چرا نام‌های قدیمی واگنییر، هامر و برانکو احیاء شدند؟

پنج‌شنبه 2 دی 1400 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Hummer-Bronco-Wagoneer-1
خودروسازان در حال احیای نام‌های قدیمی هستند، کاری که قبلاً هرگز انجام نمی‌شد، دلیل این جریان چیست؟
تبلیغات

در 12 ژوئن سال 1996 فورد آخرین دستگاه از نسل پنجم برانکو را ساخت و به تولید خودرویی که در سال 1966 متولد شده بود پایان داد. پس‌ازاین، طرفداران سال‌ها منتظر برانکوی جدید بودند و سرانجام سال گذشته به آرزوی خود رسیدند. برانکو اما تنها نام قدیمی فورد نیست که احیا شده زیرا این شرکت دو نام دیگر یعنی لایتنینگ و ماوریک را هم بازگردانده و از آن‌ها به روش جدیدی استفاده کرده است. این شرکت حتی نمادین‌ترین نام خود یعنی موستانگ را هم روی یک کراس‌اوور الکتریکی گذاشته است.

هرچند فورد در زمینهٔ احیای نام‌های قدیمی خود بسیار فعال بوده اما تنها شرکتی نیست که سراغ این ایده رفته زیرا جنرال موتورز هم هامری را بازگردانده که به غول بنزین خوار شهرت داشت اما حالا به خودرویی الکتریکی تبدیل شده است. جیپ نیز نام واگنییر را احیا کرده و آن‌را روی شاسی‌بلندهای بزرگ و لوکسی قرار داده است؛ اما چرا خودروسازان این‌قدر به گذشتهٔ خود رجوع کرده‌اند؟ پاسخ آن ساده است: پول و درآمد بیشتر. به‌عنوان‌مثال، به گفتهٔ محقق بازار سابق در مرکز توسعهٔ خودروهای پیشرفتهٔ جنرال موتورز و استاد بازاریابی «مک‌دانل فیت»، شرکتی که نام باارزش و معتبری مثل واگنییر را دارد، چرا از آن استفاده نکند؟

دهه‌ها حضور نام‌هایی مثل برانکو و واگنییر در بازار باعث شده این نام‌ها برای مردم معنی پیدا کنند و در این قضیه سود وجود خواهد داشت حتی اگر استراتژی احیای این نام‌ها متفاوت باشد. مثلاً، هرچند برانکو کاملاً به ریشه‌های سنتی خود وفادار مانده و همچنان یک آفرودر توانمند است اما در شاسی‌بلند بزرگ و لوکسی مثل واگنییر هیچ نشانی از جیپ دیده نمی‌شود. همچنین درحالی‌که هامر تا قبل از نابودی در سال 2010 برند مستقلی بود، حالا زیر چتر جی‌ام‌سی قرار گرفته است.

به گفتهٔ معاون ارشد بازاریابی جی‌ام‌سی «فیل بروک»، دلیل این شیوهٔ احیای نام هامر، پاک کردن تاریخچهٔ آن است زیرا برخلاف فورد با برانکو و جیپ با واگنییر، جنرال موتورز می‌خواهد تصور کلی از این نام را تغییر دهد که این به دلیل شکست قبلی هامر است. جنرال موتورز در سال 2010 قصد داشت هامر را به یک شرکت چینی بفروشد اما وقتی این معامله به نتیجه نرسید، هامر را تعطیل کرد زیرا محصولات این شرکت بسیار پرمصرف بودند. حال اما به گفتهٔ بروک، وقتی گفته می‌شود هامر بازگشته اما الکتریکی شده است، هرگونه تصور منفی و ناخوشایندی که از این نام در ذهن مردم وجود داشت کاملاً محو می‌شود.

همچنین در سال‌های اخیر، آمریکایی‌ها مبلغ‌های بالاتری برای خرید خودرو هزینه می‌کنند و جیپ از این موضوع آگاه است. به همین دلیل، هرچند ریشه‌های این برند به آفرودرهای نظامی بازمی‌گردد اما سال گذشته پرفروش‌ترین خودروی آن گرند چروکی بود که قیمت آن در نسخهٔ 707 اسب بخاری ترک‌هاوک تا نزدیک 100 هزار دلار می‌رسد. گرند واگنییر هم پرچم‌دار جیپ است و قیمت بالاترین نسخهٔ آن با سفارش آپشن‌ها از 110 هزار دلار هم فراتر می‌رود. جی‌ام‌سی هم به این موضوع توجه دارد به همین دلیل هامر را بجای یک برند مستقل حالا تحت برند خودش درآورده است. به گفتهٔ بروک، مدل‌های فول آپشن و گران‌قیمت دنالی حدود نیمی از فروش این برند را تشکیل می‌دهند.

اما آمریکایی‌ها فقط بیشتر برای خرید خودرو خرج نمی‌کنند بلکه تمایل به ماجراجویی و سفرهای خارج از شهر هم پیدا کرده‌اند که این موضوع پس از شیوع بیماری کرونا تشدید شده است. فورد از این تمایل مردم آمریکا آگاه است و به همین دلیل با برانکوی جدید وارد بخش اس‌یووی‌های آفرودی شده که سال‌ها تحت سلطهٔ جیپ رانگلر بود. البته قبل از رونمایی از برانکوی جدید در تابستان گذشته، فورد تلاش‌هایی برای بازگرداندن این نام انجام داده بود که مشهورترین آن‌ها کانسپت نقره‌ای‌رنگ سال 2004 بود. البته این خودرو برای تولید در نظر گرفته نشده بود و پس‌ازآن فورد سعی کرد برانکوی جدیدی را روی یک پلت‌فرم تولیدی بسازد اما بازار به سمت شاسی‌‍بلندهای بزرگ‌تر چهاردر حرکت می‌کرد نه اس‌یووی‌های آفرودی دودر.

اما وقتی بازار از سدان‌های روی برگرداند، اوضاع تغییر کرد. فورد در سال 2018 تمام سدان‌های خود را از خط تولید کنار گذاشت و با حذف فوکوس، فضایی در کارخانهٔ شرکت در میشیگان آزاد شد. در همان زمان، طرح بازگرداندن برانکو آغاز شد و پس‌ازآن هم توسعهٔ پیکاپ کامپکتی در دستور کار قرار گرفت. فورد امیدوار است که ماوریک جدید بتواند خریداران سابق سدان‌ها را به خود جذب کند.

این نام‌های قدیمی حس نوستالژی را در مصرف‌کنندگان برمی‌انگیزند و گذشته را یادآوری می‌کنند. در این رابطه، مک‌دانل فیت به‌طور خاص به افراد نسل هزاره یعنی متولدین سال‌های 1981 تا 1996 اشاره می‌کند (مطابق متولدین دهه 60 و 70 شمسی). این نسل به چیزهای قدیمی علاقهٔ زیادی دارند و خودروسازان هم تلاش می‌کنند از این علاقه نهایت بهره را ببرند. نسل هزاره دوباره در حال گوش کردن به صفحه‌های گرامافون هستند و سریال‌های علمی تخیلی نتفلیکس که در دههٔ 1980 اتفاق می‌افتد را تماشا می‌کنند؛ بنابراین، خودروسازان دیترویتی امیدوارند که این نسل برانکو، هامر و واگنییر را هم خریداری کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.