5 پیشرانه کوچک با عملکرد فراتر از انتظار؛ قوی ترین موتورهای ۲ لیتر توربو
وقتی صحبت از خودروهای با خروجی بالا میشود، ذهن مخاطبان به سراغ پیشرانههای قدرتمند V8، V10، V12 و حتی W16 سوپراسپرتها و ابرخودروها میرود. خوشبختانه در صنعت، خودروهای دیگری هم وجود دارند که با وجود قیمت اقتصادی و دسترسی بهتر، خروجی قدرت خوبی دارند. بهلطف تزریق اجباری سوخت، موتورهای امروزی درکنار بهرهوری از قدرت بیشتر مصرف بهینهتری هم دارند.
با بالاتر بردن خروجی موتور میتوان در وزن و ابعاد بدنه خودرو صرفهجویی کرد. در ادامه به پیشرانههایی نگاه خواهیم انداخت که کمتر از 2 لیتر حجم موتور و کمتر از 4 عدد هم سیلندر دارند اما توانستهاند بهخوبی بدرخشند.
فولکس واگن EA888 ایوو 4
پیشرانه محبوب EA888 برای نخستینبار در سال 2004 رونمایی شد و به دست خودروسازان زیرمجموعه فولکسواگن مانند سئات و آئودی هم رسید. از این موتور که بهعنوان قابل اطمینانترین موتور فولکسواگن یاد میشود، یک نسخه عملکرد بالا هم ساخته شد و توانست به یکی از قدرتمندترین پیشرانههای 4 سیلندر خطی جهان تبدیل شود. این شرکت با نصب همین موتور در مدل 2022 هاچبک گلف R به خروجی 329 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور دست یافت. بنابراین راننده به ازای هر لیتر گنجایش پیشرانه دو لیتری به 164.5 اسب بخار قدرت دسترسی دارد.
خوشبختانه آئودی A3 و فولکسواگن تیگوآن هم افتخار میزبانی EA888 را داشتند. وانت آماروک، سدان پاسات و جتا هم از نسخه 1.8 لیتری آن سود بردند.
تویوتا G16E-GTS
چند سالی است که تویوتا تمرکزی بیشتری را روی هاچبکهای GR یاریس و GR کرولا گذاشته است. تویوتا برای جذب مشتریان بیشتر و درعینحال، ارائه یک محصول مقرونبهصرفه از کوچکترین خود استفاده کرد که از قضا، قدرتمندترین هم بود.
موتور یادشده که با نام G16E-GTS شناخته میشود بهطور بهخصوص برای GR یاریس توسعه پیدا کرد اما بعدا برای استفاده در GR کرولا بهبود یافت. این پیشرانه 1.6 لیتری سه سیلندر توان تولید 300 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور را دارد؛ یعنی 187.5 اسب بخار بر لیتر. G16E-GTS برای بهرهوری بهتر به سیستم کمکپیشرانه توربوشارژر مجهز شده بود. از جمله فناوریها بهکاررفته در این موتور میتوان به دو ژاکت خنککننده سرسیلندرها و سیستم خنککاری آبی اشاره کرد که نقش اساسی در خروجی بالای آن داشت.
ولوو VEA B420
ولوو در سال 2011 متعهد شد که بدون کاهش عملکرد، موتورهایی را تولید خواهد کرد که ابعاد کوچکتری خواهند داشت. این شرکت سوئدی 10 سال بعد به وعده خود جامه عمل پوشاند و مدل VEA B420 را تولید کرد. خانواده موتورهای VEA ولوو در سال 2013 آغاز به کار کردند اما مدل B420 در سال 2021 و با مدلهای بالاردهای چون سدان S90 و شاسیبلند XC90 وارد خط تولید شد. این پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی توان تولید 320 اسب بخار قدرت و 400 نویتن متر گشتاور داشت.
شرکت ولوو با تکیهبر یک توربوشارژر و یک سوپرشارژر بهصورت همزمان، ارائه قدرت را به شکلی یکدست و یکپارچه برای مشتریان خود فراهم کرد تا از خرید خود رضایت کامل داشته باشند.
دایملر-بنز M139
بسیاری با ابرخودروی AMG وان آشنایی دارند؛ خودروی خاصی که برای تولید 1,063 اسب بخار قدرت به پیشرانه هیبریدی قدرتمندش تکیه میکند و هماکنون یکی از بهروزترین محصولات بازار خودرو به شمار میرود. خوشبختانه مشتریان ستاره آلمانی برای سواری یک خودروی قدرتمند نیازی پرداخت مبلغ 1 میلیون دلاری ندارند و میتوانند با خریداری AMG GT63 به یکی از سریعترین خودروهای تاریخ این شرکت سوار شوند که از یک موتور 8 سیلندر V شکل هیبریدی مجهز شده است.
البته که این پرچمدار سدان هم با قیمت دلاری شش رقمی به بازار عرضه شده است و دوستدارانش را مجبور به تهیه نسخههای ارزانتری مانند CLA45 میکند. شاید تصور کنید تهیه CLA به معنی از دست رفتن تمام هیجان و جذابیتهای یک مرسدس AMG قدرتمند باشد اما اینطور نیست. این سدان فستبک با بهرهمندی از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توان تولید 416 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور را دارد. همین پیشرانه در مدل شاسیبلند GLC63 نیز استفاده شده است و در آن 469 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ یعنی معادل 234.5 اسب بخار بر لیتر.
کونیگزگ TFG تویین توربو
آخرین پیشرانه این فهرست به یک ابرخودروی گرانقیمت تعلق دارد. کوئنیگزگ سوئدی با تولید ابرجیتی جمرا خودرویی را تولید کرد که به عقیده مالک شرکت، کریستین وان کوئنیگزگ، میتواند لذت راندن سریع آن در پیست را با کاربردهای روزانه ترکیب کند. جمرا از پیشرانه TFG (مخفف عبارت غول کوچک دوستداشتنی) توربوشارژ و سه الکتروموتور این شرکت سود میبرد.
این موتورها رویهمرفته بیش از 1,700 اسب بخار قدرت تولید میکنند. بخش درونسوز این قوای محرکه هیبریدی را یک واحد 2 لیتری 3 سیلندر خطی تشکیل میدهد که 592 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ یعنی 296 اسب بخار بر لیتر. از مزایای این پیشرانه بالارده میتوان به قابلیت حرکت با سوختهای عمومی و معمولی و البته نسل دوم سوخت اتانول، E85، یا حتی نمونههای سازگارتر با محیطزیست اشاره کرد. ابرجیتی جمرا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 3.5 ثانیه زمان نیاز دارد و میتواند تا دستیابی به سرعت 428 کیلومتر بر ساعت به شتابگیری ادامه دهد.
نظر شما درباره پیشرانههای بهینه کوچک چیست؟ آیا جایی خالی برای آنها در صنعت خودرو احساس میشود؟