مازراتی

ماندگارترین مدل‌های مازراتی کدام‌اند؟

مازراتی بیش از ۱۰۰ صد سال به تولید خودروهای توانمند مشغول بوده است که برخی از آن‌ها مانند جواهر تاج می‌درخشند.

مازراتی کار را خود را در ۱۹۱۴ آغاز کرد و ۳۳ سال بعد برای تامین بودجه خود به ساخت مدل‌های خیابانی روی آورد. در ادامه به پنج مدل از خاص‌ترین خودروهای این برند می‌پردازیم که تعریف دقیقی از یک مازراتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.

مازراتی ۳۵۰۰GT

ایتالیایی‌ها در اواسط دهه ۵۰ میلادی تمرکز خود را روی فرمول ۱ گذاشته بودند و با وجود تولید چند گرن‌تورر خوب، فروش پایینی داشتند؛ ۳۵۰۰GT برای جبران فروش پایین بقیه مدل‌ها در ژنو ۱۹۵۷ رونمایی شد. «کاروتزریا تورینگ» طراح بدنه آلومینیومی این کوپه ۲+۲ بود که میان علاقه‌مندان به خودروهای لوکس مشهور شد. این خودرو با فروش ۲,۲۲۶ دستگاه به پرفروش‌ترین محصول مازراتی تبدیل شد. مهندسان برای آن از یک موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر خطی تایپو ۱۰۱ استفاده کرده بودند که بعدا با بهبودهای فنی ۲۳۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

مازراتی گیبلی (AM115)

مازراتی پس از ۳۵۰۰GT خودروهای خوب دیگری تولید کرد که این‌بار از موتور V8 سود می‌بردند. در همین راستا در ۱۹۶۶، گیبلی به‌عنوان پرچمدار این برند رونمایی شد. طراحی فست‌بک این خودرو که توسط «جوجتو جیوجیارو» انجام شده بود، به‌طور همزمان خشن و زیبا قلمداد می‌شد. نسخه کانورتیبل آن هم وارد بازار شد اما مانند ۳۵۰۰GT علاقه عمومی به سمت نسخه کوپه آن بود. مازراتی برای آن از یک پیشرانه ۴.۷ لیتری کوادکَم V8 استفاده کرد که با دو جعبه‌دنده ۵ سرعتی دستی  یا سه سرعتی خودکار همراه می‌شد.

نسخه AM115 تیپو ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما نمونه SS که در سال ۶۹ میلادی معرفی شد، از یک موتور ۴.۹ لیتری ۳۳۰ اسب بخاری سود می‌برد. ایتالیایی‌ها ۱,۲۹۵ دستگاه از این فست‌بک زیبا را به فروش رساندند.

مازراتی بورا

مازراتی از اواسط دهه به تولید خودروهای موتورمیانی مشغول شد. در آن زمان، مدل‌ههای افسانه‌ای چون لامبورگینی میورا، دی‌توماسو مانگوستا و… رونمایی شدند. پس مازراتی هم باید خودروی خودش را می‌ساخت پس دوباره به‌سراغ جیوجیارو رفت. محصول این همکاری، بورا نام گرفت که در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ رونمایی شد. نمونه اروپایی این خودرو به یک موتور ۳۰۶ اسب بخاری ایپو AM107 V8 مجهز شده بود که بعدا مانند نسخه آمریکایی به یک پیشرانه ۴.۹ لیتری ارتقا پیدا کرد و به ۳۲۵ اسب بخار قدرت دست یافت. مازراتی به‌خاطر بحران نفت در طی هفت سال تولید بورا، تنها ۵۶۴ دستگاه را به فروش رساند.

مازراتی کواتروپورته اسپرت GT S

یکی از تحسین برانگیزترین محصولات چهار در این برند، نسل پنجم سدان لوکس-اسپرت کواتروپورته (به معنای چهار در) است که در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد. این خودرو با ارائه حال‌وهوای یک خودروی لوکس می‌توانست ویژگی‌های اسپرت خود را مانند یک گرن‌تورر در اختیار کاربر قرار دهد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کند. بدنه زیبای آن توسط «اوکیویاما» در پینین‌فارینا طراحی شد و روی پلتفرمی تازه سوار بود. نسخه GT S سال ۲۰۰۸ روانه بازار شد و از قطعات عملکرد بالا سود می‌برد. ترمزها بزرگ‌تر، فنربندی اسپرت، ظاهر جدید، کابین آلکانتارا و… از ویژگی‌های این مدل به شمار می‌رفتند.

