاتور، ژرمن‌ها مراقب باشید!
اولین تجربهٔ رانندگی با لینکلن اویاتور، ژرمن‌ها مراقب باشید!

اولین تجربهٔ رانندگی با لینکلن اویاتور، ژرمن‌ها مراقب باشید!

احیای شکوه لوکس‌های آمریکایی

لینکلن اویاتور مدل 2020 جدیدترین نمونه از لوکس‌های جدید آمریکایی است. هرچند این جعبهٔ 2 تنی چوب و چرم برخلاف نامش یک خودروی پرنده نیست اما بال‌هایی دارد که به لینکلن برای بلند شدن از شرایطی که طی سال‌های گذشته در آن گیر افتاده بود و شبیه به یک سقوط غیرقابل‌بازگشت بود کمک می‌کند. این کراس‌اوور سه ردیفهٔ لوکس تصویر واضحی از جایگاه کنونی لینکلن را نشان می‌دهد.

اویاتور از تمامی ویژگی‌هایی که یک کراس‌اوور لوکس رده‌بالا نیاز دارد برخوردار بوده و تغییر بزرگی را نسبت به سلف خود یعنی MKT دیفرانسیل جلو تجربه کرده است. در این کراس‌اوور جدید اسکلت قدیمی MKT کنار رفته و از یک معماری کاملاً جدید استفاده شده که در آن موتور 90 درجه چرخیده تا نیرو به چرخ‌های عقب انتقال پیدا کند. هرچند این پلت‌فرم با فورد اکسپلورر مشترک است اما نباید اویاتور را یک فورد لوکس دانست زیرا شباهت‌های قابل‌مشاهده و قابل‌لمس میان این دو خودرو بسیار اندک هستند.

زیر کاپوت اویاتور یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 400 اسب بخار قدرت و 562 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است؛ اما علاوه بر این، لینکلن یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را هم برای اویاتور در نظر گرفته که گرند تورینگ نام دارد. این نسخه از همان پیشرانهٔ 3 لیتری V6 به همراه یک موتور الکتریکی 100 اسب بخاری و یک پکیج باطری 13.6 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که مجموع خروجی سیستم را به اعداد چشمگیر 494 اسب بخار قدرت و 854 نیوتن متر گشتاور رسانده است. انتقال نیرو در هردو نسخه توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و نسخهٔ هیبریدی به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک برخوردار است اما نسخهٔ بنزینی در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود و سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌عنوان یک آپشن برای آن قابل سفارش است. در این آزمایش با نسخهٔ بنزینی اویاتور به رانندگی پرداخته‌ایم.

تنها رینگ‌های 22 اینچی نیستند که نگاه‌ها را به سمت اویاتور جلب می‌کنند بلکه استفاده از کروم، خطوط سیال و توجه به جزئیات موجب شده کراس‌اوور جدید لینکلن در جاده‌ها خودنمایی کند. جلوپنجرهٔ بزرگ و اوورهنگ کوتاه جلو نیز از دیگر ویژگی‌های ظاهری قابل‌توجه این ماشین هستند اما به‌طورکلی باید گفت اویاتور کاملاً از ظاهر مناسب یک خودروی لوکس برخوردار است. بخش عمده‌ای از جذابیت اویاتور اما به خاطر پیشرانهٔ آن است. این موتور با 400 اسب بخار قدرت از اکثر رقبا قوی‌تر است و در بسیاری از موارد بیش از 50 اسب بخار قدرت بیشتری دارد. این پیشرانه به‌قدری ساکت است که گاهی راننده فراموش می‌کند با چه سرعت بالایی در حال حرکت است؛ اما پیشرانهٔ 3 لیتری فورد درعین‌حال احساس قدرت بسیار خوبی دارد و هنگامی‌که پدال گاز فشرده می‌شود تقریباً هیچ تأخیری از سوی توربوشارژرها حس نمی‌شود.

گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک فورد نیز با هر برنامهٔ جدید بهتر می‌شود مثل نمونه‌ای که در اویاتور بکار رفته است. این گیربکس دنده‌ها را به‌طور قاطع انتخاب کرده و سریعاً و بدون وقفه اما با نرمی آن‌ها را تعویض می‌کند. در این خودرو حالات رانندگی مختلفی مثل معمولی، راحت و Excite (نام لینکلن برای حالت اسپرت) وجود دارد که بیشتر افراد در حالت راحت رانندگی می‌کنند اما حالت Excite کارها را به شیوهٔ متفاوتی انجام می‌شود. در این حالت گیربکس هنگام تعویض دنده‌های بالاتر کمی بیشتر در یک دنده می‌ماند و معکوس دادن‌ها نیز بسیار قابل‌توجه بوده و احساسی مانند گیربکس دستی دارند.

فرمان اویاتور سبک و متعادل است اما از اتفاقاتی که روی جاده رخ می‌دهد بازخوردی زیادی ارائه نمی‌کند و حتی در حالت Excit هم فرمان سفت نمی‌شود؛ اما به‌طورکلی سواری خودرو ساکت و بی‌سروصدا است و صدای باد یا تایرها بسیار کم به کابین وارد می‌شود. هرچند اویاتور پایه روی فنرهای پیچشی فولادی قرار دارد اما برای آن سیستم تعلیق بادی جدید لینکلن به همراه تعلیق تطبیقی و سیستم پیش‌نمایش جاده هم قابل سفارش است که احتمالاً بسیاری از خریداران آن‌را سفارش می‌دهند.

سیستم تعلیق بادی اویاتور در هنگام پارک شدن خودرو برای ورود و خروج راحت‌تر، ارتفاع خود را کم می‌کند و هنگامی‌که راننده حالت Deep Conditions را انتخاب می‌کند تعلیق به‌صورت خودکار ارتفاع را به بالاترین میزان ممکن افزایش می‌دهد تا فاصلهٔ خودرو از سطح زمین بیشتر شود. در صورت سفارش سیستم تعلیق بادی، فنرهای پیچشی با نمونه‌های بادی جایگزین می‌شوند و به‌خوبی دست‌اندازهای جاده را جذب می‌کنند. سیستم تعلیق تطبیقی با پیش‌نمایش جاده نیز با استفاده از دوربین جلو، تا 15 متر مسیر پیش رو را اسکن کرده و با تشخیص دست‌اندازها، چاله‌ها و ناهمواری‌ها، سیستم تعلیق را تنظیم می‌کند تا تکان‌ها به حداقل برسد.

کابین اویاتور واقعاً مکان خوبی برای پیمودن سفرهای جاده‌ای طولانی است. اینجا است که لینکلن خود را از اروپایی‌ها متمایز کرده و نوع جدید از تجمل را ایجاد می‌کند. تریم چوبی باکیفیت در تیپ Black Label و تریم آلومینیومی در تیپ Reserve ظریف بوده و کابین را به‌خوبی تزئین کرده‌اند. طراحی افقی موجب شده کابین جادارتر به نظر برسد درحالی‌که صندلی‌های جلو نیز با تنظیم برقی 30 جهته از ماساژور و حمایت اضافی از ران‌ها برخوردارند. در کابین اویاتور لینکلن تمرکز زیادی روی حفظ آرامش سرنشینان داشته است و به همین دلیل هشدارهای صوتی آن توسط ارکستر سمفونیک دیترویت ضبط شده‌اند که صدای ظریف‌تری نسبت به بوق‌ها و زنگ‌های معمولی دارند.

