نسل جدید مازراتی گرن‌ توریسمو با پیشرانه‌ برقی و بنزینی رسما معرفی شد

دوشنبه 11 مهر 1401 - 13:30
مطالعه 6 دقیقه
Maserati-GranTurismo-1
پس از انتشار تیزرهای متعدد، تصاویر مختلف و معرفی‌های نصفه و نیمه، سرانجام مازراتی رسماً و به‌طور کامل نسل جدید گرن‌توریسمو را معرفی کرده است. این...
تبلیغات

پس از انتشار تیزرهای متعدد، تصاویر مختلف و معرفی‌های نصفه و نیمه، سرانجام مازراتی رسماً و به‌طور کامل نسل جدید گرن‌توریسمو را معرفی کرده است. این خودرو در سه نسخه مختلف شامل مودنا و تروفئو با پیشرانه V6 و مدل تمام الکتریکی فولگوره ارائه می‌شود. نسل جدید گرن تورر مازراتی رشد ابعاد را تجربه کرده و حالا 4,959 میلی‌متر طول، 1,957 میلی‌متر عرض و 1,353 میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری 2,929 میلی‌متر میلی‌متری دارد. نسخه فولگوره نیز با 4,966 میلی‌متر طول کمی از همتایان بنزینی خود کشیده‌تر است.

گرن‌توریسموی جدید با کاپوت کشیده و دماغۀ کم‌ارتفاع، شبیه نسخه‌ای تکامل‌یافته از نسل قبلی به نظر می‌رسد اما حالا مدرن‌تر و عضلانی‌تر شده است. کاپوت صدفی مانند که بخشی از گلگیرها را هم شامل می‌شود، چراغ‌هایی الهام گرفته از MC20، گلگیرهای عقب عضلانی و چراغ‌های افقی باریک عقب ازجملهٔ ویژگی‌های ظاهری این کوپهٔ ایتالیایی هستند. تفاوت‌های ظاهری بین سه نسخهٔ گرن‌توریسمو نیز ظریف ولی قابل‌توجه هستند. نسخهٔ فولگوره در جلو ورودی‌های هوای کوچک‌تری دارد درحالی‌که در نسخهٔ مودنا بخش پایینی سپر مشکی‌رنگ است و تروفئو از سپر اسپرت‌تر با اسپلیتر همرنگ بدنه بهره می‌برد.

در پروفیل جانبی، رینگ‌ها در جلو 20 اینچی و در عقب 21 اینچی بوده و در هر نسخه طراحی متفاوتی دارند. در عقب، فولگوره با فقدان سر اگزوز، ماهیت الکتریکی خود را نشان می‌دهد درحالی‌که هردو نسخهٔ بنزینی سر اگزوزهای چهارتایی دارند. مثل جلو، در اینجا هم نسخهٔ تروفئو با اسپویلر فیبر کربنی کوچکی در لبهٔ درب صندوق، دیفیوزر برجسته و خروجی‌های هوای تهاجمی‌تر، نمای اسپرت‌تری نسبت به مودنا دارد.

نسل جدید گرن‌توریسمو روی پلت‌فرم سبک‌وزن جدیدی از آلومینیوم، منیزیوم و فولاد ساخته شده است و تمام نسخه‌های آن از تعلیق دو جناقی در جلو و چند اتصالی در عقب با کمک‌فنرهای بادی و کنترل الکترونیکی به‌صورت استاندارد بهره می‌برند. نسخه‌های بنزینی این ماشین هردو به پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی نتونو ساخت خود مازراتی مجهز هستند. این موتور اما در اینجا بجای روغن‌کاری کارتل خشک که در سوپرکار MC20 استفاده شد، از سیستم روغن‌کاری سنتی استفاده می‌کند و برای کاهش مصرف سوخت به سیستم غیرفعال کردن سیلندرها مجهز است.

در نسخهٔ پایهٔ مودنا، این موتور 490 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و خودرو را ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت این نسخه هم 302 کیلومتر بر ساعت است. نسخهٔ پرفورمنس تروفئو اما قوی‌تر بوده و 550 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور را از موتور V6 دریافت می‌کند. این نسخه که به دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی مجهز است، ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

نیرو در هردو نسخه توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و راننده می‌تواند از بین پنج حالت رانندگی مختلف شامل راحت، GT، اسپرت، کورسا و ESC خاموش یکی را انتخاب کند. قوی‌ترین عضو خانوادهٔ نسل جدید گرن‌توریسمو اما نسخهٔ فولگوره با سه موتور الکتریکی است که مجموعاً 750 اسب بخار قدرت و 1350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند تا این کوپهٔ برقی به قوی‌ترین محصول تولیدی تاریخ مازراتی تبدیل شود. این نسخه همچنین از معماری 800 ولتی و باطری‌های 92.5 کیلووات ساعتی با تکنولوژی فرمول E بهره می‌برد.

به لطف این قدرت چشمگیر و همین‌طور سامانهٔ چهارچرخ محرک، فولگوره ظرف تنها 2.7 ثانیه از صفر به سرعت صد و ظرف 8.8 ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن با نسخهٔ تروفئو برابر است. طبیعتاً، گرن‌توریسمو فولگوره با وزن 2260 کیلوگرمی از نسخه‌های بنزینی که 1795 کیلوگرم وزن دارند سنگین‌تر است اما به لطف جانمایی مناسب باطری‌ها، توزیع وزن این نسخه 50 به 50 است درحالی‌که این توزیع در نسخه‌های مودنا و تروفئو به دلیل وجود موتور V6 در جلو به شکل 42 به 48 است.

مازراتی فعلاً هیچ تصویری از داخل گرن‌توریسموی جدید منتشر نکرده ولی ویژگی‌های آن را توصیف کرده است. کابین این خودرو که به لطف طراحی هوشمندانهٔ سقف می‌تواند چهار بزرگ‌سال را در خود جای دهد، به صفحه آمپر دیجیتالی 12.2 اینچی، هدآپ دیسپلی، نمایشگر لمسی 12.3 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و یک نمایشگر 8.8 اینچی در کنسول مرکزی مجهز است که آخری ساده‌ترین و سریع‌ترین کنترل‌های تهویه دیجیتالی بازار را ارائه می‌کند. علاوه بر این، ساعت نمادین مازراتی روی داشبورد هم همچنان وجود دارد اما حالا دیجیتالی شده است و می‌تواند طرح‌های مختلفی داشته باشد.

دستیار هوشمند مازراتی با قابلیت تشخصی حرکت دست یا دستورات صوتی، سیستم صوتی 1195 واتی با 19 بلندگو و سیستم‌های کمک‌رانندهٔ فراوان که قابلیت خودران سطح دو را فراهم می‌کنند هم از دیگر ویژگی‌های داخلی نسل جدید این ماشین هستند. مازراتی فعلاً قیمت گرن‌توریسموی جدید را اعلام نکرده اما تحویل آن به خریداران از سه‌ماههٔ دوم سال 2023 ابتدا در نسخه‌های بنزینی و سپس الکتریکی آغاز خواهد شد. این شرکت سال آینده نسخهٔ کانورتیبل گرن‌کابریو را هم رونمایی خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.