MC12 ورسیونه کورسا، کمیابترین سوپرکار مازراتی با تولید تنها ۱۲ دستگاه، قلب تپندهای ۷۵۵ اسب بخاری و طراحی متمرکز بر پیست دارد.
مازراتی MC12 ورسیونه کورسا در سال ۲۰۰۶ و پس از موفقیتهای MC12 GT1 در مسابقات استقامتی معرفی شد. این سوپرکار برای مشتریانی طراحی شده بود که خواستار تجربهای مشابه خودروی مسابقهای اما بدون محدودیتهای قوانین رقابتی بودند. برخلاف نسخه جادهای MC12 استراداله، ورسیونه کورسا هرگز برای استفاده در خیابانها ساخته نشد و صرفاً برای پیستهای خصوصی در نظر گرفته شد. قلب این خودرو یک موتور ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی است که ۷۵۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. این سوپرکار میتواند به سرعت نهایی ۳۲۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را در تنها ۶.۴ ثانیه ثبت کند. شاسی مونوکوک فیبر کربنی با زیرساختهای آلومینیومی و پکیج آیرودینامیک کامل مسابقهای، این خودرو را به یک شاهکار مهندسی تبدیل کرده است. تنها ۱۲ دستگاه از این مدل تولید شد که آن را به یکی از کمیابترین خودروهای جهان بدل میکند.
MC12 ورسیونه کورسا ازآنجاییکه جواز تردد در جادهها را نداشت، تحت کنترل مازراتی بود و مسئولیت حملونقل، نگهداری و سرویسدهی آنها را بر عهده داشت. این سطح از انحصار به این معناست که اکثر مردم هرگز این سوپرکار را از نزدیک ندیدهاند. این خودروها تنها در رویدادهای خصوصی که توسط مازراتی ترتیب داده میشد، به نمایش درمیآمدند تا مالکان بتوانند نهایت عملکرد مازراتی را در پیستهای بسته تجربه کنند. مالکیت ورسیونه کورسا نهتنها یک خودرو، بلکه یک سبک زندگی خاص را به همراه داشت که فقط تعداد محدودی از افراد ثروتمند و عشق سرعت به آن دسترسی داشتند. این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیون یورو عرضه میشد.
ازآنجاکه ورسیونه کورسا برای هیچ کلاس مسابقهای ساخته نشده بود، میتوانست به سطوح پرفورمنس فراتر از MC12 GT1 دست یابد. موتور V12 با ۷۵۵ اسب بخار، بدون محدودکنندههای هوا، پاسخگویی سریعتر به پدال گاز و سقف سرعت بالاتری ارائه میداد. این خودرو مجهز به گیربکس شش سرعته سکوئنشال، ترمزهای کربن سرامیکی و صندلیهای ثابت کربنی با کمربندهای مسابقهای بود. کابین این سوپرکار کاملاً عملکرد محور طراحی شده و هیچگونه تمرکز بر راحتی نداشت. هر جزئی از طراحی، از لاستیکهای مسابقهای گرفته تا سیستم تعلیق تنظیمشده برای پیست، برای استخراج حداکثر پتانسیل اسب بخار مازراتی و هندلینگ بهینه شده بود. وزن سبکتر نسبت به نسخههای جادهای و مسابقهای MC12، این مدل را به تهاجمیترین مازراتی تاریخ تبدیل کرده است.
گفته میشود برخی از نمونههای MC12 ورسیونه کورسا برای استفاده جادهای دستخوش تغییراتی شدهاند اما این موارد بسیار نادر هستند. کمیابی این خودرو ریشههایش در تاریخ موتوراسپرت، آن را به گنجی برای کلکسیونرها تبدیل کرده است. نمونههایی که برای فروش ارائه میشوند، میتوانند چندین میلیون دلار قیمت داشته باشند که این سوپرکار را به یکی از ارزشمندترین ساختههای مازراتی بدل میکند. این خودرو که با هدف ارائهٔ عملکرد بدون محدودیت ساخته شد، اوج قدرت مازراتی و مهندسی الهامگرفته از مسابقات را به نمایش گذاشت.
Bentley
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴تو فورزا به اندازه کافی باهاش عشق و حال کردم با اون انجین وحشیش.عجب ماشینیه
دکتر استاپ
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴با رنگ بنفش خیلی زیباتر میشه
مارکوپولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دکتر جان این رنگ هم قشنگه
! i M α η δ υ α R
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴😎 😍 😁 🤩 🤑 😋 😘 😎
ماشاءالله ماشاءالله بش بگین ، ماشاءالله …
صد قل هو الله بش بگین ، ماشاءالله …
اما از اینا که بگذریم ، دقیق تر بخوایم بگیم ، این جواهر 765ps توان تولید میکنه که میشه 756bhp( اسب بخار ) …
نمونه مسابقه ای اش ( MC12 GT1 ) با رانندگی آندره آ برتولینی ، سالهای 2006 و 8 و 9 ، سه بار قهرمان FIA GT1 World Championship شده و بدون تعمیر و تعویض قطعه ای زیر فشار مسابقات ، به کارکرد حیرت انگیز 50 هزارکیلومتری رسیده ( مجری motor 1 وقتی شنید ، کرک و پرش ریخت ) و این جواهر ، اکنون در پیست اختصاصی مازراتی ” ریکاردو پالتی ” در منطقه Varano de’ Melegari در نزدیکی شهر پارما نگهداری میشه …
جگرم حال اومد انصافا …
تشکر از دوستان سایت پدال ، بابت زحماتشون …
مازیار
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴نمای جانبی بسیار متوازن باابهت قدرتمند و در عین حال ظریفه
واقعا پیکرتراشی ایتالیاییها رودست نداره
Hf
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا ماشین عالیه ولی من طراحی انزو رو بیشتر میپسندم یا حتی MC12 معمولی اون اسپویلر عقبش خیلی ناهماهنگ با بدنه هست.