اولین تجربه رانندگی با مازراتی گرن توریسمو فولگور برقی؛ مشتِ اول!
مازراتی گرن توریسمو فولگور 2024 را میتوان متفاوتترین محصول چند سال اخیر ایتالیاییها دانست. فرصتی دست داده تا برای اولین بار پشت فرمان این کوپه خوشدست بنشینیم و ببینیم دستپخت مازراتی برای ما چه بوده است.
فراتلی مازراتی کار خود در صنعت خودرو را با تولید خودروهای مسابقهای 2 لیتری برای دیاتو شروع کرد. در سال 1926 و زمانی که دیاتو از کار مسابقات کنار کشید برادران مازراتی شروع به تولید خودروهای مسابقهای مازراتی کردند و نتیجه نیز بسیار خوب بود. برای بهبود کسبوکار تضمین سرمایه، برادران مازراتی تصمیم گرفتند پیشرانه 1.5 لیتری و شاسی خودروهای مسابقهای خود را برای محصولات جادهای سال 1941 نصب کنند و نتیجه این کار خودروی A6 1500 گرن توریسمو بود که در سال 1947 پدیدار شد.
امروز هم شرایط به گونهای بوده که مازراتی مجبور شده گام در مسیر جدیدی بگذارد که نامش برقی سازی محصولات است. این برند یکبار دیگر از تکنولوژی موتور اسپرت خود در اولین خودروی برقیاش استفاده خواهد کرد و بازهم با یک گرند تورر روبرو خواهیم شد اما بجای اینکه یک خودروی مسابقهای برای حضور در معابر عمومی اصلاح شود، این بار مازراتی در کنار خودروی مسابقهای فرمول E جدید خود اقدام به توسعه گرن توریسمو فولگور 2024 نیز کرده است. خودروی مسابقهای فرمول E یاد شده اوایل سال جاری میلادی در نهمین فصل مسابقات حضور خواهد یافت. مدل جادهای گرن توریسمو فولگور هم اواخر سال جاری از راه میرسد و ما فرصتی منحصربهفرد برای بررسی آن در پیست مازراتی در مودنا داشتهایم. قلب هر خودروی مسابقهای یا پرفورمنس قوای محرکه آن بوده و درست همانند کاری که موتور اسپرت برای پیشرانههای درونسوز انجام داده، توسعه فرمول E نیز به معنی گشودن راههایی جدید برای بهبود حداکثری قوای محرکه برقی بوده است.
البته این راهحلها همیشه ارزان نبودهاند اما بودجههای هنگفت موتور اسپرت و قیمتهای بالای خودروهای گرند تورر به پیشبرد اهداف شرکتها کمک میکنند. مازراتی گرن توریسمو فولگور 2024 از سه پیشرانه برقی خود مازراتی استفاده میکند. در نظر داشته باشید این پیشرانهها شکل سنتی بشکهای داشته و از نوع محوری پنکیک نیستند. همچنین آنها را نمیتوان از مدار خارج کرد و بنابراین همیشه کار میکنند و مگنتها باعث میشوند قیمت این پیشرانهها برای محصولات رده میانی مازراتی همچون گریکاله فولگور بالا باشد. برای دستیابی به همان موقعیت نشستن کم ارتفاع موجود در گرن توریسمو 6 سیلندر، مجموعه باتری نسخه فولگور تونل مرکزی را پر کرده و به بخش پیشرانه در جلو و فضای زیر صندلیهای عقب گسترش یافته است. این باتریها از 32 ماژول تشکیل شدهاند و کار ساخت آنها در کارخانه میرافیوری مازراتی در نزدیکی تورین انجام میشود. ظرفیت باتری برابر با 92.5 کیلووات ساعت و ظرفیت قابلاستفاده آن 88 کیلووات ساعت است. معماری 800 ولتی نیز استفاده از شارژر سریع را ممکن میسازد و از 20 تا 80 درصد باتری را میتوان در 18 دقیقه شارژ کرد.
هر پیشرانه دارای اینورتر قدرت خودش بوده تا جریان DC را به AC و بالعکس تبدیل کند. مازراتی میگوید اولین شرکتی خواهد بود که از این اینورترهای کاراتر استفاده میکند. این قطعه نقشی کلیدی در راندمان و قدرت بالای گرن توریسمو فولگور خواهد داشت. هر پیشرانه قدرت 402 اسب بخاری را تولید میکند اما کل قدرت مجموعه به 751 اسب بخار میرسد و فقط 30 ثانیه میتوان از حداکثر قدرت استفاده کرد؛ و اگرچه EPA هنوز تستهای شعاع حرکتی مازراتی گرن توریسمو فولگور را انجام نداده اما این برند انتظار دستیابی به شعاع حرکتی 402 کیلومتری را دارد که با عنایت به ابعاد و پرفورمنس خودرو رقمی احساسبرانگیز خواهد بود.
مازراتی گرن توریسمو فولگور جدید از گیربکس یک دنده استفاده میکند و پیشرانهها تا 17600 دور در دقیقه دوران میکنند و خودرو را به حداکثر سرعت 322 کیلومتر در ساعت میرسانند. حتی با وجود چنین نسبت دنده طولانی هم باتری و پیشرانه میتوانند فولگور را به صفر تا صد 2.6 ثانیهای برسانند. این خودرو برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت به 8 ثانیه زمان نیاز دارد و در عرض 32 ثانیه نیز به حداکثر سرعت خود میرسد هرچند در این حالت باتری سریعتر خالی خواهد شد. طراحی یک خودرو برای استفاده از قوای محرکه درونسوز و برقی به معنی کمترین نیاز برای تغییرات ساختاری خواهد بود. تمامی اتصالات سیستم تعلیق نسخه درونسوز و برقی گرن توریسمو یکسان بوده و مواردی همچون فنرهای بادی قابل تنظیم و دامپرهای با تنظیم الکترونیکی بهصورت استاندارد در تمامی نسخهها وجود دارند. البته برنامهریزی این قطعات در مدلهای درونسوز و برقی فرق میکند؛ اما کمی هم به سواری مازراتی گرن توریسمو فولگور 2024 بپردازیم که فقط منحصر به پیست مازراتی بود تا نیازی به استفاده اجباری از لاستیکهای زمستانی نباشد.
با فشار دکمه استارت روی فرمان خودرو از خواب بیدار میشود هرچند به نظر میرسد صدای تولیدی آن در مدل نهایی کمتر باشد. مازراتی صدا را به گونهای تنظیم کرده که مشابه مدلهای 8 سیلندر باشد هرچند شدت صدا در حالتهای مختلف رانندگی تغییر میکند. در حالت پیشفرض مازراتی قدرت به حدود 600 اسب بخار محدود شده هرچند این قدرت نیز برای اکثر حالتها بیش از حد خواهد بود. در حالتهای اسپرت و کورسا میتوان تنظیمات بهتر کنترل کشش و هدایت گشتاوری عقب را داشت تا خودرو روی واقعی خودش را نشان دهد. بهترین دریفت های ما در حالت پیست خودرو انجام شد هرچند این امر میتواند منجر به داغ شدن لاستیکها شود.
اما نگاهی هم به کابین داشته باشیم. خودروی تست شده کابینی مختص فولگور داشت و از طرح دو رنگ با الگوهای خاص چرم سود برده بود. تریم آلکانترا مانند نیز با نام اکونیل شناخته میشوند و از تورهای بازیافتی ساخته شدهاند تا به پاک شدن اقیانوسها کمک شود. کنسول مرکزی با فیبر کربن مات پوشانده شده و دو نمایشگر نیز از شاسیبلند گریکاله گرفته شدهاند. یک نمایشگر برای سیستم اطلاعات سرگرمی و یکی دیگر نیز برای سیستم تهویه مطبوع و سایر سیستمهاست. در کل میتوان گفت مازراتی گرن توریسمو فولگو 2024 خودرویی راحت، ریلکس و بی حاشیه بوده و مسیری مشابه بنتلی کانتیننتال را میپیماید. این خودرو ظاهر و کابینی زیبا داشته و حس خودرویی 200 هزار دلاری را تداعی میکند. ما به دنبال بررسی مفصلتر این خودرو در آینده خواهیم بود.
مشخصات مازراتی گرن توریسمو فولگور 2024 | |
قیمت پایه (دلار) – تخمینی | 200,000 |
طراحی | دو درب کوپه، چهار چرخ محرک |
پیشرانهها | سه پیشرانه برقی، 751 اسب بخار قدرت/1350 نیوتون متر گشتاور |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
وزن خالص (کیلوگرم) | 2268 |
صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) – تخمینی | 2.6 |
مصرف انرژی شهری/بزرگراهی/ترکیبی | اعلام نشده |
شعاع حرکتی ترکیبی (کیلومتر) – تخمینی | 402 |
موعد عرضه | سهماهه سوم 2023 |