موتور ۴.۲ لیتری تنفس‌طبیعی V8 نسخه پایه در همکاری با فراری توسعه یافته بود و ۳۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نسخه GT S از همان موتور با ظرفیت ۴.۹ لیتر و قدرت ۴۴۴ اسب بخار سود می‌برد. هرچند نسل بعدی این خودرو لوکس‌تر و قدرتمندتر شد اما این نسل پنجم بود که به یکی از تاثیرگذارترین مدل‌های این برند تبدیل شد و به عقیده برخی، بهترین مازراتی تاریخ است!

مازراتی MC12

فراری در سال ۲۰۰۲ جایگزین F50 را با نام انزو روانه بازار کرد و بعدتر نسخه مخصوص پیست FXX و FXX ایوو را از روی آن ساخت؛ با این حال تصمیمی برای ورود آن به موتوراسپرت نداشت. در سوی دیگر، مازراتی به‌تازگی برنامه بازگشت خود به موتوراسپرت را آماده کرده بود؛ پس از انزو به‌عنوان شالوده کارش استفاده کرد. کار طراحی سوپرخودروی مازراتی به «فرانک استیفِن‎سون» واگذار شد و نتیجه آن، MC12 بود. مازراتی برای به چالش کشاندن رقبایش در کلاس GT1 قهرمانی استقامت مجبور بود چند نسخه جاده‌ای را هم توسعه دهد.

نسخه مسابقه‌ای MC12 که با نام MC12 GT1 شناخته می‌شد، از فصل ۲۰۰۵ به رقابت‌های قهرمانی FIA GT و FIA GT1 ورود کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد. نسخه جاده‌ای آن از موتور ۶ لیتری V12 فراری انزو استفاده می‌کرد که ۶۲۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ایتالیایی‌ها نهایتا ۵۰ دستگاه MC12 را روانه گاراژهای خصوصی کردند تا برای سال‌های سال به‌عنوان یکی از ارزشمندترین مدل‌های این برند در ذهن‌ها حک شود.

مازراتی گرن‌توریسمو

ایتالیایی‌ها برای تولید یک گرن‌تورر لوکس اسپرت به سراغ پینین‌فارینا رفتند تا بدنه زیبای کوپه‌ای را خلق کند که بعدها با نام گرن‌توریسمو شناخته شد. این خودرو که رکورددار سریعترین فرایند توسعه از طراحی تا ساخت تنها در ۹ ماه است، در سال ۲۰۰۷ و در ژنو رونمایی شد.

موتور ۴.۷ لیتری V8 نسخه S توان تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت را داشت. بعدها دو نسخه گرن‌کابریو و MC استراداله هم روانه بازار شدند تا طیف بیشتری از مشتریان را به سمت مازراتی جذب کنند. نهایتا در سال ۲۰۱۹، عمر ۱۲ ساله این گرن‌تورر ایتالیایی به اتمام رسید و با نسل دوم جایگزین شد.

مازراتی ۳۰۰S

مازراتی در میانه دهه ۵۰ میلادی و برای رقابت در قهرمانی اسپرت‌کار جهانی، خودرویی را با نام ۳۰۰S توسعه داد که موتور آن بر پایه پیشرانه مدل ۲۵۰F ساخته شده بود. این واحد ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی ۲۴۵ اسب بخار قدرت داشت. بخش‌های دیگری چون ترمزها، فنربندی و… هم از ۲۵۰F به‌عاریه گرفته شده بودند که برای نصب روی این خودرو، بهبود یافتند. ۳۰۰S علی‌رغم ضعف‌های اولیه پیروز نوربرگرینگ ۱۹۵۶ شد تا اینکه پس از یک تصادف، نمونه‌های باقی مانده آن به مشتریان آمریکایی فروخته شد. تنها ۲۶ دستگاه از این مسابقه‌دهنده بی‌سقف ساخته شد.

به نظر شما مازراتی محصول دیگری دارد که بتواند در میان این فهرست قرار گیرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Matim

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (358 ديدگاه)

    این MC12 خیلی خوبه🔥

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. اسد

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (836 ديدگاه)

      مازراتی یعنی یه لوکس اسپورت ساز با اصالت و کم ادعا که مشتریان خاص خودشو داره ! نمی‌گم از بنز بالاتره ولی کمتر از بی ام و هم نیست

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. ارسلان

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (214 ديدگاه)

    از MC12 رسیدند به چی !!! مازراتی ده درصد چیزی که باید میبودم نیست الان….

    موافقم 13
    مخالفم 4
  3. Taha Ayoobi

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1205 ديدگاه)

    احساس میکنم به مازراتی کم لطفی شده

    موافقم 14
    مخالفم 0
  4. Dark Knight

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (451 ديدگاه)

    داج رسما زد اصالت هفتاد و خورده ای ساله چارجر و چلنجر و نابود کرد !! حتی مدل بنزینی نسل جدید هم چهارچرخ محرک کرده و از اون بد تر دیگه خبری از ۸ سیلندر نیست ! بیشتر یه چیز اروپایی پسند شده تا آمریکایی مخصوصا تو مدل برقی که پلتفرمش با ۹۰ درصد ماشین های استلانتیس یکیه ( حیف دیگه دوران برون اوت تموم شد )

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1205 ديدگاه)

      نمیدونم چرا پاک شد خبرش
      ولب نباید این کارو بکنه
      خداکنه بگه یه شوخی بود برای اینکه یکم بترسید
      هیچ توجیهی نداره که برداره با این دو مدل که تریلی اسمشون رو نمی‌کشه این کارو بکنه
      آخه چرا جانشین چلنجر؟
      اونجا کلی نوشته بودم حیف شد پاک شد مقاله ولی اینا به کنار
      من سوالم اینه
      براچی داره اینجوری میکنه
      چراغ های عقبش شده مثل نسل های قبلی چارجر
      ای خدا

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. سوشیانت

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1904 ديدگاه)

      تا جایی که من میدونم این پلتفرم رو اول دوج و جیپ درست کردن و بعدا قراره شرکت های دیگه از این پلتفرم استفاده کنن

      موافقم 0
      مخالفم 8
  5. Hadi

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (315 ديدگاه)

    مازراتی بورا انگار کپی از لامبورگینی کانتاش بوده ولی نمیدونم کدوم اول تولید شدن
    احساس میکنم دلیل اینکه مازراتی نتونست مثل لامبو و فراری قوی عمل کنه این بوده که همیشه زیر سایه این دو تا غول بوده
    و اگه مازراتی در فرانسه یا آلمان تولید میشد سرنوشت متفاوتی داشت
    ولی از حق نگذریم همین مازراتی هایی که تو خیابونا حضور دارن خیلی کلاس بیشتری دارن نسبت به بنز بی ام و پورشه یا آئودی
    تنها ماشینای اسپرتی که تو ایران میتونن سر افراد را به سمت خودشون برگردونن یکی همین مازراتیه و با یکم تخفیف پورشه هم همین حالت رو داره

    موافقم 13
    مخالفم 2
  6. amirboss

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (349 ديدگاه)

    مزراتی یه خودروسازیه که به نظر من حقشو خوردن.
    نه مثل فیات فروش داره نه مثل فراری و لامبورگینی پرفورمنس محصولاتش بالاست.
    حقیقت اینه که فراری و لامبورگینی با رقابت های خودشون مجال نفس کشیدن برای مزراتی رو نذاشتن
    مزراتی از اول باید سمت خودروهای لوکس میرفت تا اسپرت.اینجوری میتونست موفق تر ظاهر بشه.
    مزراتی به درد ساخت خودرو اسپرت نمیخوره.

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. Lamberto

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (48 ديدگاه)

      وقتی اطلاعات نداری بیخودی نظر نده مازراتی استاد ساخت خودروهای اسپرت و لوکس ترکیبی باهمه و از اول تاسیس تاریخچه شرکت با موتور اسپرت گره خورده با اون همه تجربه ها و قهرمانی های درخشانش.
      مازراتی الانم بهترینه ولی غول رسانه ای پشتش نیس که مثل آئودی قربون صدقش بدن
      شش سیلندر خطی مازراتی جز بهترین شش سیلندر های تاریخه به همراه وی ۸ های افسانه ایش

      موافقم 5
      مخالفم 3
    2. Royal Driver

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      مازراتی که هم اسپرت ساز خوبی بود هم جی‌تی های لوکس خوبی تولید میکرد. ماهیت اصلیش لوکس بودنه از همون اول. مدلایی مثل مازراتی ایندی که جانشین همین سبرینگ و ۳۵۰۰ جی‌تی‌ هم هست رو شما ببنید بسیار زیبا بود و هم دوره همین گیبلی AM115 تو دهه ۶۰-۷۰ بود. با موتور قوی و خوبه V8 که داشت. یک رقیب حرفه‌ای و جذاب برای لامبورگینی اسپادا و فراری ۳۶۵ جی‌تی۴ ۲+۲ بود. همه هم گرند تورر های ۴ نفره بودن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. فرزند ایران

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (93 ديدگاه)

      مازراتی از هردو برند فراری و لامبورگینی قدیمی تره ولی نکته ای که هست اینه که تقریبا هروقت مازراتی خواسته کاری بکنه زیر سایه فراری بوده.
      یعنی تامین بیشتر قسمت های خودرو رو فراری براش انجام می‌داده.مثل همینMC12 افسانه ای

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Bentley

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (540 ديدگاه)

    مازراتی mc12 یکی از رترو سوپرکارا های تکرار نشدنی.
    پدال اگه ممکنه یه مطلب درباره سوپرکار لوتوس الیز gt1 هم بزارید.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  8. علی جردن

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    سلام به شدت با نظر نویسنده موافقم مازراتی کواتروپورته اسپرت GT S بهترین مازراتی تاریخ بود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. مهدی

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    یکی از برندهای مورد علاقه محمدرضا شاه برند مازراتی بود و در مقطعی در این شرکت سرمایه گزاری کردند و اتفاقا چندین مدل خاص هم برای ایشون تولید شد
    اگر اشتباه نکنم مدل ۵۰۰۰ gt مدلی بود که اصلا به شاه ایران معروف بود،ولی خب نویسنده در مطلب کمی کم لطفی کرد به این خودرو و اون رو در لیست نیاورد

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. مزدک

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (18 ديدگاه)

      بله! دقیقا هم نظر هستم با شما دوست عزیز!
      شاه در بازدید از خط تولید مازراتی، یک انجین مدل 450S رو میبینه، و به مدیران مازراتی پیشنهاد میده که با استفاده از مدل اصلاح شده ی اون موتور با دور پایین تر، و یک سیستم فنربندی ددیون، میتونن سریعترین جی تی جهان رو بسازن، که همین اتفاق هم افتاد، و مازراتی 5000GT با سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت تولید شد، و اولین اتاق اون، با طراحی تورینگ، به نام پرینس آو پرشیا، به محمدرضا شاه اهداء شد.
      بعد از سه موردی که ذکر کردم، بهترین گزینه ی چهارم خواهد بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. اشكان

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    مازراتی همیشه زیر سایه مافیایی و قدرت طلب فراری گیر کرد به دلایلی که به نظر من برمیگرده به مسائل سیاسی و پشت پرده ایتالیا ، ولی خیلی خاص و عالی هستش .

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. مزدک

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    درود بر همدردان عزیز!
    همچنان ارزشمندترین کلاسیک های مازراتی این سه مورد هستند:
    Tipo 61 Birdcage
    اتاق های مختلف A6G, به ویژه پینین فارینا، زاگاتو و تورینگ
    و در نهایت 450S, به ویژه تک اتاق ساخت زاگاتو

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا