هفته نامه

جذاب‌ترین خودروهای موتور وانکل که مزدا نیستند! از مرسدس تا کوروت

هرچند نام پیشرانه‌های وانکل با مزدا مترادف است اما در طول تاریخ چندین خودروساز دیگر هم سراغ این پیشرانه‌های منحصربه‌فرد رفته‌اند.

در جهان خودرو برای سال‌ها نام مزدا مترادف با پیشرانه‌های وانکل بوده است. از کاسمو گرفته تا RX-8، تعهد مزدا به موتورهای وانکل اثری پاک نشدنی در تاریخ خودروسازی به‌جای گذاشته است؛ اما مزدا تنها شرکتی نیست که از پیشرانه‌های وانکل استفاده کرده و در طول تاریخ دیگر خودروسازان هم جرأت کرده‌اند از پتانسیل منحصربه‌فرد این نوع موتور استفاده کنند.

سیتروئن M35

قدرت: ۵۰ اسب بخار

در دههٔ ۷۰، سیتروئن که پیشگام نوآوری‌هایی مثل انتقال قدرت محرک جلو، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و ساختار یکپارچه (بدون شاسی مستقل) بود، سراغ ایدهٔ خلاقانهٔ دیگری یعنی موتور وانکل رفت. این کار با ساخت کوپهٔ دودری بر اساس مدل آمی ۸ انجام گرفت که M35 نام داشت. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۵۰۰ سی‌سی تک روتوری وانکل مجهز بود که ۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ظرف ۱۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. M35 به‌عنوان بستری آزمایشی برای موتورهای وانکل مورداستفاده قرار گرفت و صرفاً در اختیار تعداد اندکی از مشتریان قدیمی سیتروئن قرار داده شد.

سیتروئن GS بای‌روتور

قدرت: ۱۰۶ اسب بخار

پس از دریافت نتایج مثبت از آزمایش‌های M35، سیتروئن تصمیم به ساخت خودرویی تولید انبوه با پیشرانهٔ وانکل گرفت. مدلی که برای این کار انتخاب شد، GS بود. این یک خودروی خانوادگی بود که با کسب عنوان خودروی سال ۱۹۷۱ اروپا و فروش ۲.۵ میلیون دستگاهی، موفقیت بزرگی را تجربه کرده بود. GS همچنین به پیشرفته‌ترین ویژگی‌های زمان خود مثل ترمزهای هیدروپنوماتیک کاملاً مستقل و تعلیق تنظیم شوندهٔ خودکار مجهز بود و بنابراین خودرویی عالی برای معرفی یک پیشرانهٔ جدید و هیجان‌انگیز محسوب می‌شد. این نسخهٔ جدید که GS بای‌روتور نام گرفت، به پیشرانهٔ ۲ لیتری وانکل با ۱۰۶ اسب بخار قدرت مجهز شد. برخلاف انتظار سیتروئن اما GS بای‌روتور در فروش شکست خورد و تنها ۸۴۷ دستگاه فروخت. دلیل اصلی این شکست بحران نفتی سال ۱۹۷۳ بود که با عرضهٔ این خودرو هم‌زمان شد زیرا GS بای‌روتور قیمت و مصرف سوخت بالایی داشت.

NSU Ro8

قدرت: ۱۱۵ اسب بخار

NSU که در سال ۱۹۶۳ مدل وانکل اسپایدر را به‌عنوان اولین خودروی تولیدی جهان با پیشرانهٔ وانکل به بازار فرستاده بود، در سال ۱۹۶۷ سدان لوکس Ro80 را با این موتور معرفی کرد. این خودرو علاوه بر پیشرانهٔ وانکل دو روتوری که ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، از پیشرفت‌های تکنولوژیک دیگری مثل ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، سیستم فرمان رک‌ اند پینیون و سیستم کلاچ جدید با خلأ هم بهره می‌برد. Ro80 به‌عنوان خودروی سال ۱۹۶۸ اروپا انتخاب شد و طی ۱۰ سال تولید، بیش از ۳۷ هزار دستگاه فروخت.

یونوس کاسمو

قدرت: ۲۸۰ اسب بخار

در اواخر دههٔ ۸۰، به دلیل محدودیت‌های وارداتی دولتی ایالات‌متحده، خودروسازان ژاپنی برندهای لوکسی را با هدف صادرات خودروهای لوکس‌تر و گران‌تر ایجاد کردند تا از صادرات هر خودرو به آمریکا سود بیشتری کسب کنند. علاوه بر هوندا، تویوتا و نیسان، مزدا هم در سال ۱۹۸۹ برند لوکس خود را با نام یونوس تأسیس کرد. یکی از محصولات این برند، کوپهٔ لوکسی بنام کاسمو بود که پرچم‌دار یونوس محسوب می‌شد. این خودرو به پیشرانهٔ ۲ لیتری سه روتوری وانکل مجهز بود که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

مرسدس بنز C111

قدرت: ۳۵۰ اسب بخار

در دههٔ ۶۰ و ۷۰ مرسدس بنز با سری خودروهای C111 آزمایش تکنولوژی‌های جدید و ایده‌های نوآورانه را آغاز کرد. اولین نسخهٔ C111 که توسعهٔ آن در سال ۱۹۶۹ به پایان رسید، به بدنه‌ای فایبرگلاس با درهای گالوینگ و یک پیشرانهٔ وانکل سه روتوری مجهز بود که در وسط نصب شده بود. بعداً در نسخهٔ دوم، مرسدس این پیشرانه را به یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری چهار روتوری ارتقاء داد که ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و خودرو را به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. در نسخه‌های بعدی اما پیشرانهٔ دیزلی جایگزین موتورهای وانکل شد و نهایتاً پروژه‌های آزمایشی C111 بدون اینکه مدلی تولیدی را به دنبال داشته باشد به پایان رسید.

شورلت آیرووت

قدرت: ۴۲۰ اسب بخار

آیرووت که اولین بار در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، کانسپتی برای کوروت با بدنهٔ آلومینیومی گوه‌ای شکل بود. سپس جنرال موتورز که از سال ۱۹۷۰ سرمایه‌گذاری برای توسعهٔ موتورهای وانکل را آغاز کرده و آن را در شورلت وگا مورد آزمایش قرار داده بود، در اواخر سال ۱۹۷۳ نسخهٔ جدیدی از آیرووت را با نام XP-895 و پیشرانهٔ وانکل معرفی کرد. برای این نسخه، دو پیشرانهٔ دو روتوری وگا به هم متصل شده و یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری چهار روتوری با ۴۲۰ اسب بخار قدرت ساخته شد. بااین‌حال، به دلیل بحران نفتی در آن زمان و افزایش قیمت سوخت در سراسر ایالات‌متحده، جنرال موتورز برنامهٔ پیشرانه‌های وانکل خود را کنار گذاشت.

مختصری در مورد پیشرانه‌های وانکل

پیشرانهٔ وانکل که در دههٔ ۵۰ توسط مهندس آلمانی «فلیکس وانکل» احتراق شد، کاملاً با طراحی سنتی پیشرانه‌های درون‌سوز پیستونی متفاوت بود. در این موتورها بجای استفاده از حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها، از طریق چرخش یک روتور مثلثی در یک محفظهٔ بیضی‌شکل نیرو تولید می‌شود. اندازهٔ جمع‌وجورتر، کارکرد نرم‌تر به خاطر قطعات متحرکت کمتر و قدرت بیشتر از مزیت‌های اصلی این پیشرانه‌ها است. بااین‌حال، موتورهای وانکل در کنار این مزیت‌ها، مشکلات خاص خود را هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها مصرف سوخت بالا و مصرف روغن است که باعث تولید آلایندگی بیشتر می‌شود. علاوه بر این، آب‌بندی مناسب و جلوگیری از سایش قطعات موتور نیز چالش‌های دیگری است که پیشرانهٔ وانکل پیش روی مهندسان می‌گذارد؛ اما علیرغم این مشکلات، مزدا تا سال ۲۰۱۲ همچنان از موتورهای وانکل استفاده می‌کرد و حتی به‌تازگی دوباره این موتور را به‌عنوان یک ژنراتور افزایش‌دهندهٔ برد در کراس‌اوور الکتریکی MX-30 احیاء کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۹ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (6804 ديدگاه)

    اون شوی فقط

    موافقم 20
    مخالفم 51
    1. Behnam1012

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (984 ديدگاه)

      واقعا همه یه طرف اون شوی هم یه طرف

      شاید اگه بحران نفتی به وجود نمی اومد و شورولت این ماشین رو تولید می کرد خیلی از معادلات رو بهم می ریخت و تا الان خودروهایی با موتور وانکل می دیدیم.

      موافقم 39
      مخالفم 6
    2. محسن

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      پدال نمیزاره کامنت بزارم

      موافقم 17
      مخالفم 7
  2. JDM

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (630 ديدگاه)

    اون بنز c111 خیلی نظرمو جلب کرد واقعا اون سال ها با 350 اسب 300 کیلومتر جای تقدیر داره و اگه کمی شورولت رو آیرووت مانور داده بود و بهش اهمیت میدادن شاهد رقابتش با کوروت و رقبای دیگه بودیم
    عجب مقاله قشنگی بود و آموزنده
    خسته نباشید🙏🏻

    موافقم 33
    مخالفم 3
  3. فرامرز

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (227 ديدگاه)

    به نظر من یونوس کاسمو و شورلت کایرووت خیلی جذابن و نسبت به سال تولید خودروهای پیشرفته ای هم بودن البته در مقیاس جهانی نه مقایسه با کشورمون
    چون همونطوری که توی متن اشاره شده خودروی NSU Ro8 توی دهه ی ۶۰ میلادی یا دهه ی ۴۰ خودمون هر ۴چرخ ترمز دیسکی داشته چیزی که برای ما هنوز قفله یا نهایت یکی دوتا خودروی (لگن)تولید داخل فقط این مورد رو دارن

    موافقم 39
    مخالفم 0
  4. 18:45

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (465 ديدگاه)

    دمت گرم امیر جان تا الان نمیدونستم سیتروئن هم وانکل ساخته بود!! ☺️🙏🙏🌹

    موافقم 18
    مخالفم 0
  5. سالار فصل

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (366 ديدگاه)

    سیتروئن حتی در زمان خودش هم طراحیاش فاجعه بوده در دهه 70و 80 ، چیه آخه اینا

    موافقم 3
    مخالفم 38
  6. نشناسی بهتره

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (389 ديدگاه)

    همشون یه طرف اون مرسدس c111 یه طرف😍🇩🇪💪

    موافقم 27
    مخالفم 4
  7. دیا

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (108 ديدگاه)

    خیلی برام عجیبه که روی این موتور اصلا کار و تحقیق نمیشه. به نظر من وقتی که برای تکامل موتورهای درون سوز صرف کردن رو برای موتورهای وانکل مزاشتن شاید نتیجه بهتری می گرفتن.

    موافقم 23
    مخالفم 1
  8. Matin

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    کاسمو و شورولت خیلی جالب بودن
    مخصوصا کاسمو

    موافقم 15
    مخالفم 0
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    مزدا خیلی معروف هست

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. M.83

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (193 ديدگاه)

    واقعا مرسدس میتونست از c111 فروش خوبی بگیره
    حیف

    موافقم 6
    مخالفم 3
  11. Siyavash

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    تویه این لیست..یونوس.. بنز و.. شورولت عجب خودرو هایه زیبایی خلق کردن انگار از زمان خودون جلوتر بودن..

    موافقم 7
    مخالفم 0
  12. دکتر

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (338 ديدگاه)

    یونس چقد ناز و خفنه،ب اسکای لاین شبیهه

    موافقم 7
    مخالفم 3
  13. Anti BTS

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جناب اشتری تصاویر خودروهایی مثل اون سیتروئن و NSU نشون میده فقط در سمت راننده آینه بغل وجود داره .
    بنظر میرسه تا اواسط دهه ۸۰ ، اجباری به داشتن آینه بغل در طرفین خودرو نبوده و صرفا سمت راننده فقط آینه بغل داشته .
    آیا همچین چیزی درسته ؟

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2338 ديدگاه)

      بله من هم یادمه بچه بودم، رنو ۵ با یک آینه بغل وحود داشت

      موافقم 14
      مخالفم 0
      1. کمال

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام دوستان
        بنده یه موتور دوار اختراع کردم که خیلی خیلی از موتور وانکل و بقیه موتور ها بهتره و کلی ویژگی های باور نکردنی داره و یه چیزی حدود ده تا پانزده برابر موتور های دیگه میتونه قدرت داشته باشه که تو ایران هم ثبت اختراع شده ولی چون ثبت بین المللی نشده نتونستم به شرکتهای خارجی معرفیش کنم تو ایران هم تا الان هیچ شرکتی حاضر به همکاری نشده
        اگه کسی راهی سراغ داره که بشه این طرح رو تولید کرد با درصد خیلی خوبی حاضر به شراکت هستم اینم شمارمه
        ۰۹۱۶۹۲۶۳۴۲۵

        موافقم 7
        مخالفم 0
  14. پرهام رهام

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    عجب خودروهایی آدم باورش نمیشه.

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا