هفته نامه

5 پیشرانه کوچک با عملکرد فراتر از انتظار؛ قوی ترین موتورهای ۲ لیتر توربو

تویوتا، ولوو، مرسدس و فولکس‌واگن با بهینه‌سازی این موتورهای کوچک ۲ لیتری خودروهایی قدرتمند و اقتصادی را روانه بازار کردند.

وقتی صحبت از خودروهای با خروجی بالا می‌شود، ذهن مخاطبان به سراغ پیشرانه‌های قدرتمند V8، V10، V12 و حتی W16 سوپراسپرت‌ها و ابرخودروها می‌رود. خوشبختانه در صنعت، خودروهای دیگری هم وجود دارند که با وجود قیمت اقتصادی و دسترسی بهتر، خروجی قدرت خوبی دارند. به‌لطف تزریق اجباری سوخت، موتورهای امروزی درکنار بهره‌وری از قدرت بیشتر مصرف بهینه‌تری هم دارند.

با بالاتر بردن خروجی موتور می‌توان در وزن و ابعاد بدنه خودرو صرفه‌جویی کرد. در ادامه به پیشرانه‌هایی نگاه خواهیم انداخت که کمتر از ۲ لیتر حجم موتور و کمتر از ۴ عدد هم سیلندر دارند اما توانسته‌اند به‌خوبی بدرخشند.

 

فولکس واگن EA888 ایوو ۴

پیشرانه محبوب EA888 برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۴ رونمایی شد و به دست خودروسازان زیرمجموعه فولکس‌واگن مانند سئات و آئودی هم رسید. از این موتور که به‌عنوان قابل اطمینان‌ترین موتور فولکس‌واگن یاد می‌شود، یک نسخه عملکرد بالا هم ساخته شد و توانست به یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی جهان تبدیل شود. این شرکت با نصب همین موتور در مدل ۲۰۲۲ هاچبک گلف R به خروجی ۳۲۹ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دست یافت. بنابراین راننده به ازای هر لیتر گنجایش پیشرانه دو لیتری به ۱۶۴.۵ اسب بخار قدرت دسترسی دارد.

خوشبختانه آئودی A3 و فولکس‌واگن تیگوآن هم افتخار میزبانی EA888 را داشتند. وانت آماروک، سدان پاسات و جتا هم از نسخه ۱.۸ لیتری آن سود بردند.

تویوتا G16E-GTS

چند سالی است که تویوتا تمرکزی بیشتری را روی هاچبک‌های GR یاریس و GR کرولا گذاشته است. تویوتا برای جذب مشتریان بیشتر و درعین‌حال، ارائه یک محصول مقرون‌به‌صرفه از کوچک‌ترین خود استفاده کرد که از قضا، قدرتمندترین هم بود.

toyota gr engine G16E-GTS

موتور یادشده که با نام G16E-GTS شناخته می‌شود به‌طور به‌خصوص برای GR یاریس توسعه پیدا کرد اما بعدا برای استفاده در GR کرولا بهبود یافت. این پیشرانه ۱.۶ لیتری سه سیلندر توان تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور را دارد؛ یعنی ۱۸۷.۵ اسب بخار بر لیتر. G16E-GTS برای بهره‌وری بهتر به سیستم کمک‌پیشرانه توربوشارژر مجهز شده بود. از جمله فناوری‌ها به‌کاررفته در این موتور می‌توان به دو ژاکت خنک‌کننده سرسیلندرها و سیستم خنک‌کاری آبی اشاره کرد که نقش اساسی در خروجی بالای آن داشت.

