نگاهی به 6 نسل‌ مازراتی کواتروپورته؛ از تولد 1966 تا خداحافظی 2024

جمعه 19 مرداد 1403 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Maserati-Quattroporte-7
با توجه به اینکه مازراتی به تولید کواتروپورته پایان داده است، به تمام شش نسل این سدان لوکس ایتالیایی نگاهی خواهیم داشت تا ببینیم طی شش دهه چقدر...

با توجه به اینکه مازراتی به تولید کواتروپورته پایان داده است، به تمام شش نسل این سدان لوکس ایتالیایی نگاهی خواهیم داشت تا ببینیم طی شش دهه چقدر تغییر کرده است.

سدان‌های چهاردر سریع خودروهای جذابی هستند و مازراتی کواتروپورته بدون شک یکی از جذاب‌ترین مدل‌ها در ابن بخش محسوب می‌شود. برای نزدیک به 60 سال، این سدان ایتالیایی مکانی عالی را برای سفر مردم به این‌سو و آن‌سو فراهم کرده است؛ اما مازراتی که برای آینده‌ای با خودروها و پیشرانه‌های جدید آماده می‌شود، همین تابستان به تولید کواتروپورته پایان می‌دهد. به همین دلیل، بد نیست به تمام نسل‌های این سدان لوکس و جذاب نگاهی داشته باشیم.

کپی لینک

کواتروپورته I سال‌های 1966 تا 1969

همه‌چیز با این خودرو شروع شد که در دههٔ 60 بیش از شش سال با کد AM107 تولید شد. مازراتی برای نسل اول کواتروپورته پیشرانه‌های V8 با حجم 4.1 یا 4.7 لیتر را ارائه می‌کرد که انتخاب‌های خوبی بودند زیرا در آن زمان، بزرگراه‌های اروپا در حال ساخت بودند و یک سدان زیبا و سریع گزینهٔ ایده‌آلی برای پیمودن کیلومترها در این بزرگراه‌ها محسوب می‌شد. بااین‌حال، از نسل اول کواتروپورته تنها 230 دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

کواتروپورته II سال‌های 1974 تا 1978

نسل دوم کواتروپورته با پیشرانهٔ شش سیلندر به بازار آمد و کمی بیش از دو برابر نسل قبلی تولید شد. حداکثر سرعت خودرو نیز حالا از 230 کیلومتر به 255 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرد. این نسل روی شاسی کشیدهٔ سیتروئن SM ساخته شد و شیوهٔ انتقال قدرت آن به دیفرانسیل جلو تغییر کرد. طراحی کواتروپورته نیز در این نسل با بدنهٔ کشیده‌تر و چراغ‌های بزرگ‌تر، دستخوش تغییرات اساسی شده بود. ظاهر این خودرو که خیلی ساده و معمولی بود، شاید چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسید اما در عوض سدان مازراتی می‌توانست از اکثر سدان‌های پرفورمنس آلمانی آن زمان پیشی بگیرد.

کپی لینک

کواتروپورته III سال‌های 1979 تا 1990

نسل سوم کواتروپورته که توسط مارچلو گاندینی و ایتال‌دیزاین طراحی شده بود، دوباره به موتورهای V8 و دیفرانسیل عقب بازگشت. درحالی‌که نمونهٔ پیش‌تولید این خودرو در اواخر سال 1976 به نمایش درآمد، سه سال طول کشید تا نسخهٔ تولیدی راهی بازار شود. بااین‌حال، این نسل سود زیادی برای مازراتی به دنبال داشت زیرا طی یازده سال تولید، بیش از 2 هزار دستگاه از آن به فروش رسید. ازآنجایی‌که مالک جدید مازراتی یعنی دتوماسو از سیتروئن (مالک قبلی مازراتی) بیزار بود، تمام تأثیرات برند فرانسوی را از نسل سوم کواتروپورته حذف کرد و درنتیجه، سیستم هیدرولیک سیتروئن در نسل دوم با فرمان هیدرولیک معمولی جایگزین شد.

کپی لینک

کواتروپورته IV سال‌های 1994 تا 2001

به دلیل موفقیت نسل سوم کواتروپورته، مازراتی برای طراحی نسل چهارم نیز دوباره سراغ گاندینی رفت. این نسل همچنان به ترکیب موتور جلو-محرک عقب نسل قبلی ادامه داد اما حالا دو پیشرانهٔ V6 و یک V8 به همراه گیربکس‌های چهار سرعته یا شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب بود. بدین ترتیب، کواتروپورته از آن سدان مجلل و انحصاری قبلی به خودرویی معمولی‌تر و در دسترس‌تر تبدیل شد. مازراتی همچنین حالا از پشتیبانی و سرمایهٔ مالک جدید خود یعنی فیات بهره بود و کنترل کیفیت را جدی گرفت. این یعنی قطعات فنی و تزئینی کواتروپورته حالا بیش از هفت دقیقه دوام می‌آوردند و خراب نمی‌شدند.

کپی لینک

کواتروپورته V سال‌های 2003 تا 2012

به شناخته‌شده‌ترین نسل کواتروپورته رسیدیم. ازآنجایی‌که نسل پنجم این خودرو با همکاری فراری توسعه پیدا کرد، زیر کاپوت آن پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی فوق‌العادهٔ F136 مارانلو قرار گرفت و بنابراین، کواتروپورته حالا از یک مزیت دیگر یعنی صدای جذاب موتور هم بهره‌مند شد. همچنین در نسل پنجم، کواتروپورته واقعاً به یک سوپرسدان تبدیل شد که این ویژگی در نسخهٔ شگفت‌انگیز GTS به اوج رسید. این نسخه در آخرین نمونه، 450 اسب بخار قدرت داشت و ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. نسل پنجم کواتروپورته با فروش بیش از 25 هزار دستگاه طی 9 سال، موفقیت بزرگی را برای مازراتی به دنبال داشت.

کپی لینک

کواتروپورته VI سال‌های 2013 تا 2024

آخرین فصل کواتروپورته در سال 2013 آغاز شد و طی 10 سال، توانست تا حدودی موفقیت نسل قبلی خود را ادامه دهد. این نسل با پیشرانه‌های V6 توئین توربو و V8 توئین توربوی فراری تولید می‌شد. نسل پنجم کواتروپورته در قوی‌ترین نسخه می‌توانست به سرعت بیش از 320 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و تقریباً از تمام سدان‌های روی کره زمین سریع‌تر باشد. به‌تازگی، مازراتی برای خداحافظی با این سدان افسانه‌ای، نسخهٔ ویژه‌ای بنام گرند فاینال را معرفی کرده است. با خاتمهٔ تولید کواتروپورته، رابطهٔ مازراتی با موتور V8 هم به پایان خواهد رسید زیرا این آخرین محصول هشت سیلندر نیزهٔ سه‌شاخ مودنا محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.