نگاهی به مازراتی MC12 کورس تولید محدود، اسطورهای فراموشنشدنی
میخواهیم باهم به گذشتههای نه چندان دور و زمان جولان MC12 کورس در پیستها برویم اما قبل از آن میخواهیم بدانیم با فکر کردن به برند مازراتی چه چیزی در ذهن شما نقش میبندد؟ کواتروپورته، گیبلی، گرن توریسمو و MC20 جدید قطعاً جزو خودروهای قابلذکر خواهند بود. در این لیست میتواند مازراتی موتور اسپرت هم جای داشته باشد، تیمی که موفقیتهای زیادی را کسب کرده است.
در دهه 60 میلادی مازراتی خودروهای مسابقهای تیپو 60/61 را با کمک کارول شلبی مشهور تولید کرد و او خودش تستهای رانندگی اولیه را انجام داد. مازراتی با ساختار فریم لولهای الهام گرفته از نام بردکیج وارد مسابقات 24 ساعته لمان شد و زمانهای ثبت شده توسط آن بیش 4 دقیقه بهتر از فراری بود. متأسفانه مشکل استارتر و باران های سیلآسا باعث شدند این خودروی مسابقهای چرخ باز مازراتی به دردسر بیفتد و نتواند آنطور که بایدوشاید خودش را نشان دهد ولی در مسابقات 6 ساعته نوربرگ رینگ نتایجی استثنایی به دست آورد.
در سال 2004 مازراتی با یک خودروی مسابقهای جذاب به موتور اسپرت بازگشت. البته رونمایی این خودرو به یک رسوایی تبدیل شد چراکه به خاطر حرفوحدیثهای موجود در قوانین یکسانسازی خودروها، مازراتی MC12 کورس هم قوانین را خنثی کرد و هم به یک اسطوره فراموشنشدنی تبدیل شد. این خودرو با قدرت 755 اسب بخاری و گشتاور 740 نیوتون متری میتوانست در کمتر از 2.9 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت برسد. هیچ خودروی دیگری نتوانست زمان معرفی MC12 در سال 2005 پیروز مسابقات 24 ساعته اسپا باشد. همین اتفاق در سالهای 2006 و 2008 نیز رخ داد؛ اما موفقیتها به همینجا ختم نشد. MC12 GT1 پنج بار پیاپی قهرمانی مسابقات استقامت GT را به دست آورد و در سال 2010 نیز پیروز مسابقات قهرمانی جهان فیا GT1 شد.
به گزارش پدال و به نقل از موتور وان، مازراتی MC12 کورس با همکاری تکنسینهای فرمول یک فراری توسعه یافت. این خودرو ثابت کرد تنها گزینه شایسته برای استفاده از پیشرانه 12 سیلندر فراری انزو در دنیای مسابقات است زیرا انزو هرگز از برنامه FXX فراتر نرفت. با ترکیب منحصربهفرد از موفقیت در مسابقات، دستاوردهای مهندسی و سقف تولید 12 دستگاهی، مازراتی MC12 کورس بیشک جزو خاصترین خودروهای تاریخ ایتالیاست. یکی از این خودروها هماکنون به فروش میرسد. با کارکرد زیر 200 کیلومتر، MC12 کورس موردبحث اساساً صفرکیلومتر بوده و بر اساس اطلاعات موجود، از بین 12 مدل تولیدی حداقل 3 دستگاه به نسخه جادهای تبدیل شدهاند. از بین 9 مدل باقی مانده فابریک، 3 دستگاه توسط مالکان رانده میشوند. به این ترتیب در بهترین حالت 6 دستگاه از این خودروها میتوانند کارکردی در حد این MC12 کورس داشته باشند.