 

ولوو VEA B420

ولوو در سال ۲۰۱۱ متعهد شد که بدون کاهش عملکرد، موتورهایی را تولید خواهد کرد که ابعاد کوچک‌تری خواهند داشت. این شرکت سوئدی ۱۰ سال بعد به وعده خود جامه عمل پوشاند و مدل VEA B420 را تولید کرد. خانواده موتورهای VEA ولوو در  سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کردند اما مدل B420 در سال ۲۰۲۱ و با مدل‌های بالارده‌ای چون سدان S90 و شاسی‌بلند XC90 وارد خط تولید شد. این پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی توان تولید ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نویتن متر گشتاور داشت.

شرکت ولوو با تکیه‌بر یک توربوشارژر و یک سوپرشارژر به‌صورت همزمان، ارائه قدرت را به ‌شکلی یکدست و یکپارچه برای مشتریان خود فراهم کرد تا از خرید خود رضایت کامل داشته باشند.

 

دایملر-بنز M139

بسیاری با ابرخودروی AMG وان آشنایی دارند؛ خودروی خاصی که برای تولید ۱,۰۶۳ اسب بخار قدرت به پیشرانه هیبریدی قدرتمندش تکیه می‌کند و هم‌اکنون یکی از به‌روزترین محصولات بازار خودرو به شمار می‌رود. خوشبختانه مشتریان ستاره آلمانی برای سواری یک خودروی قدرتمند نیازی پرداخت مبلغ ۱ میلیون دلاری ندارند و می‌توانند با خریداری AMG GT63 به یکی از سریعترین خودروهای تاریخ این شرکت سوار شوند که از یک موتور ۸ سیلندر V شکل هیبریدی مجهز شده است.

 

البته که این پرچمدار سدان هم با قیمت دلاری شش رقمی به بازار عرضه شده است و دوست‌دارانش را مجبور به تهیه نسخه‌های ارزان‌تری مانند CLA45 می‌کند. شاید تصور کنید تهیه CLA به معنی از دست رفتن تمام هیجان و جذابیت‌های یک مرسدس AMG قدرتمند باشد اما اینطور نیست. این سدان فست‌بک با بهره‌مندی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توان تولید ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همین پیشرانه در مدل شاسی‌بلند GLC63 نیز استفاده شده است و در آن ۴۶۹ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ یعنی معادل ۲۳۴.۵ اسب بخار بر لیتر.

 

کونیگزگ TFG تویین توربو

آخرین پیشرانه این فهرست به یک ابرخودروی گران‌قیمت تعلق دارد. کوئنیگ‌زگ سوئدی با تولید ابرجی‌تی جمرا خودرویی را تولید کرد که به عقیده مالک شرکت، کریستین وان کوئنیگ‌زگ، می‌تواند لذت راندن سریع آن در پیست را با کاربردهای روزانه ترکیب کند. جمرا از پیشرانه TFG (مخفف عبارت غول کوچک دوست‌داشتنی) توربوشارژ و سه الکتروموتور این شرکت سود می‌برد.

این موتورها روی‌هم‌رفته بیش از ۱,۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. بخش درون‌سوز این قوای محرکه هیبریدی را یک واحد ۲ لیتری ۳ سیلندر خطی تشکیل می‌دهد که ۵۹۲ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ یعنی ۲۹۶ اسب بخار بر لیتر. از مزایای این پیشرانه بالارده می‌توان به قابلیت حرکت با سوخت‌های عمومی و معمولی و البته نسل دوم سوخت اتانول، E85، یا حتی نمونه‌های سازگارتر با محیط‌زیست اشاره کرد. ابرجی‌تی جمرا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند تا دستیابی به سرعت ۴۲۸ کیلومتر بر ساعت به شتابگیری ادامه دهد.

نظر شما درباره پیشرانه‌های بهینه کوچک چیست؟ آیا جایی خالی برای آن‌ها در صنعت خودرو احساس می‌شود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۲ رای

منبع
slashgear

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2969 ديدگاه)

    آقای صفرپور، با تشکر
    پیشرانه ۲ لیتری ۳ سیلندر کوئنیگ‌زگ کار خودش هست؟ یا از روی پیشرانه دیگه ای ساخته شده؟

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. SMS

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (191 ديدگاه)

      فرض کن ۴۰۵ و تویوتا یک حجم موتور دارند اما یکی ۳۰۰ اسب بخار یکی حدود ۱۰۰ تا یعنی چقدر عقبیم

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. پیرمرد قدیمی

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (155 ديدگاه)

        اینو باید درنظر گرفت که پژو ۴۰۵ پلتفرم ۳۰ ساله داره و نهایت توانش همین موتور هاست و درست کامنت شما اینه که کلا خودرو های تولید داخل اوراقی به حساب میاد.

        موافقم 16
        مخالفم 1
        1. SMS

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (191 ديدگاه)

          من حواسم نبود که زمانش را بنویسم ، بله درست می فرمایید ولی می توان اینجوری گفت که چیزی که الان ما سوار می شویم با چیزی که دیگران سوار می شوند ،اگه بخواهیم تولید ملی حساب کنیم می شه ۱۶۰ اسب بخار و ۳۰۰ اسب بخار ، بازم با حجم کمتر دو برابر قدرت دارد

          موافقم 14
          مخالفم 0
        2. SMS

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (191 ديدگاه)

          دقت کردین همه ی اینها به دلیل حجم کمشون می توانند وارد ایران شوند اما وارد نمی کنند

          موافقم 18
          مخالفم 0
        3. پیرمرد قدیمی

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (155 ديدگاه)

          SMS@
          دلیلی برای واردات خودرو های باکیفیت و اقتصادی در عین حال با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰cc نمی‌بینند؛
          چون با واردات ، بازار از حالت انحصاری درمیاد و مردم طبیعتاً بجای هزینه برای خودرو های چینی و ایرانی روی باکیفیت ها سرمایه گذاری میکنن که مساوی با ورشکستگی ویران خودرو و سایر شرکت هاست. هرچی هم که تا الان وارد شده بصورت قطره چکانی و مدل کم آپشن و ضعیف بوده که هموناهم تعرفه ۱۰۰ درصد گمرک داره.

          موافقم 19
          مخالفم 1
        4. SMS

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (191 ديدگاه)

          (پاسخ به پیام پایین پیرمرد قدیمی )برای اینکه کیفیت رو نخوان بالا ببرن و یکم زحمت بکشن جولوی واردات رو می گیرن و… تازه اگه خود ادم وارد کنه کلی شرط می ذارن،

          موافقم 10
          مخالفم 0
        5. ابوالفضل

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (5 ديدگاه)

          پژو 405 16 سوپاپ 40 سال پیش 300 اسب بخار قدرت داشت
          حاجی عقبیم
          شدید….

          موافقم 7
          مخالفم 6
        6. Ali

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (5 ديدگاه)

          خوب تمام ماشینهای تولیدی ایران ببری اروپا آمریکا و ژاپن میگن سیصد دلار میدیم ااونم هم بخاطر وسیایلشون ماشینهای ایرانی.کدامشون خوب هستند من خودم دنا پلاس دنده ای مدل 1400دارم هنوز سه سال نشده از گیرگیر عقب پوسیده شده موتور ای آف سونی هم که روشه اگه وسایلش آلمانی بود بالای یک میلیون کیلومتر کار میکرد در صورتی که موتورهای ایرانی به سیصد هزار کیلومتر میرسه باید تعمییر اساسی بشه

          موافقم 8
          مخالفم 1
        7. JaMsHiD-R1988

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1794 ديدگاه)

          البته که ته توانش این نبوده . تفاله های پژو رو سال های اول آوردن ایران . وگرنه خیلی رایج بوده موتور ES9 مینداختن روش یا مدل T16

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. کیان

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1453 ديدگاه)

        مشکل بدتر از این حرفاست !!!
        405 و موتور اصلیش حتی کار ما نیست، ما اصلا تو بازی نیستیم که عقب یا جلو باشیم

        موافقم 13
        مخالفم 2
      3. Aradkhodaverdi

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (127 ديدگاه)

        کاربر sms باید توجه کنی که پژو الان موتور های ۲ و ۲.۲ لیتری بسیار قدرتمندی تولید میکنه و یک چیزی که هست ۴۰۵ تنفس طبیعیه و تکنولوژی قدیم ولی ۲ لیتری بنز دارای توئین توربو و تکنولوژی بالاتر

        موافقم 7
        مخالفم 0
      4. مجتلی

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        405اصل فرانسوی 325اسب بخار قدرت داره اینا ایرانی 100اسب بخارقدرت پژو موتور 1800داره ک 700اسب بخار قدرت داره

        موافقم 4
        مخالفم 9
        1. Arad

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (127 ديدگاه)

          دقیقا ۴۰۵ از خودرو های خفنی تو فرانسه بوده داخل خیلی از فیلم های پلیسی فرانسوی حضور داشته

          موافقم 2
          مخالفم 4
      5. احمد

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        فرانسه عقبه دوست عزیز نه ما… ما رو سکوهای تماشای مسابقه هم نیستیم 😂😂😂

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. NAVID@@98

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (474 ديدگاه)

      🥇👑خداییش خوب قطعاً این شرکت های اروپایی و البته آمریکایی پرچمدار اول این صنعت و هر چیز هستن و فوق فراتر از انتظارمان………. ………..
      فکرش را بکنید چه آلیاژ های فوق پیشرفته سخت دارند که از الماس هم سخت ترن
      خدای قدرت اول بلامنازع آلیاژ و فولاد هر چیز اند دیگه راست و درست هلو برو تو گلو!!!
      از این به بالا دیگر باید بگوییم کیهان و فاز پلاسما و کوانتوم و جهان های موازی به بالا ستارگان جاودان
      گفتم آمریکایی چون جاداره یکی دیگر از موتور هایی که باید به جمعشان اضافه میشد که البته الان هم هست موتور هایپرکار آمریکایی زینگر 21C هستش که به قطع ۱۰۰% درصد میتوان گفت شاهکار بالا مثل هایپرکارهای اروپایی مثل مرسدس بنز و کوئنیکزگ هستش مگر اینها رقیب هم باشند چون این هایپر کار آمریکایی به ضرس قاطع می توان گفت خدااییش رقیب اروپایی هاست خوب چون فکرش را کنید از یک موتور 2.8 لیتر توانسته‌اند بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار کشیدن که قطعا خوب نشان دهنده برتری و تکنولوژی بالا و پیشرفته آنهاست و فوق فراتر از انتظارمان هم هست که البته یکی دیگر از دستاورد هایش هم اولین هایپرکار پرینت سه بعدی جهان هست این نشان دهنده اینه که آمریکایی ها هم مثل اروپا پرچمدار اول این صنعت و هر چیز هستن فقط اگر به این تکنولوژی های فوق پیشرفته و حرفه ای فکر نگاه کنیم میبینیم فوق فراتر از انتظارمان هستند🥇👑

      خداییش وقتی میبینیم اروپا و آمریکا که پرچمدار اول این صنعت و هر چیز هستن چقدر آلیاژ های فوق پیشرفته و مدرن در این ها بکار رفته تا در فشار های بالا آخ نگند و کارشان را بکنند به سَبَبِ اینکه از یک جایی به بالا قطعا علم و تکنولوژی و مهندسی به بالا هست که کار را راه میندازه و آن هم کمک خدا قطعا درش دَخیلِ 😍

      و وقتی واقعیت را ببینیم نه ظاهر امر کار را همین ها را ۱۰۰%درصد میبینیم و اثبات میشه برایمان ولاغیررر در غیر اینصورت به جاده خاکی میرند و طرف هر چیی غیر این بگه مثل اینه که وز وز میکنه ولاغیررر !!!!!!

      چند مطلب پیش هم اومدم در مورد همین قضیه گفتم که آلیاژ های برتر و برتر های خدای فولاد و قدرت بلامنازع آلیاژ و فولاد و هر چیز اول جهان اروپا و آمریکا کدامند ولی یه مشت وز وز‌کنان شروع به مسخره کردن کردند تا اینکه امروز آقای اشتری این مطلب را بیانش کرد یا حتی در مطلب بهترین موتور های ۸ سیلندر تاریخ خواستن به دیگران آوانس بدهند که جالب اینجاست که به ایشون هم دیس دادند!!!!!!

      پس حقیقت تلخ بهتر از دروغ شیرینِ/کِی میخواهید این را بفهمید تا کمتر کلاه سرتون بگذارند!!!!!!
      پس فقط حرف من را که راست و درسته را ببینید و باور کنید ولاغیررر!!!!!!
      چون فقط من درست را میگویم چون من نوستراداموس اورجینال زمانه ام هی کی دیگه ادعا کرد بدونید فیکه و لاف زن خالی بندی بیش نی!!!!!!
      به همین سَبَبِ که میگن
      برو کار می کن مگو چیست کار که پیر مغانم را آرزوست
      گر تو بصیرت داشته باشی آن را سروده ای ولاغیر!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
      از عزیزانی که تا به اینجا مارا همراهی کردند کمال سپاسگذاری را داریم شب و روزگارتون خوش😵‍💫😍

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. آرین

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (433 ديدگاه)

        هم کمک خدا قطعا درش دَخیلِ 😍

        و وقتی واقعیت را ببینیم نه ظاهر امر کار را همین ها را ۱۰۰%درصد میبینیم و اثبات میشه برایمان ولاغیررر در غیر اینصورت به جاده خاکی میرند و طرف هر چیی غیر این بگه مثل اینه که وز وز میکنه ولاغیررر !!!!!!
        .
        .
        جاااان؟

        موافقم 1
        مخالفم 4
      2. شهاب انصاری

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        به چه زبونی حرف میزنی?ولا غیررررررر
        فکر کنم موقع نوشتن این تومار خیلی حالت خوب بوده احتمالا با اونها در آسمان سیر میکردی حاجی

        موافقم 7
        مخالفم 0
    3. امین

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از یاماها خریدش انجین درون سوزش روز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2935 ديدگاه)

    یادش بخیر ، لنسر اوو!
    پیشگام این صنعت .

    موافقم 11
    مخالفم 2
  3. علیزاده

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (234 ديدگاه)

    نظر منو بخوای میگم ۸ سیلندر ۶۲۰۰ سی‌سی کاربرات

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. Mr. gt c

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (393 ديدگاه)

      چرا کاربرات؟

      موافقم 12
      مخالفم 0
    2. Taha Ayoobi

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2512 ديدگاه)

      ایول👍
      ماشین هیچی ساده تر باحال تر.
      من خودم توی رویا ها کاربراتوری رو به انژکتوری ترجیح میدم.

      موافقم 6
      مخالفم 5
    3. شهاب انصاری

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      گیر کردی تو دهه ۶۰ میلادی

      موافقم 5
      مخالفم 0
  4. پیرمرد قدیمی

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    موتور های جذابی با حجم کم که روی بدنه های نسبتا بزرگ سوار شدن ، در مقایسه این موتور ها با موتور های داخلی ایرانخودرو و سایپا ؛ خروجی که ما میگیریم واقعاً مضحکه چه بسا سایپا هنوز نتوانسته با این موتور های کم حجم به ۱۰۰ اسب بخار برسه و گشتاور مناسبی برای خروجی موتور ها تعریف کنه.

    ضمن تشکر از آقای علی صفرپور احیانا اشتباهی در مشخصات موتور G16E-GTS تویوتا رخ نداده ؟ چون گشتاور ۳۰ نیوتون متر براش تایپ شده.

    موافقم 15
    مخالفم 0
  5. cyrus-az

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    این سه سیلندر تویوتا واقعا جذابه. هم پرفورمنس خوب هم صدای جذاب هم اطمینان تویوتا. بقیه هم غیر از جمرا نشون میده که تکنولوژی موتور بنزینی حالاحالاها در کنار برقی ها هست. آقای تویودا حرف بی منطقی نزده که سهم برقیها حدود 30 درصد بشه در نهایت.

    موافقم 17
    مخالفم 2
  6. سلام نیکخوام غلامرضا

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    به نظرم از ماشین برقی ها بهتره
    چرا ؟؟
    چون برای برق هم باید سوخت هم بسوزه
    و برق از انرژی های پاک کفاف مردم را نمیده
    موتور های کوچک و پرتوان به همراه سیستم هیبرید عملکرد بهتری داره

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. Absurd Hero

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (227 ديدگاه)

    لامبدا رو هم اضافه کنید

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. hadi-jdm

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      لامبدا شورت نبود؟

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10422 ديدگاه)

        این مقاله نشان میده هنوزم اروپا پرچمدار صنعت خودروست و سپس ژاپن!!!

        تو مقاله یه جایی در مورد خنک‌کاری گفت ولی بهتره به آلیاژ استفاده شده هم پرداخت که هم دوام بالایی دارد هم تبادل حرارتی بالا که بتونه چنین قدرتی را به خروجی اگزوز برسونه و خارج بکنه!!!

        اینجاست که علم مهندسی مکانیک و مواد خودش را نشون میده که تخصصشون دست کمی از متخصصان جراح قلب و مغز نداره و حتی بالاترند که چنین اعجوبه‌هایی را خلق میکنند!!!

        فکرشو بکنید چین با اون عظمتش دو سه تا موتور بین یک تا دو لیتر گرفته دستش و خورونده روی تمام ساخته‌هایش که تازه همونم مدیونِ ژاپن(بخصوص میتسوبیشی) و سپس اروپا!!!

        ایران اومده موتور تیبا را توربو خورونده با این همه ادعا اون اوایل که آتیش میگرفت ولی بروزرسانیش کردن اما الان داغ میکنه😂🤦‍♂️!!!

        بعد حساب کنید شرکت‌های اروپایی و ژاپنی با چه وسواسی موتورهایی میسازند که حتی فکر کردن بهشون هم تعجب‌آورِ که چه قدرت تفکری باید پشت خلق چنین اعجوبه‌هایی باشه و جالب‌تر اینکه موتورهای ۲۰ یا ۳۰ سال پیششون هم هنوز رقابتی هستند اما از دور کشاندنشان کنار تا هروز بهینه‌تر ارائه بشه با قدرت بیشتر و مصرف کمتر!!!

        یکی از دلایلی که اروپا و ژاپن پرچمدار هستند این هست که همیشه در محدودیت طی میکنند و دولت‌هاشون به شدت اهمیت میدهند به آلودگی و مصرف سوخت کمتر و گرفتن مالیات و عوارض بالا تا شرکتاشون همیشه در چالش بهتر شدن باشند و البته هستند!!!!!

        موافقم 9
        مخالفم 7
      2. ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4704 ديدگاه)

        حالا کاربر های سایت پدال یه چیز جدید یاد گرفتن همه جا دارن جار میزنن
        برین بشینین درستونو بخونین باوا !
        امسال همه کاربرای دانش آموز پدال تجدید میشن میان نویسنده های سایتو بخواطر اینکه مقاله فراخوان کره ای و ژاپنی میزاشته و کاری کرده که بچه ها با هم دعوا کنن از طرف فتا میان نویسنده هارو دستگیر می‌کنن میبرن!
        فقط بخواطر یه مقاله فراخوان ماشین