لینکلن در اویاتور شیفتر دنده را با دکمه‌هایی که زیر دریچه‌های تهویه قرار گرفته‌اند جایگزین کرده که این کار فضای آزاد و تمیزی را روی کنسول مرکزی ایجاد کرده است. از لحاظ توجه به جزئیات نیز از تریم کرومی دکمه‌های روی کنسول مرکزی گرفته تا طراحی غربیلک فرمان، طراحان لینکلن در مورد چگونگی استفاده و احساس خریداران در کابین اویاتور فکر کرده‌اند؛ اما راحتی و امکانات در این خودرو فقط برای کسانی نیست که روی صندلی‌های جلو نشسته‌اند زیرا ردیف دوم هم کاملاً جادار است و یک نمایشگر 5 اینچی لمسی در میانهٔ آن تعبیه شده که سرنشینان می‌توانند از آن برای کنترل دمای هوا و سرعت فن استفاده کنند.

برای ردیف دوم اویاتور صندلی‌های خلبانی هم قابل سفارش است که در این صورت یک کنسول مرکزی خوب با محفظهٔ عمیق اشیاء و نگه‌دارنده‌های لیوان بین آن‌ها قرار می‌گیرد. پورت‌های USB هم زیر دریچه‌های تهویه جای گرفته‌اند. هرچند صندلی‌های ردیف دوم به‌صورت کشویی به جلو حرکت می‌کنند اما اگر خریداران صندلی‌های خلبانی را سفارش ندهند، دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم کمی دشوار خواهد بود. فضای بین ستون C و صندلی‌های ردیف دوم محدود است و عبور از آن برای رسیدن به صندلی‌های ردیف سوم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. همچنین حتی اگر صندلی‌های ردیف دوم کاملاً به سمت جلو کشیده شوند بازهم در ردیف سوم احساس محدودیت فضا وجود دارد؛ بنابراین استفاده از این صندلی‌ها فقط برای ترددهای کوتاه شهری توصیه می‌شود.

همان‌طور که انتظار می‌رود، اویاتور مملو از فناوری است. این اولین لینکلنی است که به سیستم تبدیل تلفن همراه به سوئیچ مجهز است و قابلیت تنظیم چهار گوشی هوشمند به‌عنوان سوئیچ را دارد. علاوه بر کارهای عادی که یک سوئیچ هوشمند انجام می‌دهد، با استفاده از اپلیکیشن لینکلن می‌توان پنجره‌ها پایین یا بالا کشید، پیشرانه را روشن کرد و درب صندوق بار را باز یا بسته کرد. اگر شارژ باطری تلفن همراه تمام شود نیز راننده می‌تواند از طریق صفحه‌کلید و رمز این کارها را انجام دهد.

مجموعهٔ فناوری‌های ایمنی Co-Pilot360 لینکلن در اویاتور استاندارد است و دستیار پیش از برخورد با ترمز اضطراری اتوماتیک، پایش نقاط کور با هشدار ترافیک عقب، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و نوربالای خودکار را به همراه دارد. علاوه بر این، پکیج Co-Pilot360 Plus هم قابل سفارش است که کروز کنترل تطبیقی با قابلیت کار در ترافیک، دستیار ترمز دنده‌عقب و سیستم کمک پارک را به خودرو اضافه می‌کند که تنها با لمس یک دکمه به‌طور خودکار پارک دوبل انجام می‌دهد.

لینکلن برای کراس‌اوور جدید خود سیستم صوتی سه‌بعدی Revel Ultima را در نظر گرفته که برای ارائهٔ تجربهٔ صوتی عالی، به‌طور هوشمندانه از 28 بلندگو استفاده می‌کند. این سیستم چه در هنگام پخش رادیو چه پخش آهنگ یا فایل صوتی از طریق USB، کیفیت و تجربهٔ صوتی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. این سیستم به سه حالت شنیداری مختلف شامل استریو، حضار و استیج مجهز است که در هرکدام بلندگوها تجربهٔ صوتی متفاوتی را در اختیار همهٔ سرنشینان قرار می‌دهند.

لینکلن برخلاف گذشته که صرفاً یک فورد فانتزی بود، برای ارتقاء جایگاه خود در دنیای لوکس‌سازی، مسیر جدیدی را در پیش گرفته است. اویاتور با قیمت پایهٔ 52,195 دلار و پیشرانهٔ 400 اسب بخاری V6 استاندارد از رقبای شش سیلندر آلمانی یعنی مرسدس بنز GLE450 و ب‌ام‌و X5 40i قوی‌تر و ارزان‌تر است. این ترکیب باعث می‌شود کراس‌اوور جدید لینکلن به انتخاب قانع‌کننده‌تری برای خریداران خودروهای لوکسی تبدیل شود که خواهان چیزی غیر از یک کراس‌اوور سه ردیفهٔ معمولی هستند. اویاتور خودروی لوکس شایسته‌ای است که به سبک آمریکایی ساخته شده است.

 

مشخصات فنی

Lincoln Aviator 2020

پیشرانه 3 لیتری V6 توئین توربو
قدرت 400 اسب بخار
گشتاور 562 نیوتن متر
گیربکس 10 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب یا چهارچرخ
شتاب صفر تا 96 5.6 ثانیه
مصرف سوخت 11.5 لیتر ترکیبی
طول 5,062 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 3,025 میلی‌متر
وزن 2219 کیلوگرم
ظرفیت بکسل 3 تن
ظرفیت سرنشین 6 یا 7 نفر
حجم صندوق بار 520 لیتر
قیمت پایه 52,195 دلار

 

 

منبع: MotorTrend

 

[دانلود ویدئو]

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

20 دیدگاه

  1. امير علي
    سوابق: (349 دیدگاه) ,

    لوکس ترین در کلاس خودش. کابین ببین جون بابا

    پاسخ
    1. MehdiTurbo
      سوابق: (660 دیدگاه) ,

      اقامون جنتلمن،واقعن جنتلمن با ابهت تو شاسی بلندا خودرویی که میتونم بگم میخواستم انتخاب کنم صد در صد اینو انتخاب میکردم.

      پاسخ
      1. محمد
        سوابق: (1369 دیدگاه) ,

        مقایسه کنید با قیمت تویوتا لندکروز-و نمونه لوکس‌تر لکسس
        و همینطور سال طراحی
        .نه فقطآلمانها که ژاپن هم باید مراقب باشه
        و تا حدودی انگلیس بخاطر رنج روورهای بی‌نظیر و رقابت با این آمریکایی تازه رسیده
        که فرمش همتا حدودی شبیهه به رنجروور

        پاسخ
  2. حمیدرضا
    سوابق: (2342 دیدگاه) ,

    با 5 متر طول و 3 متر فاصله محوری یه کلاس پایین تر از نویگیتور قرار میگیره
    بعد ما به لندکروز میگیم غول
    این هیولاست رسما ببین برادر بزرگش چیه ولی انصافا خیلی خوشگل و تر تمیز طراحیش کردن

    پاسخ
  3. Amir
    سوابق: (674 دیدگاه) ,

    این ماشین واقعا عالیه،با توجه به ویژگی ها و امکانات فوق العاده ای که داره با رقبای آلمانی کاملا برابری می کنه و به خاطر قیمت مناسب تر قطعا ارزش بیشتری هم نسبت به اونها داره.لینکلن بر خلاف تعدادی از خودروسازان آمریکایی در مسیر درستی قرار گرفته و اویاتور یک نمونه عالی از این حرکت رو به جلو هستش.

    پاسخ
  4. موسن
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    زیباترین طراحی خودرو در چند سال اخیره به نظر من، ابهت رنجروور، اسپرت و چهره ی تهاجمی پورشه و ویژگی های خیلی خوبی که تو کمتر خودرویی دیده میشه

    پاسخ
  5. مهدی
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    الان اونای که دیس لایک میدن یا میگن ایراد داره این ماشین هدفشون چیه؟ یعنی خداوکیلی جز این که امریکا ستیز باشن فکر نکنم حدفی داشته باشن لامصب قاتل هرچی المانیه…..

    پاسخ
  6. بهنام
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    بسیار خوب از آب در اومده. ظاهرش هم زیباست خصوصاً از نمای جانبی گرچه تا حدودی آدمو یاد رنجروور میندازه. کابینش هم که بسیار زیبا طراحی شده و بنظر کیفیت بالایی داره. از نظر فنی هم فورد چیزی کم نداشته. خودرویی که میتونه نام پرافتخار لینکلن رو دوباره سر زبان‌ها بندازه.

    پاسخ
  7. moein
    سوابق: (442 دیدگاه) ,

    بینظیره
    مطمئنا تجربه سواری با این ماشین لذتیه که تا آخر عمر تو یاد آدم میمونه

    پاسخ
  8. هوشنگ
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خدا لعنت کنه باعث و بانی شرایط خودرویی ایران با آشغالای فرانسویی و چینی

    پاسخ
  9. جواد
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    اینا چی لعنتیا می سازن
    نمیگن ماهم دل داریم
    ما چی ما نگاه

    پاسخ
  10. مهرداد كمال
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    من با یقین میگم اگه ایران با این همه منابع جورواجور نفت و گاز و مس و محصولات کشاورزی وووو اگر رابطه عادی با جهان داشتیم و بذل و بخشش به عربا نداشتیم و خرج موشک و سلاح نمیکردیم مردممون جز پر درامدترین مردم جهان بودن و هر خونواده متوسط بجای تندر ال ٩٠ نسل قبلی ساخت رومانی اتوموبیل هایی مث لینکلن و لکسوس داشتن

    پاسخ
  11. Elmiraj
    سوابق: (846 دیدگاه) ,

    الهه زیبایی لینکلن…
    هر چند زیبایی سلیقه ایه اما اگر یک نظر سنجی زیبایی انجام بشه قطعا اویاتور برنده نظر سنجی خواهد بود .
    کاش XT6 این سطح از زیبایی ، پرستیژ ، لوکس بودن ، قدرت ، کیفیت و آپشن را داشت … هر چند اونم خیلی خوب شده ولی هیچ جوره به اویاتور ترجیحش نمی دم….
    با وجود این دو غول از لینکلن و کادیلاک فروش اینبار GLS و X7 دیدنی خواهد بود…..‌…

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (1298 دیدگاه) ,

      آخه ماشین ۵۲ هزار دلاری چه رقابتی‌ با جی ال اس داره؟
      این قراره با جی ال‌ای رقابت کنه،حتی تو متن هم نوشته
      هر چند بیشتر بلاییه برای لکزز،اینفینیتی و اکورا

      پاسخ
      1. Elmiraj
        سوابق: (846 دیدگاه) ,

        هر دو لوکس اند
        هر دو سه ردیف صندلی دارن
        هر دو کراس اور اند
        منتها GLS یه ده ، پونزده سانتی دراز تره…!!!
        رقابت اینار دیدنی خواهد بود….
        .
        .
        اگر به قیمت باشه که کوروت ZR1 هم ۴۰ هزار دلار از AMG gtr ارزان تره ولی gtr پرفورمنس ZR1 را تو خواب هم نمی بینه……

        پاسخ
        1. مانی
          سوابق: (1298 دیدگاه) ,

          بحث شاسی بلند بود و لینکلن چه ربطی‌ به شورلت داره؟
          اینجوریه لابد پراید هم رقیب مالیبو هست فقط طولش یکمی کمتره
          لینکلن آرزو داره بتونه جای مرسدس رو بگیره اما نمیتونه
          اونوقت اینو با بالاترین شاسی مرسدس مقایسه میکنی‌ و فکر میکنی‌ منطقی‌ هستی‌
          ZR1چهار سال از‌AMG GT-GTRجدیدتره و هدف ساختشون هم متفاوته
          و در آخر نمیدونم چه فکری میکنی‌،فکر میکنی‌ تیم ملی‌ یا چیز دیگست
          طرفدار چه برندی هستی‌؟طرفدار تمام برند‌های امریکایی حتی اونایی که نمیشناسم
          خخخخ خوش باشی‌

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.