بهترین سگمنت برای واردات خودرو به ایران کدام است؟
طبیعی است که پرفروشترین سگمنت برای واردات خودرو به ایران سگمنت کراساوور است. کراساوورها خودروهایی هستند که از قابلیتهای سواری خودروی سواری و تواناییهای آفرود اندکی مشابه خودروهای شاسیبلند برخوردارند. این ویژگیها باعث شده است که کراساوورها در ایران که جادههایی ناهموار و سرعتگیرهای غیراستاندارد دارد بسیار محبوب شوند.
علاوه بر محبوبیت، کراساوورها خودروهایی هستند که از نظر قیمت نیز نسبت به شاسیبلندها مقرونبهصرفه هستند. زیرا فاقد پیچیدگی سیستمهای چهار چرخ محرک و ویژگیهای آفرودی و شاسی نردبانی هستند.
در حال حاضر، کراساوورهای چینی بخش عمدهای از بازار واردات خودرو در ایران را تشکیل میدهند. این کراساوورها با قیمتهای مناسب و امکانات متنوع، توانستهاند نظر بسیاری از خریداران ایرانی که گزینه انتخابی دیگری هم در این کلاس ندارند را به خود جلب کنند. اما این موضوع برای واردکنندگان به چالش تبدیل میشود؛ زیرا باید با گزینههای بسیار متنوع و زیادی از رقبا دستوپنجه نرم کنند.
البته، سگمنتهای دیگری نیز برای واردات خودرو به ایران مناسب هستند. به عنوان مثال، سگمنت سدان نیز میتواند برای واردات به ایران مناسب باشد. سدانها خودروهایی هستند که از نظر سواری و امکانات، بسیار خوب هستند. بااینحال، سدان ها در ایران بهاندازه کراساوورها محبوب نیستند. بااینوجود، تعداد کم خودروهای وارداتی در این سگمنت و تنوع کم بازار، باعث میشود علاقهمندانی که تمایلی به استفاده از کراساوورهای چینی ندارند، نتوانند گزینه مناسب خود را پیدا کنند. در حال حاضر خودروهای فونیکس آریزو 6، کی ام سی J7 و خودروهای وارداتی تویوتا کرولا، هیوندای النترا و هونگچی H5 تنها گزینههای معدود قابل انتخاب هستند.
پیکاپها بهخوبی توانستند در بازار ایران بدرخشند؛ اما این موضوع بیشتر بهواسطه انتظارات آفرودی از آنها بوده است. کمکم مشتریان این نوع خودروها از معایبی چون دنده دستی بودن اکثر آنها، مصرف سوخت و استهلاک بسیار بالا و هزینه نگهداری بیشتر آنها گریزان خواهند شد و ممکن است این سگمنت تبدیل به سگمنتی بدنام شود. طبیعتاً خریداران این خودروها با قیمتهای بالای آنها، به دنبال قابلیتهای بارکشی آنها نیستند. پس اگر واردکنندهای خودروی پیکاپی ارزانقیمت با قابلیت باری مناسب را پیدا کند، هم از سوی مشتریان سازمانی و هم مردم مورد اقبال واقع میشود.
اگر واردکنندهای بخواهد بازار کمی انحصاریتری را تجربه کند که محدود به تعداد فروش کمتر از 5 هزار دستگاه باشد میتواند به سراغ ام پی وی های لوکس برود که مشتریانی از بنگاههای گردشگری، هتلها و فرودگاهها در انتظار چنین محصولاتی هستند. برای همین تعداد فروش میتوان خودروهای آفرودی را نیز درنظر داشت. موفقیت پیکاپهای آفرودی در ایران نشان داده که چقدر پتانسیل خوبی در این سگمنت نهفته است. با این حال تلاش برای واردات خودروی آفرودی به نمایش بایک BJ40 دیار خودرو و همچنین چند دستگاه سوزوکی جیمنی محدود شد.
واردکنندگانی که خاصتر عمل کرده و به دنبال بازاری کمتر از هزار دستگاه با سود مناسب هستند باید به سراغ خودروهای کوپه، اسپرت، کروکی یا هاچبک داغ بروند. خریداران جوان و متمولی وجود دارند که بهراحتی این خودروها را انتخاب خواهند کرد. تعداد کمتر واردات هم باعث مدیریت راحتتر و کمهزینهتر تأمین و پشتیبانی میشود.
کیفیت خودروهای وارداتی و خوشنامی برند آنها تأثیر چشمگیری در موفقیت آنها خواهد داشت؛ بنابراین صرفاً انتخاب سگمنت مناسب بدون درنظرگرفتن ریشههای خودرو، طراحی، قیمت، کیفیت ساخت و قابلیت اعتماد پاسخگو نیست.
شما بگویید که خلأ کدام سگمنتها را در بازار ایران بیشتر احساس میکنید و در صورت انتخاب، کدام کلاس خودرویی را برمیگزینید؟