        موافقم 3
        مخالفم 9
  8. Amir

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    بنازم موتور تویوتا ۱.۶ لیتری سه سیلندر ۳۰۰ اسب بخار قدرت داره !
    الان میخوام بدونم کره مربا فنا جلو این شاهکار حرفی واسه گفتن دارن یا نه

    موافقم 11
    مخالفم 5
  9. Amir

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    آقای صفر پور گشتاور موتور تویوتا ۳۰۰ نیوتن متر هست نه ۳۰ نیوتن متر لطفاً اصلاح کنید
    ممنون

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. Amirsh

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    آقا سوئد چه خودرو سازی خوبی داره
    ولوو ، پلستار ، ولوو تراک ، اسکانیا ، کونیگزگ ، و ساب خدابیامرز
    نسبت به جمعیتش خیلی خوب کار کردن

    موافقم 12
    مخالفم 2
  11. Amir

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    ببخشید ۳۷۰ نیوتن متر

    موافقم 7
    مخالفم 1
  12. amirboss

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (455 ديدگاه)

    پس از معرفی جمرا تنها چیزی که منو مجذوب خودش کرد همین پیشرانه بود با این بازدهی فوق العاده بالا.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  13. datsun

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3669 ديدگاه)

    تک تک شاهکار مهندسین

    موافقم 11
    مخالفم 2
  14. احمدرضا

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (738 ديدگاه)

    شتاب جمرا دو و نیم هست نه سه و نیم
    لطفا اصلاح کنین

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2512 ديدگاه)

      عاشق اون موتور 3 سیلندر تویوتام

      موافقم 9
      مخالفم 0
    2. B

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (560 ديدگاه)

      اومده بودم همینو بگم

      موافقم 3
      مخالفم 0
  15. مهندس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    یک سوال داشتم دوستانی که سردر میارن لطفا جواب بدن
    چرا در خودرو ها معمولا ردلاین مثلا ۶۰۰۰تا ۷۰۰۰ هست اما در موتور سیکلت ها حتی ۹۰۰۰ تا۱۴۰۰۰ هم وجود داره چرا در پیشرانه خودرو نمیشه از ردلاین بالا استفاده کرد؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. datsun

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3669 ديدگاه)

      چون تو موتور، موتور سیکلت ها کورس پیستون کوتاه تری دارن در نتیجه دور بالا تری هم دارن چون موتور سیکلت ها نیاز کمتری به گشتاور دارن کورس پیستون کوتاه تره میکنن

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. Ahmad

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (154 ديدگاه)

      چون موتور سیکلت ها تنفس طبیعی هستن و جوری تنظیم شدن که قدرت رو به صورت خطی ارائه بدن برای همین موتور ها دور بالایی دارن ولی ماشین چون توربو هست قدرت رو به صورت لحظه ایی(انفجاری) ارائه میده که باعث میشه دور پایین تری داشته باشن

      موافقم 1
      مخالفم 7
    3. پیرمرد قدیمی

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (155 ديدگاه)

      وقت بخیر ، دلایل کلیدی که در مشخصات انجین موتورسیکلت و خودرو دخیل هستن اون هارو نسبت به هم متمایز می‌کنه که عبارتند از :
      نوعه ارایش سیلندر ، نسبت تراکم ، نوعه برق رسانی ، نوعه سوخت رسانی ، کاربرد و…
      معمولا وسیله های اسپرت چه موتور چه ماشین برای رسیدن به حداکثر قدرت و سرعت و حس رانندگی اسپرت و لذت بخش از تمامه راندمان کاریه خودشون برای بهتر بودن استفاده میکنن‌ ،
      نمونش خودرو های فرمول 1 تو بعضی از کلاسا تا 20000 دور در دقیقه دور گیری دارن ! و یا جی پی تا 18000 ! اینا همه دوره بالا کار میکنن؛
      خلاصه تر بگم در موتور سیکلت قدرت موتور بالاست اما گشتاور پایینه که به همین دلیل شتاب و سرعت بیشتره ولی موتور کشش نداره.

      بابت سوال دومتون هم برای خودرو های شهری به دلیل استهلاک ، اصطکاک ، پایداری ، هزینه های بالا روی ردلاین زیاد حساب باز نمیکنن هرکسی هم از حداکثر توان موتور استفاده می‌کنه قطعا به مشکل میخوره خصوصاً خودرو های ایرانی که ریمپ و تیونینگ فنی موتور انجام میدن.

      موافقم 4
      مخالفم 0
    4. Carbonado Aventador

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4493 ديدگاه)

      چندتا علت ساده وجود‌داره..

      یکی بحث قابلیت اطمینان هست..
      الان اشغال ترین خودروهای داخلی تا ۳۰۰ هزارکیلومتر میتونن کار کنن
      ولی انجین موتور سیلکت که به ۴۰ تا کارکرد برسه کلا از هم میپاچه.. (بحث موتور های باکیفیت ژاپنی به کنار)
      بخاطر همون بحث فشاری که رو انجین هست برای دور بالا..

      دومیش اینه که چون حجم پیستون ها کمه و قطعات خیلی سبکتره نسبت به ماشین
      برای همین بیشتر و سریعتر دور میگیره

      سومیش هم اینه که کورس پیستون موتور سیکلت ها خیلی کوتاهتر هست نسبت به ماشین ها ، اینم یه علتیه که هم زودتر دور میگیره هم دور بالاتر میتونه کار کنه!!

      و خیلی چیز های دیگه که اینا اصلی تریناش بود

      موافقم 12
      مخالفم 0
  16. ...

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    ی سوالی برام پیش اومده عمر مفیدشون چقدره؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2512 ديدگاه)

      G16E-GTS مادام العمر.

      موافقم 6
      مخالفم 0
  17. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (187 ديدگاه)

    خدایی ۴ سیلندر پرفورمنس فقط ژاپنی دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ انتخابی ۴ سیلندر ۲ لیتری هوندا با ۹۰۰۰ دور در دقیقه رو اس۲۰۰۰ با ویتک افسانه ای.من چند وقته دارم انواع زمانبندیها رو برانداز میکنم و رو دست ویتک هوندا ندیدم چقدر جذابه.بعدش سیستم زمانبندی وایپر با یک میل سوپاپ و پوشراد جنرال موتورز

    موافقم 13
    مخالفم 2
  18. Dun Dun

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (128 ديدگاه)

    عالی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. گات

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    میتسوبیشی لنسر اوولوشن افسانه ای رو فراموش کردین
    با اون موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو که ۴۴۰ اسب بخار قدرت داره واقعا مهندسی عجیبی داره که از یه موتور ۲ لیتری توربو ۴۴۰ اسب کشیدن بیرون
    اون ماشین هندلینگش هم واقعا مثال زدنیه قبلا اسطوره مسابقات رالی بود حیف که دیگه تولید نمیشه

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Biotechnologist

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      هندلینگش همتا نداشت اون زمان چطور اون رو ساختن واقعاً؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. گات

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو میتسوبیشی لنسر اوولوشن افسانه ای رو فراموش کردین
    با ۴۴۰ اسب بخار قدرت واقعا مهندسی عجیبی داره
    اون ماشین هندلینگش هم واقعا مثال زدنیه اسطوره مسابقات رالی حیف که دیگه تولید نمیشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  21. علی

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (648 ديدگاه)

    موتور amg وان ۲ لیتره با ۱۰۰۰ اسب خداااااااااا
    البته یکمی هیبرید هم کمکش کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فیات مولتیپلا

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      1.6 لیتری دوست عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. فاضل

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    M139 که مال رنو هست اینجا تو آلمان هرچی برای تعمیر میاد پیش ما همشون ساخت مشترک رنو و نیسان هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا