سریعترین خودروهای مسابقه تپه نوردی پایکس پیک 2024
کامل کردن مسیر مسابقه 20 کیلومتری و پشت سر گذاشتن تمامی 156 پیچ مسابقه تپه نوردی پایکس پیک به خودی خود یک دستاورد مهم محسوب میشود. این مسابقه که اولین بار در سال 1916 برگزار شد نه تنها دومین رقابت موتور اسپرت قدیمی آمریکا محسوب میشود بلکه در دنیای رقابتهای تپه نوردی نیز بسیار شناخته شده است. نقطه آغاز مسابقه در ارتفاع 2862 متری واقع شده و در خط پایان به ارتفاع 4302 متری میرسد.
این رویداد افسانهای توجه تیمهای ثروتمند و همچنین رانندگان حرفهای را به خود جلب کرده است. خودروهای حاضر در پایکس پیک باید قدرت زیادی را حتی در شرایط کمبود هوا تولید کنند. همچنین خودروهای مسابقهای نیازمند داون فورس کافی برای چسبیدن به زمین در زمان عبور از پیچهای سریع و تند هستند و درعینحال باید بتوانند از عهده ناهمواریهای مسیر مسابقه در سرعتهای بالا برآیند. به همه این موارد باید تمرکز ذهنی راننده پشت فرمان را نیز افزود. در حقیقت پایکس پیک جزو سرسختترین رشتههای موتور اسپرت است. یکصد و دومین دوره این مسابقه در سال جاری برگزار شد و در مجموع 61 خودرو شانس خود را برای قهرمانی امتحان کردند. در این مقاله میخواهیم سریعترین خودروهای مسابقه تپه نوردی پایکس پیک را خدمت شما معرفی نماییم. این لیست نشان میدهد برای برتری در این رویداد به چیزی بیشتر از قدرت نیاز است.
فورد F-150 لایتنینگ سوپر تراک 2024
راننده: رومین دوماس
دوماس با پایکس پیک غربیه نیست و امسال نیز نهمین باری بود که در تپه نوردی آمریکا حضور داشت. او در حال حاضر با زمان 7 دقیقه و 57.148 ثانیه رکورددار پایکس پیک است و این رکورد را با خودروی فولکسواگن ID R در سال 2018 ثبت کرده است. او امسال با فورد F-150 لایتنینگ سوپر تراک راهی رقابتها شد و با اینکه حدود 30 ثانیه را به خاطر ایراد خودرو از دست داد اما توانست سریعترین زمان یعنی 8 دقیقه و 53.553 ثانیه را ثبت نماید و پادشاه کوهستان در سال 2024 لقب گیرد.
ولف آیروبی GB08 سال 2024
راننده: کریستین مرلی
این راننده تازهکار در پایکس پیک توانست با ثبت رکورد 9 دقیقه و 04.454 ثانیه تمامی نگاهها را متوجه خود کرده و مقام دوم را به دست آورد. مرلی در بخش بدون محدودیت رقابتها حضور داشت. نیروبخش ولف پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری است که نیرو را به چرخهای عقب میرساند. وزن این خودرو فقط 580 کیلوگرم است.
هیوندای آیونیک 5N TA سال 2025
راننده: دنی سوردو
دنی سوردو سابقه چندانی در پایکس پیک ندارد اما توانست به مقام خوبی دست یابد. این راننده مشهور پشت فرمان یکی از سه دستگاه هیوندای آیونیک 5N TA حاضر در پایکس پیک نشسته بود و مسافت 20 کیلومتری را در 9 دقیقه و 30.852 ثانیه طی کرد. نمایش او به حدی خوب بود که توانست بالاترین مقام را در کلاس Exhibition کسب کرده و مقام سوم را در ردهبندی کلی به دست بیاورد.
سیرا آلفا 2021
راننده: کول پاولسون
کول پاولسون کهنهکار در کلاس اوپن ویل حضور داشت و توانست در این کلاس مقام اول و در ردهبندی کلی مقام چهارم را کسب کند. خودروی تک نفره سیرا آلفا در این مسابقه زمان 9 دقیقه و 33.222 ثانیه را ثبت کرده است. آلفا کوچکتر از اکثر خودروهای دیگر است و فاصله بین محوری آن فقط 2311 میلیمتر است و وزنش هم به 816 کیلوگرم میرسد. در دل سیرا آلفا پیشرانه 1.3 لیتری توربوی سوزوکی هایابوسا با حدود 600 اسب بخار قدرت قرار دارد.
اکسل ایو ریلی LMP3 سال 2016
راننده: دام ویکسترام
ویکسترام در چهارمین سال حضورش در پایکس پیک توانست مقام پنجم ردهبندی کلی را به دست آورد. او با خودروی ایو ریلی زمان 9 دقیقه و 40.512 را ثبت نمود. خودروی موردبحث در واقع یک محصول مسابقهای ایمسا است که توسط شرکت کلی موس موتور اسپرت آماده شده بود. نیروبخش ریلی LMP3 پیشرانه 8 سیلندر 5.2 لیتری توربوی نیسان است که در ایمسا حدود 600 اسب بخار قدرت تولید میکند.
فورد موستانگ 2017
راننده: جیمی فورد
جیمی فورد پشت فرمان یکی از دو خودروی 8 سیلندر تنفس طبیعی رقابتهای امسال نشسته بود و توانست با موستانگ 2017 به مقام دوم بخش اوپن و مقام ششم ردهبندی کلی دست یابد. این خودرو زمان 9 دقیقه و 40.660 ثانیه را بر جای گذاشته و به پیشرانه 8 سیلندر مجهز است و وزنش به 1293 کیلوگرم میرسد.
پورشه 911 توربو R سال 2014
راننده: دیوید داناهو
داناهو 57 ساله نهمین سالی است که در مسابقات تپه نوردی پایکس پیک حضور مییابد. او توانسته در بخش تایم اتک 1 مقام اول را کسب کند و در ردهبندی کلی هم در مقام هفتم قرار گیرد. خودروی پورشه 911 توربو R این راننده زمان 9 دقیقه و 49.429 ثانیه را ثبت نموده است. نیروبخش این پورشه هم پیشرانه 6 سیلندر 3.8 لیتری توربو است. وزن خودرو نیز به 1604 کیلوگرم میرسد. داناهو رکورددار بخش تایم اتک 1 است و در سال 2018 آن را ثبت کرده و مجدداً در سال 2023 با پورشه GT2 RS کلاب اسپرت 2019 رکورد خودش را ارتقا داده است.
هیوندای آیونیک 5N TA سال 2025
راننده: رندی پوبست
تیم هیوندای در دقیقه آخر مجبور شد راننده خود را تغییر دهد و به همین خاطر از اسطوره پایکس پیک رندی پوبست درخواست کرد پشت فرمان آیونیک 5N TA بنشیند. پوبست با حداقل تمرین توانست زمان 9 دقیقه و 55.551 ثانیه را ثبت کرده و مقام دوم کلاس خود و مقام هشتم در ردهبندی کلی را کسب کند. این راننده در سال 2020 سریعترین زمان در بخش Exhibition را ثبت کرده است.
دکس پایکس پیک کوپر اسپشل 1998
راننده: دانکن کوپر
دانکن کوپر یکبار دیگر راهی پایکس پیک شده تا شانس خود را امتحان کند. او با خودروی دکس کوپر زمان 10 دقیقه و 03.973 ثانیه را بر جای گذاشت، خودرویی که یکی از تنها چند محصول فرمان راست این رقابتها محسوب میشود. کوپر میگوید خودروی یاد شده نمونهای ارتقا یافته از لوتوس تایپ 7 است که فقط 476 کیلوگرم وزن دارد و به پیشرانه 1.3 لیتری سوزوکی هایابوسا با 400 اسب بخار قدرت مجهز است. نیروی پیشرانه هم از طریق گیربکس 6 سرعته راهی چرخها میشود.
ولف GB08 F1 سال 2021
راننده: هنری هیل
پایانبخش لیست سریعترین خودروهای مسابقه تپه نوردی پایکس پیک 2024 خودروی ولف GB08 F1 است که با رانندگی هنری هیل توانست زمان 10 دقیقه و 07.787 ثانیه را ثبت نماید. این خودرو مقام چهارم کلاس خود و مقام دهم ردهبندی کلی را کسب کرد. نیروبخش ولف پیشرانه 8 سیلندر 5.2 لیتری تنفس طبیعی فورد با 650 اسب بخار قدرت است.