معرفی تجهیزات خودرویی که نبود آنها مشکلی ایجاد نمیکند!
همه میدانیم که کمبود چیپ ها یکی از چالشهای بزرگ صنعت خودرو میباشد. به نظر میرسد اکثر خودروسازان تحت تأثیر این مشکل قرار گرفتهاند و طیف مشکلات پیش آمده از کاهش فروش تا بازنگری کامل درباره آینده سبد محصولات خود را شامل شده است.
کمی به عقب بازگردیم. همانند اکثر چیزهایی که این روزها به سرخط خبرها راه یافتهاند، این مشکل ناشی از همهگیری کروناست. خودروسازان برای رویارویی با کرونا اقدام به کاهش تولید کردند که این امر نتیجه قرنطینه و کاهش فروش خودرو بود. البته تقاضا برای وسایل الکترونیکی همچون لپتاپها، کنسولهای بازی و تلویزیونها افزایش یافت چراکه افراد مدت بیشتری را در خانه سپری میکردند.
خودروسازان همچون قبل نیازی به چیپ های زیاد نداشتند. سازندگان چیپ ها طبیعتاً توجه خود را به افزایش تقاضای ناشی از وسایل الکترونیکی معطوف کردند؛ اما با پایان یافتن قرنطینه بخش خودرویی بسیار سریعتر از پیشبینیها احیا شد هرچند تقاضا برای وسایل الکترونیکی کاهش نیافت و خودروسازان با مشکل تأمین چیپ ها روبرو شدند.
خودروهای مدرن وابستگی زیادی به این چیپ ها یا نیمهرساناها دارند؛ اما با این وجود بخش اعظم این وابستگی برای چیزی است که چند سال پیش یا وجود نداشت یا به این گستردگی نبود. کمتر از 15 سال پیش ما مشکلی با کنترلهای تهویه مطبوع دستی و سرعت شمارهای آنالوگ نداشتیم. در واقع استفاده از تاچ پد برای تنظیم دمای کابین امری زمانبر بوده و بر پیچیدگیهای یک خودرو افزوده است.
اما هماکنون میبینیم که خودروسازان به تقلا افتاده و با کمبود چیپ ها در فکر این هستند که چگونه با حذف برخی ویژگیها از خودروها همچنان بتوانند خط تولید خود را فعال نگه دارند.
اوایل سال جاری میلادی بود که پژو اعلام کرد 308 دیگر با پشت آمپرهای دیجیتال عرضه نخواهد شد. اخیراً نیز جنرال موتورز گفته اقدام به حذف سیستم استارت/استاپ از برخی محصولات خود خواهد کرد. این تصمیم نتیجه مستقیم کمبود چیپ ها بوده است. ظاهراً افراد زیادی هم از این تصمیم حمایت کرده و آن را در جهت درستی دانستهاند.
خب سؤال امروز این است: کدام تکنولوژی خودرویی اهمیت چندانی ندارد و میتوان آن را از خودروها حذف کرد؟
- دوربینهای دید عقب
ما درباره دوربینهای دندهعقب یا حتی سیستمهای دید محیطی صحبت نمیکنیم. در این مورد تنها به دوربینهای جانبی نصب شده بجای آینهبغلهای سنتی اشاره میکنیم. بله آینهها میتوانند میدان دید محدودی داشته باشند اما دوربینها هم مزیتهای زیادی ندارند. مرسدس میگوید این دوربینهای جانبی باعث خستگی راننده و سرنشینان شده و به همین خاطر آنها را روی EQS نصب نکرده است.
- نمایشگر برای همهچیز
زمانی که بحث نمایشگرهای داخل خودروها میشود قطعاً مزیتهایی وجود دارد. استفاده از نمایشگرها در موقعیت درست میتواند باعث بهبود عملکرد سیستمهایی همچون ناوبری شود؛ اما زمانی که مجبور میشوید برای پایهترین عملکردها همچون دما، سرعت فن یا باز کردن جعبهداشبورد از نمایشگر لمسی استفاده کنید وضعیت مضحکی به وجود خواهد آمد. شما استفاده از دست خود برای فعال کردن عملکردهای ساده را در عین نگاه کردن به جاده از یاد خواهید برد و مشغول گشتن در منوها و زیرمنوها خواهید شد.
- ترمزهای پارک الکترونیکی
صادقانه باید گفت ما طرفدار ترمز پایی بکار رفته در محصولات قدیمی مرسدس و سایر شرکتها هم نیستیم. به نظر ما هیچچیزی به اندازه شنیدن صدای کشیدن ترمزدستی سنتی لذتبخش نیست. اگر ترمزهای پارک الکترونیکی جزو قربانیان کمبود چیپ ها باشند شک داریم که دردسر بزرگی ایجاد شود. متأسفانه درست مثل قضیه ناپدید شدن گیربکسهای دستی، ترمز پارکهای الکترونیکی نیز همهگیر شدهاند و همچنین حذف ترمزدستی سنتی باعث ایجاد فضای بیشتر در کابین شده و طراحی کنسول مرکزی اکثر خودروهای جدید را تغییر داده است.