خداحافظی همیشگی مازراتی با پیشرانه V8 فراری در پایان سال 2023
بهزودی دیگر پیشرانهٔ V8 را زیر کاپوت محصولات مازراتی نخواهیم دید زیرا این شرکت اعلام کرده در اواخر سال جاری نسخهٔ تروفئوی مدلهای لوانته، گیبلی و کواتروپورته را همراه با موتور V8 ساخت فراری از خط تولید کنار خواهد گذاشت. این موتور 3.8 لیتری توئین توربو جای خود را به پیشرانهٔ V6 جدید نتونو خواهد داد اما تا سال 2024 تا زمانی که موجودی داشته باشد همچنان قابل خریداری خواهد بود.
تصمیم مازراتی برای خداحافظی با مدلهای V8 اتفاق بسیار مهمی خواهد بود زیرا این شرکت از سال 1959 که مدل 5000GT را معرفی کرد تاکنون بیش از 100 هزار دستگاه خودروی هشت سیلندر تولید کرده است. این تصمیم اما لحظهٔ تلخی را هم برای طرفداران مازراتی و هم بهطورکلی برای عشق ماشینها رقم خواهد زد. بااینحال، قرارداد بلندمدت با فراری برای تأمین موتور V8 آخر امسال به پایان میرسد و دو طرف قصد تمدید آن را ندارند؛ بنابراین، نسخهٔ کنونی این موتور 3.8 لیتری V8 توئین توربو آخرین نسخهٔ آن خواهد بود. این موتور که 580 اسب بخار قدرت و 730 نیوتن متر گشتاور دارد، زیر کاپوت نسخهٔ تروفئوی گیبلی، لوانته و کواتروپورته قرار میگیرد.
به مناسبت خداحافظی با موتور V8 اما مازراتی قصد دارد دو ماه دیگر در فستیوال سرعت گودوود 2023 نسخههای ویژهٔ گیبلی اولتیما و لوانته اولتیما را معرفی کند. فعلاً جزئیاتی در مورد ویژگیهای این نسخهها اعلام نشده است. این شرکت خبر غمانگیز خداحافظی با موتور V8 را در جریان پنجمین جشنواره «موتور ولی» که در مودنا برگزار میشود اعلام کرد. در طول این رویداد، مازراتی نسخهٔ ویژهای بنام زدا را برای مدلهای لوانته، گیبلی و کواتروپورته به نمایش درآورده است. این مدلهای ویژه که برای گرامیداشت موتور V8 ساخته شدهاند، از لیوری سه رنگ آبی، خاکستری و سفید مدل تک ساخت گرنتوریسمو زدا سال 2019 استفاده میکنند.
مازراتی اما برای تحولاتی بزرگتر آماده میشود زیرا نسل بعدی کواتروپورته و گیبلی که قرار است به ترتیب در سال 2024 و 2025 معرفی شوند، تمام الکتریکی خواهند بود و پیشرانههای درونسوز را بهطور کامل کنار میگذارند. بااینحال، این برند اصیل ایتالیایی همچنان به ارائهٔ مدلهای گریکاله، گرنتوریسمو و MC20 با پیشرانهٔ چشمگیر V6 نتونو ادامه خواهد داد تا اینکه در سال 2030 به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود.