گرایش شدید جوانان برای تیونینگ خودروها!
مطالعهی جدیدی که توسط SEMA انجام شده نشان میدهد طرفداران خودرویی زیادی بین افراد 16 تا 24 ساله وجود داشته و حدود یکسوم آنها مالک خودرو هستند و بنا به سلیقهی خود آنها را تیون میکنند. اگرچه به سادگی میتوان این آمار و ارقام را نادیده گرفت اما در مطالعه آمده که این دسته از جوانان 7.2 میلیارد دلار پول را صرف خرید وسایل جانبی و تیون خودروهای خود در سال 2017 کردهاند. این مبلغ کاملاً هنگفت میباشد.
اگرچه تعداد جوانانی که گواهینامه رانندگی دارند از 77 درصد سال 1998 به 68 درصد در سال جاری کاهش یافته اما رانندگان جوان هنوز هم محتملترین گزینه برای اصلاح و ارتقای خودروی خود هستند. بدون هرگونه تعجب، میزان تیونینگ خودروها و همچنین میزان مبلغ صرف شده برای این کار با افزایش سن مالک بالاتر میرود. بالاترین سن میزان صرف سرمایه برای ارتقای خودرو 23 سال بوده و 32 درصد افراد در این سن خودروی خود را ارتقا میدهند.
اکثر جوانان بین 101 تا 500 دلار را صرف شخصیسازی و خرید لوازم جانبی برای خودروی خود در سال قبل کردهاند. 68 درصد افراد مرد بودهاند درحالیکه 32 درصد باقی مانده نیز زن هستند.
اکثر جوانان 16 تا 24 ساله روی رینگها و لاستیکهای جدید تمرکز میکنند. پس از آن نیز انجام تغییرات در بدنه و بخشهای شیمیایی همچون روغنموتور خاص از جمله محبوبترین تغییرات خودرویی هستند. ارتقای کابین و تغییر چراغها نیز در رتبههای بعدی قرار دارند.
از جمله محبوبترین تغییرات انفرادی خودرو بین جوانان میتوان به دودی کردن شیشهها، خرید کفپوشها و لاستیکهای چهارفصل اشاره کرد. دیگر موارد نیز شامل لنتهای ترمز جدید، باتریهای بهتر و ورودیهای هوای خنک هستند.
اما بیشترین خودروهایی که توسط جوانان تغییر پیدا میکنند از نوع اسپورت، کوچک و پیکاپ ها هستند. اکثر افرادی که خودروی خود را ارتقا میدهند گفتهاند این کار را به خاطر اینکه فکر میکنند خودرو ظاهر بهتری پیدا میکند انجام دادهاند. آنها همچنین گفتهاند مردم نیز از دیدن آن خودرو لذت میبرند. البته 22 درصد افراد اذعان کردهاند احتمالاً مردم اهمیتی به تغییرات صورت گرفته در خودرویشان نمیدهند.
واضح است که اینترنت نقش پررنگی در تحت تأثیر قرار دادن جوانان بازی میکند و حدود 32 درصد افراد گفتهاند بحثهای آنلاین روی انتخاب لوازم جانبی آنها تأثیر داشته است. 17 درصد جوانان نیز شبکههای اجتماعی را دلیل تیونینگ خودروی خود دانستهاند.
اما روشهای سنتی هم همچنان جوانان را تحت تأثیر قرار میدهند اما تنها 15 درصد آنها از رویدادهای خودرویی الهام گرفتهاند و این آمار درباره مجلات تنها 10 درصد است. یکی از جالبترین نکات اینکه تنها 10 درصد جوانان در بحث ارتقای خودروی خود از فیلمها الهام گرفتهاند بنابراین به نظر میرسد تأثیر فیلم سریع و خشن روی جوانان کم شده است.
دیگر یافتهی سورپرایز کنندهی این مطالعه بیشترین فرد تأثیرگذار روی این دسته از جوانان است. ایلان ماسک حتی در بین 5 نفر اول قرار نداشته و اکثر افراد دانیکا پاتریک را تاثیرگذارترین فرد دانستهاند. پس از او دیل ایرهارد جونیور، دیل ایر هارد، جف گوردون و جی لنو قرار دارند.