تویوتا، ولوو، مرسدس و فولکسواگن با بهینهسازی این موتورهای کوچک ۲ لیتری خودروهایی قدرتمند و اقتصادی را روانه بازار کردند.
وقتی صحبت از خودروهای با خروجی بالا میشود، ذهن مخاطبان به سراغ پیشرانههای قدرتمند V8، V10، V12 و حتی W16 سوپراسپرتها و ابرخودروها میرود. خوشبختانه در صنعت، خودروهای دیگری هم وجود دارند که با وجود قیمت اقتصادی و دسترسی بهتر، خروجی قدرت خوبی دارند. بهلطف تزریق اجباری سوخت، موتورهای امروزی درکنار بهرهوری از قدرت بیشتر مصرف بهینهتری هم دارند.
با بالاتر بردن خروجی موتور میتوان در وزن و ابعاد بدنه خودرو صرفهجویی کرد. در ادامه به پیشرانههایی نگاه خواهیم انداخت که کمتر از ۲ لیتر حجم موتور و کمتر از ۴ عدد هم سیلندر دارند اما توانستهاند بهخوبی بدرخشند.
فولکس واگن EA888 ایوو ۴
پیشرانه محبوب EA888 برای نخستینبار در سال ۲۰۰۴ رونمایی شد و به دست خودروسازان زیرمجموعه فولکسواگن مانند سئات و آئودی هم رسید. از این موتور که بهعنوان قابل اطمینانترین موتور فولکسواگن یاد میشود، یک نسخه عملکرد بالا هم ساخته شد و توانست به یکی از قدرتمندترین پیشرانههای ۴ سیلندر خطی جهان تبدیل شود. این شرکت با نصب همین موتور در مدل ۲۰۲۲ هاچبک گلف R به خروجی ۳۲۹ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دست یافت. بنابراین راننده به ازای هر لیتر گنجایش پیشرانه دو لیتری به ۱۶۴.۵ اسب بخار قدرت دسترسی دارد.
خوشبختانه آئودی A3 و فولکسواگن تیگوآن هم افتخار میزبانی EA888 را داشتند. وانت آماروک، سدان پاسات و جتا هم از نسخه ۱.۸ لیتری آن سود بردند.
تویوتا G16E-GTS
چند سالی است که تویوتا تمرکزی بیشتری را روی هاچبکهای GR یاریس و GR کرولا گذاشته است. تویوتا برای جذب مشتریان بیشتر و درعینحال، ارائه یک محصول مقرونبهصرفه از کوچکترین خود استفاده کرد که از قضا، قدرتمندترین هم بود.
موتور یادشده که با نام G16E-GTS شناخته میشود بهطور بهخصوص برای GR یاریس توسعه پیدا کرد اما بعدا برای استفاده در GR کرولا بهبود یافت. این پیشرانه ۱.۶ لیتری سه سیلندر توان تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور را دارد؛ یعنی ۱۸۷.۵ اسب بخار بر لیتر. G16E-GTS برای بهرهوری بهتر به سیستم کمکپیشرانه توربوشارژر مجهز شده بود. از جمله فناوریها بهکاررفته در این موتور میتوان به دو ژاکت خنککننده سرسیلندرها و سیستم خنککاری آبی اشاره کرد که نقش اساسی در خروجی بالای آن داشت.
ولوو VEA B420
ولوو در سال ۲۰۱۱ متعهد شد که بدون کاهش عملکرد، موتورهایی را تولید خواهد کرد که ابعاد کوچکتری خواهند داشت. این شرکت سوئدی ۱۰ سال بعد به وعده خود جامه عمل پوشاند و مدل VEA B420 را تولید کرد. خانواده موتورهای VEA ولوو در سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کردند اما مدل B420 در سال ۲۰۲۱ و با مدلهای بالاردهای چون سدان S90 و شاسیبلند XC90 وارد خط تولید شد. این پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی توان تولید ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نویتن متر گشتاور داشت.
شرکت ولوو با تکیهبر یک توربوشارژر و یک سوپرشارژر بهصورت همزمان، ارائه قدرت را به شکلی یکدست و یکپارچه برای مشتریان خود فراهم کرد تا از خرید خود رضایت کامل داشته باشند.
