آموزشهفته نامه

معرفی فناوری‌های مدرن در پیشرانه‌های کلاسیک پیشرو

شرکت‌های خودروسازی، هرکدام که توانایی طراحی، ساخت و ارتقای پیشرانه دارند، محصولاتی منحصربه‌فرد از خود به‌جا می‌گذارند. این پیشرانه‌ها به‌نوعی امضای آن شرکت محسوب می‌شود. مثلاً اگر حروف TFSI را به شما بگویم، آئودی را به خاطر خواهید آورد.

گاهی این پیشرانه‌ها بر پایه فناوری‌هایی ساخته و توسعه داده شده‌اند که ممکن است مختص همان شرکت نباشد، به این معنی که فناوری عمومی محسوب شده و هر شرکت دیگری توانایی استفاده از آن را چه به‌طور رایگان و چه با خرید حق بهره‌برداری از آن، دارد.

هدف من در این نوشته این است که فناوری‌های چند پیشرانه ممتاز که در زمان خود انقلابی به پا کردند را با شما مرور کنم.

 

فناوری VTEC پیشرانه‌های هوندا (موردعلاقه نویسنده)

در بین علاقه‌مندان دنیای خودرو، چند نشان و واژه‌ی خاص وجود دارد که مقدس محسوب می‌شوند. اگر در گردهمایی و بحث میان دوستداران دنیای خودرو کد VTEC را بر زبان آورید، با شور و لبخند حاضران روبه‌رو خواهید شد.

honda vtec engine

VTEC از سرواژه‌های Variable Valve timing and Lift Electronic Control به دست آمده است.

ابتکار مهندس ژاپنی، ایکو کاجیتانی، این‌گونه کار می‌کند که روی میل‌سوپاپ‌ها دو نوع بادامک و اسبک‌های بلند و کوتاه وجود دارد. در دورهای کم پیشرانه، زمانی که به قدرت زیادی نیاز ندارید، بادامک‌های کوتاه وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ‌ها را بر دوش دارند که به سبب آن مصرف سوخت و استهلاک کمی وجود خواهد داشت. در این لحظه بادامک بلند و اسبک کوتاه به‌طور خلاص گردش می‌کنند. ولی زمانی که به قدرت بیشتر نیاز پیدا کنید، کنترل‌گر هوشمند خودرو به میدان آمده و با مهار فشار روغن، اسبک‌های بلند کناری و کوتاه میانی را که با بادامک بلند در تماس است، به یکدیگر قفل می‌کند. درنتیجه، این بار بادامک بلند کار باز و بست سوپاپ‌ها را انجام خواهد داد که باعث می‌شود سوپاپ‌ها بیشتر باز شده و مخلوط سوخت و هوای بیشتری روی جداره سیلندرها بنشیند.

VTEC

نتیجه آن، افزایش قدرت و گشتاور خواهد بود که رقیب شما را در یک مسابقه درگ غافلگیر می‌کند.

 

SkyActiv مزدا

مزدا با الهام گرفتن از موتور دیزل، تغییراتی در موتور بنزینی خود ایجاد کرد تا بتواند گشتاور، نسبت تراکم و بازدهی سوخت بالای موتور دیزل را از موتور بنزینی دریافت کند. این تکنولوژی که با واژه‌های HCCI شناخته می‌شود، سبب کاهش چشمگیر مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده شده و بازده موتورهای بنزینی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

مزدا توانست مهندسی پیشرفته خود را با این پیشرانه به رخ رقبایی ازجمله ژنرال موتورز، دایملر و هیوندای بکشد که پیش‌تر درزمینهٔ توسعه مقرون‌به‌صرفه موتورهای با تکنولوژی HCCI تلاش ناموفقی داشته‌اند.

مهندسان مزدا با انجام تغییراتی روی تاج پیستون، مخلوط سوخت و هوای درون سیلندر را فشرده‌تر کردند. در این زمان دمای مخلوطی که فشار بسیار زیادی به آن وارد شده است، بیشتر می‌شود. نکته اینجا نمایان می‌شود که در این حالت علاوه بر این‌که انرژی کمتری برای جرقه‌زنی نیاز است، مخلوط رقیق‌تری نسبت به حالت عادی در پیشرانه زندانی خواهد شد تا بیشترین انرژی را از مقدار سوخت کمتری که مصرف می‌شود، دریافت کند. همچنین در این حالت بنزین در همه جای سیلندر هم‌زمان منفجر می‌شود.

حتماً متوجه شده‌اید که سوخت با اکتان بالا برای تحمل این تراکم و دما نیاز است و به این ترتیب ضعف این فناوری، حساسیت به کیفیت سوخت است.

شرکت بزرگ و پرتلاش ژاپنی، واژه (Spark Controlled Compression Ignition) SPCCI را برای آن برگزید و نام تجاری SkyActiv را بر آن نهاد. علت انتخاب آن واژه این بود که در موتورهای دیزل زمان انجام فرآیند سوختن دیزل خارج از کنترل است اما در این نوع پیشرانه بنزینی انفجار تراکمی تحت کنترل ECU است.

 

TFSI گروه فولکس‌واگن

TFSI از سرواژه‌های این کلمات تشکیل شده است:.Turbocharged Fuel Stratified injection

این تکنولوژی در حقیقت ارتقا یافته فناوری پاشش مستقیم سوخت است که آئودی نام آن را FSI گذاشت و اکنون برای پیشرانه‌های توربو و سوپرشارژ مناسب‌سازی شده که با ایجاد لایه‌‌ای از سوخت غلیظ، قدرت مناسبی را در دورهای پایین به دست می‌دهد.

پاشش مستقیم آلمانی‌ها این قابلیت را به پیشرانه می‌دهد که مخلوط هوا و سوخت غلیظ‌تری را سر شمع ایجاد کند بدون اینکه تماس زیادی با دیواره سیلندر داشته باشد. بنابراین انرژی کمتری در مخلوط کردن هوا با بخار بنزین هدر خواهد رفت.

می‌توانید تفاوت سیستم FSI/TFSI را با حالت بدون این سیستم ببینید. به لایه قرمز رنگ توجه کنید.

فناوری به کار رفته در آئودی RS7، سبب ۱۵٪ بازدهی و تراکم بیشتر سوخت خواهد شد. همچنین به بلوک و دیواره سیلندر اجازه می‌دهد خنک‌تر کار کند.

سیستم پاشش مستقیم و غیر مستقیم سوخت فورد PFI Combined With GDI

فورد چند سال پیش این فناوری را در ماستنگ ارائه کرد. اینجا سوخت به دو روش وارد سیلندر می‌شود؛ یک انژکتور که مانند خودروهای کاربراتوری بنزین را در منیفولد تزریق می‌کند و بنزین و هوا آنجا با یکدیگر ترکیب می‌شوند، و یک انژکتور تعبیه شده در سرسیلندر که بنزین را مستقیم به درون محفظه می‌پاشد. بنابراین برای به کار افتادن آن باید ۱۶ انژکتور در یک پیشرانه ۸ سیلندر ماستنگ انجام وظیفه کنند. در صورتی که تنها یک انژکتور در منیفولد جاگذاری شود، تعداد آن‌ها می‌تواند به ۹ تا کاهش یابد.

خب اینجا مزیت مصرف کمتر GDI و ترکیب بهتر هوا و بنزین PFI با هم جمع می‌شوند. پس شاهد انفجار بهتر بنزین و دورگیری سریع‌تر خواهیم بود.

البته این تکنولوژی در محصولاتی که در ادامه نام می‌برم نیز دیده می‌شود:

  • Redesigned Ford 3.5L EcoBoost and V6 engines
  • Lexus 2GR-FSE engines
  • Audi’s VW Group 3.0-liter V-6 and 5.2-liter V-10 engines
  • Toyota’s 2.0-liter in-line four-cylinder engines built by Subaru, and D4-S 3.5-liter V6 and 5.0-liter V-8 engines

 

شما چه فناوری‌هایی را می‌شناسید؟ آیا به نظر شما، پیچیدگی‌های اضافه شده مقرون‌به‌صرفه است؟

 

نویسنده: آرین (twt: ronin27th)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد رستمی نژاد

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (733 ديدگاه)

    مطلب عالی و درجه یک بود
    راستی آقا آرین همین آقای هست که عکس کاربریشون یه BMW سری چهار هست
    ایشون قبلا در کامنت ها بودن (آقا آرین )
    دستتون درد نکنه

    موافقم 12
    مخالفم 8
    1. آرین

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (444 ديدگاه)

      ممنونم از حسن توجه شما و دوستان
      من عکس کاربری ندارم فقط گاهی با اسم آرین کامنت میذارم

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. محمد رستمی نژاد

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (733 ديدگاه)

        بله
        پس در جمع ما باشید دیگه
        در کامنت ها حضور داشته باشید
        دلیلی نیست که‌نباشید
        اون هم شخصی مثل شما که اطلاعات بالا دارند

        موافقم 9
        مخالفم 3
      2. mahan

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ارین جان گل کاشتی.اقا عالی بود.به نوبه خودم ازت تشکر می کنم.خیلی وقته همچین مقاله ای نخوندم کلی اطلاعاتم زیاد شد.موفق باشی پسر خوب

        موافقم 10
        مخالفم 1
      3. مهدی موتور

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1196 ديدگاه)

        عالی

        موافقم 10
        مخالفم 0
  2. R@m!n

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    مقاله هات بسیار خوب و مفید هستن آقا آرین خسته نباشید

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. آرین

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (444 ديدگاه)

      تشکر می‌کنم

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. BenzSLR

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1962 ديدگاه)

        اطلاعات شما و برخی دوستان رو میبینم میفهمم من هنوز اطلاعاتم در حد صفره لطفا دوستان اطلاعاتی دارن و وقتش رو دارن بزارن تا ازشون بهره ببریم . با تشکر از آقا آرین

        موافقم 15
        مخالفم 0
  3. مهراب

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (41 ديدگاه)

    بلوتک مرسدس یا تغییر ضریب تراکم اینفنیتی

    موافقم 10
    مخالفم 1
  4. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (215 ديدگاه)

    برای فولکس هوندا جالب بود دست نویسندش درد نکنه

    موافقم 9
    مخالفم 0
  5. Zakaria

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (310 ديدگاه)

    خیلی خیلی عشق کردم با این مقاله، آقا آرین دمت گرم
    جواب سوال آخرتون هم به نظرم Water Injection بی ام و، Variable Compression نیسان و MultiAir فیات هم سیستمهای جالبین که ارزش پیگیری دارن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. MOS

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (715 ديدگاه)

    خیلی حال کردم دمتون گرم آقا آرین
    یه مقاله درباره نوآوری های شرکت های متخلف هم بنویسید جالب میشه….

    موافقم 12
    مخالفم 0
  7. mehran911

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2028 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود
    البته جای خیلی ها خالی بود
    میشد از سیستم سیکل budack فولکس نام برد که اگه خاطرم باشه به نام توسعه دهنده اش هستش
    میشد از سیستم پاشش آب در موتورهای bmw نام برد میشد از سیستم تراکم متغییر با قابلیت کارکرد در دور بالای پورشه نام برد که متاسفانه صرفا پتنت شد و بعد نیسان هم سیستمی تقریبا با همین ساختار توسعه داد و استفاده کرد میشد از سیستم احتراق جت ماهله آلمان نام برد که نقطه عطفی در پیشرانه های فرمول یک بود ( اینو پیشنهاد میکنم حتما سرچ کنید بخونید )
    و خیلی های دیگه …
    حقیقش ی مدت خیلی درگیر و مشتاق این موارد بودم شاید به ۱۰ سال پیش بر میگرده اون موقع مثل الان انقدر مطلب خوب و ترجمه شده نبود اینجا بود و یکی دوتا فروم دیگه بود کلا مجبور بودم به بدبختی سایت های خارجی رو بخونم تا بعدش که یکی دوتا کتاب خوب بهم معرفی کردن و رفتم اونا رو خوندم الان که موتورهای TFSI و تفاوت پاشش چتری و حلقوی رو دیدم یاد چند سال پیش و مطلب سایت car.ir افتادم که تازه تاسیس شده بود یادمه همون موقع اینجا خیلی تبلیغش رو می کردن رفتم دیدم ی مطلب در مورد “سوپاپ و نحوه کارکرد آن” گذاشته یادمه خیلی لذت بردم که ی سایت ایرانی همچین روالی رو پیش گرفته و همونجا تو کامنتم ازشون خواستم که در مورد تاثیر حرکت سیال در سیلندر و تاثیرش در احتراق مطلب ترجمه کنن الان با دیدن پست بالا تمام اون خاطرات دوباره یادآوری شد و بعد ۸ سال رفتم به اون صفحه و کامنتم رو دیدم واقعا یادش بخیر

    موافقم 25
    مخالفم 0
    1. mahan

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مهران جان.عالی بودما از کامنتاتون درس یاد میگیریم.مشتاقیم که در صورت داشتن وقت مقاله های شمارو هم بخونیم.

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2028 ديدگاه)

        قربانت ماهان جان لطف داری
        اگه موقعیتش پیش اومد چشم

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. Zakaria

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (310 ديدگاه)

      آقا مهران اگه امکانش باشه خیلی خوشحال میشم اسم اون کتابها رو بدونم

      موافقم 15
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2028 ديدگاه)

        زکریا جان خیلی خوبه که مشتاق هستی
        به نظر من در کل دو راه برای خوندن در مورد پیشرانه های احتراق داخلی وجود داره
        اول اینکه شما میتونی از کتاب فنی حرفه ای “موتور های احتراقی” شروع کنی و بعد بری سراغ کتاب “مبانی علمی و عملی تقویت موتور ” نوشته رامین قدیمی
        البته مولف این کتاب رو نوشتن رامین قدیمی اما من مطالبش رو در یک کتاب خارجی که در مورد موتور های GM و کرایسلر بود دیدم و به نوعی ترجمه ی کتاب دیگه است که متاسفانه به جای اینکه اسم مولف اصلی ذکر بشه اسم خودشون رو به عنوان مولف آوردن
        بگذریم …
        خلاصه این راه اول هستش
        راه دوم اینکه یکم آکادمیکتر و علمی تر یاد بگیری که خودم این راه رو بیشتر دوست دارم چون فهمت از پیشرانه رو بالاتر میبره و باعث میشه بهتر بتونی در موردش فکر کنی ( بیشتر از این جوجه مکانیک هایی که هیچکس رو قبول ندارن )
        کتاب آقای بنجامین هیوود به نوعی مرجع هستش در این زمینه و یکی از بهترین کتابهاست
        البته کتاب پیشرانه های احتراقی دکتر سپهر صنایع هم خوبه اما خودم اصلا نخوندمش
        خلاصه اینکه اگه وقت و حوصله کافی داری برو از هیوود شروع کن بعدش کتاب مبانی علمی و عملی تقویت رامین قدیمی رو بخون
        کتابها الان دم دستم هستن اگه تلگرام بودی عکسهاش رو میفرستادم ببینی

        موافقم 14
        مخالفم 0
        1. Zakaria

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (310 ديدگاه)

          یک دنیا از شما ممنونم، کتابهارو از فروشگاه های اینترنتی پیدا کردم و آمادن تا تو فرصت مناسب خریداری بشن

          موافقم 5
          مخالفم 0
        2. بهراد

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (753 ديدگاه)

          آقا مهران شما هارد قبلیتون سوخته بود یا گم شده بود؟

          موافقم 4
          مخالفم 0
        3. mehran911

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2028 ديدگاه)

          خواهش میکنم زکریا عزیز
          .
          آقا بهراد عزیز دمت گرم آمار رو از کجا داری ؟!
          بله البته برای مدتها پیش هستش

          موافقم 3
          مخالفم 0
        4. بهراد

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (753 ديدگاه)

          اختیار دارین آقا مهران عزیز بنده حافظه خوبی دارم از اینکه شما پلاک خونه ای رو که هیلتر ، آقای پورشه رو داخل مخفی کرده بود رو هم میدونین ووو

          برای بازیابی هاردتون یه روش پیدا کردم انشاالله که جواب بده. البته برای HDD هاست. هارد رو میزارین داخل پلاستیک و تقریبا هواش رو خالی می کنین و با چسب جلوش رو میبندین حدود دو ساعت میزارین داخل فریزر و بعدش خارج می کنین و وصل می کنین به کامپیوتر ، اگر روش جواب داد یه کم زمان دارین تا اطلاعاتش رو انتقال بدین.مطمئنا خزانه گرانبهایی دارین

          موافقم 7
          مخالفم 0
        5. mehran911

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2028 ديدگاه)

          ممنونم بهراد جان خیلی لطف کردی
          امتحان میکنم ببینم چی میشه ولی شاید چون زمان زیادی ازش گذشته جواب نده
          .
          مرسی از لطفت دوست عزیز ❤

          موافقم 2
          مخالفم 0
    3. علی turbo s

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (279 ديدگاه)

      اقامهران دستت دردنکنه بااین کامنت های فوق العاده.
      نظر مجله های معتبر خودرو راجع به 911gt3جدید رو خوندی ؟
      اگه خوندی میشه تو کامنت ها بنویس .
      ممنون

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2028 ديدگاه)

        بله علی آقا بررسی هم رو تا جایی که رسیدم دیدم بازخورد ها عالی بوده
        حتما اگه برسم و پستش بیاد مینویسم

        موافقم 4
        مخالفم 0
    4. سهند

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (662 ديدگاه)

      آقا مهران اگر به سوالم در قسمت ریماک جواب بدید ممنون میشم.
      یک سوال دیگه هم دارم : پیشرانه های فراری بهتره یا پورشه؟

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2028 ديدگاه)

        خواهش میکنم
        اونجا جواب دادم
        البته فراری در توسعه پیشرانه در حال حاضر دست بالا رو داره

        موافقم 2
        مخالفم 0
    5. محمد رستمی نژاد

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (733 ديدگاه)

      آقا مهران درجه یک
      ما هم دوست داریم کامنت های درجه یک بنویسیم
      ولی متاسفانه روزگار بهمون فرصت نمیده
      این دیگه تهش است که بیام توی پدال مطالب رو بخونم تا وارد تر شم
      و اِگرنه اگر وقت داشتم
      تمام سایت های خارجی را در مورد ماسل کار ها میگشتم و میگشتم تا در خصوص ماسل کار ها بسیار وارد شوم
      الان هم وارد هستم ولی بیشتر و فنی تر
      اینقدر درس و کار و سایر فعالیت ها دارم که دیگه وقت انجام دادن چنین کار هایی ندارم
      البته الان هم وارد هستم و می‌توانم در باره ماشین صحبت کنم تا ۱ روز کامل هم برای هر چند نفر چون سر و زبان خوبی دارم (فن بیان خوبی دارم) بعضی اوقات برای خودم صحبت میکنم طوری که انگاری جمعیت رو به رویم است ??
      و اگر حواسم نباشد میبینی که یک ساعت است دارم برای یک جمعیت خیالی صحبت میکنم پس چنین کاری را با حواس جمع انجام می‌دهم
      خلاصه وقت بود خیلی کار ها میکردم)
      ولی فرصت ندارم
      چه‌به اینکه بخواهم در پدال مطالب فنی بنویسم و کامنت های فنی و با اصطلاحات انگلیسی
      دیگه در این حد وقت اجازه میده
      از اطلاعات دوستان استفاده میکنم و درس پس میدیم

      موافقم 6
      مخالفم 8
      1. mehran911

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2028 ديدگاه)

        قربانت آقا اختیار داری منم چیز خاصی بلد نیستم
        اینا بیشتر چیزهایی هستش که قبلا تو چندتا سایت خوب خوندم و یادم مونده نه بیشتر

        موافقم 6
        مخالفم 0
        1. محمد رستمی نژاد

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (733 ديدگاه)

          آقا مهران لطف داری
          ثابت شده ایی
          الان دوستمون آقا زکریا
          سوال داشتند و امکان نبود شما عکس کتاب هاتون بزارید
          ولا خیلی دوست دارم یک گروهی باشه از بچه های پدال
          چون آدم بیکار توی اینطور سایت ها نیاد
          همه از اهل فن هستن و علاقه مند
          راهی نیست بشه گروهی در واستاب درست کرد
          من نمیدونم؟
          اگه بشه عالی میشه

          موافقم 2
          مخالفم 3
        2. محمد رستمی نژاد

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (733 ديدگاه)

          خودم یه بار خواستم برم نمایندگی ایرانسل و یه شماره بگیرم و بزارم توی سایت .بگم‌ همه‌ یک بار پیام بدن تا گروهی درست نکنم. ولی نرفتم شماره بگیرم
          حالا به نظر شما این راه خوب است.بعدش هم شماره را دور می انداختم
          و دیگر گروه درست میشد

          موافقم 1
          مخالفم 4
        3. mehran911

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2028 ديدگاه)

          قربانت گروه تلگرام پدال هستش میتونید عضو بشید البته من ی هفته ای میشه بخاطر مشغله زیاد لفت دادم اما دوستان هستن

          موافقم 3
          مخالفم 0
  8. sina

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    مطلب بسیار خوبی بود.
    VTEC خعلی خفنه. موتور سیویک تایپ آر که خروجی 305 اسب بخار داره از همین تکنولوژی استفاده میکنه که به یه سری دست کاری تو آکورا RDX قدرت حروجی 273 اسب و توی آکورد دو لیتری قدرت 250 اسب ازش گرفته شده.
    هر سه تا ماشین کلی جایزه بردن.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. Google

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    یکی از محاسن موتورهای سری VTEC هوندا رو میشه مصرف کمتر سوخت نسبت به همرده ها دونست جالب اینجاست که اولین بار هوندا از این سیستم در سیویک نسل یک استفاده میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. زیزیگولو

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4904 ديدگاه)

    فقط حیف که موتورای بنزین سوزو گازوئیل سوز دارن به پایان خودشون نزدیک میشن و جاشون رو میدن به برقیا

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. ایران

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (341 ديدگاه)

    آفرین مقاله خوبی بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. Amirreza

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    مرسدس sl300 گالوینگ ، اولین خودروی ۴ سوپاپ دنیا که اولین خودرویی هم بود که از سامانه تزریق مستقیم سوخت استفاده میکرد و البته موتور خاصی هم داشت که با ۳ لیتر حجم ۲۲۰ اسب بخار تولید میکرد که عدد قابل توجهیه چون پرادو چهاردر ۲۰۰۸ با ۴ لیتر حجم ۲۴۰ اسب بخار میسازه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. mm.y@rlou

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    دست شما درد نکنه من از علاقه مند های موتور های درون سوز هستم واقعا خوب بود برای من

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. ae86

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (635 ديدگاه)

    تشکر فراوان از آقا آرین خسته نباشید ای کاش سیستم وانوس بی ام و و وی وی تی آی تویوتا رو هم اضافه می کردید

    موافقم 5
    مخالفم 0
  15. Sina10

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    از بین اینا اسکای اکتیو فوق العاده است !!
    مخصوصا اسکای اکتیو ایکس!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. آرین

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (444 ديدگاه)

    سپاسگذارم از لطف همه دوستان

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. حسین دهمرد

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    آقا یک دنیا ممنون. از اون مقاله هایی بود که آدم کلمه به کلمه میره جلو.
    خیلی دنبال نحوه ی کارکرد سیستم تعویض بادامک آئودی میگردم متاسفانه فیلمی چیزی پیدا نکردم دوستانی که دستی بر آتش دارن زحمت اونم بکشن. خیلی چیز جالبیه. از سیستم vtec هوندا هم پیشرفته تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Roham

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (731 ديدگاه)

    سیستم CamPro پروتون هم سیستم قابل اعتنایی بود؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا