اولین رانندگی با مازراتی گرن توریسمو تروفئو، سوپرکاری در لباس گرند تورر

پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Maserati GranTurismo Trofeo 2023-2
تروفئو به‌عنوان قوی‌ترین نسخهٔ بنزینی نسل جدید مازراتی گرن‌توریسمو، پرفورمنسی در حد سوپرکارها را با راحتی بالایی ارائه می‌کند.
تبلیغات

مازراتی قبلاً نسخهٔ تمام الکتریکی گرن‌توریسمو فولگوره را برای آزمایش در اختیار نشریات خودرویی قرار داد و حالا مدل‌های بنزینی که پیشرانهٔ مشترکی با سوپرکار MC20 دارند نیز آماده شده‌اند تا داستان را تکمیل کنند. گرن‌توریسموی بنزینی در دو نسخه ارائه می‌شود که اولی مودنا نام دارد. این مدل که نام خود را از زادگاه مازراتی گرفته است، با 490 اسب بخار قدرت ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعتی دارد.

ولی ما به ایتالیا آمده‌ایم تا با نسخهٔ قوی‌تر و سریع‌تر تروفئو رانندگی کنیم. این مدل که 550 اسب بخار قدرت دارد، ظرف تنها 3.5 ثانیه خود را از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند و نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که اعداد واقعاً قابل‌توجهی هستند. مازراتی می‌گوید اولین گرند تورر خود را حدود 75 سال پیش ساخته است (مدل A61500 سال 1947) اما طرح اولیهٔ این خودروها تاکنون تغییرات چندانی نداشته است و صرفاً متریال و متدهای آن‌ها تغییر کرده است.

ازآنجایی‌که مازراتی ساختار نسل قبلی گرن‌توریسمو که فروش آن در سال 2019 پایان یافت را قدیمی و سنگین‌وزن می‌دانسته، در نسل جدید از ساختار پیشرفته و سبک‌وزنی استفاده کرده که با ترکیب آلومینیوم و فولاد ساخته شده است. زیر کاپوت کشید و صدفی مانند تروفئو که رئیس طراحی مازراتی آن را یک شاهکار توصیف کرده، نسخهٔ تضعیف‌شدهٔ پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی نتونو و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF قرار گرفته که پشت اکسل جلو نصب شده‌اند تا توزیع وزن بهینه‌ای فراهم گردد.

دماغهٔ کم‌ارتفاع و کشیدهٔ گرن‌تورریسمو نه‌تنها زیبایی فوق‌العاده‌ای به خودرو بخشیده است بلکه این نوع طراحی و جانمایی قطعات، کابین را جادارتر از چیزی که انتظار می‌رود کرده است. هرچند گرن‌توریسموی جدید یک گرند تورر چهارنفره است که شاید در عقب چندان جادار به نظر نرسد اما فضای سر عقب آن به‌طور شگفت‌انگیزی خوب است. در جلو روابط بین کنترل‌ها تا حدودی ایتالیایی است اما اساساً خوب کار می‌کند. موقعیت رانندگی ایده‌آل است و صندلی‌ها بیش از آنچه به نظر می‌رسد از بدن حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، کابین گرند تورر مازراتی فوق‌العاده بوده و سطح تجمل آن قابلیت رقابت با بنتلی کانتیننتال را دارد. در اینجا سه صفحه‌نمایش برای صفحه آمپر دیجیتالی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترل‌های تهویه مطبوع در نظر گرفته شده که دو نمایشگر آخر روی کنسول مرکزی نصب شده‌اند. تروفئو مثل همهٔ گرند توررهای مجلل، با پدال گاز رام و دنده‌هایی که زود و به نرمی افزایش پیدا می‌کنند، آرام و راحت عمل می‌کند. در همین حال، موتور V6 قدرتمند خودرو نیز با صدایی ملایم، قدرت بالایی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

علیرغم وزن اضافی سامانهٔ چهارچرخ محرک در نسل جدید، سیستم تعلیق دو جناقی جلو و چند اتصالی عقب حداقل در برخی حالت‌های رانندگی مثل GT که حالت پیش‌فرض است، نرم و انعطاف‌پذیر خواهد بود. بااین‌حال، زمانی که اجازه دهید تروفئو آن روی خود را نشان دهد، به‌طور بی‌رحمانه‌ای سریع و هیجان‌انگیز خواهد شد و غرش جذابی هم به این ترکیب اضافه می‌شود. اعداد و ارقام ممکن است چیز دیگری را نشان دهند اما از لحاظ ذهنی، تروفئو سریع‌تر از فولگوره احساس می‌شود و رانندگی بسیار هیجان‌انگیزتری دارد.

مثل MC20، گرن‌توریسمو تروفئو هم این تصور را ایجاد می‌کند که قدرت بسیار بیشتری از رقم اعلامی دارد. البته این ماشین به‌اندازهٔ سوپرکار مازراتی وحشی نیست اما در پیشرانه‌ای که پل ارتباطی این دو مدل محسوب می‌شود هیچ اشتباهی وجود ندارد. در همین حال، ترمزها هم خوب هستند و زمانی که به پیچ‌ها می‌رسیم، تروفئو اشتیاق خود را نشان می‌دهد و با تعادلی که نشانی از اندازهٔ بزرگی و وزن نزدیک به دو تنی آن ندارد شروع به پیچیدن می‌کند. چسبندگی عالی تروفئو نیز این پکیج چشمگیر را تکمیل می‌کند.

کپی لینک

جمع‌بندی

گرن‌توریسموی جدید به‌واقع نشان می‌دهد که مازراتی سال‌ها پیش کتاب چگونگی ساخت گرند تورر را نوشته است. این فرمولی است که هنوز هم جذابیت زیادی دارد. ظاهر جذاب، راحتی، پرفورمنس در حد سوپرکار و هندلینگ عالی، دیگر چه می‌خواهید؟ با توجه به قیمت بیش از 200 هزار دلاری تروفئو شاید در پاسخ به این سؤال بگویید قیمت کمتر اما خاص بودن هیچگاه ارزان نیست.

کپی لینک

مشخصات فنی

Maserati GranTurismo 2023

پیشرانه

3 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

550 اسب بخار

گشتاور

650 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.5 ثانیه

حداکثر سرعت

320 کیلومتر/ساعت

طول

4,966 میلی‌متر

عرض

1,957 میلی‌متر

ارتفاع

1,353 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,929 میلی‌متر

حجم صندوق بار

310 لیتر

وزن

1795 کیلوگرم

قیمت پایه

205 هزار دلار

امتیاز

4.5 از 5.0

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.