مازراتی در زمان رونمایی سوپراسپرت جدید خود، MC20، اعلام کرد که در کنار مدل بنزینی، یک نمونه الکتریکی از آن را هم به دست مشتریان خواهد رساند. این برند ایتالیایی که هماکنون بهعنوان بخشی از زیرمجموعه خودروسازی استلانتیس به فعالیتهایش ادامه میدهد، برنامه داشت تا از هر محصول خود دو نسخه برقی و بنزینی را روانه بازار کند اما شرکت مادر بهتازگی، مانعی برای این کار ایجاد کرد.
برند استلانتیس در بیانیهای رسمی اعلام کرد که مازراتی را از 1.57 میلیارد هزینه سرمایه خود محروم خواهد کرد. متاسفانه این تصمیم سخت درست در زمانی گرفته شد که برند ایتالیایی بیشازپیش با فروش ضعیف و مشکلات مالی دستوپنجه نرم میکند. اعلامیه یادشده توسط مدیر مالی برند استلانتیس، «داگ اوسترمن»، اعلام شد تا سرمایه عظیم این برند روی مازراتی به مجموعه مادر بازگردد.
اوسترمن باور دارد که استلانتیس باید برنامه تولیدات آینده مازراتی را بازنگری کند.
ما باید به دینامیک و پویایی تجارت بهویژه در بازار چین توجه داشته باشیم و رشد بازار خودروهای لوکس را در مقایسه با محصولات برقی بسنجیم.
در زمان حال، برند مازراتی برای ادامه حیات خود به سرمایه جدید و مدلهای تازهای نیاز دارد. این برند در سال گذشته جدود 271 میلیون دلار ضرر داد و از فروش 26.6 هزار دستگاه خودرو در سال 2023 به فروش 11.3 هزار دستگاه در 2024 رسید. اگر استلانتیس هم سرمایه خود را از شرکت یادشده خارج کند، آینده مدلهای برقی سدان لوکس کواتروپورته و شاسیبلند لوانته به خطر خواهد افتاد.
اتحاد صنعت ایتالیا
پس از آنکه استلانتیس شکل گرفت، سرنوشت آن به دو کشور آمریکا و ایتالیا گره خورد. پس از اعلام این خبر، اتحادیه قدرتمند FIM در ایتالیا بدون اتلاف از استلانتیس خواستار پاسخ شد. اتحادیه یادشده باور دارد که این برند باید درباره آینده مازراتی ایتالیا شفافسازی کند و نتیجه را نهایتا تا 11 مارس به آنها اعلام کند. معاون ارشد این نهاد، «فردیناندو یولیانو»، گفت:
مازراتی نشان یک وضعیت بحرانی است. با وجود اینکه مدلهای این برند باکیفیت و عملکرد بالا هستند اما همچنان در زمینه تبلیغات از خطا و بیاعتنایی رنج میبرد.
مدیریت جدید؛ ناجی مازراتی؟
مدیریت استلانتیس با کنارهگیری کارلوس تاوارس تغییر کرد و حال این مجموعه بزرگ به دنبال یک مدیر جدید میگردد. مدیر جدید این برند هر که باشد باید درباره آینده زیرمجموعههای آن تصمیم بگیرد و احتمالا حداقل یک زیربرند را از دور خارج کند. اگر مازراتی همچنان به روند کنونی خود ادامه دهد و فروش کمی را تجربه کند قطعا یکی از گزینههای جدی حذف خواهد بود.