ناشناخته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا؛ از دایهاتسو و مزدا تا اولدزموبیل و ساب

یک‌شنبه 2 دی 1403 - 12:30
مطالعه 5 دقیقه
21
در مقاله پیش رو به برخی از ناشناخته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا اشاره خواهیم کرد.
تبلیغات

شاسی‌بلندها تقریباً در هر نقطه‌ای از دنیا دیده می‌شوند هرچند که سبک بدنه آن‌ها ریشه در سال‌های خیلی دور ندارد و قبل از محبوبیت چنین خودروهایی شاهد تولید مدل‌های متنوع و گمنامی بوده‌ایم. با اینکه اکثر این شاسی‌بلندهای قدیمی فراموش شده‌اند اما برخی از آن‌ها تأثیر انکارناپذیری روی شکل‌گیری کلاس فعلی شاسی‌بلندها داشته‌اند. از قدبلند جالب مزدا گرفته تا شاسی‌بلند مهجور ساب، لیست ناشناخته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا محصولات جالبی را برای شما در نظر گرفته است.

کپی لینک

ناشناخته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا

کپی لینک

دایهاتسو راکی (سال 1988)

این شاسی‌بلند کامپکت در ژاپن با نام راگر و در بریتانیا با نام فورتراک نیز شناخته می‌شد. با اینکه راکی در ژاپن و بریتانیا عملکرد مناسبی داشت اما ابعادش برای بازار آمریکا خیلی کوچک بود و از نظر قوای محرکه هم چنگی به دل نمی‌زد. در واقع پیشرانه 4 سیلندر راکی نمی‌توانست مرز قدرت 100 اسب بخار را رد کند و به همین خاطر پرفورمنسی کاملاً معمولی داشت. از نظر هندلینگ نیز نمی‌توان راکی را در حد مطلوب دانست و در کل تولید آن کمکی به بهبود وجهه دایهاتسو نکرد.

کپی لینک

مزدا ناواجو (سال 1990)

مزدا با استفاده از جلوپنجره و چراغ‌های جلو و عقب جدید، فورد اکسپلورر نسل اول را به شاسی‌بلند ناواجو تبدیل کرد. تفاوت بین این دو خودرو در همین موارد خلاصه می‌شد و فورد حتی اولین آفرودر مزدا را در کنار اکسپلورر و در کارخانه کنتاکی خود تولید می‌کرد. ناواجو فقط به‌صورت دو در عرضه شد و مدت زیادی در بازار دوام نیاورد. این خودرو در سال 1994 از بازار خارج شد و مزدا تا زمان معرفی تریبیوت که یک محصول ریبج شده دیگر از فورد بود به این بازار بازنگشت.

کپی لینک

اولدزموبیل براوادا (سال 1990)

اولین نسل براوادا در سال 1990 عرضه شد و تفاوتی با شورولت S-10 بلیزر و جی ام سی S-15 جیمی نداشت. البته جلوپنجره خاص براوادا مشابه دیگر محصولات اولدزموبیل بود و برخی تفاوت‌های دیگر همچون پکیج گلد باعث تمایز آن می‌شدند. هرچند عمده خریداران، براوادا را همان بلیزر می‌دانستند. دومین نسل براوادا در سال 1995 معرفی شد هرچند بازهم محصولی ریبج شده بود ولی به فروش بهتری دست یافت.

کپی لینک

آکورا SLX (سال 1995)

برند آکورا برای اینکه بتواند سریعاً در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس حضور یابد دست به دامن ایسوزو شد. با اینکه ایسوزو محصولات لوکسی را تولید نمی‌کرد اما مدیران می‌دانستند دومین نسل تروپر می‌تواند به عنوان محصولی لوکس ارتقا یابد. این خودرو در سال 1995 و با نام آکورا SLX راهی بازار آمریکا شد. SLX دقیقا محصول ایسوزو بود هرچند تغییراتی در جلوپنجره و کابین داشت. با اینکه پیشرانه 6 سیلندر این خودرو برتر از تروپر بود اما قدرت بیشتر نمی‌توانست ریشه‌های اصلی خودرو را پنهان کند.

کپی لینک

میتسوبیشی پاجرو اوولوشن (سال 1997)

سابقه مسابقات پاجرو به مدت‌ها قبل از تولید مدل اوولوشن بازمی‌گردد. این خودرو در مسابقات پاریس داکار 1985، 1992 و 1993 به پیروزی رسید و میتسوبیشی نیز تجارب به دست آمده در آن سال‌ها را صرف تولید یک سوپر شاسی‌بلند خاص و تولید محدود کرد. حدود 2500 دستگاه از پاجرو اوولوشن دو در تولید شد. این خودرو از پیشرانه 3.5 لیتری با 275 اسب بخار قدرت سود می‌برد و از جمله ویژگی‌های برجسته آن نیز می‌توان به قوس چرخ‌های گیرا و بال روی سقف اشاره کرد.

کپی لینک

ساب 9-7X (سال 2005)

یکی از دو خودروی بسیار عجیب کمپانی ساب با نام 9-7X شناخته می‌شود که نمادی از سو مدیریت جنرال موتورز در آن دوران است. مدیران جنرال موتورز در آن زمان اعتیاد شدیدی به مهندسی برند داشتند و ساب 9-7X نیز اشتراک بسیار کمی با ساب داشت و در واقع معادل شورولت تریل بلیزر و اولدزموبیل براوادا به شمار می‌رفت. البته محصول ساب قیمت بالاتری داشت و با تجهیزات بیشتری عرضه می‌شد تا در کلاس لوکس‌ها بهتر عمل کند هرچند این‌گونه نشد و تنها حدود 86 هزار دستگاه از این خودرو تولید شد.

کپی لینک

کیا بورگو/موهاوی (سال 2008)

سبد محصولات فعلی کیا طراحی بسیار تیز و چشمگیری دارند اما اولین طراحی پیتر شرایر برای کیا خیلی برجسته و شاهکار نبوده است. این خودرو که در کشورمان با نام موهاوی شناخته شده از ساختار سنتی بدنه روی فریم استفاده می‌کند و با پیشرانه‌های 6 و 8 سیلندر تولید شده است. با اینکه بورگو یا موهاوی در کشورمان طرفداران زیادی دارد اما درست زمانی عرضه شد که بحران مالی آمریکا رخ داده بود و کیا نیز وضعیت متفاوتی نسبت به امروز داشت. سواری موهاوی نیز خیلی راحت نبود و مصرف سوخت بالایی داشت و به همین خاطر پس از فروش حدود 23 هزار دستگاه از بازار خداحافظی کرد. بورگو در سال 2011 جای خود را به سورنتو داد و در سال 2019 جانشین مستقیم آن با نام تلوراید رونمایی شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.