برنامههای آیندهٔ فیات-کرایسلر: قسمت آخر، مازراتی
آخرین قسمت از سری مطلب بررسی برنامههای آیندهٔ گروه خودروسازی فیات-کرایسلر به برند مازراتی اختصاص دارد. فیات-کرایسلر در تلاش است تا ناکامیهای گذشتهٔ خود در ارتباط با برند مازراتی را جبران کند و به همین دلیل برنامههای گستردهای برای این برند اصیل ایتالیایی تا سال 2022 دارد که در آن هریک از محصولاتی مازراتی تصویر منحصربهفردی از این برند را ارائه خواهند کرد.
برای احیای مازراتی، باید سبد محصولات این شرکت بهطور کامل نوسازی گردد؛ اما علیرغم افزایش محبوبیت شدید کراساوورها از یک سو و کاهش فروش سدانها از سوی دیگر، مازراتی قصد ندارد سدانهای خود یعنی گیبلی و کواتروپورته را کنار بگذارد چراکه با توجه به نقشهٔ برنامهٔ چهار سال آیندهٔ این شرکت، نسل جدید کواتروپورته تا سال 2022 به بازار خواهد آمد؛ اما ساخت نسل کاملاً جدید گیبلی در برنامهٔ چهارسالهٔ مازراتی نیست و این مدل صرفاً بروز خواهد شد.
در بخش کراساوورها نیز مازراتی در نظر دارد تا سال 2022 نسل جدید مدل لوانته را روانهٔ بازار کند؛ اما غیرازاین، ساخت یک کراساوور کوچکتر از لوانته هم در دستور کار قرار دارد که در سگمنت D قرار میگیرد. در جزئیات اولیهای که از این کراساوور منتشر شده، گفته شده که توزیع وزن ایدهآل 50-50 خواهد داشت و علاوه بر برخورداری از سبکترین پلتفرم در کلاس خود، بهترین نسبت قدرت به وزن را هم در کلاس خود ارائه خواهد کرد. این خودرو همچنین به سیستم چهارچرخ محرک پویای Q4 هم مجهز خواهد بود تا سواری و هندلینگی عالی را ارائه کند درحالیکه نسخهٔ پلاگینهیبریدی آنهم ساخته خواهد شد.
اما خبر بهتر اینکه مدل آلفیری نهایتاً به تولید خواهد رسید. البته این مدل جدید که در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت ارائه خواهد شد، جایگزین مدل سالخوردهٔ گرنتوریزمو میشود و بنابراین مدلهای گرنتوریزمو و گرنکابریو از خط تولید مازراتی کنار خواهند رفت. هردو نسخهٔ آلفیری اما مجهز به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی با سیستم E-AWD خواهند بود و حتی نسخهٔ تمام الکتریکی آنها نیز ساخته خواهد شد. به گفتهٔ مازراتی، مدل آلفیری به لطف آئرودینامیک فعال، سیستم کنترل گشتاور و سیستم E-AWD سه موتوره، میتواند در حدود تنها 2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز به 300 کیلومتر در ساعت میرسد.
ساخت نسخهٔ تمام الکتریکی آلفیری بخشی از «استراتژی آبی» مازراتی است که شامل ساخت هشت مدل پلاگینهیبریدی و چهار مدل تمام الکتریکی تا سال 2022 میشود. در این استراتژی علاوه بر آلفیری، ساخت نسخهٔ تمام الکتریکی نسل آیندهٔ مدلهای کواتروپورته و لوانته هم برنامهریزی شده است. ویژگیهای تمامی محصولات الکتریکی آیندهٔ مازراتی شامل تکنولوژی باطری 800 واتی، حداقل تأثیر منفی روی فضای کابین، ساختار سبکوزن، بُرد زیاد و شارژ سریع میشود درحالیکه همهٔ آنها به قوای محرکهٔ سه موتوره، سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم کنترل گشتاور نیز مجهز خواهند بود. این در حالی است که مازراتی تکنولوژی رانندگی خودکار سطح سه را هم برای محصولات آیندهٔ خود ارائه خواهد کرد.
اما چون سدان گیبلی برخلاف کواتروپورته و لوانته، فقط یک بهروزرسانی را تجربه خواهد کرد و نسل جدید آن فعلاً طی چهار سال آینده ساخته نمیشود، این سدان میان سایز از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی پیشرفتهٔ مازراتی محروم خواهد بود و در استراتژی آبی مازراتی جایی ندارد. از سوی دیگر اما مدلهای کواتروپورته و لوانته علاوه بر قوای محرکهٔ تمام الکتریکی، به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی هم مجهز خواهند شد که دقیقاً مثل کراساوور سگمنت D، این دو مدل هم به لطف برخورداری از پلتفرم پیشرفتهٔ ماجولار، از توزیع وزن 50-50 و همینطور سیستم چهارچرخ محرک پویا بهرهمند خواهند بود.