معرفی پیکاپ مزدا BT-50 مدل ۲۰۲۵ با پیشرانه دیزلی قویتر
پیکاپ مزدا BT-50، برای مدل ۲۰۲۵ یک پیوند قلب اساسی را تجربه کرده است. این خودروساز ژاپنی در بازار استرالیا، موتور ۱٫۹ لیتری توربودیزل سابق را با یک پیشرانهٔ جدید ۲٫۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل جایگزین کرده که نهتنها قدرت بیشتری تولید میکند، بلکه بهینهتر و پاکتر از نسل قبلی خود است. این همان پیشرانهای است که چندی پیش برای همتای پلتفرم مشترک پیکاپ مزدا یعنی ایسوزو D-Max ارائه شد و حالا زیر کاپوت BT-50 هم قرار گرفته است.
این قلب تپندهٔ جدید قادر است ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که افزایشی معادل ۱۳ اسب بخار در قدرت و ۵۰ نیوتن متر در گشتاور را نسبت به موتور قبلی نشان میدهد. وظیفهٔ انتقال این نیروی به چرخها نیز بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک جدید است؛ اما مزایای این تغییر فقط به قدرت خلاصه نمیشود. به گفتهٔ مزدا، این ترکیب فنی جدید باعث کاهش ۰٫۷ لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر و کاهش ۱۷ گرمی آلایندگی دیاکسید کربن در هر کیلومتر شده است.
یکی از مهمترین پیشرفتها، امکان سفارش این پیشرانه با سیستم چهارچرخ محرک است؛ قابلیتی که در موتور ۱٫۹ لیتری قبلی وجود نداشت و تنها بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشد. مدلهایی که به این موتور جدید مجهز شدهاند، در تریم XS از رینگهای آلیاژی بهجای فولادی بهره میبرند و امکاناتی نظیر چراغهای LED، دوربین دندهعقب، اتصال بیسیم به تلفن هوشمند و کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت بهصورت استاندارد روی آنها نصب شده است.
مزدا برای مدلهای مجهز به موتور قویتر ۳ لیتری (تریمهای XT به بالا) نیز یک بهروزرسانی مهم یعنی تجهیز به سیستم Idle Stop را در نظر گرفته است که با خاموش کردن خودکار موتور در زمان توقف خودرو، به کاهش مصرف سوخت کمک میکند. مزدا ادعا میکند این ویژگی بهتنهایی میتواند تا ۱۱ درصد در مصرف سوخت صرفهجویی کند. فروش خانوادهٔ بهروز شدهٔ مزدا BT-50 از همین ماه در نمایندگیهای استرالیا آغاز خواهد شد. قیمتها از ۲۴,۷۰۰ دلار آمریکا برای مدل پایه آغاز میشود و تا ۴۷ هزار دلار برای گرانترین نسخه افزایش مییابد.