مزدا

موتورهای دورانی مزدا در خط پایان

جمعه سیاه موتورهای وانکل این هفته و با ساخت آخرین دستگاه از مزدا RX8 رقم خورد و اکنون باید با این تکنولوژی مبتکرانه پس از ۴۵ سال خداحافظی کنیم. مزدا از سال ۱۹۶۷ روی این موتورها کار کرده و اوج آنها همین موتورهای ۱.۳ لیتری مدلهای RX8 هستند که می توانند ۲۳۲ اسب بخار نیرو را در ۸۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنند.

Mazda RX-8
Mazda RX-8

با وجود نیروی خارق العاده و کارکرد بسیار نرم و روان این موتورها، چالشی که مزدا نتوانست بر آن فائق آید، مصرف سوخت این نوع از موتورها بود. تلاش مزدا برای تبدیل این موتورها به یک موتور سبز با آلودگی و مصرف پایین تاکنون نتیجه جالبی به دنبال نداشته است. مصرف سوخت این موتورها نسبت به موتورهای پیستونی مشابه حدود ۴۰ درصد بالاتر می باشد.

Wankel Cycle animation
Wankel Cycle

مزدا اعلام کرد که اکثر منابع تحقیقاتی این شرکت روی فن آوری اسکای اکتیو متمرکز شده اند. استفاده از توربوشارژر و فن آوری اسکای اکتیو و تزریق مستقیم سوخت و سایر تکنولوژی های نوین برای نسل آینده این موترها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از راه حلهای مزدا استفاده از سوخت هیدروژن برای این موتورهاست تا انرژی کافی برای شارژ باتری ها در یک سیستم هایبریدی را فراهم نمایند. در این صورت موتور دورانی بعنوان یک ژنراتور بکار گرفته خواهد شد.

rotary engine
rotary engine

مذاکراتی بین آئودی و مزدا برای استفاده از این ایده در خودروهای A1 e-tron صورت گرفته است. که در صورت تحقق باید گفت که موتورهای دوار سرانجام به خانه خود بازخواهند گشت زیرا مخترع این موتورها، فلیکس وانکل مهندس آلمانی بود که پس از جنگ جهانی این موتورها را برای آئودی طراحی کرد که بعدا امتیاز آن به مزدا واگذار شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. MATIN

    ۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    عجب موتوری تا به حال اینطوریشو ندیده بودم…

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۶ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      خیلی جالبه

      موافقم 6
      مخالفم 0
  2. omidhiphop

    ۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اونا دارن این موتورا رو جم می کنن ما تازه داریم باهاش آشنا می شیم!!!!!!!!
    پر مصرفشو ندیدیم چه برسه به …
    ممنون جالب بود.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۳ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در هنرستان های فنی در سال 69 و 70 در کتابهای فنی مکانیک با این نوع موتور ها آشنا شده بودیم.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  3. a-x1

    ۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    عالی بود

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. sunmartin

    ۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    آقای مهندس “وانکل” در زمان هیتلر مورد بی مهری قرار گرفت (مثل مخترعین حال حاضر کشور ) و در آرزوی ساختن کارخانه ای با این نوع موتورها بدرود حیات گفت ..جای تقدیر داره از مدیریت سایت که انچنین مطالبی رو برای کاربران قرار میدن من یه نکته کوچیک رو اضافه کنم با اجازه مدیریت: این نوع موتورها دارای گشتاور بسیار بالا و هزینه تعمیرات به میزان 60 درصد پایین تر از موتورهای خطی یا خورجینی یا معمولی هستند به دلیل ساختار بسیار ساده و دوری از هر نوع پیچیدگی قطعات به میزان40 درصد در اونها کمتر از سایر نمونه هاست این موتورهای دورانی بازده بالایی دارند

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. hassan

    ۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    هر چیزی که تو این دنیا هست نمیتونه بی عیب باشه و تنها عیب اصلی این موتورها گازبندی کردن اونه.که به همین دلین کمتر مورد استفاده قرار میگیره.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    خیلی خبر ناراحت کننده ای بود
    من عاشق مکانیزم و سادگی این موتور بودم
    با پیشنهاد من مبحث این موتور توی درس مکانیزمهای خودرو رشته مونتاژ خودرو جا گرفت که خودم هم مبحثش رو کاملا باز کردم و تدریس کردم
    همیشه هم انتظار داشتم این موتور بتونه با پیشرفت آینده موتورهای پیستونی رو تغییر بده اما افسوس…

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. MATIN

      ۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (208 ديدگاه)

      جرا افسوس دوست من !!!
      الان بهترین موقعس رو این موتور کار کنی و ضعفاشو برطرف کنی و به نوعی پیشرفته ترش کنی !
      الان که هیچ شرکتی رغیبت نیست ! الان که میشه خیلی راحتر به این موتور فکر کرد پس دیگه جای افسوس خوردن نداره اقا علیرضا !این خودش یه فرصته که بتونی به عنوان یه ایرانی این موتورو بازسازی کنی …
      در کلا میخوام میگم نا امید نشو هیچ وقت !!!

      موافقم 5
      مخالفم 0
  7. حمید

    ۱۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    به نظر من که موتور های جدید دیگه تنها با انرژی بنزین یا گازوییل یا اکتریسیته کار نخواهند کرد بلکه با ورود پیستونهای مغناطیس به صورت هایبیرید تولید نیرو خواهند کرد

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. hassan

      ۱۰ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      کشورمون که هنوز علم کامل موتورهای درون سوزو نداره باز انتظار داری به صورت هایبرید تولید کنند.اقا علیرضا اگه واقعا علمشو داری نمیخواد برامون رو دورانی کار کنی اگه بتونی روی پیستونی کار کنی خوبه ولی به شرطی که از خودمان باشد……….

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. علیرضا

    ۱۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    دوستان مرسی از لطفتون
    ولی من علمم اونقدر نیست که بخوام طراحی کنم
    اگه هم وقتم رو بزارم میدونم که خریداری نداره
    در کل من ایمان دارم که یک روزی موتورهای وانکل دوباره به بازار برمیگرده چون خیلی خیلی جای پیشرفت داره و از لحاظ پیچیدگی و تعداد قطعات که رابطه مستقیمی با استهلاک داره خیلی بهتر از موتورهای پیستونی رفت و برگشتی هست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. ملا

    ۲۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    تنها شرکتی که بها میده به تکنولوژی های کاملا متمایز مزداست
    دوستان ما ایرانی ها مثل آلمانی ها عشق خودرو هستیم و بسیار باهوشیم و میتونیم طرح های بینظیری بدیم ولی متاسفانه زمینش اصلا فراهم نیست… دوخودروسازمون که فقط اگه طرح تغییر چراغ دارید بهشون بدید شاید قبول کنن وگرنه فنی به هیچ عنوان!
    من خودم در دوران دانشجویی روی طرح پیستون معلق کارکردم و خیلی امید و آرزوها داشتم ولی به هرکی میگفتم میخندید! اصلا اساتید نمیدونستن چی هست! میگفتن روی یه موضوع دیگه کار کن و به روز باش و …
    امیدوارمم یه روز برسه تو این مملکت هم طرح های جدید رو به سخره نگیرند

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. روزبه

    ۱۵ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مزیت وانکل در اینه که در هر فرایند چهار گانه سیکل چرخشی موتور یک جرقه ویابهتر بگیم یک نیرووارد میکنه این امر باعث قدرت بالانسبت به حجم موتور و نرم بودن این موتور شده خلاقیت بالایی در طراحیش شده و حیفه که پرونده این نوع موتورها بسته بشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. رضا تفرشی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان سلام
    من رضا تفرشی مخترع ایرانی ای هستم که اخیرا موتوری طراحی کردم که به جرات میتونم بگم از موتورهای وانکل ساده تر، و متفاوت با انواع موتور های پیستونی و همچنین دو احتراق در هر دور محور موتور داره. راستش نمیدونم چطوری میتونم اعتماد کنم و طرحمو برای کمپانیهای معتبر مطرح کنم. چون متاسفانه با اولین اختراعم در ایران با هیچ حمایتی روبرو نشدم و فکر نمیکنم نمونه سازی این موتور جدید که یقینا به علت دور بالاتری که میتونه نسبت به موتورهای موجود داشته باشه رو بشه تو ایران با هزینه شخصی انجام بدم.
    در حال حاضر به لحاظ امنیت طرح از ارایه توضیحات فنی بیشتر معذورم.
    فقط خواهشی دارم
    آیا از بین شما دوستان کسی هست راهنماییم کنه راه ارایه طرح و حمایت شرکت های معتبر رو جلو پام بزاره؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. MaZi Zo0M Z0oM

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (55 ديدگاه)

      دوست عزیز ابتدا سعی کنید طرح مورد نظرتون رو به ثبت برسونید.بعد اینکه سعی کنید با اساتید دپارتمان مکانیک دانشگاهیان معتبر ارتباط برقرار کنید.از لحاظ اجرائیات با توجه به ارتباطاتی که دارند میتونند برای طرح شما اسپانسر یا حمایت کننده مالی معرفی کنند.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. hosein

    ۱۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    بسیار عالی دمه mazda گرم من عاشق mazda rx8 هستم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. زیگما

    ۲۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    این MX-5 کی نسل جدیدش میاد؟ فکر کنم یه 9 سالی هست دارن تولیدش میکنن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سروش سیفی

    ۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک روز نگاه کردم تا فهمیدم چی شد
    یـــــــــــاعلـــــــــــی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. امید

    ۱۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از نظر سیل کردن به نظر خیلی مشکل داره . و چیزی دیگه در موردش اینه که روغنکاری این نوع موتور خیلی سخت به نظر می رسه !
    در کل به نظر من خیلی جای کار کردن دارن هنوز
    کلا موتور های که متداول نیستن همیشه ازشون ایراد های مسخره می گیرن
    در مورد موتور استرلینگ هم همین داستان هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امید

    ۱۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همیشه یکی از آرزو های بزرگ من این بوده که موتور سیکلتی را توی ایران تولید کنم که از موتور وانکل و گیربکس واریوماتیک زنجیری استفاده کنم .
    به نظر من این که می گیم ما علم ساخت موتور های بنزینی را نداریم اشتباه ست
    ما توی کشور موتور های بنزینی زیادی تولید می کنیم اما هیچ کدوم را خودمون طراحی نکردیم . ما از طراحی کردم و خلاقیت ترس داریم !!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. Abolfazl

    ۲۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دلیل اصلى تولید قدرت بالا با حجم کمتر این موتورها نسبت تراکم و استفاده از توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت و نداشتن پدیده ناک.
    به همین دلیل بازده تولیدى انرژى بیشترى داره.
    من عاشق این موتورها هستم
    باب دریفت زدن هستن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا