پشت فرمان مکلارن آرتورا اسپایدر، جادوی هیبرید زیر نور آفتاب
کانورتیبلهای مکلارن همیشه خودروهای خاصی بودهاند. به نظر میرسد این نسخهها از ابتدا بخشی از طراحی اصلی خودرو بودهاند به همین دلیل، اغلب شیکتر از همتایان کوپهٔ خود هستند. این سوپرکارهای روباز همچنین با وجود وزن اضافی سقف جمع شونده، افت پرفورمنس بسیار اندکی را متحمل میشوند. 12C، 570S، 650S، 720S و 750S اسپایدر همگی عالی بودند و حالا نوبت به آرتورا رسیده است. اولین خودروی هیبریدی مکلارن که نسخهٔ اسپایدر دارد. این نسخه همچنین غیر از سقف بازشو، از بهبودهای دیگری مثل افزایش قدرت هم بهرهمند است که برای نسخهٔ کوپه هم اعمال خواهد شد.
یکی از برجستهترین ویژگیهای آرتورا اسپایدر بدون شک سقف سخت بازشوی آن است. این یک پانل کامپوزیت کربنی یکتکه با صفحهٔ شیشهای الکتروکرومیک است که ظرف تنها یازده ثانیه باز یا بسته میشود. سقف بازشو و کل مکانیزم آن تنها 62 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کرده و وزن کل را به 1560 کیلوگرم رسانده است زیرا شاسی فیبر کربنی آرتورا برای نسخهٔ روباز نیازی به تقویت ندارد و به همین دلیل، تنظیم شاسی اسپایدر هیچ تفاوتی با نسخهٔ کوپه ندارد.
غیر از سقف بازشو، بزرگترین تغییر آرتورا افزایش قدرت آن از 680 نسخهٔ کوپهٔ قبلی به 700 اسب بخار است. این افزایش که به لطف کالیبراسیون مجدد پیشرانه حاصل شده، برای آرتورا کوپه هم ارائه خواهد شد و حتی دارندگان کنونی این خودرو نیز میتوانند در نمایندگیهای مکلارن بهطور رایگان قدرت خودروی خود را به 700 اسب بخار افزایش دهند. بااینحال، تغییرات دیگری مثل دستهموتورهای سفتتر، گیربکس دوکلاچهٔ 25 درصد سریعتر، کانالهای خنککنندهٔ جدید ترمز، اگزوز بهتر و حالت هرزگردی هم در آرتوراهای جدید وجود خواهد داشت که خریداران قبلی از آنها بیبهره خواهند بود.
آرتورا اسپایدر به لطف قدرت بیشتر، ظرف 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت، در 8.4 ثانیه به 200 کیلومتر بر ساعت و در 21.6 ثانیه به 300 کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 330 کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت. ازآنجاییکه اختلاف وزن نسخهٔ اسپایدر با کوپه بسیار جزئی است، نسخهٔ کوپه در شتاب صفر تا 200 و صفر تا 300 کیلومتر بر ساعت تنها 0.1 ثانیه سریعتر است.
اگر قبلاً تجربهٔ رانندگی با یک سوپراسپرت هیبریدی را نداشته باشید، روشن کردن آرتورا در حالت الکتریکی برایتان عجیب خواهد بود زیرا درحالیکه با استارت زدن انتظار غرش جذاب یک پیشرانهٔ بنزینی را دارید، در اینجا فقط سکوت نصیبتان میشود. البته همسایگان به خاطر این ویژگی از شما تشکر خواهند کرد! آرتورا بهآرامی و کاملاً بیصدا حرکت را آغاز میکند زیرا مکلارن هیچگونه صدای مصنوعی به آن اضافه نکرده است. هرچند مکلارنها به شتاب انفجاری شهرت دارند اما آرتورا در حالت الکتریکی تنها 95 اسب بخار قدرت خواهد داشت و باطری 7.4 کیلووات ساعت صرفاً امکان پیمودن 18 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم خواهد کرد.
انتخابگر حالات رانندگی و قوای محرکه بالای صفحه آمپر نصب شده تا بهراحتی بتوان به آن دسترسی داشت. با قرار دادن انتخابگر حالات رانندگی روی حالت راحت، آرتورا رانندگی تمام الکتریکی را با روشن کردن موتور V6 پایان میدهد. این حالت برای رانندگی در شهر عالی است و هنوز هم شتاب و کشش خوبی را فراهم میکند. حالت اسپرت اما همهچیز را بهطور شگفتانگیزی تقویت میکند و نشان میدهد که قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی چقدر خوب باهم ادغام و یکپارچه شده است.
به لطف گشتاور فوری موتور الکتریکی به همراه گشتاور دور پایین پیشرانهٔ V6 توئین توربو، منحنی گشتاور بدون درز و وقفه احساس میشود و قدرت همراه با صدایی مناسب ارائه میگردد. صدای موتور V6 مکلارن بلندتر از چیزی است که فکر میکنید و نشان میدهد کسانی که فکر میکنند با الکتریکیسازی دوران سوپراسپرتهای جذاب به پایان رسیده اشتباه میکنند. هرچند حالت اسپرت هیجانانگیز است اما حالت پیست فتیله را تا ته بالا میکشد و از قوای محرکهٔ ماشین نهایت استفاده را میبرد.
700 اسب بخار قدرت در خودرویی با این وزن رقم بسیار زیادی است و در آرتورا تکتک اسبهای بخار تا نفس آخرشان شلاق زده میشوند. پاسخ پدال گاز در تمام حالتهای قوای محرکه بسیار خوب است و حتی هر نیم میلیمتر فشار هم تأثیر زیادی دارد. با تخته کردن گاز، گیربکس هشت سرعته بدون هیچ گلایهای از دندهای به دندهٔ دیگر میجهد. در این لحظه، فرمان باورنکردنی مکلارن وارد مهمانی میشود و بازخوردی فوقالعاده را ارائه میکند. هرچند این فرمان برای مانورهای سرعت پایین شهری بسیار سفت است اما دقیقاً به شما میگوید که لاستیکهای جلو در حال انجام چه کاری هستند.
آرتورا در حالت رانندگی راحت بدون مشکل و بسیار آسانتر از چیزی که از یک سوپرکار انتظار میرود از روی دستاندازها عبور میکند اما حالت اسپرت، تعلیق را بسیار سفتتر خواهد کرد و اگر جاده کمی ناهموار شود، دستاندازها را در ستون فقران خود احساس خواهید کرد. حالت پیست هم فقط در مسیری قابلاستفاده خواهد بود که آسفالتی به صافی آینه داشته باشد. ترمزها در هنگام حرکت عالی هستند اما در ترافیک وقتی میخواهید خودرو را متوقف نگه دارید خیلی عملکرد جالبی نخواهند داشت زیرا در این حالت باید پدال را خیلی محکم فشار دهید و اگر مثل هنگام حرکت بهآرامی پای خود را روی پدال بگذارید ترمزها بهطور کامل درگیر نمیشوند. علاوه بر این، ناوبری مکلارن نیز عملکرد آزاردهندهای دارد.
پس از یک روز رانندگی با اسپایدر، این سؤال مطرح میشود که چرا باید نسخهٔ کوپه را خرید؟ اختلاف پرفورمنس آرتورا اسپایدر با همتای کوپه نامحسوس است، ظاهر زیباتری دارد، اگر هوا خوب باشد میتوان سقف آن را باز کرد و هنگام پایین بودن سقف میتوان صدای موتور V6 را بهتر شنید. البته برخی ایرادات گاهی آزاردهنده خواهند بود ولی بهطورکلی، روشی که آرتورا باطری و قدرت پیشرانه را باهم ترکیب کرده بیشتر شبیه جادو است. این اسپایدر وسیلهٔ فوقالعاده برای گذراندن زمان زیر نور خورشید خواهد بود.
مشخصات فنی
McLaren Artura Spider 2025 | |
پیشرانه | 3 لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | 700 اسب بخار |
گشتاور | 720 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
وزن | 1560 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 3.0 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 330 کیلومتر/ساعت |
باطری | 7.4 کیلووات ساعت |
برد الکتریکی | 18 کیلومتر |
مصرف سوخت | 12.4 لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | 160 لیتر |
قیمت پایه | 281 هزار دلار |