دایملر-بنز M139
بسیاری با ابرخودروی AMG وان آشنایی دارند؛ خودروی خاصی که برای تولید ۱,۰۶۳ اسب بخار قدرت به پیشرانه هیبریدی قدرتمندش تکیه میکند و هماکنون یکی از بهروزترین محصولات بازار خودرو به شمار میرود. خوشبختانه مشتریان ستاره آلمانی برای سواری یک خودروی قدرتمند نیازی پرداخت مبلغ ۱ میلیون دلاری ندارند و میتوانند با خریداری AMG GT63 به یکی از سریعترین خودروهای تاریخ این شرکت سوار شوند که از یک موتور ۸ سیلندر V شکل هیبریدی مجهز شده است.
البته که این پرچمدار سدان هم با قیمت دلاری شش رقمی به بازار عرضه شده است و دوستدارانش را مجبور به تهیه نسخههای ارزانتری مانند CLA45 میکند. شاید تصور کنید تهیه CLA به معنی از دست رفتن تمام هیجان و جذابیتهای یک مرسدس AMG قدرتمند باشد اما اینطور نیست. این سدان فستبک با بهرهمندی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توان تولید ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همین پیشرانه در مدل شاسیبلند GLC63 نیز استفاده شده است و در آن ۴۶۹ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ یعنی معادل ۲۳۴.۵ اسب بخار بر لیتر.
کونیگزگ TFG تویین توربو
آخرین پیشرانه این فهرست به یک ابرخودروی گرانقیمت تعلق دارد. کوئنیگزگ سوئدی با تولید ابرجیتی جمرا خودرویی را تولید کرد که به عقیده مالک شرکت، کریستین وان کوئنیگزگ، میتواند لذت راندن سریع آن در پیست را با کاربردهای روزانه ترکیب کند. جمرا از پیشرانه TFG (مخفف عبارت غول کوچک دوستداشتنی) توربوشارژ و سه الکتروموتور این شرکت سود میبرد.
این موتورها رویهمرفته بیش از ۱,۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. بخش درونسوز این قوای محرکه هیبریدی را یک واحد ۲ لیتری ۳ سیلندر خطی تشکیل میدهد که ۵۹۲ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ یعنی ۲۹۶ اسب بخار بر لیتر. از مزایای این پیشرانه بالارده میتوان به قابلیت حرکت با سوختهای عمومی و معمولی و البته نسل دوم سوخت اتانول، E85، یا حتی نمونههای سازگارتر با محیطزیست اشاره کرد. ابرجیتی جمرا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و میتواند تا دستیابی به سرعت ۴۲۸ کیلومتر بر ساعت به شتابگیری ادامه دهد.
نظر شما درباره پیشرانههای بهینه کوچک چیست؟ آیا جایی خالی برای آنها در صنعت خودرو احساس میشود؟
مازیار
۲۳ خرداد ۱۴۰۳آقای صفرپور، با تشکر
پیشرانه ۲ لیتری ۳ سیلندر کوئنیگزگ کار خودش هست؟ یا از روی پیشرانه دیگه ای ساخته شده؟
SMS
۲۳ خرداد ۱۴۰۳فرض کن ۴۰۵ و تویوتا یک حجم موتور دارند اما یکی ۳۰۰ اسب بخار یکی حدود ۱۰۰ تا یعنی چقدر عقبیم
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳اینو باید درنظر گرفت که پژو ۴۰۵ پلتفرم ۳۰ ساله داره و نهایت توانش همین موتور هاست و درست کامنت شما اینه که کلا خودرو های تولید داخل اوراقی به حساب میاد.
SMS
۲۳ خرداد ۱۴۰۳من حواسم نبود که زمانش را بنویسم ، بله درست می فرمایید ولی می توان اینجوری گفت که چیزی که الان ما سوار می شویم با چیزی که دیگران سوار می شوند ،اگه بخواهیم تولید ملی حساب کنیم می شه ۱۶۰ اسب بخار و ۳۰۰ اسب بخار ، بازم با حجم کمتر دو برابر قدرت دارد
SMS
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دقت کردین همه ی اینها به دلیل حجم کمشون می توانند وارد ایران شوند اما وارد نمی کنند
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳SMS@
دلیلی برای واردات خودرو های باکیفیت و اقتصادی در عین حال با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰cc نمیبینند؛
چون با واردات ، بازار از حالت انحصاری درمیاد و مردم طبیعتاً بجای هزینه برای خودرو های چینی و ایرانی روی باکیفیت ها سرمایه گذاری میکنن که مساوی با ورشکستگی ویران خودرو و سایر شرکت هاست. هرچی هم که تا الان وارد شده بصورت قطره چکانی و مدل کم آپشن و ضعیف بوده که هموناهم تعرفه ۱۰۰ درصد گمرک داره.
SMS
۲۳ خرداد ۱۴۰۳(پاسخ به پیام پایین پیرمرد قدیمی )برای اینکه کیفیت رو نخوان بالا ببرن و یکم زحمت بکشن جولوی واردات رو می گیرن و… تازه اگه خود ادم وارد کنه کلی شرط می ذارن،
ابوالفضل
۲۴ خرداد ۱۴۰۳پژو 405 16 سوپاپ 40 سال پیش 300 اسب بخار قدرت داشت
حاجی عقبیم
شدید….
Ali
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خوب تمام ماشینهای تولیدی ایران ببری اروپا آمریکا و ژاپن میگن سیصد دلار میدیم ااونم هم بخاطر وسیایلشون ماشینهای ایرانی.کدامشون خوب هستند من خودم دنا پلاس دنده ای مدل 1400دارم هنوز سه سال نشده از گیرگیر عقب پوسیده شده موتور ای آف سونی هم که روشه اگه وسایلش آلمانی بود بالای یک میلیون کیلومتر کار میکرد در صورتی که موتورهای ایرانی به سیصد هزار کیلومتر میرسه باید تعمییر اساسی بشه
JaMsHiD-R1988
۲۵ خرداد ۱۴۰۳البته که ته توانش این نبوده . تفاله های پژو رو سال های اول آوردن ایران . وگرنه خیلی رایج بوده موتور ES9 مینداختن روش یا مدل T16
کیان
۲۳ خرداد ۱۴۰۳مشکل بدتر از این حرفاست !!!
405 و موتور اصلیش حتی کار ما نیست، ما اصلا تو بازی نیستیم که عقب یا جلو باشیم
Aradkhodaverdi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳کاربر sms باید توجه کنی که پژو الان موتور های ۲ و ۲.۲ لیتری بسیار قدرتمندی تولید میکنه و یک چیزی که هست ۴۰۵ تنفس طبیعیه و تکنولوژی قدیم ولی ۲ لیتری بنز دارای توئین توربو و تکنولوژی بالاتر
مجتلی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳405اصل فرانسوی 325اسب بخار قدرت داره اینا ایرانی 100اسب بخارقدرت پژو موتور 1800داره ک 700اسب بخار قدرت داره
Arad
۲۴ خرداد ۱۴۰۳دقیقا ۴۰۵ از خودرو های خفنی تو فرانسه بوده داخل خیلی از فیلم های پلیسی فرانسوی حضور داشته
احمد
۲۵ خرداد ۱۴۰۳فرانسه عقبه دوست عزیز نه ما… ما رو سکوهای تماشای مسابقه هم نیستیم 😂😂😂
NAVID@@98
۲۳ خرداد ۱۴۰۳🥇👑خداییش خوب قطعاً این شرکت های اروپایی و البته آمریکایی پرچمدار اول این صنعت و هر چیز هستن و فوق فراتر از انتظارمان………. ………..
فکرش را بکنید چه آلیاژ های فوق پیشرفته سخت دارند که از الماس هم سخت ترن
خدای قدرت اول بلامنازع آلیاژ و فولاد هر چیز اند دیگه راست و درست هلو برو تو گلو!!!
از این به بالا دیگر باید بگوییم کیهان و فاز پلاسما و کوانتوم و جهان های موازی به بالا ستارگان جاودان
گفتم آمریکایی چون جاداره یکی دیگر از موتور هایی که باید به جمعشان اضافه میشد که البته الان هم هست موتور هایپرکار آمریکایی زینگر 21C هستش که به قطع ۱۰۰% درصد میتوان گفت شاهکار بالا مثل هایپرکارهای اروپایی مثل مرسدس بنز و کوئنیکزگ هستش مگر اینها رقیب هم باشند چون این هایپر کار آمریکایی به ضرس قاطع می توان گفت خدااییش رقیب اروپایی هاست خوب چون فکرش را کنید از یک موتور 2.8 لیتر توانستهاند بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار کشیدن که قطعا خوب نشان دهنده برتری و تکنولوژی بالا و پیشرفته آنهاست و فوق فراتر از انتظارمان هم هست که البته یکی دیگر از دستاورد هایش هم اولین هایپرکار پرینت سه بعدی جهان هست این نشان دهنده اینه که آمریکایی ها هم مثل اروپا پرچمدار اول این صنعت و هر چیز هستن فقط اگر به این تکنولوژی های فوق پیشرفته و حرفه ای فکر نگاه کنیم میبینیم فوق فراتر از انتظارمان هستند🥇👑
خداییش وقتی میبینیم اروپا و آمریکا که پرچمدار اول این صنعت و هر چیز هستن چقدر آلیاژ های فوق پیشرفته و مدرن در این ها بکار رفته تا در فشار های بالا آخ نگند و کارشان را بکنند به سَبَبِ اینکه از یک جایی به بالا قطعا علم و تکنولوژی و مهندسی به بالا هست که کار را راه میندازه و آن هم کمک خدا قطعا درش دَخیلِ 😍
و وقتی واقعیت را ببینیم نه ظاهر امر کار را همین ها را ۱۰۰%درصد میبینیم و اثبات میشه برایمان ولاغیررر در غیر اینصورت به جاده خاکی میرند و طرف هر چیی غیر این بگه مثل اینه که وز وز میکنه ولاغیررر !!!!!!
چند مطلب پیش هم اومدم در مورد همین قضیه گفتم که آلیاژ های برتر و برتر های خدای فولاد و قدرت بلامنازع آلیاژ و فولاد و هر چیز اول جهان اروپا و آمریکا کدامند ولی یه مشت وز وزکنان شروع به مسخره کردن کردند تا اینکه امروز آقای اشتری این مطلب را بیانش کرد یا حتی در مطلب بهترین موتور های ۸ سیلندر تاریخ خواستن به دیگران آوانس بدهند که جالب اینجاست که به ایشون هم دیس دادند!!!!!!
پس حقیقت تلخ بهتر از دروغ شیرینِ/کِی میخواهید این را بفهمید تا کمتر کلاه سرتون بگذارند!!!!!!
پس فقط حرف من را که راست و درسته را ببینید و باور کنید ولاغیررر!!!!!!
چون فقط من درست را میگویم چون من نوستراداموس اورجینال زمانه ام هی کی دیگه ادعا کرد بدونید فیکه و لاف زن خالی بندی بیش نی!!!!!!
به همین سَبَبِ که میگن
برو کار می کن مگو چیست کار که پیر مغانم را آرزوست
گر تو بصیرت داشته باشی آن را سروده ای ولاغیر!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
از عزیزانی که تا به اینجا مارا همراهی کردند کمال سپاسگذاری را داریم شب و روزگارتون خوش😵💫😍
شهاب انصاری
۲۴ خرداد ۱۴۰۳به چه زبونی حرف میزنی?ولا غیررررررر
فکر کنم موقع نوشتن این تومار خیلی حالت خوب بوده احتمالا با اونها در آسمان سیر میکردی حاجی
امین
۲۶ خرداد ۱۴۰۳از یاماها خریدش انجین درون سوزش روز
حسین
۲۳ خرداد ۱۴۰۳یادش بخیر ، لنسر اوو!
پیشگام این صنعت .
علیزاده
۲۳ خرداد ۱۴۰۳نظر منو بخوای میگم ۸ سیلندر ۶۲۰۰ سیسی کاربرات
Mr. gt c
۲۳ خرداد ۱۴۰۳چرا کاربرات؟
Taha Ayoobi
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ایول👍
ماشین هیچی ساده تر باحال تر.
من خودم توی رویا ها کاربراتوری رو به انژکتوری ترجیح میدم.
شهاب انصاری
۲۴ خرداد ۱۴۰۳گیر کردی تو دهه ۶۰ میلادی
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳موتور های جذابی با حجم کم که روی بدنه های نسبتا بزرگ سوار شدن ، در مقایسه این موتور ها با موتور های داخلی ایرانخودرو و سایپا ؛ خروجی که ما میگیریم واقعاً مضحکه چه بسا سایپا هنوز نتوانسته با این موتور های کم حجم به ۱۰۰ اسب بخار برسه و گشتاور مناسبی برای خروجی موتور ها تعریف کنه.
ضمن تشکر از آقای علی صفرپور احیانا اشتباهی در مشخصات موتور G16E-GTS تویوتا رخ نداده ؟ چون گشتاور ۳۰ نیوتون متر براش تایپ شده.
cyrus-az
۲۳ خرداد ۱۴۰۳این سه سیلندر تویوتا واقعا جذابه. هم پرفورمنس خوب هم صدای جذاب هم اطمینان تویوتا. بقیه هم غیر از جمرا نشون میده که تکنولوژی موتور بنزینی حالاحالاها در کنار برقی ها هست. آقای تویودا حرف بی منطقی نزده که سهم برقیها حدود 30 درصد بشه در نهایت.
سلام نیکخوام غلامرضا
۲۳ خرداد ۱۴۰۳به نظرم از ماشین برقی ها بهتره
چرا ؟؟
چون برای برق هم باید سوخت هم بسوزه
و برق از انرژی های پاک کفاف مردم را نمیده
موتور های کوچک و پرتوان به همراه سیستم هیبرید عملکرد بهتری داره
Absurd Hero
۲۳ خرداد ۱۴۰۳لامبدا رو هم اضافه کنید
hadi-jdm
۲۳ خرداد ۱۴۰۳لامبدا شورت نبود؟
NAVID۰۰۹۸
۲۳ خرداد ۱۴۰۳این مقاله نشان میده هنوزم اروپا پرچمدار صنعت خودروست و سپس ژاپن!!!
تو مقاله یه جایی در مورد خنککاری گفت ولی بهتره به آلیاژ استفاده شده هم پرداخت که هم دوام بالایی دارد هم تبادل حرارتی بالا که بتونه چنین قدرتی را به خروجی اگزوز برسونه و خارج بکنه!!!
اینجاست که علم مهندسی مکانیک و مواد خودش را نشون میده که تخصصشون دست کمی از متخصصان جراح قلب و مغز نداره و حتی بالاترند که چنین اعجوبههایی را خلق میکنند!!!
فکرشو بکنید چین با اون عظمتش دو سه تا موتور بین یک تا دو لیتر گرفته دستش و خورونده روی تمام ساختههایش که تازه همونم مدیونِ ژاپن(بخصوص میتسوبیشی) و سپس اروپا!!!
ایران اومده موتور تیبا را توربو خورونده با این همه ادعا اون اوایل که آتیش میگرفت ولی بروزرسانیش کردن اما الان داغ میکنه😂🤦♂️!!!
بعد حساب کنید شرکتهای اروپایی و ژاپنی با چه وسواسی موتورهایی میسازند که حتی فکر کردن بهشون هم تعجبآورِ که چه قدرت تفکری باید پشت خلق چنین اعجوبههایی باشه و جالبتر اینکه موتورهای ۲۰ یا ۳۰ سال پیششون هم هنوز رقابتی هستند اما از دور کشاندنشان کنار تا هروز بهینهتر ارائه بشه با قدرت بیشتر و مصرف کمتر!!!
یکی از دلایلی که اروپا و ژاپن پرچمدار هستند این هست که همیشه در محدودیت طی میکنند و دولتهاشون به شدت اهمیت میدهند به آلودگی و مصرف سوخت کمتر و گرفتن مالیات و عوارض بالا تا شرکتاشون همیشه در چالش بهتر شدن باشند و البته هستند!!!!!
۲۳ خرداد ۱۴۰۳حالا کاربر های سایت پدال یه چیز جدید یاد گرفتن همه جا دارن جار میزنن
برین بشینین درستونو بخونین باوا !
امسال همه کاربرای دانش آموز پدال تجدید میشن میان نویسنده های سایتو بخواطر اینکه مقاله فراخوان کره ای و ژاپنی میزاشته و کاری کرده که بچه ها با هم دعوا کنن از طرف فتا میان نویسنده هارو دستگیر میکنن میبرن!
فقط بخواطر یه مقاله فراخوان ماشین
Amir
۲۳ خرداد ۱۴۰۳بنازم موتور تویوتا ۱.۶ لیتری سه سیلندر ۳۰۰ اسب بخار قدرت داره !
الان میخوام بدونم کره مربا فنا جلو این شاهکار حرفی واسه گفتن دارن یا نه
Amir
۲۳ خرداد ۱۴۰۳آقای صفر پور گشتاور موتور تویوتا ۳۰۰ نیوتن متر هست نه ۳۰ نیوتن متر لطفاً اصلاح کنید
ممنون
Amirsh
۲۳ خرداد ۱۴۰۳آقا سوئد چه خودرو سازی خوبی داره
ولوو ، پلستار ، ولوو تراک ، اسکانیا ، کونیگزگ ، و ساب خدابیامرز
نسبت به جمعیتش خیلی خوب کار کردن
Amir
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ببخشید ۳۷۰ نیوتن متر
amirboss
۲۳ خرداد ۱۴۰۳پس از معرفی جمرا تنها چیزی که منو مجذوب خودش کرد همین پیشرانه بود با این بازدهی فوق العاده بالا.
datsun
۲۳ خرداد ۱۴۰۳تک تک شاهکار مهندسین
احمدرضا
۲۳ خرداد ۱۴۰۳شتاب جمرا دو و نیم هست نه سه و نیم
لطفا اصلاح کنین
Taha Ayoobi
۲۳ خرداد ۱۴۰۳عاشق اون موتور 3 سیلندر تویوتام
B
۲۳ خرداد ۱۴۰۳اومده بودم همینو بگم
مهندس
۲۳ خرداد ۱۴۰۳یک سوال داشتم دوستانی که سردر میارن لطفا جواب بدن
چرا در خودرو ها معمولا ردلاین مثلا ۶۰۰۰تا ۷۰۰۰ هست اما در موتور سیکلت ها حتی ۹۰۰۰ تا۱۴۰۰۰ هم وجود داره چرا در پیشرانه خودرو نمیشه از ردلاین بالا استفاده کرد؟
datsun
۲۳ خرداد ۱۴۰۳چون تو موتور، موتور سیکلت ها کورس پیستون کوتاه تری دارن در نتیجه دور بالا تری هم دارن چون موتور سیکلت ها نیاز کمتری به گشتاور دارن کورس پیستون کوتاه تره میکنن
Ahmad
۲۳ خرداد ۱۴۰۳چون موتور سیکلت ها تنفس طبیعی هستن و جوری تنظیم شدن که قدرت رو به صورت خطی ارائه بدن برای همین موتور ها دور بالایی دارن ولی ماشین چون توربو هست قدرت رو به صورت لحظه ایی(انفجاری) ارائه میده که باعث میشه دور پایین تری داشته باشن
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳وقت بخیر ، دلایل کلیدی که در مشخصات انجین موتورسیکلت و خودرو دخیل هستن اون هارو نسبت به هم متمایز میکنه که عبارتند از :
نوعه ارایش سیلندر ، نسبت تراکم ، نوعه برق رسانی ، نوعه سوخت رسانی ، کاربرد و…
معمولا وسیله های اسپرت چه موتور چه ماشین برای رسیدن به حداکثر قدرت و سرعت و حس رانندگی اسپرت و لذت بخش از تمامه راندمان کاریه خودشون برای بهتر بودن استفاده میکنن ،
نمونش خودرو های فرمول 1 تو بعضی از کلاسا تا 20000 دور در دقیقه دور گیری دارن ! و یا جی پی تا 18000 ! اینا همه دوره بالا کار میکنن؛
خلاصه تر بگم در موتور سیکلت قدرت موتور بالاست اما گشتاور پایینه که به همین دلیل شتاب و سرعت بیشتره ولی موتور کشش نداره.
بابت سوال دومتون هم برای خودرو های شهری به دلیل استهلاک ، اصطکاک ، پایداری ، هزینه های بالا روی ردلاین زیاد حساب باز نمیکنن هرکسی هم از حداکثر توان موتور استفاده میکنه قطعا به مشکل میخوره خصوصاً خودرو های ایرانی که ریمپ و تیونینگ فنی موتور انجام میدن.
Carbonado Aventador
۲۳ خرداد ۱۴۰۳چندتا علت ساده وجودداره..
یکی بحث قابلیت اطمینان هست..
الان اشغال ترین خودروهای داخلی تا ۳۰۰ هزارکیلومتر میتونن کار کنن
ولی انجین موتور سیلکت که به ۴۰ تا کارکرد برسه کلا از هم میپاچه.. (بحث موتور های باکیفیت ژاپنی به کنار)
بخاطر همون بحث فشاری که رو انجین هست برای دور بالا..
دومیش اینه که چون حجم پیستون ها کمه و قطعات خیلی سبکتره نسبت به ماشین
برای همین بیشتر و سریعتر دور میگیره
سومیش هم اینه که کورس پیستون موتور سیکلت ها خیلی کوتاهتر هست نسبت به ماشین ها ، اینم یه علتیه که هم زودتر دور میگیره هم دور بالاتر میتونه کار کنه!!
و خیلی چیز های دیگه که اینا اصلی تریناش بود
...
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ی سوالی برام پیش اومده عمر مفیدشون چقدره؟
Taha Ayoobi
۲۳ خرداد ۱۴۰۳G16E-GTS مادام العمر.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۳ خرداد ۱۴۰۳خدایی ۴ سیلندر پرفورمنس فقط ژاپنی دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ انتخابی ۴ سیلندر ۲ لیتری هوندا با ۹۰۰۰ دور در دقیقه رو اس۲۰۰۰ با ویتک افسانه ای.من چند وقته دارم انواع زمانبندیها رو برانداز میکنم و رو دست ویتک هوندا ندیدم چقدر جذابه.بعدش سیستم زمانبندی وایپر با یک میل سوپاپ و پوشراد جنرال موتورز
Dun Dun
۲۴ خرداد ۱۴۰۳عالی
گات
۲۴ خرداد ۱۴۰۳میتسوبیشی لنسر اوولوشن افسانه ای رو فراموش کردین
با اون موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو که ۴۴۰ اسب بخار قدرت داره واقعا مهندسی عجیبی داره که از یه موتور ۲ لیتری توربو ۴۴۰ اسب کشیدن بیرون
اون ماشین هندلینگش هم واقعا مثال زدنیه قبلا اسطوره مسابقات رالی بود حیف که دیگه تولید نمیشه
Biotechnologist
۲۵ خرداد ۱۴۰۳هندلینگش همتا نداشت اون زمان چطور اون رو ساختن واقعاً؟
گات
۲۴ خرداد ۱۴۰۳موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو میتسوبیشی لنسر اوولوشن افسانه ای رو فراموش کردین
با ۴۴۰ اسب بخار قدرت واقعا مهندسی عجیبی داره
اون ماشین هندلینگش هم واقعا مثال زدنیه اسطوره مسابقات رالی حیف که دیگه تولید نمیشه
علی
۲۵ خرداد ۱۴۰۳موتور amg وان ۲ لیتره با ۱۰۰۰ اسب خداااااااااا
البته یکمی هیبرید هم کمکش کرده
فیات مولتیپلا
۲۶ خرداد ۱۴۰۳1.6 لیتری دوست عزیز
فاضل
۲۶ خرداد ۱۴۰۳M139 که مال رنو هست اینجا تو آلمان هرچی برای تعمیر میاد پیش ما همشون ساخت مشترک رنو و نیسان هستن