مک لارن

مک لارن آرتورا GT4 مسابقه‌ای بدون قوای هیبریدی معرفی شد

مک لارن در آستانه معرفی رسمی خودروی مسابقه‌ای آرتورا GT4 در فستیوال سرعت گوودوود ۲۰۲۲ از این محصول پرده‌برداری کرد. این خودروی جدید جایگزین مدل قبلی ۵۷۰S GT4 با پیشرانه ۶ سیلندر درون‌سوز شده است. البته باید دانست آرتورا GT4 به خاطر قوانین مسابقه‌ای فاقد سیستم هیبریدی نسخه جاده‌ای آرتورا خواهد بود. در بخش ظاهری شاهد رنگ نارنجی، خاکستری و آبی به همراه دو پکیج آئرودینامیکی جدید هستیم. این پکیج شامل اسپلیتر بزرگ‌تر، ورودی‌های متفاوت، کاپوت با ورودی هوا و بال قابل تنظیم در بخش پشتی است. تمامی این قطعات باعث ایجاد داون فورس بیشتر نسبت به مدل قبلی ۵۷۰S GT4 خواهند شد. مشتریانی که به دنبال استفاده از این خودرو برای مسابقات استقامتی باشند امکان سفارش چراغ‌های اضافی را خواهند داشت.

داخل کابین شاهد صندلی راننده با مشخصات فیا و صندلی سرنشین آپشنال، پدال‌های قابل تنظیم، فرمان با دکمه‌های نورانی الهام گرفته از ۷۲۰S GT3 و پشت آمپرهای دیجیتال بوش DDU خواهید بود. مک لارن آرتورا GT4 بر اساس معماری مونوکوک سبک‌وزن کربن MCLA شکل گرفته و به این ترتیب بیش از ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل قبلی است. مهم‌تر اینکه پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی جدید نصب شده در وسط از نظر پاسخ‌دهی، وزن، ابعاد و راندمان بهبودهای قابل‌توجهی را نسبت به پیشرانه قبلی نشان می‌دهد. این پیشرانه به خاطر حذف سیستم هیبریدی ۱۳۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسخه جاده‌ای آرتورا است. فضایی که قبلاً توسط باتری اشغال شده بود هم‌اکنون برای سیستم‌های سلول سوختی بکار می‌رود.

آرتورا GT4 دارای ECU موتور اسپرت بوش برای پیشرانه و سیم‌کشی ماژولار موتور اسپرت است. نیرو نیز از طریق گیربکس ۷ سرعته سفارشی که نسبت‌های کوتاه‌تری دارد به اکسل عقب فرستاده می‌شود. این مجموعه با دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی همراه می‌شود. باید دانست این گیربکس نسبت به نسخه عادی آرتورا که از گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه بدون دنده‌عقب استفاده می‌کند متفاوت است.

سیستم تعلیق و ترمز نیز نسبت به مدل مسابقه‌ای قبلی مک لارن بهبود یافته و لاستیک‌های پهن‌تر پیرلی در جلو باعث ایجاد چسبندگی بیشتر و استهلاک کمتر لاستیک می‌شوند. نهایتاً هم باید به سرویس راحت‌تر این خودرو اشاره کرد که به خاطر کاپوت و بخش عقب جداشدنی میسر می‌شود. سیستم‌های کمک‌راننده این خودرو نیز شامل ABS خاص موتور اسپرت، کنترل کشش قابل تنظیم، پایش فشار باد لاستیک سفارشی، تلمتری وی باکس سفارشی و سیستم پیشگیری از برخورد برای پیست هستند. آرتورا GT4 را می‌توان از طریق نمایندگی های مک لارن موتور اسپرت سفارش داد. اولین نمونه‌های این خودرو برای فصل ۲۰۲۳ مسابقات آماده خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. رضا باقری

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    صبحتان بخیر دوستان ایشالاه این آتیش نمیگیره منفجر نمیشه؟

    موافقم 1
    مخالفم 24
    1. دکتر استاپ

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      میخوان زمینت بزنن😔😂

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. TML BN

        ۱ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1058 ديدگاه)

        بله دکتر متاسفانه توتعه کردن

        موافقم 9
        مخالفم 3
        1. دکتر استاپ

          ۱ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (257 ديدگاه)

          پدال حوصلش سر میره کامنت پاک میکنه
          من زیر هرچی ریپلای میزنم اون پاک میشه

          موافقم 8
          مخالفم 2
    2. Reza Waffen SS

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5337 ديدگاه)

      هر هر هر هر هر هر

      موافقم 8
      مخالفم 2
  2. Scuderia Ferrari

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ثباتی که در کار “فراری” هست در مکلارن نیست ؟؟
    باید قبول کنیم که مکلارن در چند سال گذشته فراز و فرود زیاد داشته و عملکرد یکنواخت و رو به رشدی نداشته
    یک سال میاد با دوتا محصول انقلابی مثل 720S و سنا ، طوفان به پا میکنه
    یک سال هم با معرفی GT و آرتورا ، چهره این برند رو خراب میکنه
    از بحران مالی هم عبور کرده ظاهراً و مشکل خاصی نباید داشته باشه
    برعکس فراری ، نه نقشه راهی ، نه حضور پررنگ در مسابقات و رویدادها ، نه تبلیغات قوی و موثر

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. JDM lover

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (886 ديدگاه)

      بنظر منم ثبات چندانی نداشته مکلارن
      شاید بخاطر مدیریت نادرسته

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. HamiD

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2442 ديدگاه)

      سلام ایمان جان …
      خب …
      راستش آرتورا محصول پایه مک لارن هست عین ۵۷۰ اس که بازنشست شده …
      در نتیجه جذابیت خاصی رو نداره همونطور که ۵۷۰ اس نداشت … البته گویا مک لارن کیفیت ساخت خودرو هاش رو ارتقا داده و این رو با معرفی آرتورا نشون داد …
      مشکلات فنی هم احتمالا رفع میشن چون گارانتی ۵ ساله قوای محرکه نشون میده این مشکلات باید رفع بشن …
      در مورد جی تی هم باید بگم خب نمیشه همه محصولات یه شرکت عالی باشند حتی شرکت بزرگی مثل فراری هم محصولاتی داشته که راضی کننده نبودن …
      درسته ۷۲۰ اس و سنا عالی بودن اما باید آرتورا رو با ۵۷۰ اس مقایسه کرد که خب حرکت رو به جلویی بوده از هر لحاظ … اگرچه از لحاظ پرفورمنس در حد رقیبش یعنی ۲۹۶ جی تی بی نیست … البته که خیلی ارزون تره!
      در مورد ثبات هم تقریبا حرف شما درسته و مشکلات مالی مک لارن باعث شد چیزایی که میخواست همگی عملی نشن …
      باید منتظر موند و دید مک لارن برای رقابت با اس اف نود چی آماده می‌کنه … البته شاید مسیرش رو کاملا تغییر بده و دیگه دنبال رقابت مستقیم با فراری نباشه … عین پورشه و لامبورگینی …
      فراری دیگه کار خودش رو بلده اما مک لارن در حال تجربه کسب کردنه … تفاوتشون خیلیه …

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. Scuderia Ferrari

        ۱ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (3894 ديدگاه)

        سلام آقا حمید دوست عزیز
        با حرفای شما موافقم
        فقط امیدوارم با مدیریت جدید و باهوشی فردی مثل جناب “مایکل لیترز” مشکلات این برند هم حل بشه
        دوست دارم دوباره اون رقابت چند سال گذشته فراری و مکلارن دوباره تکرار بشه و ادامه دار باشه ….

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. HamiD

          ۱ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (2442 ديدگاه)

          خواهش میکنم …
          منم امیدوارم مک لارن بتونه خودش رو به فراری تا حد امکان برسونه … فعلا که فراری داره یکه تازی می‌کنه …
          اگرچه برای من چند وقته که دیگه صرفا لذت بردن از دنیای خودرو مهمه حالا میخواد مک لارن باشه میخواد فراری باشه یا غیره …

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. ماکسیمیلیان

          ۱ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (646 ديدگاه)

          سلام و درود!
          مکلارن و فراری، دو رقیب جذاب و دوست داشتنی هستند.
          امیدوارم انشاالله مکلارن از مشکلات مالی و مدیریتی رهایی یابد؛ به لطف مدیرعامل جدیدِ زیرک!
          بی مکلارن، دنیای خودرو برایم سیه و سپید می‌شود؛ فعلاً مکلارن تا به اینجای کار با پشتیبانی مالی محدود خوب دوام آورده است.
          یا علی🌷

          موافقم 5
          مخالفم 0
    3. Monster 765lt

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1131 ديدگاه)

      دلیلش میدونی چیه؟
      دلیلش اینه که فراری انقدر سرمایه داره که نیازی نداره قبل از طراحی، محصول جدیدش رو پیش فروش کنه و از پول پیش فروش ها شروع به تامین هزینه ساخت کنه انقدر سرمایه داره مجبور نباشه تند تند مدل بده بیرون… البته که شرکت فراری تمام نسخه ها قبل از عرضه فوری میفروشه بخاطر تقاضای بالای مشتری هاش
      این باعث میشه قبل از فروش و تحویل حسابی محصول جدیدشو به چالش بکشه توی بدترین شرایط و در نهایت یک خودروی بی نقص تحویل مشتری بده…

      ولی از اون طرف مکلارن بخاطر نداشتن سرمایه درست و حسابی مجبوره برای تامین سرمایه و تحقیق و توسعه و ساخت و … پیش فروش کنه (قبل از ساخت حتی اولین پیچ و مهره) و یک تایم تحویل اعلام میکنه
      خب طبیعی هست یه محصولی که زمان کافی برای تست همه جانبه محصول نداشته و از اون طرف به تایم تحویل نزدیک میشه و نقص فنی پیدا میکنه و کلی زیر سوال بره.
      با اینکه مخالف فروش سهام مکلارنم ولی اگر میخاد ابرخودرو بسازه مهندسی ناب کافی نیست سرمایه عظیم هم لازمه.
      باید زیر مجموعه المانیا بشه.

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. ماکسیمیلیان

        ۱ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (646 ديدگاه)

        مرسدس و ب‌‌ام‌و شرکت های شایسته‌تری برای مدیریت مکلارن هستند (نسبت به فولکس واگن).

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. Monster 765lt

          ۱ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1131 ديدگاه)

          ماکسیمیلیان دوست عزیزم
          فرقی نمیکنه برای مکلارن چون تیم خوبی داره و نیازمند دانش از مجموعه نیست فقط خوب ساپورت مالی کنن که مثل فراری بتونه توی ارامش کامل محصولشو اول خوب بسنجه فیدبک ها رو بعد از کانسپت ها بگیره و شروع تولید کنه، تست کنه و به چالش بکشه و در نهایت بدون نقص تحویل مشتری بده.

          موافقم 4
          مخالفم 0
  3. ماکسیمیلیان

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    سلام و درود!
    زبانم قاصر و عاجز و ناتوان است از وصف این حجم از زیبایی و ظرافت در عین وحشی بودن!
    انشاالله مکلارن از مشکلات مالی عبور کند تا رقابتی جذاب با فراریِ چیره‌دست و با تجربه داشته باشد.
    یا علی🌷

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا